De F1 renstallen van Red Bull en Toro Rosso zullen komend seizoen met een Ferrari-motor deelnemen aan de Formule 1.
Dat is volgens “The Sport Review” nu officieel rondgemaakt. We wachten nog op bevestiging van de renstallen ofwel Ferrari, maar waar rook is, is in dit soort gevallen meestal ook vuur. De verwachting is dat de deal zeer spoedig officieel wordt aangekondigd.
De renstallen van Red Bull en Toro Rosso waren met spoed op zoek naar een nieuwe motorleverancier, nadat ze hadden laten weten niet door te gaan met Renault. Om de ontwikkeling van de auto voor volgend seizoen niet teveel vertraging op te laten lopen was het zaak dat men zo snel mogelijk een nieuwe leverancier zou vinden.
In eerste instantie wilden de teams niet in zee met Ferrari omdat die minder krachtige motoren wilden leveren dan ze zelf gebruiken komend seizoen. De vraag is nu of Red Bull en Toro Rosso eieren voor hun geld hebben gekozen (wellicht in een soort overbrugging naar Audi motoren in 2018) of dat Ferrari toch sterkere krachtbronnen zal gaan leveren. Media speculeerden dat Red Bull en Toro Rosso zich wellicht volledig terug zouden trekken, maar Max heeft zelf nooit getwijfeld over zijn toekomst in de Formule 1. Waarom zou je dat ook doen, als F1-eindbaas Bernie Ecclestone zegt je koste wat kost in de sport te willen houden.
Update: De soap is nog lang niet voorbij, nu gaan er namelijk hardnekkige geruchten dat niet Ferrari (die alleen aan Toro Rosso en niet aan Red Bull zouden willen leveren), noch Mercedes-AMG of Honda Red Bull en Toro Rosso motoren gaat leven maar… Renault. Ok, de deal is niet rond, maar de partijen zouden in ieder geval weer met elkaar rond de tafel gaan zitten. Wordt ongetwijfeld vervolgd…
aquila2003 zegt
Ik lach me dood als Honda en Renault volgend jaar hun zaakjes op orde hebben.
martinus zegt
@aquila2003: Ik hoop het wel. De F1 kan wel wat spanning gebruiken. Dit seizoen was vanaf race 1 duidelijk dat het superieure Mercedes het kampioenschap gaat winnen.
Dit doordat Ferrari maar ook Renault ook dit jaar wéér gefaald hebben een motor te bouwen die competitief is.
Als liefhebber van Mercedes AMG BlackBerry baal ik gewoon dat ik nog nauwelijks directe duels heb gezien tussen HAM en VET of RIC het komt gewoon doordat Ferrari en Renault falen. Zonde eigenlijk.
SpiderIV zegt
@martinus: helemaal niet aardig dat je wenst dat @aquila2003 zich DOOD lacht.
martinus zegt
@SpiderIV: Laatste nieuws/gerucht blijkt te zijn dat niet Ferrari maar Renault RedBull en TR gaat voorzien:
http://www.nu.nl/formule-1/4141980/renault-gaat-toch-weer-motoren-leveren-red-bull-en-toro-rosso.html
tweetyv6 zegt
@martinus: Sterker nog; de dominantie van Mercedes was bij de wintertests al duidelijk.
michael_steel zegt
@martinus: Keep dreaming…Honda zal misschien wat meer competitiever zijn, maar Renault heeft nog een paar jaar achterstand.
viezefreddyw zegt
@aquila2003: Het is wel te hopen. Wat @martinus al zegt, de spanning is ver te zoeken op het moment. Na een kwalificatie weet je al wie de race gaat winnen. Voorin valt er ook niks te beleven. We moeten het hebben van Max Verstappen. Hij is een van de weinigen die nog voor actie zorgt, mogen we best trots op zijn.
Laat Renault iedereen maar de snot voor de ogen rijden en strijden om de top 5, het begin is er dan qua spanning.
