Nyck de Vries en Jaapiyo van Lagen werden dit weekend al tweede in de F2 respectievelijk Porsche Supercup op het Circuit de Catalunya. Aan Max de schone taak om het nog net wat beter te doen in de koningsklasse.
Sinds 2016 hebben Nederlandse racefans mooie herinneringen aan de Grand Prix van Spanje op het Circuit de Catalunya. Toen Max de race won wisten we zeker dat het een kwestie van tijd zou zijn voordat hij wereldkampioen zou worden. Twee jaar later hebben we daar nog steeds alle vertrouwen in, maar de stemming is toch een klein beetje anders. Na wat gehotseknots kan Max vandaag wel een goed resultaat gebruiken om zijn critici de mond te snoeren.
De kwalificatie van gisteren zorgt in dat opzicht alweer voor geroezemoes. De Nederlander staat pal voor teamgenoot Ricciardo en het andere/echte wild child op de grid in de vorm van Kevin Magnussen. De Duitse RTL neemt het woord Crash-Potential al in de mond. Het zal toch niet…
Ondertussen moeten we het grotere plaatje niet uit het zicht laten verdwijnen, namelijk de strijd om de titel. De topteams hebben allemaal de nodige updates meegebracht naar Spanje om de auto’s nog sneller te maken. Red Bull blies het hoogst van de toren. Teambaas Christian Horner hoopte dat het hen in de kwalificatie naar minimaal de tweede rij zou brengen, Helmut Marko gaf te kennen dat de RB14 nu een halve seconde per rondje sneller zou zijn. Mooie woorden, maar het kwam er gisteren niet uit in de kwalificatie. Mercedes lijkt de beste zaken gedaan te hebben en staat ‘als vanouds’ op de posities één en twee. Houden ze die ook vast in de race?
Start:
Vooraan het veld doet Vettel goede zaken. In eerste instantie komen de Mercedes en Ferrari’s ongeveer evengoed weg, maar Vettel pakt handig de slipstream van zijn voorgangers en weet zo buitenom Bottas voorbij te schieten in de eerste bocht. Belangrijk want Hamilton is daarmee zijn buffer kwijt. Voor de rest houdt de top-6 dezelfde slagvolgorde aan.
Daarachter gaat het echter direct kablabber. Spanjaarden Sainz en Alonso zitten elkaar in de weg en Grosjean ziet zijn kans schoon er voorbij te gaan. Hij komt achter teamgenoot Magnussen terecht en heeft er ook wel oren naar de Deen onder druk te zetten. Magnussen verliest heel kort de tractie in de lange rechter na de eerste bochtencombinatie. Grosjean reageert waarschijnlijk net iets te abrupt en verliest daardoor op zijn beurt de achterkant van zijn VF-18. De Fransman spint pardoes in de richting van het aanstormende veld. Hulkenberg kan geen kant op en ook Gasly raakt betrokken bij de resulterende crash. Charlie Whiting stuurt de Safetycar de baan op.
Bij het ingaan van ronde 7 komt de ‘SC’ weer naar binnen. Hamilton mag het tempo aangeven en is Vettel te slim af. De Duitser kan niet direct een aanval plaatsen op de leider in de race na start-finish. Alonso gaat wel voorbij aan Ocon voor plaats tien. De Spanjaard is de enige die op supersofts gestart is en gaat wellicht voor een twee-stop strategie. In theorie is dat de snelste optie, maar die theorie houdt er geen rekening mee dat je heel lang klem kan zitten achter andere coureurs.
Mid Race:
Nu we het toch over dit issue hebben. Daniel Ricciardo laat over de radio horen dat hij denkt dat hij sneller is dan de voor hem rijdende Verstappen.
At this stage, I feel like I got more pace.
