De 18-jarige coureur wist de persoonlijkheidsprijs binnen te slepen. Maar er werden nog meer prijzen uitgedeeld gisteravond.
Verstappen werd genomineerd voor de prestigieuze prijs ‘persoonlijkheid van het jaar.’ Als je tussen namen als Hamilton en Vettel bungelt, dan heb je wat gepresteerd. Als je diezelfde prijs dan ook nog weet binnen te slepen, dan ben je koning. En dat gebeurde.
Verstappen kon gisteravond drie (!) FIA-prijzen in ontvangst nemen. Naast de persoonlijkheidsprijs won de coureur ook de ‘Rookie of the Year’ titel. Opnieuw een prijs die de 18-jarige toch echt wel heeft verdiend.
Net als vorig jaar, won Max ook dit jaar de FIA Action of the Year Award. De inhaalactie op Spa-Franchorchamps, waar hij in een buitenbocht Felipe Nasr voorbij wist te knallen, werd genoemd als mooiste manoeuvre van het jaar. Met drie belangrijke FIA-prijzen kon Max de avond leuk afsluiten. Intussen zijn de verwachtingen hooggespannen voor het nieuwe F1-seizoen in 2016. Wat zal hij dan weten te flikken?
malsna zegt
Hij heeft het verdiend
larini zegt
En terecht! Gaf het F1 seizoen kleur.
Rick-dos zegt
Mag wel zo zijn maar hij staat niet in het rijtje sportman van het jaar tussen grote vage namen als Dubbeldam, Knegt of die ene die ook genomineerd is… Typisch Nederland weer…
Hoop alleen dat die jongen deze lijn kan vasthouden, want dan gaan we als Nederland echt mooie jaren tegemoet. En dan is de organisatie van svhj ook ineens vol lof over deze jongen…
HZW zegt
@Rick-dos: Dat kan dus wel eens het probleem worden en niet omdat Max niet zijn A-Game brengt maar meer omdat de STR met Ferrari motor in verhouding een stuk minder zal zijn dan dit.
In 2015 had hij de beschikking over een “Renault A motor” (die dan misschien niet optimaal was, maar wel een “A motor”)
Volgend jaar moet hij het met een “Ferrari B motor” doen in een veld met veel auto’s die “2016 A motoren” hebben.
Haas F1 bv krijgt volgend jaar ook gewoon een “2016 Ferrari A motor”.
Naar alle verwachting zullen Renault en Honda ook een grote stap vooruit doen.
Renault komt terug als fabrieksteam met “2016 A motoren” net als RBR.
Om nog maar te zwijgen van alle andere team die “2016 A motoren” hebben van Mercedes. Ik denk dat STR zomaar 6 tot 8 stappen terug in de pikorde terecht komt en dus grotendeels achteraan zal rijden.
KEV9 zegt
@HZW: ik ben bang dat jij nog wel eens ontzettend gelijk kan gaan krijgen
Rick-dos zegt
@HZW: Dat is inderdaad wat ik ook al onder een andere topic had gesteld. Maar goed, als hij dan ook boven verwachting presteert ook al zal dat dan niet de punten opleveren zoals dit jaar, dan laat hij ook zien aan de grote teams zien dat hij goed kan presteren onder moeilijke omstandigheden. Dan staan ze in 2017 echt in de rij voor hem als ze dat al jiet doen…
Nerekop zegt
@HZW: voor dat scenario ben ik niet zo heel bang. Je moet niet zozeer kijken naar a of b motor. Het Ferrari blok was dit jaar veeeeeel beter dan het blok van Renault. Dus dat is sowieso een verbetering! En waarom wordt verwacht dat Honda en Renault? Een flinke stap gaan zetten? Geloof me, flinke stappen bestaan niet in de F1. Anders hadden ze die dit jaar al gezet. En het aantal tokens dat mag worden ingezet voor de ontwikkeling is nog steeds beperkt. Dus ik verwacht zeker geen reuzensprongen van de Fransen en Japanners. Gaat helemaal goed komen met Max! Overigens heb je natuurlijk wel gelijk dat ze in het nadeel zijn tov de Ferrari 2016 krachtbron van anderen, maar ik verwacht dat ze qua vermogen Renault en Honda kunnen hebben.
ahs1979 zegt
@HZW: Van Renault werd ook verwacht dat ze van 2014 naar 2015 een grote stap zouden maken, daarna had men de hoop op verbetering gedurende het seizoen.
