Op de dag dat Alonso 35 kaarsjes mocht uitblazen en de FOM een svelte nieuwe infographic introduceerde met de lengte, het gewicht en de woonplaats van de coureurs werden de vrije trainingen voor de Grand Prix van Duitsland verreden. Wie gingen er hard?
De Grand Prix van Duitsland wordt dit jaar weer eens verreden op Hockenheim. Vroeger was dit circuit vaste prik op de F1-kalender, maar inmiddels moet het de Duitse GP delen met de Nürburgring.
Net als die Nürburgring is ook de Hockenheimring echter niet meer wat die ooit geweest is. Vroeger was het een hoge snelheidsbaan waar motorkracht de absolute doorslag gaf. Zo wisten de WIlliams-BMW’s bijvoorbeeld sneller te zijn dan de destijds oppermachtige Ferrari’s begin dit millenium, puur vanwege de Beierse bom die achterin de auto lag (door merg en brain gaande soundbyte).
Dat speciale karakter van de race is inmiddels weg, hoewel power er nog steeds zeer gewenst is. Vandaar ook dat de verwachting vooraf was dat Red Bull het op deze baan weer iets moeilijker gaat krijgen met de Ferrari’s dan in Hongarije en dat Mercedes waarschijnlijk vrij eenvoudig het snelste gaat zijn. Nu de eerste schermutselingen voorbij zijn kunnen we eens kijken of die verwachting bijgesteld moet worden.
VT1
Iets bizar’s gebeurde er niet echt in VT1. Lewis had even geen zin om door een spotter vastgelegd te worden op de gevoelige plaat in zijn dikke Mercedes. De volledige top-10 bestaat uit de duo’s van respectievelijk Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren en Scuderia Toro Rosso die twee-aan-twee achter elkaar staan. De snelheid van de auto’s beslist dus ongeveer wie waar staat op de ranglijst. De voor thuispubliek rijdende Rosberg verschalkt Hamilton met ruim drie tienden van een seconde. Buiten de top-10 staan ook de twee Williams en Force-India coureurs pal achter elkaar. Op de ranglijst zien we twee namen die we op zondag (normaal gesproken) niet terugzien. Esteban Ocon mag weer eens rijden voor Jolyon Palmer die een lastig eerste jaar meemaakt bij Renault en bij Haas mag Monegask Charles Leclerc de sessie rijden. Beide nieuwkomers worden verslagen door hun meer ervaren teamgenoten, die natuurlijk ook aan hun stand verplicht zijn dat te doen. Max verslaat zijn teamgenoot door P5 te pakken, met zo’n anderhalve tiende van een seconde voorsprong op de Ozzie. De volledige uitslag van VT1:
VT2
Ook VT2 brengt geen explosie van actie in Duitsland. Hulkenberg maakte een klein vreugdesprongetje met zijn auto omdat hij een nieuw contract heeft gekregen bij Force India. De Force India’s hebben sowieso een vreugdevolle sessie want zij verdringen met zijn tweeën beide STR’s uit de top 10 ten opzichte van VT1. De andere coureurs in de top-10 stonden daar ook al in VT1, maar de volgorde is wel enigszins anders. Raikkonen valt met de tweede Ferrari terug achter de twee Red Bull’s, waarvan Max opnieuw de snelste is. De Nederlander pakt zodoende P4, achter de Mercs en de Ferrari van Vettel. Het verschil met de snelste Mercedes is met ruim acht tienden van een seconde wel ouderwets groot. Maar, daar moet bij aangetekend worden dat Rosberg een flink stukje sneller is dan de tweede Mercedes van Hamilton: zijn voorsprong op LH44 is op een flinterdunne haar na vier tienden van een seconde. Een behoorlijk gat, dus ofwel Hamilton speelt spelletjes ofwel hij heeft nog een flinke taak om Rosberg’s data te analyseren. Button is nog even onbeleefd door de rollen met jarige job Alonso om te draaien en troeft hem af met een snellere ronde. Dat terwijl de bakkeleiende McLaren-veteranen eerder op de dag nog wel zo gebroederlijk aangaven dat ze de verdedigende moves van Max ten opzichte van mede-verteraan Kimi in Hongarije te ver vonden gaan. Laat het gaan jongens, dat is alweer ‘ancient history’. Morgen en zondag gaat het weer om knikkers. De volledige uitslag van VT2:
xiran zegt
Zo te zien doet mClaren het weer goed. Mooi om te lezen dat de Honda eindelijk betrouwbaar begint te worden.
