Na een spannende Sprint en nog veel spannendere kwalificatie zijn de kaarten geschud in het nadeel van Verstappen. Dat kan maar een ding betekenen: in de race tikt hij de titel binnen. Toch?
Na een lange renditie van het Braziliaans volkslied, kunnen we los op een warm maar nog altijd vochtig circuit Carlos Pace. Albonio doet niet mee en Carlos Sainz start vanuit de pitstraat na de crashes van het tweetal vanochtend. Verstappen heeft dus al twee plekken te pakken. Heeft iemand stiekem voor een setup gekozen voor droog weer? Tikt Yuki Norris eraf? We gaan het zien, in de Grand Prix van Brazilië in 2024.
Spoiler alert: eerst de uitslag, daarna het verslag
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
26 |
2 |
Esteban OconAlpine |
18 |
3 |
Pierre GaslyAlpine |
15 |
4 |
George RussellMercedes |
12 |
5 |
Charles LeclercFerrari |
10 |
6 |
Lando NorrisMcLaren |
8 |
7 |
Yuki TsunodaRB |
6 |
8 |
Oscar PiastriMcLaren |
4 |
9 |
Liam LawsonRB |
2 |
10 |
Lewis HamiltonMercedes |
1 |
11 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
0 |
12 |
Oliver BearmanHaas |
0 |
13 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
14 |
Fernando AlonsoAston Martin |
0 |
15 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
DNF |
Lance StrollAston Martin |
0 |
DNF |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
0 |
DNF |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
DNF |
Franco Alejandro ColapintoWilliams |
0 |
DNF |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
Start
Al voor de start klapt megatalent Stroll van de baan. Hij probeert dan weg te komen, maar rijdt door het gravel en komt daarin vast te zitten. De man met de grootste baanzekerheid van de grid is dus alweer een concurrent waar Max geen rekening meer mee hoeft te houden. De situatie zorgt voor een extra opwarmronde. Verschillende coureurs blijven dan echter staan…en als Norris weer rond komt, staat de auto van Stroll nog steeds in het gravel. De start wordt nogmaals afgebroken. Heeft Norris een fout gemaakt? Het wordt in ieder geval onderzocht…
Als het weer losgaat, begint het net te regenen. Russell pakt de leiding bij de start. Tsunoda behoudt met hangen en wurgen P3 voor Ocon. Leclerc schuift een plekje op ten opzichte van Lawson. Verstappen begint rustig maar pakt dan zijn rivalen een voor een in. Bij het einde van de eerste vliegende ronde zit hij al naast Hamilton voor P10.
Verstappen gaat dan ook Gasly en Alonso voorbij en zit dan al achter Piastri in ronde 6. Dat wordt een hardere noot om te kraken. Of toch niet. Gek genoeg laat Piastri onze held er gewoon voorbij. En als Lawson dat ook doet om zijn kansen op een zitje bij Red Bull te vergroten, is Max al zesde. Man man man…
Hamilton en Checo laten zien dat het zo eenvoudig allemaal niet is. Beiden maken een spin mee en begeven zich buiten de top-10. Het contrast met de teamgenoten is groot. Hamilton vindt de grip simpelweg niet. Hij wordt ingehaald door Sainz en Bearman en rijdt dan alleen nog voor Perez en de twee Saubers. Dat terwijl Russell gewoon de leiding vasthoudt.
Leclerc duikt dan naar binnen vanaf P5 en gaat naar andere inters. Verstappen gaat daarmee naar P5 achter Ocon en Yuki. Lawson spint door een contact met Piastri als de regen steeds weer een beetje intenser wordt. Leclerc zit echter klem achter Hamilton en Bearman. Hulkenberg is gespind en Ocon heeft Tsunoda ingehaald. De wedstrijdleiding last een virtual safetycar in. Piastri en Alonso pitten meteen voor nieuwe inters. Perez gaat naar de full wets. Een onbegrijpelijke keuze. Iedereen weet toch dat als het nat genoeg is voor full wets, de wedstrijdleiding het nat genoeg vindt voor een rode vlag…
Net als de groene vlag zwaait gaan Russell en Norris de pit in. Ocon rijdt door en neemt de leiding in de wedstrijd. Verstappen volgt het voorbeeld van zijn oude vriend en is tweede. Gasly rijdt ook door en is derde. Alpine eerste en derde, dat we dat nog mee mogen maken. Piastri krijgt 10 seconden straf voor het torpederen van Lawson. De safetycar vindt het dan inderdaad nat genoeg voor een safetycar.
