Volgend jaar wil Max Verstappen nummer 33 wel inruilen voor nummer 1, als de laatste voorwaarde om dat te doen behaald wordt.
We benoemen iedere coureur meestal bij zijn naam, maar stiekem zijn het allemaal gewoon nummertjes. Zoals bij elke sport heeft een coureur een racenummer. Die mag meestal zelf gekozen worden, maar er zijn een paar uitzonderingen. Zo mag je bijvoorbeeld niet met een nummer rijden wat al bestaat, dat is logisch. Carlos Sainz had bijvoorbeeld graag met nummer 5 willen rijden, maar die heeft Vettel al. Dus werd het voor de Spanjaard 55. Je mag echter ook niet met een nummer rijden dat net de sport verlaat, en het jaar daarna ook niet. Er kan dus niet volgend jaar iemand het nummer 7 van Kimi Raikkönen claimen nadat hij de handdoek in de ring gooit.
Nummer 1
Dan zijn er nog twee nummers die momenteel niet gebruikt (mogen) worden. Nummer 17, het nummer van Jules Bianchi, mag niet meer gekozen worden. En nummer één. Zo simpel kan het zijn. Niet alleen omdat het vechten wordt om wie hem mag, ook omdat er extra betekenis achter zit. Startnummer één wordt namelijk vergeven aan degene die het wereldkampioenschap heeft gewonnen. Zoals het er nu uitziet kan dat Max Verstappen zijn en die laat weten dat nummer 33 in de ijskast gaat wanneer dat gebeurt.
Max Verstappen wil nummer 1
Max Verstappen heeft laten weten dat hij dat wel ziet zitten. Als Max de titel haalt, verandert hij zijn nummer naar 1. “Dat is handig voor de merchandise”, maar een meer serieuze reden is omdat Max weet dat je deze kans niet vaak krijgt. Hij zou het graag willen. Op naar het WK winnen, dus.
Hamilton en nummer 1
Max Verstappen gaat dus het nummer 1 uit de ijskast halen, maar je vraagt je misschien af waarom het nummer één dan zo lang al in de ijskast staat. Dat ligt aan Lewis Hamilton, die altijd heeft gekozen om zijn eigen nummer 44 te houden. Dat nummer ligt te dicht bij zijn hart om het niet op zijn auto te zien prijken. De vorige wereldkampioen die niet Hamilton was, was Nico Rosberg in 2016. Het maakt niet uit wat die wilde, want na zijn winst in 2016 verliet hij de sport. De laatste die nummer 1 gebruikte was Sebastian Vettel na zijn titel in 2014. Toepasselijk, de laatste nummer één-gebruiker was dus ook van Red Bull.
Enfin, Max Verstappen wil nummer 1 dus, letterlijk en figuurlijk. Je zou zeggen kat in ’t bakkie, alleen dan moet de RB16B wel heel blijven in Brazilië. (via De Telegraaf)
VeniVidiVici zegt
En gelijk heeft hij. Zou ik ook doen om iedereen weer nieuwe merchandise met nummer 1 te laten kopen haha
sportevo zegt
Hamilton heeft eenmaal met nummer 1 gereden (op seizoen 2009 na) tijdens de test in Abu Dhabi aan het einde van het seizoen.
https://www.motorsport.com/f1/news/hamilton-number-one-dislike-abu-dhabi-mercedes/4302786/amp/
Dutchdriftking zegt
Ik snap dat het leuk is, maar 33 is marketing technisch beter. Kijk maar naar 46 van Valentino Rossi. Iedereen en z’n moeder denkt bij dat nummer aan hem. Ook als je nog nooit een MotoGP wedstrijd hebt gezien. Die potentie heeft 33 ook.
Houthakker zegt
@dutchdriftking: nou nee, want alle fans en liefhebbers hebben alles al met nummer 33, dus als max met 1 gaat rijden worden er heel wat extra shirtjes verkocht… KASSA!
Dutchdriftking zegt
@houthakker: kort termijn vs lang termijn 🙃
mashell zegt
Max weet ook dat hij daarna weer met 33 gaat rijden. Net als voetbalclubs elk jaar een ander tenue hebben gaat ook Max op die uitmelk strategie. En gelijk heeft hij.
