Max Emilian kijkt in Amerika vooruit naar de toekomst.
Gisteren tekende Fernando Alonso officieel een nieuw contract bij McLaren. De inkt is nog niet droog en er wordt alweer gespeculeerd wat er na volgend jaar gaat gebeuren. Alonso én McLaren claimen dat de deal van de Spanjaard meerdere jaren bestrijkt, maar velen willen/kunnen eigenlijk niet geloven dat de tweevoudig kampioen géén opt-out in zijn contract heeft staan om vrij te zijn in 2019.
Dat komt omdat, zoals we gisteren ook al aanhaalden, veel zitjes bij topteams na volgend jaar vrijkomen. Dat geldt niet alleen (net als dit jaar) voor de stoel van Bottas en Raikkonen, maar ook voor die van Ricciardo en misschien die van Verstappen. Dat zijn dus 3,5 van de zes topzitjes die niet ingevuld zijn. Tenminste als we er vanuit gaan dat de huidige krachtsverhoudingen in de F1 nog een jaar zo blijven. Je weet immers maar nooit of een team als Renault of McLaren er volgend jaar tussendoor fietst.
Praten over de rijdersbezettingen van 2019 heeft dan ook wat weg van Sinterklaas speculaas eten in hartje zomer, maar aan de andere kant is het spel om de poppetjes een van de leukere aspecten van de F1. Het is net het spel om de ministersposten, alleen dan interessanter. Dus werd Max in Austin maar weer eens gevraagd naar zijn gedachtes over de middenlange termijn.
Max geeft aan dat zolang Vettel en Hamilton vuistdiep zitten bij Ferrari respectievelijk Mercedes, hij het niet per se ziet zitten naar die teams te gaan. Volgens de Nederlander bestaat dan namelijk het risico dat hij ‘de tweede rijder’ van het team wordt. Op zich opvallend, want je zou denken dat MV33 wel het vertrouwen zou moeten hebben de strijd aan te kunnen gaan met Sebbie en HAM. Of speelt hier de ervaring van Jos een rol die, vals spel of niet, in 1994 verzoop in de tweede Benetton naast Shuey?
Het idee dat teambaas Christian Horner laatst opperde over het opbouwen van het team rond Max schijnt goed aangekomen te zijn bij de Nederlander. De eerste man zijn in een topteam is natuurlijk ook de geijkte manier om (veel) titels te pakken. Zie Shuey bij Ferrari, Vettel bij Red Bull, Lauda bij Ferrari et cetera.
Gezien dit sentiment van Max lijkt de kans op een langer verblijf van de Nederlander bij Red Bull opeens een stuk groter. Of doet Max zichzelf echt tekort als hij denkt dat Ferrari en Mercedes hem niet ook de kans geven hun belangrijkste speerpunt te zijn?
UPDATE: Max blijkt geen loze woorden geuit te hebben, want hij heeft inmiddels bijgetekend bij Red Bull Racing tot en met 2020.
zagatofreak zegt
Beste max, blijf nou maar gewoon bij Red Bull, het team dat jouw naar de top gebracht heeft.
michaelknight zegt
@zagatofreak: helemaal eens. Bewaar de rust en zie aan wat er volgend jaar gebeurt. Hij is nog jong genoeg om titels te rijgen.
bmwfreak038 zegt
@michaelknight: ja en jong genoeg om over te (ver)stappen.
str8six zegt
Hij heeft laten zien eerste rijder waardig te zijn dus snap zijn punt wel. Daarnaast denk ik idd dat het verstandig is als hij bij RB blijft en ze hem de mogelijkheid bieden een aantal titels binnen te halen. Dat wordt een teameffort maar ze zullen 100% voor hém gaan. Bij Merc en Ferrari zitten twee andere alfa-mannetjes…
Na titels bij RB over naar Ferrari.
Overigens wordt er over Ricciardo niets gezegd, ook wel een erg belangrijke en snelle factor
Dutchdriftking zegt
Open deur..m
Joost zegt
@dutchdriftking: idd!
En “officieel” is hij nu toch ook tweede rijder?
In de praktijk heeft rbr geen 1e en 2e rijder, dus lekker bij rbr blijven :)
bmwfreak038 zegt
@ijoost: elk team heeft toch een 1ste en 2de rijder?
Joost zegt
@bmwfreak038:
Officieel wel, en bij Mercedes en bij Ferrari is het duidelijk wie de tweede rijder is.
Bij RBR is dit verschil er niet. Of vind je Max een echte tweede rijder, zoals Bottas of Raikkonen?
bmwfreak038 zegt
@iJoost: ligt eraan wie er op het moment beter presteert vrij simpel. Raikkonen is ook niet echt een 2de rijder zeg je dus?
Joost zegt
@bmwfreak038: Raikkonen juist wel. Net als Bottas
Orichy zegt
Max kijkend naar de toekomst, wil alleen instappen als eerste rijder bij een ander team. Daar Hamilton en Vettel waarschijnlijk geen Verstappen naast zich wensen, zal Max er slim aan doen, om bij Red Bull Racing te blijven en daar een goed team om zich heen te bouwen. Alle ingrediënten zijn daar voor hem aanwezig. En dat wordt dan tevens het laatste kunstje van Dr Marko.
kempenaer zegt
Zo ouderwets, eerste en tweede rijders zoals bij ferrari en mb.
Als RB een competitieve auto weet neer te zetten en Ricciardo en Verstappen rijden beiden om het kampioenschap, dan krabben ferrari en mb zich nog wel eens achter de oren.
E34M5Touring zegt
Hij meldt net op zn insta dat ie tot 2020 bij RBR blijft.