Wij Nederlanders weten echter dat dit simpelweg onmogelijk is. Het team besluit dan ook niks te doen met de info van Daniel en inhalen op de baan is op dit circuit niet bepaald een peulenschil. Zodoende is het wachten op de pitstops. Lang hoeven we daar niet op te wachten, want in ronde 20 opent Vettel het bal vanaf de tweede plaats. Een ronde later volgt Bottas, die er niet in slaagt middels de overcut Vettel te verschalken. Interessanter is echter dat Hamilton, Raikkonen en de twee Red Bulls voorlopig doorrijden.
Of de strategie voor Raikkonen gewerkt zou hebben zullen we nooit weten, want Kimi heeft een probleem. Op vrijdag viel de Fin al uit met technische malheur en in de race komt de pechduivel wederom op bezoek. Verstappen en Ricciardo schuiven hiermee een plekje op. In ronde 26 komt ook Hamilton naar binnen. Hij heeft inmiddels al een seconde of twintig voorsprong op Max. Het is nét niet voldoende om de leiding te behouden voor de Brit: hij komt precies tussen de Red Bulls weer de baan op. Daar realiseert Lil’ Lewis zich al snel dat hij mogelijk tijd zal verliezen als hij MV33 niet kan inhalen.
If I can’t overtake I’m going to lose an awful lot of time.
Achteraf bezien blijkt LH44 zich zorgen te maken om niks. Esteban Ocon valt uit en parkeert zijn auto vrij dicht naast de baan. De wedstrijdleiding besluit een virtuele Safetycar de baan op te sturen. In Australië kostte dit Hamilton nog de overwinning, maar nu werkt het perfect voor hem. Door de onvermijdelijke stops van de Red Bulls heeft hij nu niemand meer voor hem en teamgenoot Bottas een straatlengte achter hem. Vettel lijkt ook geen bedreiging meer te vormen voor de zege. De Duitser kiest ervoor een stop te maken tijdens de VSC, wat hem tot achter Verstappen terugwerpt.
Dat laatste is opvallend, maar het meest bizarre wat er tijdens de VSC gebeurt, is dat Max zijn RB14 tegen Strolls Williams aanrijdt. Het incident ziet er erg knullig uit en beschadigt bovendien Max’ voorvleugel. Max Emilian heeft nog mazzel dat het beschadigde onderdeel vrij snel van de auto afvliegt, anders zou de wedstrijdleiding hem wellicht naar binnen roepen middels een gehaktballetje. Stoffel Vandoorne kan ondertussen zijn tanden in een échte gehaktbal zetten bij de catering van McLaren, want ook zijn auto geeft er de brui aan. Stoffel is al de zesde uitvaller van de dag. In zijn hoofd scheld hij Cyril Abiteboul uit voor ‘bal gehak’.
Finish:
Of Max met zijn kapotte vleugel Vettel achter zich kan houden blijft dus even spannend, maar voor de rest is het een traditioneel saaie Grand Prix in Spanje. Het lijkt opeens weer alsof we de eerste vier races van dit jaar niet gehad hebben en terug in de tijd zijn gegaan naar 2014. Hamilton wint een van de makkelijkste races van zijn carrière en Bottas komt op gepaste afstand als tweede over de meet. Het goede nieuws is wel dat Max Verstappen een podium pakt, zijn eerste van het jaar.
Achter de traditionele top-6 minus Raikkonen doet Magnussen goede zaken voor Haas F1. Sainz en Alonso sprokkelen voor eigen publiek wat puntjes en Perez geeft zijn podium van Bakoe een vervolg met de negende plaats in Barcelona. Leclerc pakt knap het laatste punt dat vandaag te verdienen viel. Doet ‘ie goed, die Monegask.
