Wisten we al, maar tóch is het fijn om het even van de meester zelf te horen.
In onze uitgebreide (en 100% waterdichte) voorbeschouwing op het komende F1-seizoen zeiden we het al: Toro Rosso gaat in de winter hele, héle mooie dingen doen. Debet aan dit gevoel is natuurlijk de komst van de Ferrari-krachtbron, die flink wat meer pk’s levert dan die hybride koffiemolen van Renault. Ja, dat is gechargeerd, maar dan hadden de Fransen hun huiswerk maar beter moeten doen.
Max Verstappen, die net een fijne vakantie in Dubai achter de rug heeft, gelooft dat Toro Rosso komend seizoen goed voor de dag komt. De kweekvijver van Red Bull maakt ten opzichte van vorig jaar een grote sprong qua harde pk’s, maar daarbij verwacht de Limburgse inhaalprins dat de concurrentie relatief gezien veel minder grote stappen gaat maken. Logisch, want de kans dat een willekeurige motorenbouwer in de wintermaanden ineens 60+ pk tevoorschijn tovert is natuurlijk niet zo groot.
Lang verhaal kort: volgend jaar gaat Toro Rosso voor P5 in het constructeurskampioenschap en Max pakt in de regen zijn eerste podiumplaats. Hopelijk niet in Amerika, want dan mag hij met een fles kinderchampagne de lauwe papi uithangen en da’s toch nét niet. (bron: autosport.com)
rb26dett zegt
We zullen zien, maar ik betwijfel het.
rolov zegt
@rb26dett: ik niet. TR reed dit jaar al heel goed mee en met een motor die echt vooruit gaat en dat geweldige chassis komt het goed.
martinus zegt
@rolov: Het is de motor van Ferrari van vorig jaar :/
De motor waarvan Ferrari zegt, dat ze er over de winter gigantisch veel vooruitgang mee aan het boeken zijn.
Vooruitgang waar Ferrari, Haas en Sauber wel de vruchten van plukken, maar TR niet.
Betrouwbaarder is zal de Renault niet zijn, maar nu ze zelf een f1 team hebben, zal het mij niets verbazen dat de 2016-koffiemolen van Renault, sneller is dan de Ferrari van vorig jaar.
gtwillem zegt
@martinus: ik hoop dat Max gelijk heeft, maar ik ben bang dat je gelijk hebt. De concurrentie in de middenmoot gaat sterk toenemen. Vergeet ook McLaren niet: die reden dit jaar voor spek en bonen mee maar die zie ik echt wel in de middenmoot rijden komend seizoen, als het niet hoger is.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: je zal vrees ik gelijk krijgen. …
martinus zegt
@gtwillem: posities 1&2 voor de teams lijken duidelijk voor komend seizoen.
Maar vlak achter de top kan het nog wel eens heel druk worden als de Ferrari 2016, Mercedes 2016 krachtig zijn, TR en RB met mindere motoren wel een ijzerksterk frame hebben en Honda en Renault competatief gaan meedraaien.
Kortom het wordt erg spannend in het middenveld,
Williams, Force India, Renault, RedBull, TorroRosso, Haas, Honda. Ik denk dat Sauber en Manor ondanks goede PU’s achteraan zullen rijden. Al kan Sauber misschien best verrassen, weinig geld maakt creatief.
Dit jaar hebben we ook nog nieuwe bandenregels, waardoor je als je net buiten de top10 kwalificeert je ook nog een groot voordeel kan hebben. Dit maakt de stijd in mid-field nog spannender.
Dat het zo ‘druk’ zal zijn in het midden, is wel in het voordeel van ‘onze’ Max. Hij kan relatief goed inhalen.
Maargoed, het is allemaal heel erg een vorm van Koffiedik kijken, elk team kan onverwacht tegen of meevallen.
gtwillem zegt
@martinus: Een van de beste reacties betreft de F1 in 2016, en we zijn nog maar net begonnen. De middenmoot lijkt drukker bezet dan ooit. Dus P6 en P16 liggen niet zo veel uit elkaar. Dat is leuk voor de kijker, maar geen goed nieuws voor Toro Rosso ;-).
martinus zegt
@gtwillem: Hoe dichter de teams op elkaar zitten.
