De eerste vrije training van 2021 zit erop. Hoe zit het met de eerste indrukken van dit seizoen?
Keiharde conclusies trekken op basis van een eerste vrije training. Nee, dat is er niet bij. Pas met de kwalificatie gaan we zien wat de verhoudingen dit jaar zijn. Voor de rijders was het natuurlijk weer even wennen om voor het eerst sinds een lange tijd weer onder elkaar te rijden.
In een snikheet Bahrein (36 graden) verliep de eerste training zonder hele grote verrassingen. Nieuwkomers Yuki Tsunoda, Mick Schumacher, Nikita Mazepin en de terug kerende Fernando Alonso waren drukker met het wennen aan de auto dan met het neerzetten van snelle rondetijden. Geen enkele nieuwe naam is te zien in de top 10. Ferrari deed het niet verschrikkelijk slecht. Althans, ze wisten binnen de top 10 te eindigen. Laten we het zo zeggen.
Lando Norris wist een knappe derde tijd neer te zetten. Op één staat Max Verstappen met een tijd van 1:31.394. Nogmaals, het zegt weinig zo’n eerste vrije training. Toch is het leuk om te vermelden dat de Nederlander bovenaan staan. Een grappig detail is dat Verstappen met 12 ronden de minste rondes van iedereen heeft gereden. De rest ondernam toch wel minimaal 14 tot 22 ronden.
Lewis Hamilton bleef steken op een vierde plaats, met een afstand van +0.527 op Verstappen. Bottas was goed voor een P2 in deze eerste vrije training. Perez bleef steken op een zesde plaats. Verder viel op dat Haas het langzaamste was van iedereen.
De volledige uitslag van de eerste vrije training van 2021 op Bahrein zie je hieronder. De tweede vrije training is vanmiddag van 16:00 tot 17:00. De race start zondag om 17:00. Meer info over aankomende weekend lees je natuurlijk in ons GP Bahrein 2021: tijden en wat je moet weten.
- Max Verstappen (Red Bull Racing) – 1:131.394
- Valtteri Bottas (Mercedes) – +0.298
- Lando Norris (McLaren) – +0.503
- Lewis Hamilton (Mercedes) – +0.527
- Charles Leclerc (Ferrari) – +0.599
- Sergio Perez (Red Bull Racing) – +0.677
- Pierre Gasly (AlphaTauri) – +0.801
- Carlos Sainz (Ferrari) – +0.972
- Daniel Ricciardo (McLaren) – +1.040
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) – +1.392
- Kimi Raikkonen (Alfa Romeo) – +1.740
- Sebastian Vettel (Aston Martin) – +1.763
- Lance Stroll (Aston Martin) – +1.839
- Yuki Tsunoda (AlphaTauri) – +1.935
- Esteban Ocon (Alpine) – +2.134
- Fernando Alonso (Alpine) – +2.478
- George Russel (Williams) – +.2733
- Nicolas Latifi (Williams) – +2.946
- Mick Schumacher (Haas) – +3.107
- Nikita Mazepin (Haas) – +3.581
ghini zegt
Vrije training of niet, naast miss MB zou je toch denken dat iedereen probeert hard te gaan.. Zoveel test tijd hebben ze niet gehad..
dalmore zegt
Data verzamelen (en valideren) heeft meer nut dan proberen elke ronde proberen zo snel mogelijk te zijn
ghini zegt
@dalmore: hm ok, snap het, ik zal te nieuwsgierig zijn :)
fastshifter zegt
Als je niet tot het uiterste gaat in de training, weet je ook zelf niet waar je staat, dus je moet toch echt wel flink pushen om de laatste paar tienden te kunnen vinden.
boriske zegt
Het is maar de laatste 20 minuten van FP3 dat je gaat zien hoe de kaarten liggen. En je bent het dan nog pas zeker na Q3.