UPDATE: Max heeft na de race weer met de oranje mic gepraat:
De volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Bottas
3. Verstappen
4. Vettel
5. Ricciardo
6. Magnussen
7. Sainz
8. Alonso
9. Perez
10. Leclerc
11. Stroll
12. Hartley
13. Ericsson
14. Sirotkin
DNF
Vandoorne
Ocon
Raikkonen
Hulkenberg
Grosjean
Gasly
Dizono zegt
Mooi resultaat, vrij zoutloze race…
Robert zegt
Toch verbazingwekkend hoe Max’ Red Bull met de medium compound en een beschadigde voorvleugel nog vrij eenvoudig vóór de Ferrari van Vettel weet te blijven. Petje af voor Max.
hiostu zegt
@rrrobert: Max had toch hetzelfde compound als Vettel? Alleen die van vettel waren 6 ronden nieuwer. Je merkt dat het bij dit circuit gewoon heel moeilijk is om dichterbij te komen.
joortje2 zegt
@hiostu: ook omdat max waanzinnig reed! Mooie race
Robert zegt
@hiostu: volgens mij kreeg Vettel tijdens die tweede pitstop juist de supersofts onder de auto, waarschijnlijk vanuit de gedachte dat Ferrari daarmee de Mercedessen misschien nog kon bedreigen. Boy were they wrong…
Edge zegt
@rrrobert: Nop, Vettel kreeg een verse set mediums eronder geschroefd
ikleesookoverautos zegt
@RRRobert: dat is gewoon pure race kwaliteit.
johnhert zegt
@ikleesookoverautos: Haha, heel de race nergens te zien en door een uitvaller en onhandige pitstop toch een podiumplaats.
Hoe hij voor Vettel is kunnen blijven vind ik raar, Vettel was daarvoor gewoon sneller.
paulvtec zegt
@johnhert: Misschien weer lekker voetbal kijken dan.
Goede prestatie weer op een circuit waar het inhalen voor velen een dingetje was.
rhellema zegt
@johnhert: misschien had je de race gewoon moeten kijken dan had je hem gewoon zien rijden en dan snapte je ook hoe het kwam dat Vettel achter Verstappen kwam. Maar ja als je nog te dom bent om te snappen dat racen niet alleen maar om de snelheid van auto’s gaat moet je het gewoon lekker bij voetballen houden, misschien past dat gewoon beter bij je.
johnhert zegt
@rhellema: Wat een frustratie en wat een aannames.
En je eigen toch te goed voor voetbal vinden…
Jij komt er wel !
rhellema zegt
@johnhert: laten we heel eerlijk zijn, maar als je vrijwillig 1,5 uur lang naar 22 metromannen kijkt, die 1,5 uur lang achter een balletje aan rennen om hem te pakken te krijgen, om vervolgens als ze die bal hebben weer weg te schoppen, dan moet je toch wel een beetje labiel zijn, vind je zelf ook niet? Maakt mij niet uit hoor maar dan vind ik 2 uur in de 2 weken naar rond rijdende auto’s waarachter een waanzinnig stuk techniek schuilt toch een iets aangenamer tijdverdrijf. En om op je laatste zin terug te komen…ik ben er al!!
pa045 zegt
@rhellema: als dat je perceptie is van voetbal moet je jezelf afvragen of je er wel iets van begrijpt.
Waarschijnlijk begrijp je er niks van en moet je er dus ook niks over schrijven.
rhellema zegt
@pa045: idd, mijn fout, helemaal vergeten te vermelden dat die bal tussen 3 palen geschopt moet worden waar iemand voor staat die dat probeert te verhinderen. Het is veel gecompliceerder dan dat ik het deed voorkomen. Mijn excuses.
pa045 zegt
@rhellema: en iemand die niks met autoracen heeft ziet 2 uur 20 mini mensjes rondrijden om uiteindelijk 300 km af te leggen en op precies dezelfde plek weer uit te stappen waar ze zijn ingestapt.
