Ok, met zoveel woorden heeft hij het niet gezegd. Maar tussen de regels door zou je kunnen lezen dat Max Verstappen de FIA een ongelofelijk stel prutsers vindt.
Het was me de winterstop wel hè, in de Formule 1. Er was bijna nog meer over te lezen dan tijdens de ontknoping van een spannend seizoen. Vooral de nasleep van de laatste race in Abu Dhabi was voer voor verhitte discussies tussen enerzijds voorstanders van het besluit van racedirecteur Michael Masi als anderzijds de tegenstanders.
Vorige week vond dan eindelijk de apotheose plaats. Michael Masi werd uit zijn functie ontheven. De goede verstaander leest dan “ontslagen”, maar de FIA zelf noemt het vrij vertaald ‘een functie elders’. En daarmee is de kous af, zou je denken.
Nou, mooi niet. Want we hadden de mening van Max Verstappen nog niet gehoord!
Max Verstappen is het niet eens met de FIA
Waar je tegenstanders hebt van een beslissing, heb je ook voorstanders. Natuurlijk vond Mercedes dat Masi het verkeerd had gedaan, dankzij diens besluit verloor Lewis Hamilton natuurlijk het WK. Aan de andere kant staat Red Bull, met Max Verstappen voorop. Hij kon dankzij “Mikey” zijn eerste titel veiligstellen.
En dat Max een voorstander was van Michael Masi, blijkt ook wel uit zijn mening rondom zijn ‘promotie’ naar een functie elders. Hij snapt de beslissing namelijk totaal niet.
Op een persconferentie zegt hij er tegenover onder meer Motorsport.com het volgende over “Ik vind dit absoluut niet correct. Iedereen probeert het zo goed mogelijk te doen en daarbij kan iedereen wel hulp gebruiken. Als coureurs hebben wij ook een heel team achter ons staan. Ik vind dit buitengewoon oneerlijk voor Michael, in mijn optiek is hij voor de bus gegooid”.
Het is de schuld van de FIA, niet van Masi
Max legt verder de schuld vooral bij de FIA neer. Hij vergelijkt de situatie van Masi met die van een scheidsrechter waarbij de hele wedstrijd coaches in zijn oor schreeuwen voor een gele of rode kaart, terwijl weer iemand anders schreeuwt dat er juist geen straf moet komen. Op die manier is het volgens Max onmogelijk om een besluit te nemen.
Dat de FIA heeft toegestaan dat teamleden tegen Masi konden praten terwijl hij beslissingen moest nemen, kan Verstappen absoluut niet begrijpen. Michael moest het besluit nemen en niet de mensen die in zijn oor schreeuwden, zegt hij. Max noemt het vooral ‘ongelofelijk verkeerd’ dat dezelfde mensen die het schreeuwen in de eerste plaats hebben toegestaan nu Masi hebben ontslagen.
FIA maakte de verkeerde beslissing
Volgens Max was het veel beter geweest als de FIA Masi had laten zitten, zodat hij had kunnen leren van dit voorval. Hij vergelijkt het met zijn eigen situatie, als rookie was Max ook een compleet andere coureur dan hij nu is, als ervaren rot.
Tot slot liet Verstappen weten dat hij Michael Masi het allerbeste toewenst in de toekomst. En met het allerbeste bedoelt hij vooral een betere functie dan wedstrijdleider in de Formule 1.
Zo. Dat laat niks over qua onduidelijkheid!
harrie zegt
Waarom is diegene die Lewis niet liet pitten onder VSC eigenlijk niet ontslagen onder zware druk van Toto?
Zelfs Lewis had door dat dat de blunder was die hem de titel gekost heeft.
padoempats zegt
Makkelijk praten captain hindsight. De kans was aanzienlijk groter dat de wedstrijd onder de safety car zou eindigen. Als lewis naar binnen was gegaan was max 100% buiten gebleven en vooraan gereden. Gezien de veel grotere kans dat het onder SC zou eindigen niet hiervoor gekozen. Totaal begrijpelijk
jeroen20vt zegt
@padoempats: aanvulling daarop als dit scenario gebeurd was had Nederland zich helemaal kapot gelachen om zo’n blunder van mercedes
sportevo zegt
@padoempats: of een rode vlag situatie met een gratis bandenwissel en pole position voor Verstappen.
harrie zegt
Ik heb het over de VSC iets eerder in de race, Lewis had nog een set verse mediums liggen.
potver7 zegt
Hoe weet je dat die niet is ontslagen dan?
Maar goed, het was geen VSC maar een SC, en Lewis reed voor Max. Als Lewis op dat moment naar binnen was gegaan dan was Max buiten gebleven (had heus de finish wel gehaald op z’n ‘oude’ banden) en dan had Lewis ook geen kampioenschap gehad.
