En waarom de tweede helft van het seizoen wel eens erg pittig kan worden voor onze Max.
Max vindt het mooi dat veel teams interesse hebben in zijn diensten, maar de 18-jarige Formule 1 coureur vergeet niet waar hij vandaan komt. Dat blijkt uit een interview dat de rising star of Formula 1 had met Reuters. Verstappen laat optekenen dat hij nog niet weet waar hij na het komende seizoen gaat rijden, maar dat hij het belangrijk vindt om loyaal te blijven aan Red Bull. Dat is namelijk de sponsor die het mogelijk maakte voor Max Verstappen om de jongste Formule 1 coureur ooit te worden. Red Bull is eigenaar van de gelijknamige Formule 1 renstal, maar ook van Toro Rosso waar Max Verstappen ook komend seizoen een stoeltje heeft.
Gedurende dit seizoen verwacht teambaas Franz Tost overigens geen upgrades voor de Ferrari motor die dit jaar in de Toro Rosso ligt. Ook laat hij weten dat hij geen brood ziet in switchen naar de 2016 motor, halverwege het seizoen. Dit omdat Toro Rosso geen geld heeft om een nieuwe auto te ontwikkelen rond die motor. De tweede helft zou dus wel eens pittig kunnen worden voor Max Verstappen, als andere teams hun motorupdates beginnen door te voeren. Toch heeft Tost hoge verwachtingen voor komend seizoen, naar eigen zeggen heeft men nog nooit zo’n goede voorbereiding gehad bij Toro Rosso.
Over een week vindt het eerste raceweekend van het nieuwe seizoen plaats in Melbourne, Australië. Dan kunnen we eindelijk zien waar alle teams staan, wij hebben er zin in!
gregorius zegt
Blijft natuurlijk een rare situatie nu: je weet niet of je auto goed is. Je mag het niet verwachten, want je bent het oude Minardi met een klein budget.
En stel dat je goed bent, is het eigenlijk het hele seizoen afwachten totdat Ferrari komt met een bericht dat ze een motor upgrade hebben gedaan.
michael_steel zegt
@gregorius: ” want je bent het oude Minardi met een klein budget ” ??????? Dat station zijn zij allang gepasseerd hoor. En wachten op een upgrade van Ferrari voor een 2015 motor kun je ook vergeten. Ik snap eigenlijk je hele redenatie niet.
gregorius zegt
@michael.steel.52012: Probeer ik het nog een keer.
Je had een goede auto en een slechte motor.
Maar jij krijgt nu echt een betere motor, waar de andere teams met een goed chasis in 2015 niet per se een zoveel beter motor krijgen. Kortom, als je alleen naar STR kijkt, kan je zeggen dat ze stappen vooruit gaan.
Maar andere teams, die niet een gemiddeld chasis hadden, zouden met een beetje geluk en een hoop moeite, zomaar een net zo goed chasis kunnen bouwen in voor 2016.
Kortom, je hoopt dat je er bent voor 2016, maar je mag t niet verwachten.
En dat gevoel zal elke keer weer zo zijn op het moment Ferrari & MB met een update komen, omdat dat de andere teams sneller moet maken, en jou niet, want jij krijgt m niet.
Kortom, je bent nu meer reden dan hiervoor dat je bang mag zijn dat de concurrentie grotere stappen heeft gemaakt als jezelf. Da’s niet lekker werken.
clarkson zegt
@gregorius: Als je naar de updates van vorig jaar kijkt hadden die niet al te veel effect. Ze waren niet meteen een seconde sneller per ronde. Je weet natuurlijk niet hoe veel verder de motor nu is verbeterd van de topteams. Maar ik denk dat we ons niet al te druk hoeven te maken. Max zal punten moeten pakken in de eerste helft van het seizoen. Maar met een beetje geluk zien we het zelfde als vorig jaar en kan hij het gehele seizoen goed meekomen.
viezefreddyw zegt
Het zijn mooie woorden van ‘onze’ Max en met Red Bull heb je gewoon een goed team met veel capaciteiten en mogelijkheden. Voor je het weet staan ze weer waar ze de afgelopen jaren, met uitzondering van de laatste twee, hebben gestaan; op kop. Die jongen zit daar dus wel goed. Die jongen heeft het allemaal wel op een rijtje in het koppie, slim gozertje is het. Voor aankomend seizoen ben ik bang dat het echt een zwaar seizoen gaat worden. De eerste, pak ‘m beet, 8 races zal het nog wel aardig gaan met hier en daar puike prestaties. Maar daarna gaat het erg moeilijk worden. Ik hoop dat ik het fout heb. Ik ben erg benieuwd, heb er erg veel zin in!
michael_steel zegt
@viezefreddyw: Wat Max al eerder heeft aangegeven is, dat hij hoopt dat James Key met updates voor chassis en op het aerodynamisch vlak de pijn kan verzachten. Al met al dachten wij ook dat de STR10 met het Renault blok in de tweede helft van het seizoen 2015 achteraan zou komen te bungelen. Dat is naar mijn idee aardig meegevallen met 2x een vierde plaats en 7x finishen achter elkaar in de punten. Het kan raar lopen binnen de F1, dus ik zou STR op voorhand niet kansloos willen noemen voor het tweede deel van het seizoen 2016.