Komt ook een beetje dom over. Vond je niet?
rhellema zegt
@pa045: met iets niets hebben maar het toch kijken, dat is pas dom!
pa045 zegt
@rhellema: Lees dit nu pas. Maar moet er toch f op reageren. 3 palen? Ik ga je even kort uitleggen wat een goal is: 2 palen die een bepaalde afstand van elkaar neergezet zijn en die worden verbonden door een lat. alstublieft.
desjonnies zegt
@rrrobert: Tsja, ’t is momenteel erg stil in azijnpissersland.
VeniVidiVici zegt
@desjonnies: Jack Plooij moest er ook weer zonodig op terug komen bij Max in het persvierkantje. Gelukkig zei Max “O dat interesseert me helemaal niks!”
dirkv zegt
@RRRobert: Nog verbazingwekkend hoe Vettel en zijn ploeg het voor elkaar krijgt om van P2 naar P4 te gaan.
Robert zegt
@dirkv: bij RTL Duitsland werd daar nog wel aan gerefereerd. Die zal morgenochtend geen lekker evaluatiegesprek hebben…
bassx zegt
@RRRobert: hele logische strategie van Ferrari en alle teams (en rijders) klaagden over de bandenkeuze van Pirelli. Verschil tussen supersoft en soft is te groot en tussen soft en medium veel te klein. Denk dat hier verder weinig over te zeggen valt. Soms heb je weekenden volgens het boekje gedaan en is niet goed genoeg. Vettel heeft net als Max foutloos gereden.
laptom zegt
@bassx: het verschil tussen Super soft en soft was juist erg klein…
Erik zegt
@RRRobert: niet zo moeilijk, Vettel (Ferrari) had problemen met de mediums en kon niet sneller. Ze hadden sowieso nog een tweede stop gemaakt omdat ze 49 ronden op de 1e set niet konden halen.
Gulli zegt
Max heeft gelukkig ervaring met Ferrari’s achter zich te houden op dit circuit. Goed gereden jong!
viezefreddyw zegt
Prima race van die jongen. Moest ook wel want hij zat in de dip. Maar goed gereden, eindelijk weer op het podium. Van Vettel had ik wat meer verwacht na zijn pitstop maar hij kwam maar niet dichtbij genoeg. Hamilton weer meedogenloos goed.
rutte2 zegt
Wat Een ongelofelijke stomme actie van Ferarri, mooi podium voor max die kon wel een opsteker gebruiken!
Arnoud zegt
Mercedes stond eigenlijk op een twee-stops strategie en veranderde dat vrij snel na hun eerste stop in een één-stopper toen duidelijk werd dat Red Bull vanaf het begin al op een één-stops strategie stond. Anders had Max serieus kunnen winnen.
ikleesookoverautos zegt
@Original_Arnoud: jij moet bij Olav Mol gaan werken.
joortje2 zegt
@ikleesookoverautos: dat kan die als een compliment zien!
ikleesookoverautos zegt
@joortje2: is het ook. Top gozer die Olav.
Arnoud zegt
@ikleesookoverautos:
Ik heb Olav niet gesproken of gehoord. Ik kijk RTL.
zwepp zegt
Zo ondertussen heeft Crashjean toch wel een keertje de kroon van Knaldonado overgenomen toch?
henk_he zegt
@zwepp: prima om de negatieve aandacht bij Max weg te halen.
Robert zegt
@zwepp: dieptriest dat hij zich in allerlei bochten probeerde te wringen om de schuld buiten zichzelf te zoeken. Direct na de crash was het ‘dirty air’ en na de race was het ‘avoiding a collission’, terwijl je uit de herhalingen duidelijk kon zien dat -ie spinde als gevolg van het heftige overstuur.
jaapiyo zegt
@zwepp: ik zal collega @willeme even aansporen om de nodige relevante vergelijkingen te maken…
zwepp zegt
@jaapiyo: Dat is een goed plan! Misschien is het een leuk artikeltje waardig.
