Na een “No!” in Singapore, een “Yes!” in Japan. Vader Jos neemt de twijfel weg, terwijl Max Verstappen een gesprekje had met zijn teamgenoot over het negeren van teamorders.
Het spektakelstuk van Singapore is amper achter de rug, of het circus is alweer op volle gang nu men zich voorbereid op de Grand Prix van Japan komend weekend. Het is onrustig rond de renstal van Red Bull en Toro Rosso nu Red Bull-baas Helmut Marko heeft aangekondigd dat men zich volgend jaar potentieel volledig terugtrekt uit de Formule 1. Met Renault kan men niet verder, maar het eerder aangekondigde scenario om met Ferrari-motoren de grid op te rollen volgend jaar is ook niet erg interessant. Ferrari knijpt namelijk de motoren die het aan klantenteams levert en dat past niet in het plaatje bij Red Bull. Marko geeft te kennen op de hoogte te zijn van de geruchten rond Audi’s Formule 1 deelname, maar geeft ook aan dat die hoogstwaarschijnlijk nog geen panklare oplossing hebben liggen voor seizoen 2016.
Het terugtrekken van twee teams uit de Formule 1 lijkt dus een reëel scenario voor Red Bull. De grote baas bij Red Bull, Dieter Mateschitz, zou niet langer bereid zijn sponsorgeld te besteden aan teams die in de middenmoot meerijden in plaats van om het kampioenschap te vechten. En dat doet de vraag rijzen of “Ons Max” volgend jaar wel meerijdt in de Formule 1. Zijn vader Jos Verstappen laat echter weten dat Max Verstappen volgend jaar gewoon rijdt.
Ondertussen was Max in gesprek met zijn teambaas Franz Tost en teamgenoot Carlos Sainz, om de het incident in de Grand Prix van Singapore, waar Max Verstappen keihard een teamorder negeerde, te bespreken. Het schijnt dat de mannen de lucht geklaard hebben, maar we vermoeden dat de twee nooit écht goede vrienden zullen worden.
henkhupelschoten zegt
The man, the myth, Max Verstappen
henkhupelschoten zegt
Fuck vergeet the legend….
martinus zegt
@henkhupelschoten: Max kiest F1 en niet andersom.
frisoperik zegt
Max de baas!
gertjan2012 zegt
Zoals een andere site al schreef, of Jos en Max hebben voor volgend jaar al elders een hele goeie deal ( al betwijfel ik dat, Ferrari heeft beide coureurs bevestigd, en Rosberg zijn contract loopt tot eind 2016 ) , of ze weten dat het een dreigement is en weten dat Red Bull en Toro Rosso volgend jaar toch wel aan de start staan.
motoragent zegt
@gertjan2012: Ik ben er van overtuigd dat Dieter Mateschitz niet loopt te bluffen, als het hem niet aan staat trekt hij de stekker er gewoon uit en is het afgelopen met Red Bull in de F1. Ik denk echter dat Toro Rosso een alternatief heeft, een grote sponsor of een nieuwe teameigenaar, waardoor ze op zichzelf door kunnen.
sudsprint zegt
@motoragent: Datzelfde dacht ik ook al. Red bull blijft of er kon wel eens een nederlands team komen.
awesome zegt
@sudsprint: victor Müller aan het roer en alles!
lambo4all zegt
@motoragent: het is echt niet zo makkelijk als het klinkt, wat denk je van de alle sponsorcontracten die red bull heeft, en alle werknemers die nog tot 2016,17etc in dienst staan. Onderdelen leveranciers hebben ook contracten etc. volgend jaar nietmeer aan de start betekend dacht ik ook geen prijzengeld van dit jaar. de enorme hoeveelheid negatieve publiciteit die dit zal opleveren, het is gewoon blufpoker. Doet ferrari ook al decennia.
motoragent zegt
@lambo4all: Voor het prijzengeld hoeft Red Bull het niet te doen, maar je hebt zeker een punt, ik zie ze zelf ook niet vertrekken. Ik denk alleen dat Dieter liever zijn verlies neemt dan dat hij nog jaren geld in een ‘bodemloze put’ blijft gooien. Red Bull zit niet in de F1 omdat ze gek zijn op de sport, maar puur voor de marketing.