Daar is op het vlak van betrouwbaarheid wel progressie geboekt maar performance loopt nog steeds achter de feiten aan.
Op basis van deze historie zie ik ze niet snel opeens wel die grote stap voorwaarts pakken. En ook de top van Renault die aangeeft zichzelf 3 jaar de tijd te geven om weer terug aan de top te komen spreekt boekdelen….
Ja STR gaat met een 2015 blok rijden maar wel de laatste specificatie. Volgend jaar geen of weinig verbetering/ updates aan het blok. Maar een blok wat zich wel bewezen heeft en een klap krachtiger is dan het blok wat ze dit jaar hadden. Dit in combinatie met het goede chassis van STR moet een stabiele basis zijn voor volgende jaar.
Het zou mij niet verbazen als in het begin van het seizoen STR voor RBR staat.
MJB zegt
@HZW: Ik denk dat dat nog wel mee gaat vallen, in ieder geval in het begin van het jaar. Dit jaar reden Sauber, Lotus en Force India met Mercedes PUs die een stuk meer vermogen hadden dan de Renaults van STR. Sauber bleven ze met redelijk gemak voor, Lotus waren geregeld mooie gevechten en Force India liep pas later in het seizoen een beetje significant uit.
Renault en Honda lopen nu met hun PU mijlenver achter op die van Ferrari eind 2015. In de winter zullen ze vast stappen maken (vooral Honda gok ik), maar echt niet zo veel om opeens op het niveau van de Ferrari 2015 unit te komen.
Ik denk eigenlijk dat STR in het begin van het seizoen best wel eens vrij regelmatig goed in de punten zou kunnen rijden, ook voor RBR. Dat zullen ze niet het hele jaar vast kunnen houden omdat de andere teams meer vermogen krijgen en zij niet, maar zo pessimistisch zie ik de start van het seizoen nog niet in.
HZW zegt
@MJB: ik vermoed dat alles met 2016 motoren sneller zal zijn en dat het gat gaande het seizoen alleen maar groter wordt.
Verder zal waarschijnlijk de kans ook aanwezig zijn dat alle teams met eind 2015 Mercedes motoren sneller zullen zijn als ze hun chassis op orde hebben.
MJB zegt
@HZW: Honda en Renault moeten dan in de winter enorme stappen gaan maken qua vermogenswinst. Dat zie ik aan het begin van het 2016 seizoen nog niet gebeuren, gedurende het seizoen misschien nog wel. Renault heeft een nieuw team op te zetten en zullen best wel wat tweaks doorvoeren (in samenwerking met Mario Illien wellicht), maar ik denk dat ze in die periode niet gelijk een flinke lading tokens er doorheen jagen.
Honda zie ik nog wel flinke stappen maken op motorgebied, maar die lagen zo enorm ver achter op Merc en Ferrari dat het flink lastig wordt dat in één winter met beperkt testen te fixen. Het kan natuurlijk best dat Renault en Honda enorme vermogenswinst boeken en Sauber, Manor en Renault hun aero helemaal op orde krijgen, maar het kan ook heel goed aardig positief uitpakken voor STR. Ik blijf liever redelijk positief de komende tijd tot de eerste tests, is beter voor de bloeddruk.
Dutchdriftking zegt
@HZW: dit kon nog wel eens waar zijn….
HZW zegt
@dutchdriftking: Ik hoop het beste maar vrees het ergste.
De eerste 2016 F1 tests zal meer duidelijkheid geven waar de STR Ferrari tot toe in staat zal zijn met Max achter het stuur.
racerx zegt
@Rick-dos: Michael vd Mark heeft ook een zeer puik seizoen in het World Superbike kampioenschap gereden (en in 2014 wereldkampioen Supersport), zie je ook niets van terug. Jammer dat auto/motorsport nog steeds een ondergeschoven discipline in NL, hoewel ik denk dat Max daar wel verandering in aan het brengen is.