phaeton zegt
En nu een verslag uit Duitsland…
henk_he zegt
@phaeton: bestaat autoblog.de niet? Kun je daar lekker heen
Design_Driven zegt
@phaeton: https://zippy.gfycat.com/CelebratedOptimisticBird.webm
toyotafortuner zegt
Puike race van Max. Gewoon puik. En dan ook nog eens Vettel die zijn podium weggooide. Dat is toch wel een podium die dan extra zoet smaakt
rob5nismo zegt
Leuke race en met een mooi resultaat
jwcroy82 zegt
Dit weekend was er met de 24 uurs vanuit de Nürburgring leukere autosport dan het voorspelbare f1
Erik zegt
@jwcroy82: maar Max rijdt daar niet, dus niet zo spannend…
rhellema zegt
@jwcroy82: ach, al die andere weken is de F1 leuker dan de 24 uren van de Nürburgring, dus geen enkel probleem lijkt me.
M240i zegt
Puike race, podium is gewoon cadeau natuurlijk. Kimi valt uit en Vettel maakt een onbegrijpelijke extra stop. Anders gewoon weer p4 waar hij was begonnen.
racerx zegt
@c63s: Hij begon op 5.
lincoln zegt
Max had op zeker de 1ste plaats kunnen pakken ..
Maar Bottas en Hamilton moesten het zonodig weer verkloten voor onze Max ..
renegade zegt
@lincoln: En dan ook nog de hete adem van, zoals @rutte2 zou schrijven, Ferarri in z’n nek
berlinetta zegt
Man man man Ferrari… Wat een oelewappers dat ze die 2e plek weg geven.
savali35 zegt
Best wel saaie races maar goed resultaat. Ik weet niet wat Ricardo aan het doen was met zijn ik ben sneller. Toch vind ik dat ze iets aan de banden moeten doen 45 ronden in een race is toch eigenlijk wel veel te veel, eigenlijk zouden ze elke race 2 pitstops moeten maken, als je een 1 stop doet moet je toch aan het einde wel redelijk aan het glijden moeten zijn.
savali35 zegt
@savali35: die laatste zin van mij klopt niet helemaal maar je snapt wat ik bedoel.
Erik zegt
@savali35: “ja natuurlijk begrijp ik wat je bedoelt” zei @savali35 tegen zichzelf …
rufctr01 zegt
Goede race voor Max! Hij had dit ook wel even nodig, nu op volle kracht doorstomen!
godfather zegt
@Jaapiyo: prima verslag over de F1! Kunnen we ook een verslag verwachten van dat andere (wellicht wel epischer) grote auto-evenement van dit weekend: de 24h Nürburgring? Ik heb het zelf overigens weer 24 uur gevolgd. Prachtige verslaggeving van Radio Le Mans bij de algemene uitzending op het YouTube kanaal van Vodafone Deutschland met daarnaast ook continue livestreams vanuit verschillende cockpits. Ik had dus ook diverse schermpjes neergezet om het geheel optimaal te kunnen volgen. Wederom erg spannend dit jaar!!
jaapiyo zegt
@godfather: @phaeton: ik vrees van niet. We krijgen weleens vaker het verzoek om meer raceklasses te coveren, maar we moeten altijd de balans vinden tussen racenieuws en ‘gewoon’ auto nieuws. De policy is voor nu dat we in principe alleen F1 doen en de 24h van Le Mans. Ik zou zelf soms ook graag meer motorsport doen (evenals enkele anderen op de redactie), maar we weten gewoon dat de grote gemene deler niet zit te wachten op de F2 of het WEC. Jammer maar helaasch…
viezefreddyw zegt
@jaapiyo: Maar jullie moeten je wat mij betreft ook afvragen wat mooier nieuws is. De race op de Nurburgring is voor veel leuker te lezen dan hoe iemand zijn California over een trap weet te rijden.
phaeton zegt
@jaapiyo: Zit men daar echt niet op te wachten? Als ik zie hoe de top tien uit elkaar viel door verschillende race drama’s was dat alleen al interessant genoeg. Dan spreek ik voor mezelf, het zou goed kunnen dat het autoblog publiek alleen maar Max en F1 aan klikt. Maar ook de Historic Grand Prix in Monaco dit weekend… Het wringt. Evengoed begrijp ik dat een lijn uitgezet en gevolgd wordt, bedankt voor je uitleg daarover.
lincoln zegt
@jaapiyo:
Bij Eurosongfestival deed ook een NLer mee ..
