Max Verstappen noemt de Aston Martin Vantage safety car een schildpad. Hierdoor is het lastig om temperatuur in de banden te houden achter deze safety car.
In de Australische Grand Prix van afgelopen weekeinde werd de Aston Martin Vantage twee maal ingezet. De meeste rijders stonden op de harde band, en het bleek erg lastig om temperatuur in die band te houden bij lage snelheid. Max Verstappen noemde de Vantage een schildpad en klaagde dat de herstart achter Leclerc met koude banden erg lastig was. Daarover bericht Motorsport.com.
Max Verstappen safety car
Dit seizoen zetten Aston Martin en Mercedes beiden hun snelste wagens in. Mercedes maakt gebruik van de AMG GT Black Series met 730 pk, en deze straatracer komt veel dichterbij de snelheid van circuitauto’s. De Mercedes is ongeveer vijf seconden per ronde sneller dan de Aston.
Mercedes coureur George Russel was er natuurlijk als de kippen bij om te zeggen dat de Mercedes natuurlijk de betere safety car is. Bernd Maylander, de voormalige DTM coureur die de safety car bestuurt, haalt alle snelheidspotentieel uit de Vantage die erin zit, zo moet ook Verstappen toegeven. Toch zal hij voor het eerst blij zijn achter een Mercedes te rijden dit seizoen als er een safety car situatie is…
mashell zegt
Nu is het wetenschappelijk bewezen: als je wereldkampioen F1 bent wordt je vanzelf een zeurende diva.
banderas zegt
@mashell: daar zorgt de media wel voor..
driftwood zegt
@banderas: Dat Max meer is gaan zeuren? Begrijp ik niet helemaal. On topic; vindt Max nu de herstart achter Leclerc met koude banden erg lastig of vindt Max de herstart achter Leclerc met koude banden erg lastig?
conflagration zegt
Het jammere is dat zo’n aston martin in de basis eigenlijk gewoon een gt is ipv de meer race gefocuste amg gt
Ik vraag me af wat er zal gebeuren als de vulcan of miss in de toekomst de valkyrie er voor rijd
berlinetta zegt
Volgens mij is de AMG ‘GT’ in de basis ook een GT. De naam zegt het alleen al. Alleen is de Black Series zo heftig aangepast dat het ondertussen wel een hardcore apparaat is. De Vantage is gewoon een licht getweakte GT.
Edge zegt
De AMG GT is in de basis ook een gewone GT, als je teruggaat naar de basis. Hij is steeds race-y’er geworden door allerlei upgrades en is inmiddels een bijna een racewagen met kentekenplaten nu we bij de Black Series zijn aangekomen. Als Aston Martin de aankomende V12 Vantage zou meenemen, zit je ook al weer wat meer in dat straatje
banderas zegt
Dit roepen ze altijd achter safety cars. Wat een nieuws.
gregorius zegt
Geen idee wat ze allemaal aan die Vantage gedaan hebben, maar het zal niet heel veel zijn.
AMG performance pakketje erop.
Betere veren en remmen.
Plakbanden.
Even afstellen.
Alle onnodige troep erap.
Ben je volgens mij zo 10 seconden per ronde sneller.
henk123456 zegt
10? Ik denk wel 100 seconden!
karhengst zegt
Daar is striping voor nodig. Die staat niet in het lijstje.
berlinetta zegt
Ik vraag me wel eens vaker af of die auto’s standaard zijn of dat er toch wat wijzigingen hebben plaatsgevonden. Met een gestript interieur, slicks en een chip erin kom je volgens mij al een heel eind. Weet iemand of dat het geval is?
Edge zegt
De auto’s zijn zo goed als standaard. De gewone stoelen en gordels worden vervangen voor racekuipen en een raceharnas, er wordt een rolkooi gemonteerd en uiteraard wordt alle apparatuur gemonteerd die nodig is om de lichtsignalen te geven/bedienen, communicatie met race control mogelijk te maken etc. (plaatje van hoe dat eruit ziet in de Aston : https://libredd.it/img/hiibhw2yksm61.png) Ze staan op straatlegale Pirelli P-Zero’s en zijn qua vermogen soort van standaard. Ik zeg soort van, omdat Mercedes voor de AMG GT-R en GT Black Series geen pk-boost heeft doorgevoerd, maar Aston Martin voor de Vantage wel. Die heeft er 25 paardjes bijgekregen, maar vlak daarna is de F1 Edition op de markt gekomen met datzelfde aantal paardjes. Of het vermogen van de Vantage standaard is hangt dus vooral af van of je hem met de gewone of de F1 Edition vergelijkt.
gregorius zegt
In mijn eigen auto zit dus in principe hetzelfde blok als in deze F1 pacecar (sorry, safetycar), maar de safety car heeft iets van 80pk minder.