Achter die safetycar, crasht Colapinto. Dat zorgt voor een rode vlag. Iedereen mag dus gratis nieuwe banden halen. En dat betekent dat Ocon nu de race straks mag leiden met nieuwe banden, met daarachter Max en Gasly en pas daarachter Norris en Russell. Max campeao!!1!
Herstart
Helaas besluit de FIA tot een rollende herstart in plaats van een staande. Bearman en Zhou begeven zich alweer naast de baan nog voordat het opnieuw losgaat. Norris verslikt zich in de vierde bocht en valt terug achter Russell. Bearman voegt nog een spin toe aan zijn resume. De rookies kregen veel bijval recent. Maar dit weekend laten Colapinto, Bearman en in mindere mate Lawson zien dat als F1 echt op de limiet gaat, een beetje ervaring nog steeds welkom is.
Hoewel, even later gaat ook Sainz de boarding in. Voor de Spanjaard is het na zijn zege in Mexico einde verhaal vandaag. Het zorgt voor nog een safetycar. Ocon verliest daarna de leiding aan Max in de eerste bocht, terwijl Norris de bocht mist en rechtuit schiet. NOR valt terug naar P7.
Russell gaat dan Leclerc voorbij voor P4 achter de Alpines. Piastri laat Norris langszij gaan. Too little too late voor McLaren. Team oranje heeft een dikke vleugel gemonteerd in de gedachte dat ze de race konden domineren vanaf P1. Maar in verkeer komen de McLarens tekort. Beide auto’s hebben nog geen inhaalactie gemaakt ronde 53 zonder touché of teamorder.
Perez vecht dan weer met Lawson. Waar de laatste Max gewoon laat gaan, vecht hij belachelijk hard jegens Checo. Hoe zou dat toch komen? Het kost Perez een plekje ten opzichte van Hamilton.
Finish
Max maakt er een masterclass van op weg naar de zege en het kampioenschap. Vanmorgen toonde opnieuw dat de Nederlander wel kraakt onder druk. Maar vanmiddag toont dat onze held niet barst onder druk. Integendeel, het is rivaal Norris die op het glibberige asfalt door het ijs zakt.
Naast voor Max is het voor Alpine een bijzonder mooie dag. Tot op heden was een P8 het beste resultaat van het team. Vandaag scoren ze een dubbel podium. Een bijzonder podium zo ook, met Verstappen, Ocon en Gasly. Niet bepaald een drietal met veel vriendschap onder elkaar. Maar champagne en een ereschavot doen natuurlijk veel goed. Knap gedaan van team croissant, het mag gezegd worden.
Russell wordt vierde en zal denken dat meer mogelijk was geweest als hij niet gestopt was in de eerste stint. Leclerc rijdt kleurloos, je kan ook zeggen degelijk, naar P5 voor de twee McLarens. VCARB houdt een dubbele puntenscore over aan de derde en vijfde startplaats. Maar met Alpine op P2 en P3 is het niet de dag die het team gehoopt zal hebben. Hamilton tenslotte pakt toch nog het laatste punt voor Perez die andermaal net iets minder uit de Red Bull haalt dan Max.
Voor de coureurs is het dus gedaan; Max is opnieuw campeao. Bij de constructeurs is het nog wel spannend. McLaren heeft nog steeds het voordeel. Maar Ferrari en Red Bull zouden ook nog kunnen winnen. Zeker als Max blijft rijden zoals vandaag. Wat een race weekend weer…Gelukkig maar dat we nu even een weekend niks doen.
Lambrusco zegt
Wat een race! Puntje van de stoel de afgelopen uren, veel mooie momenten gezien. En Verstappen, masterclass hoor. Respect.
Robert zegt
Wow, van P17 naar P1. Episch.
En zo loopt Verstappen weer 15 punten weg van Norris. En dan nog maar even afwachten wat de stewards doen met de ‘under investigation until after the race’.
R zegt
Dit is waarom Max kampioen is. Van 17 naar 1 heeft echt heel weinig meer met geluk te
maken – maar met pure controle , en skills. Ondanks dat ik Ocon niet mag (race technisch – persoonlijk ken ik m niet) ben ik ontzettend blij voor hem en Gasly. Verder laat Norris weer zien waarom hij nog niet kampioen waardig is. 2x van de baan, het lijkt simpelweg of hij niet met druk om kan gaan – hij heeft dit jaar zoveel van dit soort fouten gemaakt. Mensen kunnen zeggen
‘Max heeft die fouten vorige week gemaakt’ – Max was bezig met z’n directe concurrent van de baan drukken – Norris maakt deze fouten in niemandsland tegen types als Tsunoda / Russell – die geen enkele positie hebben in z’n strijd voor WK kampioen. Max kiest z’n battles, Norris verlies al z’n battles. 17 naar 1….denk de meest legendarische race die ik ooit heb gezien in de afgelopen 42 jaar. Voortaan stel ik
voor om een soort Erwin Krol aan te stellen die op zoek gaat naar de beste circuits ter wereld – en op welk moment het regent daar, om in die weekenden daar te racen. Heerlijke zondag. Dank!
kareljansen zegt
Gewoon wat sproeiers langs de baan werkt net zo goed.