Waarom lees ik dat soort dingen hier nooit ??
jaapiyo zegt
@lincoln: als ‘ie nou Waylon Verstappen heette ..
“Verstappen slechts 18de in *land* ..”
Dat zou misschien net kunnen qua klikbeet ..
viezefreddyw zegt
@jaapiyo: Voor als Max ooit eens 18e wordt lijkt ‘Max doet een Waylontje’ wel een mooie titel.
godfather zegt
@jaapiyo: thanks voor de reply. De N24h is echter wel een pareltje a la 24h Le Mans. Maar helaasch…
Donstil zegt
Ooh is het hem weer eens gelukt. Geinig hoor.
joortje2 zegt
@Donstil: mooie reactie man! Je moet een boek gaan schrijven!
willeme zegt
Geweldige race! Hamilton heeft weer eens zijn klasse laten zien, ongelooflijk hoe hij de sokken erin had. Erg fraai podium voor Verstappen, die ondanks zijn kapotte voorvleugel, de derde positie wist vast te houden. De Red Bulls lijken qua race pace niet veel onder te doen voor de Ferrari’s. Ook wel goed voor het vertrouwen om zo een podium binnen te halen. Natuurlijk werden ze geholpen door de malheur van Kimi’s Ferrari, maar de Red Bulls waren sneller. De call van Ferrari om Vettel nogmaals binnen te halen was een vreemde. Waren zijn banden op? Daardoor kreeg Verstappen P3 in de schoot geworpen. Maar hey, soms mag het ook wel een beetje meezitten.
Het belooft in elk geval veel goeds voor de rest van het seizoen. Ja, Red Bull is langzamer in de kwalificaties, maar het verschil is niet zo enorm groot meer. Hopelijk kunnen Ricciardo en Verstappen de goede vorm meenemen naar Monaco. Met name voor Verstappen wel lekker, want dan is die valse start voor een groot deel weer goed gemaakt. You lose some, you win some.
bassx zegt
@willeme: Niet echt een vreemde call, VSC wordt doorgaans gezien als een gratis pitstop en heeft vaker posities opgeleverd dan verloren in een race. Mercedes was nog op een 2 stop strategie en Ferrari was niet echt in gevecht met Red Bull. Een normale pitstop kost 20 seconden maar onder VSC veel, heel veel, minder (afhankelijk van het circuit; pit layout) en zo kon Ferrari een undercut doen op Hamilton. Mercedes reageerde laat op de VSC en wilde in de 2e ronde Bottas (en Hamilton?) binnen halen voor een 2e pitstop en de pitcrew stond al klaar. Voor Bottas z’n tweede ronde kon afmaken was het al einde VSC en werd de pitstop geannuleerd in de Mercedes garage. Later kreeg Mercedes in de gaten dat een 2-stop strategie de overwinning wel eens voor RBR zou zijn, zie ook hoe verbaasd Hamilton reageerde na de race tegen Max over dat de Nederlander op de softs zo’n extreem lange stint reed. Daarom kregen beide Mercedes coureurs de instructies langzamer te gaan rijden in de slotfase en er niet nog een pitstop kwam. Ook Bottas reageerde tegenover di Resta dat hij het niet kon geloven dat een 1-stopper kon op dit circuit en het extreem spannend maakte voor de Fin. Het “slapen” van Mercedes tijden VSC pakte goed uit waardoor Mercedes moest overstappen naar een 1-stopper.
willeme zegt
@bassx: De VSC kan een voordeel opleveren, maar het verschil in pace tussen de banden was niet erg groot, terwijl de banden het gevoelsmatig ook erg lang uithielden.
