De jonge raceheld blikt terug op een geslaagd weekend, inclusief een billenknijpend momentje met niemand minder dan Pastor Maldonado.
Om te beginnen deed de Toro Rosso het vanaf een lastige maar prima verlopen eerste vrije training naar wens. Het verschil met de concurrentie is op de rechte stukken nog wel aanzienlijk, maar daar is de veelbesproken Renault-motor debet aan. Voor het overige reed Max zich de ballen uit de broek en dat werd beloond met vier hele WK-punten.
De banden gaven aan het einde van de race de geest, wat ook meteen verklaart waarom hij de Venezolaanse kamikazepiloot aka Pastor Maldonado niet achter zich kon houden. Voor de toeschouwer een hartslagverhogend momentje, maar Max genoot met volle teugen.
“Ik reed op de zachte banden en hij haalde me snel bij op de super softs. Ik positioneerde me bij het uitkomen van de bochten en remde zo laat mogelijk. Bovendien is de tractie van de auto gewoon goed, hij lag echt super hier. We kwamen jammer genoeg wel te kort op de rechte stukken. Ik heb alles gebruikt wat ik kon om me te verdedigen, maar mijn batterij was op een gegeven moment leeg. Aan het eind van de race was ik zo hard aan het pushen om Maldonado achter me te houden dat ik het laatste van mijn banden gebruikte en ze versleten waren. Toen had ik zelfs in de vijfde versnelling nog wielspin.”
Come again?! In de vijfde versnelling wielspin, dat zegt genoeg over de staat van het Pirelli-rubber aan het einde van de rit. Met de introductie van de achtste versnelling zijn de ‘bakverhoudingen natuurlijk wel wat korter geworden, bovendien zijn de turbomotoren koppelrijker dan de atmosferische units van weleer. De (achter)banden krijgen dus behoorlijk op hun falie. Toch getuigt het feit dat Max de finish haalde wel van een fluwelen rechtervoet.
De vooruitzichten voor aankomende race op Silverstone zijn overigens goed. Max heeft al eerder op het legendarische circuit gereden en bovendien kent de baan minder lange rechte stukken. Wie staat te trappelen om Max z’n racekunsten in het echt te bewonderen, kan aanstaande zondag terecht op het circuit van Zandvoort.
Oh ja, het momentje met Maldonado kijkt u hieronder terug.
franserommel zegt
Dat had z’n vader ook. Die spinde vervolgens zo de grindbak in.
Grapje jongens. Rustig blijven.
jipino zegt
@franserommel: *generieke grindbak grap*
marikoelolo zegt
@jipino: goh wat origineel, 2 identieke grappen op dezelfde dag gemaakt. Misschien is t een idee om vanaf nu op elk Verstappen artikel hetzelfde te reageren? Ik zou zeggen doe t nog 1 keer om het af te leren en dan vergeten we het.. Deal?
Grapje natuurlijk, de grindbak-grap moeten we nooit laten sterven(geen sarcasme) het is een soort van signature van Verstappen, zonder grindbak geen Verstappen. Hahaha
jipino zegt
@marikoelolo: Bij mij zit die haat dus totaal niet. Ik lever juist commentaar op dat generieke gelul van jos grindbak grapjes. Dat ik het twee keer op exact dezelfde manier doe is ook om aan te tonen dat het steeds maar weer gebeurt.
marikoelolo zegt
@jipino: aah zo dus, dank voor uw opheldering
wif1 zegt
@jipino: Gaan we nu bij elk artikel over Mercedes dezelfde grindbak grappen maken omdat ze er samen ook eens in gestaan hebben?
Kijk de GP races van de jaren 90 nu eens goed terug en dan denk ik dat een Schumacher of Hakkinen er vaker naast hebben gestaan door eigen fouten dan Jos.
jrk68 zegt
@franserommel:
2002 belde, ze willen hun Jos grapjes terug.
Zo sneu dat er kennelijk mog steeds mensen zijn waarbij de frustratie jegens Jos zo diep zit dat ze het er bij artikelen over Max liever daar over Jos hebben dan over Max.
franserommel zegt
@jrk68: Max, Jos en de grindbak zijn nou eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden.
jrk68 zegt
@franserommel:
Bij trollen wel, bij mensen die het spelletje een beetje snappen niet, die kijken naar de resultaten.
Maar je doet in iedergeval geen moeite om je oude identiteit te verbergen…?
wif1 zegt
@jrk68: Ik had em ook al ?
vr6audi zegt
@jrk68: Och och, meneer hypocriet laat weer van zich horen.
De grappen over olie bij vag zijn net zo oud als jos verstappen. Maar omdat meneer hypocriet fan is van heel de familie verstappen, mag die grap ineens niet?
Pot verwijt de ketel wederom dat …..
–edit: inderdaad, jrk68 heeft een ban, we zijn er klaar mee.
Nu weer ontopic aub, overige replies zijn verwijderd–
Dutchdriftking zegt
@franserommel: Like a Boss!
