Naast de WK-titel van de Formule 1 komt Max Verstappen ook aardig in de buurt van de top op een lijstje waar bovenaan staan misschien niet ideaal is: de gereden schade in de Formule 1.
Volgend jaar komt er een kostenplafond in de Formule 1. Ergens is dat logisch: er is wat onbalans in wat elk team zich kan veroorloven. Het budget van teams als Ferrari, Mercedes en Red Bull lag afgelopen jaar rond of boven de 400 miljoen euro: bijna vier keer zo hoog als die van Williams, Haas en AlphaTauri. Niet alleen wil dat zeggen dat daar dus onbalans is, ook geeft het aan dat het om honderden miljoenen euro’s per jaar gaat wat er over de tafel vliegt.
Schade
Want Formule 1 is de top als het gaat om techniek, en dat is niet goedkoop. De auto zelf en diens onderdelen zijn kneiterduur. Die moeten na een botsing of flinke crash wel vervangen worden en je raadt het al: ook schade repareren in de Formule 1 is niet goedkoop. Ook dit seizoen zijn er voldoende onderdelen vervangen na crashes. Sky Sports Germany kreeg daar de cijfers van binnen. Take it away!
Meeste schade Formule 1
Oké, dat klinkt cru, maar het was Mick Schumacher die voor zijn team Haas de meeste schade heeft gereden in dit Formule 1 seizoen. Het gaat om 4,26 miljoen euro wat er gedurende het seizoen aan zijn auto verspijkerd is. Natuurlijk is dit het eerste jaar in Formule 1 voor de zoon van Michael, maar Haas is niet louter positief over zijn crashes. Vooral tijdens zijn laatste races zijn er een aantal flinke botsingen geweest en volgens Haas zijn het er ’te veel’. Puntje voor verbetering dus.
Max op 3
Op plek twee kwam Charles Leclerc van Ferrari met 4,09 miljoen euro. Ook hij moest een aantal keer een flinke klapper incasseren, maar Ferrari is ook het team dat met het meeste geld smijt. Of ze het dus echt voelen is maar de vraag. Op plek drie vinden we Max Verstappen met 3,9 miljoen euro. Zoals gezegd niet een lijstje waar je echt trots op bent, maar ook Max heeft een aantal keer flink in de kreukels gelegen. Denk aan de klapband in Bakoe en de clash met Hamilton op Silverstone. Volgens Christian Horner heeft die laatste alleen al zo’n 1,8 miljoen euro gekost.
Kortingspakkers bij Alpine
Degene die hun auto’s het beste heel hebben gehouden zijn Fernando Alonso en Esteban Ocon, beide racend voor Alpine. Alonso zijn auto heeft in dit Formule 1 seizoen 320.000 euro schade opgelopen terwijl Ocon slechts 280.000 euro schade moest incasseren. We zeggen ‘slechts’, maar het is maar een fractie van wat de top in dit lijstje op hun naam gezet heeft. Scheelt weer voor Alpine.
De volledige lijst ter overzicht:
- 1. Schumacher (4,26 miljoen euro)
- 2. Leclerc (4,09 miljoen euro)
- 3. Verstappen (3,9 miljoen euro)
- 4. Latifi (3,15 miljoen euro)
- 5. Bottas (2,72 miljoen euro)
- 6. Stroll (2,71 miljoen euro)
- 7. Tsunoda (2,61 miljoen euro)
- 8. Mazepin (2,49 miljoen euro)
- 9. Raikkönen (1,97 miljoen euro)
- 10. Russell (1,86 miljoen euro)
- 11. Sainz (1,78 miljoen euro)
- 12. Norris (1,47 miljoen euro)
- 13. Hamilton (1,24 miljoen euro)
- 14. Gasly (1,12 miljoen euro)
- 15. Perez (950.000 euro)
- 16. Giovinazzi (860.000 euro)
- 17. Ricciardo (720.000 euro)
- 18. Vettel (670.000 euro)
- 19. Alonso (320.000 euro)
- 20. Ocon (280.000 euro)
En als je even de bestuurders bij elkaar op telt, is dit de schade van alle Formule 1 teams:
- Haas (6,75 miljoen euro)
- Ferrari (5,87 miljoen euro)
- Williams (5,01 miljoen euro)
- Red Bull (4,85 miljoen euro)
- Mercedes (3,96 miljoen euro)
- AlphaTauri (3,73 miljoen euro)
- Aston Martin (3,38 miljoen euro)
- Alfa Romeo (2,83 miljoen euro)
- McLaren (2,19 miljoen euro)
- Alpine (600.000 euro)
Via Sky Sports Germany en De Telegraaf.
potver7 zegt
En als we de gereden schade toerekenen naar de coureur die ‘m veroorzaakt heeft? Dus de schade van Max op Silverstone op z’n minst 50% op het conto van Lewis, Hongarije via Norris op Bottas, enzovoorts?