Pirelli zou eigenlijk een andere bandenkeuze moeten maken, met grotere verschillen in snelheid en slijtage. Halverwege de race was dat al vrij duidelijk. Daarom vond ik het een opmerkelijke gok. De Red Bulls gingen hem sowieso uitrijden en de Mercedessen ook. Dat Ferrari alsnog de call heeft gemaakt vind ik nog steeds opmerkelijk.
Voornamelijk vanwege het circuit. Het is al vaker gebleken dat je op Barcelona vrij lang door kan rijden op een setje banden en je positie (met slechtere banden) redelijk goed kunt verdedigen.
Als de beslissing was gemaakt op een baan waar er mogelijkheden waren om in te halen, ben ik het volkomen met je betoog eens. Dat was, mijn inziens op deze baan niet het geval.
shibby zegt
De pannenkoek-van-de-week award is voor Grosjean. Levensgevaarlijk die actie door ff vol gas te geven.
Erik zegt
@shibby: de beste stuurlui zitten niet achter het stuur …
hiostu zegt
@rrrobert: nee, vettel reed nog steeds op witte banden in het laatste deel van de wedstrijd.
rhellema zegt
@hiostu: misschien moet je een browser nemen waarbij de reageerbutton wel zichtbaar is!?
hiostu zegt
@rhellema: ik gebruik gewoon chrome. Kan er weinig aan doen dat ik een foutmelding krijg van de autoblog site en vervolgens mijn reactie onderin staat…
pomoek zegt
Goed gereden van Verstappen. Toch, helaas, niet helemaal incidentvrij. Het lijkt toch een concentratie dingetje te zijn. Met een beetje pech had ie volledig onnodig zijn voorvleugel aan gort gereden. Jammer als je verder een goede degelijke race neerzet.
laptom zegt
@pomoek: Verstappen reageerde op het groene licht. Jammer dat de Williams wat trager reageerde. Weet een leermomentje voor Max
bassx zegt
Mooie race, zowel voor Max als Lewis. Beiden hadden deze race nodig. Lewis die vorige race won door uitvallen van teamgenoot en Max die behoorlijk wat kritiek over zich heen kreeg over z’n gevaarlijke rijden. Beide coureurs snoerden de monden van de pers door hun teamgenoten op 20 seconden achterstand te zetten ondanks dezelfde strategie.
Ben geen voorstander van de verschillende compounds in F1 omdat het kunstmatig voor spanning moet zorgen sinds het tankverbod. De paradox is dat zonder verschillende compounds F1 helemaal een treintje zou worden tot de finish. Omdat dit weekend Pirelli eigenlijk een verkeerde keuze had gemaakt qua bandenkeuze was de race stiekem wel spannend. Mercedes zou 20 ronden voor het einde nog steeds een pitstop doen maar kon dit niet vanwege RBR. Strategisch was dit een hele spannende race. Ferrari die eigenlijk alles volgens het boekje deed was dit keer de grote verliezer. Mercedes die eindelijke een keer een extreme gok nam dat we van de Italianen gewend zijn wonnen de race.
Als laatste toch een dikke pluim voor Leclerc. Niet meest memorabele qua positie maar wel mooi om te zien hoe hij na enkele F1 races achter z’n naam toch goed weet te verdedigen. Die gaan we over enkele jaren nog wel zien wheel-bangen met Verstappen denk (hoop) ik.
pomoek zegt
@bassx: Leuk dat je het strategische aspect van de race noemt. Er gebeurde zoveel wat gewoon niet in beeld te brengen is maar wel bepalend is voor het resultaat. misschien moet LM eens kijken of ze daar een modus voor kunnen vinden, dat dit aspect wat beter in beeld komt?