Johanneke zegt
Zouden er echt mensen zijn die in een shirtje van red bull rond willen lopen, daar geld voor betalen, en dat nog een keer doen als het nummer erop veranderd? Er is niks mooit of tofs aan die shirtjes. Blauwe polo met veel reclame erop. Het is eigenlijk zelfs lelijk dan mooi.
sportevo zegt
@Johanneke: en toch zijn er zat (volwassen) mensen die dagelijks in die kleren rondlopen. Of het nou van Verstappen of een andere rijder of tak van sport is.
weereentankleeg zegt
@Johanneke: genoeg mensen die dat doen, je gaat toch niet met een oud shirtje rondlopen? Stel je voor.
Kijk maar naar de voetbal wereld, elke seizoen iets nieuws want dan blijven mensen kopen.
toniominestrone zegt
@Johanneke: waarom denk je dat voetbal clubs jaarlijks van ” uit” shirt wisselen? KASSA! Merchandising is de kurk waarop veel clubs drijven.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Er zijn er heel veel, maar het is inderdaad een beetje sneu als een volwassen vent er mee loopt. Dat is overigens ook zo met voetbal shirts. Maar goed, hele volksstammen doen het, dus mijn persoonlijke mening zal niet altijd gedeeld worden. Als ik nu persé een petje op moet dan zou ik sowieso niets van Max doen (ondanks dat ik fan ben) puur om niet met dat volk geassocieerd te worden. Doe maar een petje van Haas.
erik911 zegt
@dutchdriftking: +1, MV moet z’n unieke nummer en álles wat gevoelsmatig, emotioneel, en ook praktisch, aan hangt behouden. Ook zónder ‘VR’ denk je bij #46 aan ‘die GP mororcoureur’… nummer rask je weer kwijt, en dan ben je weer anoniem. Houden, MV33!
kamikaz3 zegt
Nummer 1 hoort Michael Schumacher toe, zo eenvoudig is het!
marinepower zegt
Ik heb niets met Hamilton, maar ik kan het wel waarderen dat hij gewoon met 44 bleef rond toeren. Als Max “down to earth” wil pretenderen, dan zou ik het zeer on-calvinistisch vinden om voor nummer 1 te gaan.
Dutchdriftking zegt
@marinepower: Heb je zeker een punt. Weet je ook of hij het nummer moet inleveren als in 2022 er iemand anders kampioen zou worden? Dat zou helemaal sneu zijn.
SanderB zegt
@dutchdriftking: de kampioen mag met nummer 1 rijden. Dus geen kampioen, geen nummer 1 meer
toniominestrone zegt
@marinepower: uit historisch oogpunt moet hij gewoon net als alle F1 legendes Lauda, Senna, Prost etc. met #1 rondrijden, trouwens in het verleden viel er niets te kiezen en kreeg het team # 1 en 2.
Richmond zegt
@toniominestrone: ja vond ik beter, snap niet waarom ze er vanaf zijn gestapt
racenderechter zegt
En als een andere coureur volgend jaar de titel wint, mag hij nr. 1 dan ook weer inleveren?
toniominestrone zegt
@racenderechter: natuurlijk, is alleen voorbehouden aan de wereldkampioen
Calimero zegt
Nummer 33 blijft gewoon zo lang Max in de F1 actief is bij Max.
Dat hij er voor kan kiezen om volgend seizoen bij een behaald kampioenshap met nr.1 op zijn auto te rijden doet daar niets aan af. Wordt iemand anders in 2022 wereldkampioen dan rijd hij het seizoen daar op weer met 33 op de auto.
En die andere, mits dit de keuze van de berijder is, dan met nr.1 op de auto.
Dit gezegd hebbende; nog niet eens zo extreem lang geleden reed een coureur rond met het 1e of 2e startnummer (binnen het team) waarmee men het seizoen daarvoor uiteindelijk gefinished was in het kampioenschap.
Voorbeeld:
Mika Häkkinen Nr.1, en David Couldhard nr.2
Henkie zegt
Klopt maar het gekke was dat de volgende nummers 3 en 4 niet naar de eerstvolgende in het kampioenschap ging. Maar naar het 1ste of 2de team in het constructeurs kampioenschap. En zo ook de rest van de teams. Alleen nummer 1 werd aan de hand van het rijders kampioenschap beslist.
Van Epschoten zegt
En wat als Max 3 titels achter elkaar wint? Dan is nummer 33 drie jaar niet gebruikt. Mag een toekomstige coureur dat nummer dan kiezen? Of blijft dit bij Max zolang hij zelf actief blijft in de F1?