Max gaat echt niet vrijuit hoor, heeft bij anderen ook best wat schade veroorzaakt. Maar ik denk dat veel van de schade van Max door anderen is veroorzaakt.
Dutchdriftking zegt
@potver7: Precies. En Baku kost ook een paar ton, volledig voor de rekening van Pirelli. Monza was natuurlijk wel zijn fout.
Robert zegt
IK denk dat ze bij de Formule 1 flink wat zouden kunnen besparen als ze bapaalde onderdelen zouden maken uit meer conventionele materialen i.p.v. carbon. Denk daarbij aan (kwetsbare) zaken als de voor- en achtervleugel, barge boards, push- en pullrods, etc. Gewoon zoals vroeger, uit aluminium of staal bijvoorbeeld.
Ja, onder de streep wordt de auto dan wel weer zwaarder, maar waarschijnlijk kan het ook iets meer wheel banging hebben en áls er schade wordt gereden, dan verkreukelt het eerder dan dat het versplintert. Plus het is wat makkelijker te recyclen én het scheelt een hele boel rommel op de baan..
brammetjedeb zegt
@RRRobert: of veiligheidsglas. Dan zijn het allemaal maar kleine stukjes!
ghini zegt
@RRRobert: de downforce krachten zijn een stuk zwaarder dan jij denkt. Of het buigt door waardoor de aero shape niet meer werkt bijv.
mashell zegt
Is carbon inmiddels niet al een conventioneel materiaal (je kunt het sportieve uitvoeringen van modale wagens al als decoratie strip krijgen)? En is sterkte niet belangrijker dan kosten. Zelfs met budgetcap geloof ik niet dat de reparatiekosten nou als een probleem gezien worden in de F1.
scott zegt
Gewoon van hun salaris aftrekken.
bernoulli zegt
Van de veroorzakers.
mp014 zegt
@bernoulli: precies van die ja! Ik zou wel eens willen weten hoeveel van dit bedrag (van Max) bij elkaar verzameld is tijdens de crashes veroorzaakt door de zilveren, excuus zwarte, pijlen🤔
AMG zegt
Dit klopt helemaal
deVia zegt
Tel nog maar een paar miljoen bij de schadepost van Mercedes (en met name Bottas) voor al die wegwerpmotoren.
pieterhelmond88 zegt
Silverstone en Hongarije hakken er behoorlijk in 😒
jaapiyo zegt
Sainz heeft er stiekem ook een paar opgevouwen dit jaar. Zou hem hoger verwachten.
toniominestrone zegt
@jaapiyo: hij bezit de kunst ze niet helemaal “plat” te rijden.
ghini zegt
Alpine met Ocon en Alonso vallen wel echt op, stap naar nmr 3 is verdubbeling. Alsof daar boekhoudkundige iets geks is gebeurd. Of ze hebben echt niks en niemand geraakt.
pomoek zegt
@ghini: ik denk dat dit een combinatie is van mazzel, hanteerbaarheid van de auto en coureurs. Ocon is allang geen rookie meer en Alonso al helemaal niet. En wat de auto betreft: Veel bolides leken dit jaar behoorlijk “scherp”. Plotseling uitbreken in bochten en zo. Ik heb de Ferrari’s rare dingen zien doen, en de Torro Rosso’s ook.
seatleon zegt
Jullie bedoelen waarschijnlijk “brokkenpiloot”. Het grootste deel van de schade kan Max niet zoveel aan doen.
mashell zegt
is dit wat schade experts op hun kerstborrel doen? Schade bedragen aan crashes in de F1 hangen, dat in Excel zetten en dan lijstjes produceren? F1 teams bepalen toch helemaal geen prijzen voor hun onderdelen?