martinus zegt
Natuurlijk was dit te verwachten. Nu nog hopen dat ze een mooie motor in de Torro Rosso van volgend jaar weten te lepelen. Renault was een faal dit jaar, maar Honda is nog slechter. De Ferrari past erg goed bij Max.
motoragent zegt
@martinus: Toch vind ik dat Renault het niet eens zo slecht doet. RBR staat 4e in het kampioenschap, voor 2 Mercedes aangedreven teams. Zeker nu de betrouwbaarheid op orde is kunnen ze redelijk met de rest mee. Bovendien is de driveability van de motoren uitstekend gezien hun pace en tractie in Singapore en geringe (achter)bandenslijtage.
Natuurlijk hadden ze er met een betere motor meer uit kunnen halen, maar de situatie is lang niet zo uitzichtloos als bij Honda. Iets meer geduld met Renault had beloond kunnen worden, een beter alternatief is er gewoon niet.
kingdante zegt
Had niet anders verwacht van Jos. Nu maar hopen op een team dat mee doet om het kampioenschap.
Robbert89 zegt
Het lijkt mij sowieso sterk dat een team zich zomaar uit de sport kan onttrekken. Ome bernie laat dat echt niet zomaar gebeuren.
Rick-dos zegt
Denk dat Jos een oude kart van Max aan het prepareren is waarmee Max dan volgend jaar wereldkampioen F1 wordt. Vooruit geef het nog een jaar…het jaar erop dus F1 kampioen met z’n geprepareerde kart.
Zo rolt Max.
gregorius zegt
Bernie, je weet wel, die oude geldwolf die nog van voor de eerste wereldoorlog stamt, die zal het nooit ok vinden dan opeens 2 teams wegvallen (GP van Oostenrijk kan je ook vergeten). 2 teams met leuk rijdende coureurs overigens.
Dus wieweet dat hij Ferrari iets ‘geeft’ in ruil voor RB en STR een jaar van echte motoren te voorzien.
Of, RB is voor 1 jaar weg en STR wordt overgekocht door Ferrari. Het team zit natuurlijk gewoon bij hun om de hoek. Dan heeft RB een jaar om met Audi te testen.
Of VAG zegt dat ze echt geen zin hebben in F1. Dan koop McLaren de boel bij RB op. Her en der zit er wel wat talent bij RB en McLaren heeft ook het probleem met toptalenten die ze best zouden willen laten racen in McLaren2.
Blijft leuk dat filosoferen.
motoragent zegt
@gregorius: Ik ben bang dat VAG op het moment wel iets anders aan hun hoofd heeft. Zelfs MAN projecten hier op het werk worden op dit moment uitgesteld omdat ze de situatie bij VW afwachten.
kobus1967 zegt
Een ding is zeker woorden betekenen niets in f1!
kobus1967 zegt
En contracten nog minder.
trustmeiamanengineer zegt
Die Red Bull baas zou wel een hele grote klootzak zijn als ‘ie 2 teams terugtrekt, en daarmee dus ook een paar duizend zeer getalenteerde werknemers op straat zet…
Zou het ook kunnen dat er een andere grote sponsor klaar staat om Red Bull te vervangen? En dat ze rustig nog een jaar met de Renault torretjes doorrijden.
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Dat laatste zou ik een mooie optie vinden. Ergens zou ik graag willen de Red Bull zich terug trekt. Ik vind het maar een stelletje zielige huilbaby’s geworden.
Turbo S zegt
@berlinetta: dat ben ik helemaal met je eens. Wat dachten ze dan dat ze eeuwig aan de F1 top zouden rijden? Ze zijn nu gewoon weer daar terug waar ze waren voordat Vettel 4 keer wereldkampioen werd. Hoogtepunten en dieptepunten die elk team heeft meegemaakt, en dan kun je beter als het even wat minder gaat hard werken om uit het dal te komen dan zitten huilen en anderen de schuld geven. Zo niet dan vertrek maar uit de F1.
clarkson zegt
Ik neem aan dat ferrari aankomend jaar een iets minder geknepen motor gaat leveren. Ze moeten gewoon vertrouwen in hun eigen monteurs.
trustmeiamanengineer zegt
Of Ferrari neemt TorroRosso over als een soort B team, kan mooi opereren onder de Alfa Romeo vlag dan ;) Hoewel dat marketingtechnisch niet heel interessant is natuurlijk.
motoragent zegt
@trustmeiamanengineer: Het Alfa Romeo logo prijkt al op de huidige Ferrari SF15-T, dus daar ziet ome Sergio wel brood in denk ik.
mout zegt
Lees ik het verkeerd, of is dit allemaal wat ouder nieuws?