Edge zegt
Weet je zeker dat je kareljansen bent, en niet bernieecclestone?
chrisvis zegt
Weinig met geluk??? Die kerel leeft van het geluk…ja hij is van 17 naar 1 gereden zonder geluk, er is totaal niemand uit gevallen en er is al zeker geen rode vlag geweest die nogmaals voor een mazzeltje zorgde. Ik wens de f1 veel geluk toe met hun nieuwe supporters, ik haak na 26 jaar af. Wat een lullig management van de f1, echt top! De hand van God is er niets tegen!!!
brammetjedeb zegt
Dusssss…..
991TurboS zegt
Goat doing goat things.
brammetjedeb zegt
De GOAT. Bizar goed, masterclass. En ocon zegt het: in de regen zijn de auto’s gelijk.
outlook zegt
Cool dat die gasten lekker ff #2 en #3 pakken!
Richmond zegt
Denk dat Alonso en hamilton daar anders over denken
brammetjedeb zegt
Née, ok. Maar heeft hammie een andere auto als Russel? Wat ie we heeft is bakken meer ervaring, maar ik zie het de laatste jaren niet altijd terug in de afstelling. Hij is erg grillig. Uiteraard ook met het ontwerp te maken, maar toch. Die red bull is ook een monster en in ieder geval Max levert. Weet zijn bevindingen ook goed over te brengen op zijn monteur. Ik mis assertiviteit bij Hamilton. Ook laatste seizoen Hamilton bij Mercedes uiteraard, je kan onmogelijk nog gemotiveerd zijn.
outlook zegt
What a race!!! Loved it! 😍
KEV9 zegt
Nou nou nou tikt binnen, komen nog races he. Maar eindelijk een echte race en wat een Ocon en Gasley
Richmond zegt
Niet zoveel meer.
Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi. Waarbij Qatar een sprint heeft .
Nog 88 punten te behalen met een voorsprong van 62 punten. Als hij minimaal de voorsprong gelijk houdt is hij in las Vegas al kampioen.
Zo niet wordt het Qatar. Er moet veel gebeuren om het echt een titel gevecht te laten worden. Dan moet Verstappen 3x dnf hebben. En Norris moet dan minimaal 2x winnen.
Zie jij dat gebeuren?
snuif zegt
De volgende race vóór Norris eindigen en no. 4 is binnen.
KEV9 zegt
Moet nog wel gebeuren, in droog weer is de RB ondergeschikt aan de McLaren
str8six zegt
En Norris ondergeschikt aan Max. Lando kan de druk niet aan, dat bewijst ie keer op keer.
Richmond zegt
Red Bull, RB is het team van Yuki
grandmasterb zegt
Hangt van het circuit en de afstelling af. Als Max zich goed voelt in de auto gaat hij ook sneller.
550maranello zegt
Max is de beste aller tijden. Punt.
snuif zegt
Max is goed, heel erg goed, maar goat blijft voor mij toch Gilles Villeneuve.
550maranello zegt
Gilles Villeneuve is altijd mijn grote held geweest. Hij heeft helaas te weinig tijd gekregen op het aardse anders was hij waarschijnlijk de beste allertijden geweest. Oké dan: Max, Ayrton en Gilles. In willekeurige volgorde.
maxidyne zegt
Senna, punt.
Robert zegt
Juan Manuel Fangio.
chills zegt
Alain Prost.
Visje66 zegt
Na volgende race 60 punten voorsprong sprokkelen en lekker kampioen worden in Vegas.
Richmond zegt
De volgende is in las Vegas
harrie zegt
Na alle discussie, gedoe, verdachtmakingen gewoon even laten zien wie er echt aanspraak mag maken op de titel dit jaar. Hij heeft een hoop talking heads de mond gesnoerd vandaag.
str8six zegt
Hij deed precies wat nodig was om de Herberts van deze wereld op hun nummer te zetten. Subliem gewoon!