Bottas sneller dan Hamilton dan weet je dat ze niet voluit gaan he.
willeme zegt
@boriske: we kunnen idd beter even wachten met berichten tot Abu Dhabi 2021, dan weten pas echt zeker hoe de kaarten geschud zijn 🤪
Robert zegt
Natuurlijk, ‘de tijden zeggen niet alles in FP1’, maar toch. Zou Ferrari het motorvermogen weer op orde hebben? Het lijkt er wel op, want ook Alfa Romeo zit er lekker bij. Vóór de beide Aston Martins en de beide Alpines..
okdoei zegt
@RRRobert: met 5e en 8e zal Ferrari niet tevreden zijn…
wif1 zegt
@RRRobert: Ferrari heeft een nieuwe motor meegebracht, maar ook die van vorig jaar was niet heel slecht. Dat kan je in de kwalificatie van Leclerc soms zien. Echter door de overeenkomst met de FIA mochten de teams met Ferrari motoren tijdens de race minder brandstof meenemen dan de rest.
545e60 zegt
Vergeet even niet dat Max tijdens zijn snelste ronde een geweldige tow kreeg van de Alfa op het eerste rechte stuk.
sportabgasanlage zegt
Was max vorig seizoen niet regelmatig de snelste in alle vrije trainingen? En dan iedere keer tijdens Q3 net naast de pole grijpen. MB heeft het sand baggen tot kunst verheven. Morgen worden pas de kaarten verdeeld, en zondag krijgen we een indicatie van hoe het seizoen gaat verlopen.
Vrijdagen zijn leuk voor statistici…
willeme zegt
@sportabgasanlage: bwoah, de tijden an sich zeggen niet veel.
Je kon aan de sessie zien dat Haas zeldzaam traag was. In de top is het wat lastiger te destilleren, maar Mercedes en Red Bull zijn nog altijd het snelst, alhoewel McLaren in de buurt komt.
Als je de individuele laps meekijkt, kun je ook zien wanneer ze van hun gas afgaan of juist niet op volle snelheid beginnen. De laatste paar tienden gaan nog afwijken, uiteraard. Maar een globaal beeld van de snelheid geeft een trainingssessie wel. Mits je niet naar de eindtijden kijkt ;-).
sportabgasanlage zegt
De tijden zeggen pas wat als we zouden weten hoeveel brandstof ze zouden hebben, en welke strategie getest zou worden (quali, long run, banden, etc)
willeme zegt
@sportabgasanlage: daarom moet je niet enkel naar de tijden kijken. Het is geen kwali. Alhoewel de meeste teams wat long runs doen en enkele snelle ronden. Je kan een redelijk beeld krijgen van hoe de kaarten geschud zijn (alleen is dat niet zozeer de volgorde van de uitslag). Daarbij: het verschil tussen Hamilton en Verstappen gaan we niet zien in de FP’s, Mercedes en Red Bull rijden lang niet op volle kracht.
Wel zie je in de long runs trouwens duidelijk dat de banden van Bottas te hard slijten in vergelijking met die van Verstappen. Dus ik denk niet dat Mercedes nu even iedereen op een seconde per rond rijdt tijdens de race ;-).
driver79 zegt
Toch leuk als Williams dit jaar een keer niet laatste zou zijn…
MaartenD zegt
@driver79: dat wordt Haas dit jaar
driver79 zegt
Duidelijk dat de rijders die nieuw zijn in de teams nog moeten wennen; Riciardo, Sainz, Perez. Maar Vettel is wel gelijk sneller dan Stroll. Zoals ook geschreven, zegt niets, andere afstelling, hoeveelheid brandstof, etc
JanJansen zegt
Mercedes loopt te sandbaggen. Niets te zien, gewoon doorlopen. Doen ze elk jaar.
ericd zegt
Max toch ruim 0,6 seconde sneller dan teamgenoot Perez. Alonso langzamer dan Ocon.
fapfap zegt
En,hoe was VT2?