treinrukker zegt
@xiran: mc Laren Honda is altijd verrassend in de vrije trainingen, ze rijden al aan hun max en de andere niet, vt 3 en quali daar vallen ze vaak door de mand
xiran zegt
@treinrukker: vorige race is alonso hoog gefinisht. Ik gun het ze net zoals ik hoop data weer een podium haalt.
xiran zegt
@xiran: hoop dat max weer een podium haalt. (Autocorrect is een bitch)
vtechlover zegt
@treinrukker: mannen rijden niet op max. hoor, alleen met q2 en q1 zullen ze op max. zitten met motor stand (anders draait hij bij elke race-weekend in de soep
undifined1 zegt
Mooi om te zien dat Vettel er weer wat beter bij staat
kenwood zegt
Top Mac
meneer zegt
Vrije trainingen zeggen mij geen klap. De ene heeft 10kg brandstof mee, de ander 60. De ene gaat voor snelheid, de ander voor duur.
Irritant altijd dat zodra de uitkomst van de training positief is het groot in het nieuws komt (nu.nl is in ieder geval groot fan) en zodra het niet positief is, is het slechts een training dus zegt het niks.
Het zegt nooit iets
sjaterantekomen zegt
@meneer: indd Q 1,2,3 zijn van belang en uiteindelijk raceday!
rolov zegt
@sjaterantekomen: alleen q3 interesseert mij en de wedstrijd. De snelle jongens gaan ook niet voluit in q1 en 2
stgp zegt
@meneer: volgens mij zegt het niets he ?
Dutchdriftking zegt
De Ferrari’s hebben het gaspedaal weer gevonden?
jeppie zegt
Honda is echt een stuk beter geworden en dat is leuk om te zien! Ik ben benieuwd naar de RB van volgend jaar omdat dan het carrosserie nog meer van belang wordt.
Rick-dos zegt
Zou mooi zijn dat door de regelwijzigingen van volgend jaar de dominantie van Mercedes wordt opgeheven en er een mooi gevecht kan ontstaan tussen Merc, Ferrari, RBR en McLaren. Dan heb je Hamilton, Vettel, Alonso en Verstappen die tegen elkaar strijden…
#wecandromen
willeme zegt
Goed om te zien dat McLaren de weg naar boven gevonden heeft! Komt de sport wel ten goede.
Hopelijk wordt het weer net zo’n kwalificatie als vorige week! Beetje spanning is altijd goed.
Oh, en ik verheug mij al helemaal op de race van zondag!! Ik kan niet wachten om te zien hoe de heten voorzichtig met hun banden omgaan en zuinig omspringen met de brandstof.
awesome zegt
@willeme: die q1 duurde wel tergend lang vorige week.
Hopen dat Max of het team het deze keer niet verkoopt in q3.
pomoek zegt
Yes!!!! Verstappen pakt zijn eerste punten in Duitsland! Wat zegt u? Krijg je geen punten voor oefenrondjes en maakt het geen zak uit wie waar staat in de rangschikking? Oké dan. Zit ik me voor niets op te winden….
ericd zegt
Ik heb schik in hoe Max z’n collega’s als Raikkonen klop geeft… en ook wel in dat hoofd van ‘m, met die minimale expressie, alsof ie eigenlijk een alien is from another planet.
PeugeotGTI zegt
Door merg en brain, +1 voor de Brainpower reference
clarkson zegt
Als Max maar voor Ricciardo staat tijdens de kwalificatie. Inhalen mag blijkbaar niet meer van Redbull.
meneer zegt
@clarkson: van wie niet? Doel je op Hongarije? Daar lukte het gewoon niet omdat er geen goede plek is om in te halen. Heeft niks met RB te maken
jochempie zegt
Ik las “Max slaat Ricciardo tweemaal in Hockenheim”
Edge zegt
Over die Ocon gesproken hè? Die schijnt in de running te zijn om na dit weekend het stoeltje van Haryanto over te nemen. Laatsgenoemde is door zijn sponsorcentjes heen, en Mercedes zou staan te trappelen om Ocon in naast Wehrlein te zetten.
En dat gezeur van de McLaren-collegas over Verstappen? Moeten ze niet doen. Racedirector Charlie Whiting zit er niet voor niks. Als hij oordeelt (en ik citeer) dat de moves van Max hard, maar fair waren, dan hebben ze daarmee te leven.
Wat die tijden betreft: We weten allemaal dat de vrijdagtrainingen vrij weinig zeggen, maar voor je teamgenoot eindigen is altijd mooi voor het zelfvertrouwen. Zelfs bij een racegod als Max.
jaccovdzaag zegt
@Edge: Racegod….?
lompey zegt
Dat geluid van die Williams. Pure oorporno!
pinut187 zegt
Mooi weer van Max, nu in de kwali ook nog voor Riiciardo maar ook Vettel als het even kan.