Dutchdriftking zegt
Hij gaat goed!!! En hij maakt de race gewoon super interessant.
hamerhaai zegt
Jammer dat het nu lijkt dat Pirelli slechte banden levert, terwijl zij dus gewoon maken waar om gevraagd wordt. Snel een tweede fabrikant erbij en concurreren lijkt me interessanter. Helaas is het tanken niet doorgegaan, want met dat moment in de pit kan je bandenwissel ook weer veilig stellen.
wif1 zegt
@hamerhaai: Ik dacht eerst ook dat het Pirelli rubber wat minder was dan voorheen door de regels die aan de banden gesteld worden. maar na het horen van het commentaar van Van der Garde bij sport 1 begin ik toch wat te twijfelen.
gregorius zegt
@hamerhaai: Ze rijden gewoon 310km op 2 paar banden: zacht en superzacht (voor zover je dat met de compound van banden van vroeger kon vergelijken).
Vroeger deed men ook wel eens 4 stops.
Die banden van nu zijn dus, na zoveel km, dus helemaal niet ZO veel slechter dan als ze nieuw zijn; waardoor de 25 seconden die je verliest voor een nieuw setje niet zo makkelijk weer is in te halen. Daarbij: nu heb je ook nog die DRS, vroeger kon je op je nieuwe setje nog wel eens mooi achter iemand opgesloten zitten.
2 fabrikanten voor banden is prima. Jammer is dat een team dan het hele jaar aan 1 fabrikant vast zit. Kijk nu eens naar hoeveel de 2 RedBull teams richting Renault zeiken. Kun je nagaan als je dan straks na 3 gps inziet dat jouw bandenfrabikant gewoon slechter spul levert; dan ben je het hele seizoen de lul omdat je iets moet gebruiken wat ook nog eens makkelijk te vervangen is.
Dus als ze die 2 fabrikanten doen: elke 3 races van fabrikant mogen wisselen en minimaal elke fabrikant iig 3 gps een keer gebruiken. Na de 3e GP allemaal gesloten de keuze maken voor gp 4-6; zodat je als team zelf moet beslissen en niet de ander kan volgen.
tvklarenbosch zegt
Ben ik de enige die na die actie iets meer respect voor Maldonado heeft gekregen? Verder keurige race van Max weer.
jrk68 zegt
@tvklarenbosch:
Nee, echter was dat kleine beetje dat hij met deze redding gewonnen had gelijk weer kwijt met zijn, huilie Max speelt het spelletje niet volgens mijn regels huilie huilie reactie.
Als er iemand lak heeft aan fatsoensregels dan is het Mallenado (thx W0o0dy) wel.
tvklarenbosch zegt
@jrk68: daar heb je gelijk in, het is wel een huilebalk. Dacht echter ook dat ie helemaal niks kon en dit was wel een vette save.
motoragent zegt
@jrk68: Maldonado’s reactie viel eigenlijk wel mee. Hij zei dat Max niet agressief had gereden, maar op enkele momenten wel wat weinig ruimte over liet en hem bijna van de baan drukte (de ‘niet helemaal volgens de regels’ uitspraak. Om vervolgens te zeggen dat hij daar niet zo’n probleem mee had zo lang de stewards zich er niet mee gaan bemoeien, want dan is het echt racen.
Beste was natuurlijk geweest als hij het gewoon had gelaten, maar zo ernstig vond ik zijn reactie nu ook weer niet.
Steffen zegt
@jrk68: Uit een interview met Maldonado. Het filmpje waar iedereen nu op reageert dat had niks met zijn kritiek te maken.
” Het resulteerde alsnog in een zevende finishpositie voor Maldonado en de achtste voor Max Verstappen. De 30-jarige coureur vertelde na afloop aan Autosport over het gevecht: “Max was een beetje, hoe zeg ik dat. Niet direct agressief, maar hij respecteert de regels niet. Je moet ruimte overlaten voor een andere coureur en hij respecteerde dat niet. Toen ik zag dat hij dit niet deed wist ik dat ik voorzichtiger maar agressiever moest rijden. Hij reed echt op het randje een paar keer, maar dat is oké. Als de stewards er niets over zeggen is het voor mij goed, dan hebben ze ons laten racen en dat is het.”
Over zijn bijna crash was Maldonado ook duidelijk: “Het was de slipstream en misschien dat we wind van voren kregen. De voorkant had veel meer grip dan de achterkant vanwege de DRS die open stond. Zodra ik de DRS dicht deed kwam de grip terug. Het was een angstig moment maar uiteindelijk bleek ik een goede controle te hebben!”
gwnbmw zegt
@tvklarenbosch: heb je de hele race gezien? een wonder dat ie niet tijdens ze idiote inhaalpogingen kei en keihard de muur is in geracet. op t rechte stuk met 280 km per uur ff een beetje driften.
jaapiyo zegt
@gwnbmw: “…op t rechte stuk met 280 km per uur ff een beetje driften. ”
Gewoon geweldig toch. Ik geniet sowieso vaak van de acties van Pastor. Ok het gaat vaak mis maar hij probeert het tenminste.
trustmeiamanengineer zegt
Die gozer kan echt wel rijden hoor. Liet ‘ie ook prachtig zien in de kwalificatie.
Hopelijk doet Renault zijn huiswerk goed voor de volgende races en weten ze wat meer slappe Franse paarden uit dat blok te friemelen.
gieltj zegt
En Maldonado achteraf nog klagen dat Max m niet voorbij liet… Joh!! Dit maakt het racen gewoon spannend om naar te kijken! Hulde aan Max
maseratizzzzzzzz zegt
Ik vind het al leuk als ik wielspin heb met de MX-5 35 km/h in zn 2 , in de regen…