Dat moeten ze toch vóór de volgende F1 race kunnen fixen, lijkt me.
berlinetta zegt
Maar waarom passen ze de auto’s niet aan? Het geklaag van de coureurs over te langzame safety cars horen we al jaren en eerlijk gezegd kan ik me voorstellen dat de fabrikant die de safety car levert ook niet wil dat men klaagt over het gebrek aan snelheid van die auto. Het zou juist gaaf zijn als een fabrikant een speciaal geprepareerde auto in zet. Die Vantage bijvoorbeeld, daar zou je heel wat leuks mee kunnen doen. Strippen, slicks, flink wat meer power onder de kap, andere uitlaat voor een bruter geluid en flink wat spoilerwerk erop.
sportevo zegt
@berlinetta: je zou inderdaad een GT3 achtige racewagen in kunnen zetten maar ik vraag me af of zo’n ding een heel stuk sneller is in vergelijk met die GT Black Series. Misschien een paar seconden op een rondje maar een safetycar moet de snelheid eruit halen en geen ronde records neerzetten.
Even ter vergelijk. Een Porsche GT2 RS MR heeft op Zandvoort een 1:38 gereden, een GT3 rijdt in kwalificatie trim 1:33.5.
vaakbenjetebang zegt
@berlinetta: En dan heb je zo’n (semi)toerwagenracer als pacecar, maar dan krijg je daar weer raceautoproblemen voor terug. Moet je dat ding straks helemaal gaan afstellen per circuit, temperatuur in de slicks rijden…. word je allemaal niet blij van. En dan zul je zien: dan gaat het regenen en moet je naar buiten. Heb je weer andere banden en afstelling nodig. Allemaal tobben. En dan nog ben je ordes van grootte langzamer dan een F1-auto. Op Zandvoort reden de 911’s (en dat zijn bepaald geen perenkisten) in het voorprogramma 1.35, 1.36 meen ik. En dan kwalificeert de F1 in minder dan 1.10… Dus met een toerwagen kun je denk ik doen wat je wilt, het is verhoudingsgewijs allemaal gerommel in de marge. En dan is het ook nog eens zo dat die SC sowieso op de baan moet blijven (en dus wat marge zal moeten houden) en ook nog eens tot doel heeft het tempo er uit te halen.
chrisvis zegt
@Edge: begin jaren 2000 was de toenmalige SL safety car ook wel uitgerust met een benzinetank op de plaats van de achterbank. Ze waren ook ongelooflijk dorstig want kwamen bijna na elke sessie tanken aan het Total station thv la source…
chrisvis zegt
@Edge: correctie was een CLK coupé geloof ik
bermtoerist zegt
Elk excuus om een huilende cosworth v12 te introduceren met een valkyrie is een goed excuus.
thearchitect zegt
Waarom gebruiken ze niet in oude(re) F1 of F2 auto als safety car?
slickrick zegt
@thearchitect: omdat je er niet met 2 mensen in kan
pindakoning zegt
Zou mooi zijn om een SC te introduceren die de F1 wagens zoek rijden
berlinetta zegt
Probeer die maar eens te vinden. Het enige wat volgens mij een beetje in de buurt komt is een LMP1-auto.
ghini zegt
@berlinetta: AM zou de Valkyrie in kunnen zetten, dat zou een goeie stunt zijn.. ook een prijzige.. Iemand een idee wat de eisen aan een SC zijn?
ericc zegt
Wij als baanpost vinden het niet leuk als wagens voorbij scheuren als we bv moeten borstelen. Het is ook voor onze veiligheid dat een bepaalde snelheid wordt gereden.
ghini zegt
@ericc: daar waar baanposts staan gaat men langzamer, iedereen begrijpt dat dat nodig is.. Ze klagen juist over de andere delen van de baan, ze kunnen niet hard genoeg om te koelen..
ghini zegt
George doet alles om Toto te pleasen. Toto is niet blij met Stroll die belangrijke werknemers weg heeft gekaapt en Toto heeft zich een tijd geleden over laten halen flink in Aston Martin Lagonda, het auto merk, te investeren.. en tja daar gaat het niet al te best mee.. Alles om Stroll te etteren..
joki zegt
Dus , als ik het goed begrijp, is Max zijn probleem de bandetemperatuur en dus de bandenspanning. Ok, nu kan ik er m’n geld gerust op inzetten dat hij terug wereldkampioen wordt. Ik begon nl. even te twijfelen, maar dit is nu gelukkig verholpen…
mc96 zegt
De Aston is minder krachtig als de Merc. Maar dat is niet het grootste probleem. De auto heeft niet genoegd downforce (de Mercedes heeft grotere vleugel en splitter). Dat maakt de auto echt te langzaam in de bochten.