Daarnaast lijkt de oorzaak van het probleem bekend te zijn.
Vanochtend ging de kwalificatie van Max Verstappen allerminst soepel. Tijdens zijn eerste stint bemerkte hij een probleem met de motor en moest hij weer de pits in. Ook zijn tweede snelle poging verliep niet goed en hij zette een behoorlijk langzame tijd neer. Terwijl hij van zijn engineer te horen kreeg welke bocht in welke drive mode genomen moest worden, ging Giovinazzi er hard af en belemmerden gele vlaggen Max’ laatste snelle ronde. Het resultaat was een uiterst teleurstellende plek 19.
Het probleem lijkt inmiddels gevonden te zijn: een kapotte ontstekingsmodule, welke voor misfires en daardoor ernstige vermogensafname zorgde. Daardoor lijkt het vooralsnog niet nodig de krachtbron te vervangen, wat Verstappen een gridpenalty zou opleveren.
Hoewel Verstappen geen straf aan zijn broek krijgt, zijn Jolyon Palmer en Romain Grosjean wel het bokje. Zij verminderden niet genoeg vaart bij het passeren van de gecrashte Sauber en konden zo nog nipt een tijd noteren die sneller was dan die van Verstappen. Beide krijgen drie strafpunten op hun licentie en worden vijf plekken teruggezet, wat effectief neerkomt op de achterste startrij voor de heren en een zeventiende plek voor Verstappen.
UDPATE: hij start zelfs vanaf de zetstiende plek!
bartw zegt
Het lijkt me niet ondenkbaar dat Verstappen morgen vanuit de pits start, zodat het team zijn setup kan optimaliseren voor een natte race.
Dutchdriftking zegt
@bartw: klinkt logisch.
gwnbmw zegt
@bartw: klinkt redelijk, als er een paar droogrij rondjes komen achter de safety car mag ie dan toch op de grid starten.
dutchiehd zegt
@gwnbmw: die droogrij rondjes achter de SC zijn afgeschaft vanaf dit jaar toch?
freeze zegt
@dutchiehd: ligt aan de situatie. Als het te nat is gaat men rijden achter de SC. Wanneer de baan wat beter wordt gaat de SC naar binnen en stellen de auto’s zich op de grid. Waarna men een normale start doet
Alfarobert zegt
Mooi,het probleem is dus opgelost.Dan gaan we veel inhaalacties zien morgen.
jaapiyo zegt
Hmm…duidelijk strengere lijn dan voorheen omtrent het negeren van de gele vlaggen van de FIA. Vorig jaar pakte ROS nog de pole in Hongarije in een rondje met een gele vlag…
harrie zegt
Het is ook een secuur kloteklusje, dat contactpuntjes stellen.
2wheeler zegt
Max op 17, veel regen en het motorprobleem is opgelost (bekend). Kijkend naar vorig seizoen beloofd het een leuke race te worden, alle ingrediënten zijn iig aanwezig. Ben alleen niet heel bekend met het circuit, kunnen ze een beetje inhalen daar?
pinut187 zegt
@2wheeler: ja op dit cirquit zijn vorig de meeste inhaalacties geweest, ooit. 100 plus.
pinut187 zegt
@2wheeler: *vorig jaar
pinut187 zegt
@2wheeler: en dat had je kijkend naar vorig seizoen ook kunnen weten :-)z
2wheeler zegt
@pinut187: ik ben helaas gezegend met het geheugen van een goudvis ;) Bedankt voor de antwoorden, kijk uit naar morgen..
rickthestig zegt
@2wheeler: nou en of. Vorig jaar meeste inhaalacties ooit in 1 race
maarteno zegt
@2wheeler: wat dacht je van een recht stuk van 1,2 kilometer met een hairpin op het einde…..als je daar niet kan inhalen moet je optyfen uit de F1
carmasterr zegt
@maartenoosterbaan:
Of gewoon kappen bij McLaren.
plopkoekje zegt
@carmasterr: hahahaha
Supra1981 zegt
Dus toch een contactsport!
kilum zegt
Misschien dus nog een plekje vooruit. En dan door strategie en verse banden vanaf de start gewoon alsnog top 6 eindigen. Beetje regen er bij en het kan zelfs beter. Ben benieuwd morgen ochtend.
rob5nismo zegt
Dan zag ik het toch wel goed toen dat gebeurde
Forza zegt
Dat van Grosjean is op z’n zachtst gezegd twijfelachtig. Op de beelden en in de herhaling bleek al dat GRO van z’n gas ging bij het ongeval. Daarnaast heeft hij een datasheet online gezet waaruit dit blijkt. Benieuwd wat de wedstrijdleiding hiermee gaat doen.
shibby zegt
Ontstekingsmodule? Duur woord voor een bougie… hebben ze een stagiair nieuwe vonkjes laten halen?
donvincenzo zegt
@shibby: Ja, er zaten per ongeluk bougies voor een diesel in…
Tuono zegt
@shibby: Een bougie is natuurlijk het enige onderdeel dat de ontsteking regelt..
Dizono zegt
@Tuono: tja, je moet er natuurlijk ook zo nu en dan een vers doosje vonkjes in gooien.
Tuono zegt
@dizono: Wel opletten dat je de kleuren niet mengt! Rood kan wel met blauw maar niet met groen of wit bijvoorbeeld.
patrick zegt
@shibby: bij de plaatselijke Hornbach op de fiets in de regen via een steile brug! Leuke grappen zijn dat hahaha
HZW zegt
@shibby: Ik denk toch eerder dat de Bobine er mee bedoeld wordt, het kastje dat de hoge voltage regelt voor de bougie.
fapfap zegt
@shibby: Nee de vonkjes worden direct uit de Renaultfabriek in Frankrijk verstuurd, maar normaal gesproken heeft een raceteam wel een setje reserve voor het weekend
wouterg zegt
Ik had laatst ook last van een ontsteking.
406_v6 zegt
@wouterg: heeft de dokter nu een ‘bougie’ ingebracht op een plek waar de zon nooit schijnt??
sracert zegt
Leuk toch die software: Troep!.
dutchiehd zegt
Als ze morgen regen blijven voorspellen gok ik dat Max vanuit de pits start.
steef2 zegt
Weet iemand waar ik morgenochtend de GP kan kijken op internet?:)
rijnounsdoor zegt
@steef2: euh, in je woonkamer?
s54s62 zegt
Begint de race nou om 07:00 of 08:00 uur Nederlandse tijd?
fmgarcia zegt
@s54s62: 5 uur Chinese tijd. Dus 8 uur Nederlands.
mrrallycross zegt
Waar is ie goed je