En het blijft eeuwig pijnlijk om 2 voormalig wereldkampioenen achterin te zien rijden met een McLaren Honda. Een renstal die ik best hoog heb zitten.
martinus zegt
@viezefreddyw: Bij Lotus Renault ligt nu alleen Knaldenado vast toch?
Als hij in het voorveld meevecht vooraan zullen we in ieder geval een stuk meer DNF’s zien van de toppers.
viezefreddyw zegt
@martinus: Klopt, alleen Maldonator ligt er vooralsnog vast. Het is een grote idioot, maar voor sensatie zorgen doet ie wel. Het kost andere coureurs af en toe de wedstrijd maar sensatie is wel iets wat we missen in de sport.
thierryvth zegt
@aquila2003: Daar zou ik ook niet raar van opkijken, beiden hebben natuurlijk ook wel laten zien dat ze wat kunnen
stevenguerain zegt
@aquila2003: Geloof je het zelf?
Renault is al 2 jaar extreem slecht bezig met onbetrouwbare en langzame motoren(dit jaar zelf nog erger dan vorig jaar) dus dat is echt niet in 1 winter opgelost en daarom stopt Red Bull ook met de Renault motoren.
Ricciardo zei al dat zelfs als ze alleen maar 2015 motoren krijgen het gat met de 2016 motor misschien 20 PK zal zijn, maar nu is dat verschil 80 PK, dus ze gaan er sowieso 60 PK op vooruit.
vtechlover zegt
Natuurlijk krijgen hun een meer geknepen motor dan ze zelf rijden.. Dat snapt iedereen wel.
martinus zegt
@vtechlover: En de Ferrari motor is ook al inferieur aan de techniek van Mercedes.
thierryvth zegt
@martinus: leg dat is uit dan
porsche928 zegt
@thierryvth: [tnazi modus on] leg dat EENS uit [tz off]. ;-)
thierryvth zegt
@porsche928: op taal verbeteren moet je doen als je tegenover iemand staat, kijken hoe dat af loopt. je zal ook populair zijn in je vrienden kring.
marc94 zegt
@thierryvth: *Vriendenkring.
dawwg zegt
@thierryvth: kun je niet tegen kritiek jongen ? Trouwens, mensen die het verschil tussen ‘is’ en ‘eens’ niet snappen, zal je in mijn vriendenkring niet vinden hoor …
davelepeef zegt
@thierryvth: -vriendenkring- Vergeet ook je hoofdletters niet!
marc94 zegt
@davelepeef: is “afloopt” ook niet 1 woord?
gtwillem zegt
@martinus: ik denk dat dat volgend jaar wel mee zal vallen. Ferrari, Renault en Honda zullen echt wel wat aan snelheid winnen, lijkt mij. Daarbij, de eerste seizoenshelft was Mercedes waanzinnig dominant, maar Red Bull en met name Ferrari komen telkens dichter in de buurt.
gregorius zegt
@vtechlover: Vraag me af of we te horen gaan krijgen wat de deal is.
Ergens zal Ferrari ‘iets hebben gekregen’ in de onderhandeling. Meer geld, of inderdaad het recht dat ze bijvoorbeeld x-update-tokens achter mogen lopen bij deze klanten motor.
Wieweet moet er wel ‘powered by Ferrari’ op de auto staan.
Of leuker: op de STR de stier een dikke tattoo geven!
