In Viry-Châtillon gaat de noeste arbeid niet snel genoeg.
Slecht nieuws voor Max Verstappen: Renault krijgt het nieuwe ERS (Energy Recovery System) niet af voor de start van het seizoen in Australië. Dat is opvallend omdat dit issue ook vorig jaar al speelde. Renault gaf toen reeds te kennen aan een vijf kilo lichter ERS te werken, maar dat deze nieuwe versie nog niet betrouwbaar genoeg was. Het verschil zou tot twee tienden per ronde kunnen kosten afhankelijk van het circuit.
Later in het jaar moest de nieuwe ERS alsnog gebruikt gaan worden. Dat kwam er uiteindelijk echter niet van, ondanks dat er berichten waren dat de nieuwe unit ‘af’ zou zijn. De lezing van Cyril Abiteboul en zijn mannen was dat de gewichtsbesparing niet meer zo’n prioriteit had, daar er andere manieren gevonden waren om de auto’s onder het minimumgewicht te krijgen. De tijdswinst die de lichtere unit zou opleveren, zou daarmee niet meer opwegen tegen potentiële betrouwbaarheidsproblemen die het nieuwe systeem alsnog zou kunnen hebben.
Toch was het de bedoeling dat de auto van dit jaar wél voorzien zou worden van de lichtere ERS. Maar dat gaat volgens de BBC voorlopig dus weer niet door. Dat betekent dat in de auto’s met Renault-PU’s wederom de ERS-units uit 2016 zitten. Archaïsche techniek dus, voor F1 begrippen.
Renault hoopt de nieuwe unit nu te introduceren voor het begin van ‘het Europese seizoen’ in Spanje. De fabrikant zou echter ook langer kunnen wachten om eventuele gridstraffen later in het jaar te voorkomen. Maar nu we het daar toch over hebben: de Fransen hebben al aangegeven te overwegen gridstraffen in te calculeren teneinde (minimaal) vier motoren te kunnen gebruiken in 2018, in plaats van de toegestane drie PU’s…
dawwg zegt
Wat een prutsers zeg, met droge ogen 2 jaar oude meuk leveren … ik zeg laatste jaar Renault tenzij Max echt het onmogelijke doet dit jaar. Juist met de HALO erbij en de nieuwe minimum-gewicht regels is die 5kg besparing cruciaal !
tvklarenbosch zegt
@dawwg: ik denk dat Red Bull wel gaat overstappen. Ben erg benieuwd of het Honda lukt om Renault te evenaren.
gasskaas zegt
@tvklarenbosch: ik hoop het zo, mclaren is niet netjes met honda om gegaan, zou geweldig zijn als redbull met honda kampioen wordt of in iedergeval voor mclaren eindigt
joejojo2012 zegt
Dit is politiek vd bovenste plank. Renault loost RO op deze manier als klant. Imo hebben ze dat ding dus gewoon al klaar liggen voor de eigen wagens
peug206 zegt
@joejojo2012: dit is niet toegestaan aangezien klantenteams motorisch met exact dezelfde hardware moeten rijden als fabrieksteams.
pixeltrooper zegt
@peug206: en sinds dit seizoen ook dezelfde software (bijv kwali modus)
trustmeiamanengineer zegt
2 jaar ontwikkelingstijd zou toch genoeg moeten zijn… Mikken ze die ouwe meuk ook in hun eigen wagens?
Ben heel benieuwd hoe de TorroRosso’s het gaan doen met Honda power. Mocht dat opeens verassend goed gaan kunnen we 2018 ook wel weer als een verloren jaar beschouwen voor RedBull, aangezien ze dan zo snel mogelijk gaan richten op het volgende jaar met Honda blokken lijkt me.Gelukkig is Max nog jong…
joejojo2012 zegt
RO = RB
wildbeest zegt
Wat een vermoeiende club is renault zeg
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat Honda de zaken nu wél voor elkaar krijgt en dat Max daarmee in 2019 écht voor de winst kan.
bmwe46m3balling zegt
Hij moet weggaan man, dit is zonde van max zijn jonge jaren en kwaliteiten. Die jongen heeft echt skills en kan echt goed rijden, echt een potentiële topper zoals Mbappe met voetbal. Jongen loopt zich op te eten als hij alles uit de kast haalt en ziet dat hij door oude techniek het net niet kan winnen terwijl die jongen net zo goed of zelfs beter is dan de top.
ruud1954 zegt
@bmwe46m3balling: Nee hoor. Laat hem nog maar lekker een jaar bij RB zitten. Als hij geen domme fouten maakt stijgt zijn marktwaarde alleen maar en hij is nog jong genoeg. Laat hem maar meer ervaring opdoen bij RB in de F1. Hij kan maar 1x overstappen naar Ferrari of Mercedes. Want gaat het dan fout door een paar domme fouten dan kan hij het vergeten en moet hij elders het vertrouwen weer gaan opbouwen.
bmwe46m3balling zegt
@ruud1954: ja dat klopt ook wel, maar geef hem dan wel de benodigdheden om mee te doen met de top. Het lijkt me zo frustrerend, mercedes en ferrari sneller te zien omdat ze bepaalde technieken aan boord hebben terwijl hij net zo goed kan rijden als Hamilton vind ik dan.
ruud1954 zegt
@bmwe46m3balling: Eens. Dat is ook superfrustrerend. Maar ja, als hij nu al de goede spullen zou hebben dan hoeft hij ook niet over te stappen. En ach, laten we niet te vroeg te pessimistisch zijn.
Kvgorp zegt
Tja. Als je al je spullen op maandag ochtend moet maken heb je niet zo veel tijd natuurlijk.
Rick-dos zegt
Ik denk dat het niet veel uitmaakt voor de overall performance maar wel met het strategisch om kunnen gaan met de gewichtsverdeling van de auto.
Maar prutsers blíjven het wel die Fransen. Sinds 2014 gewoon niet hun zaakjes op orde hebben. Kun je Honda wel uitlachen maar Renault is gewoon te amateuristisch voor woorden. Het feit dat ze nu al strategische gridstraffen incalculeren is gewoon te belachelijk voor woorden en duidt op niets goeds voor het seizoen.
MaartenD zegt
Het wordt helaas weer een saai seizoen vooraan
ikleesookoverautos zegt
Ze zijn daar hard aan de Franse slag daar bij Renault.
Gulli zegt
Èèèèn daar zijn de eerste temperende berichten al. We moeten nog beginnen jongens!
w0o0dy zegt
#kansloosvoordetitel.
Dankjewel Renault. En die deadline zal Redbull niet nodig hebben. Die gaan voor Honda voor volgend jaar.