Richmond zegt
Denk dat de discussie, gedoe en verdachtmakingen zullen blijven. Ze zijn nu tijdelijk gesnoerd, maar bij de eerst volgende controverse zijn ze er allemaal weer
drdre1 zegt
Het is dat extra vermogen. Niet in de motor, maar het overzicht houden. Eerst 3sec achter Ocon blijven en daarna er voorbij. Los van alle andere acties. Wat een koning.
theghost zegt
Van 17 naar 1 met bijna 18 seconden voorsprong. Wat een race!
flow82 zegt
Zoo, Crofty zat weer lekker te lurken aan een fles azijn vandaag zeg! Man man man. Die had weer even kortsluiting in de bovenkamer toen Karun sprak over de masterclass van Max. Wat hij tegen Max heeft begint onderhand een beetje zielige vormen aan te nemen.
ponnie zegt
Hilarisch gewoon het commentaar na de race, nog net er uit geknepen dat Max goed gereden heeft en daarna een tirade zonder eind.
De britten zijn echt next level zwaar aan de copium na deze mokerslag, Lando had ook een totale dissociatieve episode tijdens de post race interviews.
dailydriver zegt
Misschien volgende keer eerst wat prozac of zanax geven. Worden ze rustig van.
HZW zegt
In de laatste 2 races zijn maximaal 60 punten te behalen, 2×25 voor de winst, en 2×1 voor snelste ronde, en dan 1×8 punten in de sprint race, Max staat nu 62 punten voor.
Als dat na de volgende race nog zo is, heeft Max zijn 4e titel binnen, en Las vegas is een straten circuit, dus kan ook weer veel gebeuren, met, yellow’s, safety cars, of rode vlag.
Robert zegt
Goedemorgen. Zijn de stewards inmiddels al klaar met het reviewen van alle ‘under investigations until after the race’?
michelschouten zegt
Yep, reprimande voor Norris en boete voor Mercedes ivm bandenspanning
str8six zegt
O dat valt me nog mee. Had 20 sec straf voor Max verwacht vanwege een weergaloos optreden.
outlook zegt
Hahaha
rob5nismo zegt
1 geplofte motor en het kampioenschap ligt weer open.
Ik denk dat mclaren en norris nu keihard balen van het wissel moment tussen norris en piastri een paar races terug.
Dat zijn nu hele dure punten voor norris
rwdftw zegt
Nope. Mis gedacht. Met nog 88 punten in de pot en 62 punten voorsprong hoeft Max alleen nog 16 punten te scoren om het WK binnen te slepen. Derde worden + snelste ronde in Vegas en de buit is binnen. Zelfs als Lando alles wint.
Richmond zegt
Dat had ze 7 punten gescheeld dan was het 55 punten geweest. Had niet zoveel uitgemaakt. Norris heeft het te vaak zelf af laten weten en het team ook.
harrie zegt
Niet omdat het Norris (+ Russell) is, maar wat een bizar lage fopstraf voor het wegrijden van de grid terwijl de baan niet vrijgegeven is, in listige omstandigheden, met Stroll zn waggie in de takels en een handvol marshalls nog naast de baan. Dit had minimaal 1 of 2 strafpunten moeten zijn.
Idem voor het aanpassen van de bandenspanning bij Mercedes, wat een verhaal wordt daaromheen geleuterd om ze ermee weg te laten komen. Mag niet, gewoon een DSQ.
De wedstrijdleiding was een rommeltje dit weekend, maar de stewards zijn ook weer eens onnavolgbaar.
Zet er svp een paar professionals neer ipv deze kelderklasse vrijwilligers.
a_buis zegt
Eens. Waarom partijdige (pro Brits) ex coureurs als steward aanstellen? Zet er dan ook maar (een) Jan Lammers bij. Max was hier niet mee weggekomen.
harrie zegt
Je hebt nou eenmaal iemand nodig met F1 kennis, dus een oud-coureur als steward is niet zo gek. En hij komt nou eenmaal uit een land waar hij ook weinig aan kan doen.
Maar als je als steward actief de media opzoekt, al dan niet tegen betaling, en daar je ongezouten mening over coureurs gaat geven, dan ben je elke schijn van objectiviteit wel kwijt en inderdaad volledig ongeschikt voor die functie.
brammetjedeb zegt
Kees van de Grint of Peter Windsor zijn ook nooit F1 coureur geweest maar lopen over van kennis. En genoeg niet F1 coureurs ook. Bijvoorbeeld Coronel (grapje).
Nogmaals, ik ga niet goed op complottheorieën maar de FIA en hun stewards (die €300,- vergoeding krijgen per race terwijl Ben Salami met zijn privéjet de wereld over gaat en rustig zijn bonnetjes indient!!!!!) hebben nu ook bij mij de schijn tegen…,
iphonistvongates zegt
Is er al bekend gemaakt wanneer het pers commentaar van Renault F1-motor bouwer vrijgegeven wordt dat ze zich toch (weer) bedacht hebben en Alpine blijven ondersteunen voor de komende 36 maanden?