En het past ook wel weer in het straatje van Ferrari om dan in de agreement te zetten dat RB en STR gewoon up-to-date klanten motoren krijgen; ook al weten beide partijen dat het niet waar is.
olivier420 zegt
@gregorius: Max naar Ferrari in 2017.
kraakensmaak zegt
Kan max die Renault Clio RS mooi omwisselen voor een Ferrari.
uncivilsum zegt
@kraakensmaak: het zal waarschijnlijk een fiat of alfa romeo worden
viezefreddyw zegt
@uncivilsum: Geen straf toch, een mooie Giulia onder je kont?
pomoek zegt
@viezefreddyw: Wacht maar, dat ding gaat tegen vallen…
viezefreddyw zegt
@pomoek: Ieder zo zijn smaak en ding natuurlijk. Vooralsnog vind ik het allemaal ontzettend mooi en ziet het er positief uit. En Max zijnde mag zich gelukkig prijzen om als tiener dan in een Giulia te rijden, toch? Mocht allemaal doorgaan natuurlijk…
ownkruid zegt
Toch weer terug de gp2 in
clarkson zegt
De grotere F1 sites geven nog niks aan? Ik hoop dat het waar is natuurlijk. Maar we moeten misschien nog niet te vroeg juichen.
berlinetta zegt
@clarkson: Formule1.nl geeft zelfs aan dat er nog helemaal niks bekend is en pas eind deze maand komt uitsluitsel.
thierryvth zegt
@berlinetta: nederlandse media weet niets, daar loopt niemand echt mee in het “çircuit”, Sky is er altijd snel bij en natuurlijk Auto und motorsport
ghj13 zegt
@thierryvth: Sky komt net juist met het nieuws dat Red Bull geen motoren krijgt:
http://www.skysports.com/f1/news/12475/10022645/red-bull-in-limbo-after-ferrari-reject-request-for-engines
jaapiyo zegt
@ghj13: crash.net bericht dat er geen deal is met RBR maar dat een mogelijke deal met STR daar los van staat (wat Ferrari betreft dan wss).
http://m.crash.net/f1/news/223922/1/red-bull-engine-crisis-worsens-after-ferrari-rejection.html
str8six zegt
Mooi! Nog een jaar in de RB stal en als Kimi weggaat na volgend seizoen kan Max mooi plaatsnemen naast Seb! Waanzinnig team zou dat zijn! Fingers crossed.
thierryvth zegt
@str8six: yes en dan hopelijk met nummer 27 en 28 op de auto en dan komt na ruim 30 jaar eindelijk mijn natte droom uit!
joejojo2012 zegt
@thierryvth: Zo! Jij bent lang bezig geweest!! Ze zeggen dat je er doof van wordt dus kijk maar uit
awesome zegt
Ik hoop het! Ik hoop ook dat Max dan toch doorstroomt naar RB ten koste van Kvyat, en als part of the deal in 2017 in de Ferrari zit.
Wat een blamage is VT1 in Sochi zeg…
Olie op de baan over sector 2 & 3, en op de rest van het circuit ligt een laag stof alsof er sinds vorig jaar helemaal niemand meer is geweest.
Over die olie: kom maar door met de ‘VW test toch F1 motor in Sochi’ grappen.
thierryvth zegt
@awesome: die kans is erg groot dat Max naar de redbull verhuisd, het is in ieder geval wat de analisten van Sky en BBC denken
gieltj zegt
@awesome: haha ja echt hoor, drama
trustmeiamanengineer zegt
Haha, mijn voorspelling komt uit ;)
En volgend jaar een stoeltje opschuiven naar Scuderia Ferrari als Kimi met pensioen gaat.
pomoek zegt
@trustmeiamanengineer: Jouw voorspelling en die van velen denk ik:, maakt verder niet uit.
pomoek zegt
Ben toch benieuwd of de blufpoker van RB wat heeft opgeleverd….
gieltj zegt
Is het niet zo dat ferrari wel motoren wil leveren aan torro rosso maar niet aan redbull?
thierryvth zegt
Ik zeg na wat checks dat dit een wilde gok is, helemaal niemand maakt nog ook maar ergens melding van.
baasbas zegt
En hier nu weer een bron die juist nu naar buiten komt met het tegenovergestelde:
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/wende-im-motoren-drama-keine-ferrari-motoren-fuer-red-bull-10003816.html
Wachten tot officieel iets bevestigd wordt… zit niks anders op
Gulli zegt
Ik zie het probleem met eventueel geknepen motoren niet helemaal. Ze rijden nu met een goed chassis en een minder krachtige motor dan de top toch ook in de punten? Als je dalijk nog steeds een goed chassis hebt, een eveneens minder krachtige motor maar wel een die een stuk betrouwbaarder is en je niet continu gridstraffen oplevert lijkt me dat een vooruitgang.