Hoe een groter verschil de coureurs maken.
En dat moet als het goed is, helemaal niet zo slecht zijn voor Max Verstappen.
ronnys zegt
@gtwillem: Natuurlijk blijft het nog even koffie dik kijken, maar dat een motor meer vermogen heeft is nog geen garantie dat een team ook sneller is.
TR krijgt er naar verluid 60 PK bij, de kans dat Mercedes en Ferrari er ook 60 bij krijgen is natuurlijk niet zo groot. De stap van 540 naar 600 is makkelijker als van 600 naar 660. Dus ik denk wel dat TR kan inlopen op verschillende teams voor hen.
Of ze het ook in de auto aan de gang krijgen is vraag 2, maar ik houd goede moed tot dat het tegendeel bewezen is!!
awesome zegt
@martinus: Sauber heeft een budget van min 50 miljoen, Haas gaat zijn eerste seizoen in.
Beide gaan geen potten breken in 2016.
De Mercedes klant motoren zal nog een dingetje kunnen zijn, afhankelijk van de rest van de auto.
FI zie ik daar nog als grootste bedreiging, mits ze de auto goed hebben doorontwikkeld.
Williams kan een uitdaging zijn, maar die zijn al 2 seizoenen zwak in de 2e helft van een race.
Edge zegt
@awesome: Om nog maar te zwijgen over het feit dat Sauber Ericsson en Nasr redelijk vroeg in het seizoen al moest vastleggen voor 2016 omdat ze het sponsorgeld zo hard nodig hadden.
gregorius zegt
@martinus: Ferrari zegt 20 jaar dat ze veel progressie boeken met alles en dat ze beter zullen zijn.
In de helft van die jaren komt Ferrari echter de eerste 3 races aan de start met een last-year-spec auto.
aj26sc zegt
@martinus: vorig jaar rond deze tijd riep Renault ook dat ze een enorme sprong vooruit zouden maken… Maw dit soort mooie praatjes zijn vaak niet meer dan dat: mooie praatjes.
Ook Max zijn uitlatingen behoren daar overigens toe, hoewel ik mij kan voorstellen dat het vooruitzicht van meer pk’s en minder problemen hem optimistisch stemt ;)
keeper1 zegt
Ik hoop het jongen
trustmeiamanengineer zegt
Mooi!
Alleen jammer dat ik het nergens meer (gratis) op tv kan zien… (muv de Duitse bierreclames, aangevuld met een paar bewegende beelden uit race)
cpp1 zegt
@trustmeiamanengineer: krijg idd ook altijd reuze dorst van die eeuwige Krombacher reclame…
Dagg zegt
Wij gaan het meemaken wat de TR doet komend seizoen. Ik durf er geen fles kinderchampagne op te zetten ondanks de sterkere motor. Gezien het hele pakket van Ferrari wat groter schijnt te zijn moet het chassis aangepast/verlengt worden. Benieuwd of ze dat zo weten op te pakken zonder in te moeten boeten aan snelheid/downforce/orwhatever.
fmgarcia zegt
Zou tof zijn.
toniominestrone zegt
Ik denk dat de keuze voor Ferrari nog wel eens verkeerd kan uitpakken, volgens mij is alles een beetje ingegeven door politieke kortzichtigheid en haantjes gedrag van RB door zo vroeg met Renault te breken.
Silverarrow zegt
@toniominestrone: Ik zie het verband niet echt. Wat heeft de breuk van RBR met Renault (als je dat een breuk mag noemen, onder de streep rijden ze aankomend seizoen nog steeds met een Renault motor) ermee te maken dat de Ferrari motor de verkeerde keuze zou kunnen zijn?
phaeton zegt
Williams, Force India. En misschien gaat Red Bull na Europa wel heel goed. Zomaar even p5 pakken is te kort door de bocht.
ronnys zegt
@phaeton: Tja, als ze komend jaar minder uitvallen dan scoren ze daar al goede punten mee en als ze 10 PK inlopen op de concurrentie dan komt P5 toch wel dichterbij hoor.