Edge zegt
@viezefreddyw: In het begin zal Toro Rosso goed mee kunnen komen. De Renault en Honda-krachtbronnen zijn niet bijster veel erop vooruit gegaan en Sauber, Manor en Haas gaan met hun 2016 motoren Toro Rosso toch niet voorbij omdat die niet het budget hebben om er een goed aerodynamisch pakket aan te koppelen. Toro Rosso heeft een grotere stap voorwaarts gemaakt dan de directe concurrenten, dus in het begin zouden ze zeker goed moeten kunnen presteren.
Het is vooral de vraag wat Renault gaat doen. Die komen in mei met een upgrade die een vergelijkbare stap voorwaarts qua prestaties moet zijn als de stap die Ferrari van 2014 naar 2015 maakte. Geen kattenpis dus. Mochten ze dat voor elkaar weten te krijgen, dan worden Red Bull en Renault ineens hele gevaarlijke concurrenten en zie ik Toro Rosso ver terugvallen.
johanw zegt
@Edge:
Hoezo Honda niet op voorruit gegaan? 225pk extra tov de motor van vorig jaar en de turbo is bij de laatste testen ook heel gebleven waardoor men een van de meeste testrondes kon afleggen…
De Renault motor is ook betrouwbaarder in dit stadium tov vorig jaar..
Edge zegt
@johanw: Wat de betrouwbaarheid betreft heb je volkomen gelijk. Wat de vermogenswinst betreft, niet helemaal. Enkele weken voor de eerste test kwam een vermogenswinst van 225pk naar buiten via het geruchtencircuit. Vanuit Honda werd echter direct aangegeven dat ze geen flauw idee hadden waar dat getal vandaan komt en dat ze nog niet weten wat de vermogenswinst zou zijn. Daarna is er niks meer naar buiten gekomen wat keiharde cijfers betreft en heeft Honda zich vooral op de vlakte gehouden met vage uitspraken als “We hebben mooie progressie geboekt”.
E34M5Touring zegt
Goede houding vind ik dat. De mensen die je de kans geven belonen met loyaliteit. En als de motor niet doorontwikkeld wordt is het zaak in het begin van het seizoen zoveel mogelijk punten te pakken. Rij jezelf goed in de kijker en dan volgend jaar wellicht naar RBR.
martinus zegt
Dat Max een 2+1 contract heeft bij TR+RB is bekend natuurlijk.
Jammer dat Ferrari niets aan de oude 2015 motor doet.
Beste races van Max afgelopen jaar waren in het midden en eind van het seizoen.
michael_steel zegt
@martinus: Er ligt nog steeds (als het goed is) een ongebruikt 2015 blok op de planken bij Ferrari. De nieuwe componenten op dat blok (denk aan CPU) zouden prima kunnen passen op het huidige Ferrari blok waar STR het mee rijd. Dus ik verwacht wel degelijk nog een verassing tweede deel van het seizoen. Maar de wens is de vader van de gedachte.
HzR zegt
@michael_steel: waarom? Ze gebruiken allemaal dezelfde standaard ECU.
clarkson zegt
ik denk ook dat redbull alles op alles gaat zetten om binnen 2 jaar weer voor het kampioenschap mee te doen. Ze hebben zelf altijd gezegd dat het alles of niets is. Ze hebben afgelopen jaar nog lopen twijfelen of ze wel door moesten gaan. Ik denk dat ze de beslissing hebben genomen om door te gaan met de intentie om er vol voor te gaan. Redbull zal geen genoegen nemen met een 2e plaats. En met die instelling is het geen verkeerd team voor Max.
st220 zegt
Bla Bla… En volgend jaar denkt ‘ie’ weer anders omdat hij een ‘offer not to refuse krijgt’.
michael_steel zegt
@st220: Hij verwoord alleen maar zijn intenties t.o.v. RBR. Maar tegelijkertijd heeft hij ook in de media verkondigt dat hij volgend jaar voor overwinningen wilt gaan. Dus het balletje ligt bij RBR, en dat weten zij maar al te goed.