Of zijn de Renault-motoren die ze nu hebben nog steeds krachtiger dan de geknepen Ferrari’s die ze straks krijgen?
awesome zegt
@Gulli: wat ik begreep missen de Renaults momenteel 80pk tov de Ferrari’s.
gtwillem zegt
Toch wel opmerkelijk: als ik het op andere media zoek vind ik alleen de berichten die melden dat dit nieuws eind van deze maand bekend wordt gemaakt.
Ik blijf erbij dat ik denk dat ze iets te hard hebben geschreeuwd met hun Renault klachten. Sainz en Max hebben in Toro Rosso’s geregeld in de punten gereden en de Red Bulls hebben al een paar keer het podium gehaald: dus zo slecht was het allemaal niet. Red Bull heeft inderdaad niet mee kunnen doen om het kampioenschap, maar hey, de afgelopen 5 jaar hebben ze hem 4 keer gewonnen. Mercedes deed het toen slechter dan Red Bull nu.
Of ze nu met Ferrari of Renault rijden: ik denk niet dat het heel veel gaat uitmaken volgend jaar. Ik hoop wel dat McLaren-Honda de boel weer op koers krijgt, dat team hoort gewoon aan de top.
awesome zegt
@gtwillem: ik heb de berichten de afgelopen dagen al vaker gelezen hoor.
Ik weet niet wat jouw bronnen zijn, maar als ik op newsnow.co.uk kijk zie ik het bericht regelmatig voorbij komen.
Echter wel tussen aanhalingstekens, die zijn ze hier vergeten.
toniominestrone zegt
@gtwillem: Ik denk eerlijk gezegd dat ze met Renault motoren in 2016 beter af zouden zijn geweest dan met De Ferrari motoren, ze zullen nooit de laatste versie en updates krijgen.
Daarbij is Renault er alles aan gelegen hun imago op te poetsen, gaat ze zeker lukken!
atteh zegt
Hahaha heerlijk al die tegenstrijdige berichten… Er gaat nu geruchten dat Red Bull en Toro Rosso volgend jaar maar weer met Renault moeten gaan rijden, ook op de BBC hadden ze het over zoiets begreep ik?
Maar zo te zien weet de redactie hier het al zeker, en zijn daarmee ook de enigen volgens mij!
thierryvth zegt
@atteh: de redactie had even moeten kijken wie dat geschreven heeft en dan hadden ze kunnen zien dat het een of ander jong ventje is die niets met f1 heeft te maken en vooral over voetbal tweet.
Over een paar uur krijgen we het verhaal over de veiling van Max zijrace n overall, nu in de kranten en 2 dagen geleden als tip in hun mailbox., beetje suf hier af en toe
rijbewijzer zegt
@thierryvth:
http://www.autoblog.nl/nieuws/bieden-maar-raceoverall-van-max-verstappen-wordt-geveild-80897
wel blijven opletten he.. beetje suf van je
phaeton zegt
@rijbewijzer: Je was me net voor.
phaeton zegt
@thierryvth: Koekoek, drie dagen geleden op de AB:
http://www.autoblog.nl/nieuws/bieden-maar-raceoverall-van-max-verstappen-wordt-geveild-80897
thierryvth zegt
@phaeton: op de dag dat het explodeerde naar 20K was er niets
awesome zegt
@thierryvth: inmiddels dik 25k trouwens
clarkson zegt
http://www.skysports.com/f1/news/12475/10022645/red-bulls-f1-future-in-limbo-after-ferrari-reject-request-for-engines
Ik denk dat we dit mogen geloven. Update misschien @CasperH ?
jiltjes zegt
Volgens Nu.nl is het torro rosso die oude blokken van ferrari mag hebben, maar niet red bull: ‘Ferrari wil alleen motor leveren aan Toro Rosso en niet aan Red Bull’
http://nu.nl/voetbal/4141980/ferrari-wil-alleen-motor-leveren-toro-rosso-en-niet-red-bull.html
mrB zegt
@jiltjes: ghehe, staat het daar onder ‘voetbal’….