Edge zegt
Max mag in de VS gewoon drinken op het podium. Lang leve Texas, waar je onder de 21 gewoon mag drinken, mits je in het zicht van een van je ouders staat en zij toestemming geven.
Silverarrow zegt
Totdat er rondetijden op tafel liggen is het allemaal koffiedik kijken. Wat als McLaren-Honda… Misschien dat RBR… Waarschijnlijk gaat Williams…
Jammer, tot nu toe was Verstappen het prototype nuchtere Hollander (pun intended). Belofte maakt schuld…
mrB zegt
@Silverarrow: Uiteindelijk spreekt hij ook de team ambities uit en heeft hij zelf ook als doel het beter te doen dan 2016. De lat ligt hoog in ieder geval, genoeg teams die waarschijnlijk ook om de 5e plek strijden. Ik denk echter dat de Mercedes motoren er voor blijven, Ferrari ook en dat Renault onverwacht grote stappen heeft gezet. We zullen zien.
cthijs zegt
Ik hoop het voor hem alleen blijft in mijn achterhoofd altijd die uitspraken van zijn pa hangen.die zei ook iedere keer zoiets en het werd nooit meer wat
rufctr01 zegt
We wachten af! Ook Ferrari heeft wel eens slechte periodes gehad.
oranje123456789 zegt
”De meester” hahahahahahaha
VeniVidiVici zegt
@MauritsH: “Volgend jaar gaat Torro Rosso voor P5”. Uhhh… in 2017? Je bedoelt vast dit jaar… Ja joh, tijd gaat harder dan je denkt ?
mrrallycross zegt
Chassis zal wel weer verrekte goed zijn en die motor zal beter zijn dan de rotnault maar zeker niet de snelste van het veld
w0o0dy zegt
Aangezien de Power unit van Ferrari groter is wordt de auto grotendeels opnieuw ontwikkeld met een langere wielbasis. Ik heb het idee dat dit een nadeel zal zijn voor Max aangezien de auto dan waarschijnlijk minder goed roteert bij het insturen terwijl je de bocht in remt… De sleutel tot veel fraaie inhaalacties van Max. Daarnaast zijn ze bij TR laat gestart met de ontwikkeling van het nieuwe chassis.. Dat is ook geen voordeel. En dan Is er nog het feit dat de top motoren allemaal minstens 50pk erbij gaan krijgen.. Ik hoop op meer maar plaats 6 in de eindstand en een podium voor Max lijkt me een top resultaat waar hij meteen voor zou moeten tekenen als het vooraf koning..
tonyb zegt
“Toro Rosso gaat in de winter hele, héle mooie dingen doen. Debet aan dit gevoel is natuurlijk de komst van de Ferrari-krachtbron, die flink wat meer pk’s levert dan die hybride koffiemolen van Renault.”
Een Ferrari krachtbron die meer pk’s levert is toch helemaal niet debet aan dit gevoel? Maar draag er juist aan bij?!
renegade zegt
Hoe dan ook, heb nu al trek in het volgende seizoen!!!
shampoo77 zegt
Wacht es, Ferrari claimde heel veel pk’s uit de brandstof te hebben gehaald. Dus TR staat niet op gelijke voet in 2016 met eind-spec 2015 echte Ferrari. Wordt het überhaubt die spec en niet een 2015 Ferrari klanten-spec?
Then again. Hoe ontwikkelt ie in 2016? Ik denk niet. Mochten ze slightly underpowered zijn in 2016 dan haalt de concurrentie ze hopeloos in omdat deze wel doorontwikkelen.
w0o0dy zegt
@shampoo77: niet geheel toevallig lijkt de deal tussen Toro Rosso en Shell aanstaande…. Die rijden dus met dezelfde brandstof als Ferrari in 2016