MaartenD zegt
Vooral verstandige woorden van Max. Het zou natuurlijk oliedom zijn als hij nu zou zeggen, ik wil volgend seizoen voor een ander (lees: beter) team rijden. Max moet zich gewoon concentreren op waar hij goed in is, racen en punten pakken voor Toro Rosso. Dan komen de topteams vanzelf!
FieRo zegt
Dus hij gaat nog niet oVerstappen…
vanluit zegt
@FieRo: Ik snap hem!
Edge zegt
Max zal ongetwijfeld loyaliteit richting Red Bull voelen gezien de kans die ze hem gegeven hebben, maar laten we niet vergeten dat dit ook gewoon een truc is om druk op Red Bull uit te oefenen. Max riep gisteren of eergisteren nog dat hij het liefst geen derde jaar bij Toro Rosso wilt blijven en weet ook dat er interesse is van Ferrari en Mercedes. Nu roept hij dat hij loyaal aan Red Bull wilt blijven. Max zegt dus in feite op een hele beleefde en politiek correcte manier dat ze hem beter een stoeltje bij Red Bull volgend jaar kunnen geven, anders zou hij wel eens in kunnen gaan op de interesse van andere teams.
mrB zegt
@Edge: Max heeft doelen, RB heeft doelen. Voor beide is wereldkampioen worden er een hele belangrijke van. Als het kan zullen ze dat vast en zeker samen willen doen, maar als één van de twee partijen niet dat doel kan halen zal de ander het uiteraard ergens anders zoeken. Dat RB nu in een dip zit is geen garantie voor de toekomst, net zoals dat het mooi seizoen 2015 geen garantie is dat Max een absolute wereld topper wordt/blijft.
Anyways, als het contract afloopt zal een reële kans moeten zijn om samen wereldkampioen te worden, anders vertrekt Max natuurlijk. Er zal een hoop afhangen van Renault, als die motor een drama blijft dan kan het natuurlijk zijn dat het Verstappen wordt geruild voor een beter motor. Tot die tijd zal Max ook het onderste uit de Toro Roso moeten halen.
mashell zegt
Max moet gewoon zijn best doen dit seizoen en niet nu alvast op volgende seizoenen speculeren (van speculeren komt immers speculaas). Voor je het weet loopt het niet rijden ze achteraan en zit hij volgend seizoen weer voor de TV. Dit is F1 daar wordt niet op lange termijn gepland.
motoragent zegt
Ik vraag me af of ze zo veel last gaan hebben van het niet doorontwikkelen van hun 2015 blok. Hun 2015 Renault blok werd behalve op het gebied van betrouwbaarheid vorig jaar ook niet doorontwikkeld, tokens zijn er in ieder geval niet/nauwelijks in gestoken. Met dat gegeven in het achterhoofd is het juist frappant dat STR met name in de 2e seizoenshelft zijn beste prestaties leverde.
pomoek zegt
Wat interessant is dat Horner vrij optimistisch is over 2017. Dat is natuurlijk ook van invloed op de toekomst van Verstappen na 2016: http://www.autosport.com/news/report.php/id/122337
HZW zegt
Torro Rosso zou in 2017, zomaar een 2017 Ferrari motor kunnen hebben.
In dat geval zou ik lekker bij Torro Rosso blijven.
naamloos3 zegt
dus niet o… verstappen.
ik snap m
HZW zegt
Red Bull zal wel bij Renault blijven, Renault heeft baat bij een referentie team.
Mercedes en Ferrari zullen nooit de zelfde motor die ze zelf gebruiken aan Red Bull beschikbaar stellen.
Maar Ferrari zou wel kunnen overwegen om STR met een 2017 motor te bevoorraden in 2017.
bv in ruil voor Verstappen’s diensten in 2018.
HZW zegt
Het zou een manier kunnen zijn om te zien wat Max laat zien met top gemotoriseerde auto.
En mocht hij races winnen dan is het ook reclame voor Ferrari.
HZW zegt
De STR 2017 Ferrari motordeal zou zo maar met een ‘Alfa Romeo” badge kunnen zijn.
Dutchdriftking zegt
Ik hoop dat het allemaal beter uit pakt dan wij denken….
desjonnies zegt
Weet je
Het is allemaal koffiedik kijken.
En ik vind dat het Max siert, loyaliteit, hij ljjkt me loyaler dan RBR, dat kennelijk vergeten is met welke motoren ze ooit wereldkampioen zijn geworden !
wildbeest zegt
Nu begint de bullshit. Zeg gewoon eerlijk
exclusieviteitsfreak zegt
Geen geld, geen nieuwe bolide, zoveel is duidelijk . . .