Anyways, ik geloof het pas als het officieel is
Search zegt
Lees alleen maar op Engelse media dat Ferrari alleen torro Rosso de 2015 motor wil leveren en red bull helemaal niets. Heb sterke twijfels over dit bericht.
Dutchdriftking zegt
goede zaak, kan Max mooi punten pakken!
bohica zegt
Volgens mij tijd voor een update .
Laatste nieuws is dat het niet doorgaat
Edge zegt
Bernie Ecclestone heeft zojuist tegenover SkySports bevestigd dat Red Bull’s motorproblemen zijn opgelost. Een uurtje daarvoor zat ‘ie te vergaderen met met Toto Wolff en Niki Lauda. Gezien de eerdere berichtgeving over dat Ferrari alleen aan Toro Rosso wilde leveren, denk ik dat we eerder rekening moeten houden met Toro Rosso-Ferrari en Red Bull-Mercedes.
w0o0dy zegt
@Edge: ik denk dat ik gelijk ga krijgen… Zowel Mercedes als Ferrari leveren dan aan de “RedBull-teams” waarbij RB mogelijk genoegen moet nemen met de Mercedes van dit jaar ipv de current spec 2016 motor.
Edge zegt
UPDATE: Volgens Autosport.com is Red Bull zelfs weer met Renault in gesprek om het contract toch uit te dienen. http://www.autosport.com/news/report.php/id/121233
w0o0dy zegt
Als RedBull weer met Renault praat dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat Renault (en Honda) meer mogen ontwikkelen en/of aanpassen dan Ferrari en Mercedes tussen nu en het volgende seizoen zonder straffen. Dan kan wat van de achterstand worden goed gemaakt maar geef je een grote concurrent niet een zekerheid qua performance waardoor je jezelf in de voet schiet…
w0o0dy zegt
Toro Rosso krijgt vrijwel zeker de Ferrari motor van dit jaar ipv de 2016 speciale.
Edge zegt
Zomaar even wat quotes van Ferrari-teambaas Arrivabene:
“Red Bull still don’t have an engine for 2016 and it seems like that would be our fault, but this is not the case,” Arrivabene was quoted by Speedweek, part of Red Bull’s media house.
“We have to plan everything, as well, and checking our new driving unit programs and the production has shown that we would have to change all our plans in order to supply a new customer.
“I am sure that Red Bull were strongly counting on Mercedes engines for 2016. They were counting on Mercedes so much, that they haven’t just eliminated their current contract with Renault, but also the contracts with Infiniti and Total.”
Indeed, Arrivabene says had Ferrari been approached when Red Bull first reached out to Mercedes, they perhaps could have produced additional power units.
“If the whole thing had happened in June, we would have had enough time to think about collaborating. But they only reached out to us after the Monza race.
“A fourth customer team would mean a larger engineering team in order to provide them with the same service as Sauber and Manor and the team can’t be made up of freshers that have just left university.
“This is not how the F1 works. That means, if Ferrari president Sergio Marchionne calls me and instructs me to deliver engines to Red Bull, we would have to change all the plans we have made after accurate examination.”
baasbas zegt
@CasperH: nog ≠ noch
(update)
clarkson zegt
Volgens mij vergeet iedereen dat max volgend jaar bij redbull rijdt.
baars1992 zegt
“Noch” zoals het in de update beschreven wordt schrijf je met ch en niet met een g, zoals het in de tekst staat.
On: wat een gedoe allemaal, either way komt RB er niet beter vanaf zo