Wij zitten ons al te verkneukelen, maar onze held zelf heeft zijn twijfels over een makkelijke inhaalrace.
Max Verstappen begint morgen voor de verandering eens niet vooraan, maar helemaal achteraan. MV33 wist na de klapperrrrr in Silverstone sowieso al dat hij nog een keer een gridstraf zou moeten incasseren voor een motorwissel, integenstelling tot rivaal Hamilton. Dit weekend werd uiteindelijk als de optimale race gezien voor VER om het te doen. De gridstraf van drie plekken die onze Max toch al te pakken had, maakte die beslissing alleen nog maar makkelijker.
De gedachte is enigszins tweeledig. Voorafgaand aan het weekend had Red Bull ingeschat dat Mercedes toch al de favoriet zou zijn. Door het incasseren van de straf, verlies je daardoor niet 25 punten voor een eventuele zege, maar misschien 15 punten voor P3. Minus de punten die Max uiteindelijk toch nog haalt in de race. Maar daarnaast is de gedachte ook in Sochi inhalen op zich mogelijk moet zijn.
Nu is dat eigenlijk een beetje een vreemde gedachte, want in voorgaande jaren hebben we vooral veel treintjes gezien in Rusland. De start is vaak leuk, daarna is het een beetje snoozen op de bank tot het Finse volkslied speelt voor Bottas (of het Britse voor Hamilton als Bottas hem voorbij laat). In de Team Review laat Max Verstappen zelf nu dan ook weten dat hij morgen geen makkelijke inhaalrace verwacht.
Het wordt sowieso lastig, omdat het middenveld een stuk dichter op elkaar zit. Maar het is belangrijk om daar doorheen te komen en zoveel mogelijk punten te scoren. We zullen ons best gaan doen en hopelijk kunnen we een leuke race hebben.
Max Verstappen, zat in Monza nog dicht op Lewis Hamilton
Waarvan akte. Denk jij dat Verstappen morgen meer, of minder dan tien punten scoort? Laat het weten, in de comments!
kniesoor zegt
Heb zojuist nog eens even koffiedik gekeken. Maar werd er helaas geen fluit wijzer van. Dus we wachten het maar af 🙂
Edge zegt
De motorwissel had, met de wijsheid die we nu na de kwalificatie hebben, niet op een ongunstiger moment kunnen komen voor Verstappen. Zoals hij zelf al terecht opmerkt zitten de middenveld-teams er dit jaar gewoon stukken dichterbij, maar we hebben ook te maken met een natte kwalificatie. Dat betekent dat de top 10 niet op hun Q2-setje hoeft te starten, maar gewoon vrije bandenkeuze heeft. Extra lang doorgaan op een setje harde banden terwijl de rest na een relatief laag aantal ronden al naar binnen moet omdat de softs op zijn is er nu niet meer bij voor Verstappen, waardoor het nog moelijker wordt om naar voren te gaan. Punten pakken is hij nog steeds verplicht in deze auto, maar “gewoon” naar plek drie of vier rijden zoals vele fans vooraf wel voorspelden is niet meer vanzelfsprekend.
Klein doekje voor het bloeden is natuurlijk wel dat Hamilton plek 4 start, met twee Mercedes-motoren voor zich en Ricciardo op plek 5. Het is dus alles behalve een uitgemaakte zaak dat Hamilton de maximale 25 punten kan pakken.
Richmond zegt
klopt, maar hij moet het een keer doen en je weet niet of het de volgende keer beter wordt en of de oude motor het een race volhoudt. Dan loopt hij het risico nul punten te halen. En andere circuits is red bull misschien sterker waardoor ze juist kunnen uitlopen.
Van Epschoten zegt
Mag Max wel starten morgen? Er gaan geruchten de dat er protest is aangetekend. Zonder tijd valt hij buiten de 107% regel en mag hij niet van start gaan.
basman147 zegt
Uiteindelijk beslist de wedstrijdleiding, en die laten zich niet enkel leiden door de 107% regel, maar ook door wat er in de voorafgaande trainingen is gereden.
Toen zat Max er best wel redelijk bij, dus is er geen reden om aan te nemen dat hij morgen geen competitieve tijden zou kunnen rijden (hij zit niet bepaald in een Andrea Moda)
Vrees dat dit van iemand afkomt die het regelboekje nog eens moet doorlezen.
hehe zegt
@megaturbopowerboost: als de wedstrijdleiding consequent is (en dat zijn ze nooit) mag Mazepin ook niet meedoen.
Hamilton reed een 1:45.9 in Q1 en Mazepin zat er meer als 7% boven.
Edge zegt
De 107% regel geldt alleen in een droge kwalificatie. Als de wedstrijdleiding de sessie als nat bestempelt gaat die regel altijd overboord omdat de veranderende omstandigheden dan vaak voor gigantische verschillen kunnen opleveren.
sportabgasanlage zegt
Die 107% regel geldt alleen voor Q1 onder droge omstandigheden. Als iedereen op inters rijdt, is geen sprake van een droge baan.
HZW zegt
Ik had die vraag ook al toen ik zag dat hij geen tijd heeft genoteerd.
Ik verwacht nog wel een paar keer een Pace Car fase, dus dan schuift alles weer lekker in elkaar.
sportabgasanlage zegt
Pace car? Ga je mond spoelen!!
sanderz28 zegt
Er gaan ook geruchten dat Hamilton z’n motor toch gaat wisselen door de slechte kwali.
sportabgasanlage zegt
Die heeft er toch nog 1 over, dus dat levert geen straf op.
maferick74 zegt
Heb begrepen dat de ingang van de pitstraat ook een gritstraf krijgt ivm de aanrijding in het begin van de straat met Hamilton. Dit zou kunnen betekenen dat Hamilton toch op p1 gaat starten. Oh damn ik hoop toch zo dat norris lekker gaat knokken met die drama queen op p4. Nou is Lulu ook niet gek en zal vast geen extra risico gaan nemen. We zitten morgen weer klaar.
harrie zegt
Lol, Bottas ook weer wat nieuwe componenten en een gridstraf zodat ie vanaf P17 de rijdende chicane voor Max uit moet hangen.
Mijn god wat wordt die geweldige vent als voetveeg gebruikt.