Was hij een rondje later naar binnen gegaan, dan had hij achter Max weer terug op de baan gekomen. Op dat moment wist namelijk nog niemand (ook Masi niet) dat het laatste rondje alsnog geracet zou kunnen worden.
Als Lewis niet zou snappen dat de pitstop van Max hem het kampioenschap heeft gekost, dan zou hij dat kampioenschap niet waard zijn. Maar een blunder kun je het niet noemen. Het hele scenario dat we te zien kregen (alleen de eerste achterblijvers doorlaten, niet wachten tot ze weer aangesloten waren, zodat het laatste rondje geracet kon worden) was een ongekende noodgreep.
Richmond zegt
@potver7: wat masi ook gedaan had her was altijd fout geweest. Niet ingrijpt, Roda vlag, vsc, sc, finish achter sc, niet finish achter sc. De gemoederen waren zo hoog opgelopen voorafgaand aan de wedstrijd dat je altijd gezeik gehad zou hebben.
damrakker zegt
@potver7: ijzersterke laatste zin.
harrie zegt
Er was eerst een VSC, net daarvoor bespraken ze zelfs op de radio voor welke banden Lewis de voorkeur had in geval van. Lag een nieuwe sets mediums klaar. Daar heeft Mercedes zichzelf kwetsbaar gemaakt, zodat ze inderdaad een sitting duck zonder opties waren bij de SC.
jossebos zegt
@harrie: en daarom was de strategie van RB perfect. De fout begon eerder, toen VER33 nieuwe hard compounds haalde en HAM44 niet.
Mercedes kon daarna niets meer.
Als ze pitten rijdt VER33 door op de versere banden. Max had een free pitstop onder de redflag
Toto Wolff zat fout. Vandaar dat hij zo fel was. Cover-up
En gooien het op Massi; die is het slachtoffer
dijan zegt
Dus Max mag alles zeggen en als Lewis dit zou zeggen dan vielen de Maxfans met scheldwoorden hun aversie .
potver7 zegt
Waar staat dat?
Hopelijk snap je dat zowel de redactie van Autoblog als de meeste mensen die hier reageren enigszins een oranje bril op hebben. Er zullen net zoveel websites, fora, blogs zijn waar Max om dit soort uitspraken bij de enkels wordt afgezaagd.
Overigens vind ik de reacties hier op AB over ’t algemeen reuze meevallen (mede dankzij prima moderatie). Ja over het algemeen meer pro-Max dan pro-Lewis, maar dat wil niet zeggen dat Max niks fout kan doen of zeggen, en Lewis altijd het bokje is. Er is toch altijd wel nuance – als de redactie lekker ongenuanceerd uit de hoek komt dan vind je de nuance in de reacties, en andersom.
willeme zegt
@dijan: gast… maak je toch niet zo druk om wat de max-fans hypothetisch gezien gezegd zouden kunnen hebben 😅😅😅
dijan zegt
Willeme Dacht dat ik nog altijd zelf mag beslissen waar ik me druk over maak .Ik kan niet tegen de scheldcannonades die hier verspreid worden .En daar word niets aan gedaan .
nicolasr zegt
Scheldkannonades? Van wie?
katoenboer zegt
@dijan: was de azijn in de aanbieding?
cloverleaf zegt
@dijan: boehoe
redbeams zegt
@dijan: kan me herinneren dat jij als lewisfan de vorige keer een dikke edit kreeg…hou het beschaafd zou ik zeggen.
mashell zegt
Qua mindgames zou hij Lewis nog iets harder kunnen raken door Masi te bedanken voor al zijn goede werk en zijn hulp in het veroveren van de wereldtitel. Netjes van Max, nog netter was geweest hier helemaal niets over te zeggen.
connexie zegt
Een beetje organisatie verdedigt zijn officials. Totaal ongepast om Masi zo te laten vallen. Zelfs de KNVB laat de grootste prutsers staan tot de storm gaat liggen en buigt niet voor een enkel team. Ongeacht wat ik daar soms onbegrijpelijk aan vind, zo hou je de eenheid wel in stand. En ja, ik vind dus dat Max wel een beetje gelijk heeft. Al voegt het niets toe aan het nieuwe seizoen.
pomoek zegt
Ik las een berichtje op een Britse site. Vrij vertaald: “FIA geeft toe dat Verstappen niet de legitieme kampioen is”. De aanleiding om dit te schrijven was het bovenstaand bericht van Verstappen.
Dat gezegd hebbende: Volledig eens met Verstappen. Dit had niet mogen gebeuren.
Dat gezegd hebbende: Alweer verstandige woorden van Verstappen! Wat is er gebeurd? Waar Hamilton opvalt door flauwe of zure opmerkingen sinds hij weer spreekt is Verstappen recht door zee, positief en correct. En geloof me, dat heb ik nog nooit gezegd over Verstappen.