87sandyd zegt
@racerx: NOS zend paardrijden, shorttracken en fietscross uit. De NOS zorgt voor de prijs: ‘sportman van het jaar’
3x raden welke sport de 3 genomineerden doen…
freshlife zegt
@87sandyd: curling?
racerx zegt
@87sandyd: Fair point.
schreute01 zegt
@Rick-dos: typisch Nederlands? Max wint heus nog wel eens die titel als hij een paar grand-prix weet te winnen of wereldkampioen wordt. Maar eerst moet hij zijn belofte dus waarmaken. Ik heb er vertrouwen in!
vtechlover zegt
@Rick-dos: paar jaar geleden had Jeffrey herlings alles gewonnen wat er te winnen valt in de motorcross.. En zelfs toen was hij niet de sportman van het jaar.
insomnia zegt
@Rick-dos: Dan is er nog altijd pappa Jos, die Max z’n spullen beter wist af te stellen dan fabrieken dat konden. Die begrijpt heus wel wat deze motorkeuze betekent voor Max en hoe hier het beste te schakelen. Nu eerst maar eens ff rust en focussen op leveren in 2016 ipv op voorhand bang worden teruggang en de concurrentie. Niets voor Max.
insomnia zegt
@insomnia: O ja, en on topic :), Gefeliciteerd, dik verdiend!
philipf zegt
Held!
gekkenhuis zegt
Die buitenbocht.. alleen Max had het bedacht! Held, terechte prijzen winnaar.
smartipants zegt
@gekkenhuis:
Buitenom in Blanchimont deed Jean Alesi al in 1989, dat is dus niet door Max bedacht.
Dat hij het gewoon doet maakt hem wel een held, het blijft een heel moeilijke manoeuvre die makkelijk in tranen kan eindigen.
Ik kan alleen hopen dat alle erkenning die Max nu internationaal krijgt de grootste criticasters een beetje de mond zal snoeren. Laten we met zijn allen genieten van (zoals David Richards deze week op Skysport zei) een eens per generatie talent.
zesinlijn zegt
Is dat diezelfde FIA due na Max z’n entree de regels hebben aangepast zodat er nooit meer iemand onder de 18 in kan stappen? Omdat een 17 jarige veel te onervaren is en dit niveau nooit kan beheersen (op die leeftijd)? En was er niet iemand die zei dat er binnenkort apen in de F1 zouden rijden, omdat het zó makkelijk was…
Of zijn dat allemaal andere mensen…?
theracetosucces zegt
Echt heel gaaf! En verdiend uiteraard!
ahs1979 zegt
Zekers verdiend. Ik hoop echter wel, en denk dat met de begeleiding van Jos dit wel goed zit, Max de tijd neemt/ krijgt om te groeien voordat hij naar een groot team gaat, en niet de boeken in gaat als de Royston Drenthe van de Formule 1…..
snorrie zegt
Fack wat vaag!
clarkson zegt
Wat te gek zeg! Gelukkig begint het circus alweer in maart. Kan niet meer wachten tot ze weer gaan beginnen.
w0o0dy zegt
En nog een keer…. w0o0dy [ reply ] [ report ] 04-12-2015 om 21:466
Wel jammer dat @Autoblog niets heeft gedaan met het feit dat Max Verstappen door de fans via Twitter wereldwijd als favoriete rijder van dit seizoen uit de bus kwam… Hadden nog best een paar regels bij dit artikel gemogen.
https://mobile.twitter.com/F1/status/671730491893022721?ref_src=twsrc%5Etfw
autoblogger zegt
@w0o0dy: misschien had je ons even moeten tippen;)
vroemvroem0987 zegt
Mooi mooi mooi. Ben benieuwd hoe volgend seizoen zal lopen.
pomoek zegt
Leuk maar eigenlijk niet zo belangrijk.
VeniVidiVici zegt
@pomoek: Net als jou comment zeg maar…
pomoek zegt
@VeniVidiVici: ja eigenlijk heb je wel gelijk.
VeniVidiVici zegt
@pomoek: Dat hoor ik vaker… ?
shalomleon zegt
Ja eigenlijk had Hamilton die persoonlijkheids prijs verdiend…. not
mashell zegt
Nu de Limburgse sportprijs nog…
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig Max. Het word moeilijk om dit komend jaar te overtreffen. Maar als de Ferrari krachtbron zo goed is als wij hopen, en de rest niet veel beter is dan kan er wel eens een podium plaats in zitten!
desjonnies zegt
Max
Prototype van een old-school coureur, de man wil racen !
En niet de poseur uithangen.
Of een life style najagen, zijn life style is racen.
Geweldig als je dat op zo’n jonge leeftijd al hebt.
Vandaar die prijs.
Gefeliciteerd !
centho zegt
Max mag best nog wel een tijdje geprikkeld worden om zo nog verder te rijpen onder toezicht van zijn vader.Reken maar dat op het juiste moment wanneer de honger naar success bijna maximaal is Max in een top team op pull position zal rijden.Wanneer dit te vroeg gebeurd is het risico te groot dat onze jonge held op zal branden.