De kop liet me hopen dat er iets nieuws bekend was – over motoren voor Red Bull of over een stoeltje voor Max bij een ander team.
Ik lees: Red Bull geen Renault meer. Mercedes en Honda leveren zeker niet. Ferrari lijkt alleen een klantenmotor te willen leveren (maar is dat nu al hard uitgesproken?).
Red Bull is niet van plan te betalen voor B-motoren.
Max heeft een contract voor drie jaar bij Red Bull. En pa wappert met dat contract.
Is de kans dan niet heel groot dat Max volgend jaar met een trapauto aan de start verschijnt? Wel een stoeltje bij Red Bull, maar helaas geen motor in de bolide?
Ik zie geen motorendeal aan de horizon (of je moet de hele verre horizon van Audi bedoelen), dus de enige manier om Max te zien rijden lijkt me een stoeltje bij een ander team.
Dutchdriftking zegt
Hopelijk kan Max in iedergeval gewoon rijden, welke auto doet er niet zoveel toe. Natuurlijk het liefst in een Ferrari stoeltje, maar als er maar gereden word.
berlinetta zegt
De beste optie zou voor mij zijn dat Renault Toro Rosso overneemt en als fabrieksteam verder gaat. Geef die heren even wat tijd en ze komen wel weer met een competitieve motor. Red Bull mag van mij optyfen. Volgend jaar doet Haas mee als nieuw team, dus het aantal teams blijft gelijk.
uncivilsum zegt
Het is nooit een leuke situatie als twee grootmachten (red bull en ferrari) zo lijnrecht tegenover elkaar staan. Het heeft niks met max te maken maar ferrari krijg je niet zo makkelijk door de knieen
harrie zegt
Probleem is dat het chassis van Red Bull/Toro Rosso te goed is, elke fabrikant die zijn ongeknepen motor gaat leveren wordt waarschijnlijk zelf voor zijn sokken gereden.
w0o0dy zegt
De optie van Mercedes Is overigens niet zo ver weg als het lijkt.. Ook die zouden wel oren kunnen hebben naar een klantenmotor… Dus wellicht RedBull met Ferrari en Toro Rosso met Mercedes klantenmotoren. Op die manier spreidt je ook het risico voor beiden.
berlinetta zegt
@w0o0dy: Dat lost toch niks op? Dan heb je precies hetzelfde probleem als nu. Of Red Bull of Ferrari zal dan concessies moeten doen. En aan klantenmotoren heeft Mercedes geen gebrek.
w0o0dy zegt
Als de condities goed genoeg zijn en de boetes hoog genoeg dan gaan die RedBull teams gewoon met klantenspecificatie rijden believe you me
awesome zegt
Ik denk dat, wanneer de upgrade beschikbaar en getest is in Austin, zowel RedBull als Toro Rosso volgend jaar wel eens met Renault motoren op de grid kunnen staan. Contract is nog niet ontbonden, reglement wijzigt in 2016 vrijwel niet op.motorisch vlak dus komt er niemand met een compleet nieuwe powerunit op de grid. Dat is namelijk een investering van miljoenen die niet of nauwelijks terug te verdienen is. Daarnaast hoeven er geen contracten te worden afgekocht door wie dan ook.
Daarnaast kan men verder met de ontwikkeling van de 2016 bolides…
boynoon zegt
er waren geruchten dat VW 2016 in de F1 wou stappen die zullen nu definitief van de baan zijn,of dat een goeden oplossing was voor red bull,nee denk het niet
renault is eigenlijk de enige optie tot nieuwe motoren zich een beetje bewezen hebben
maar als renault met een eigen team komt hebben ze weer een b-keuze motor erin liggen
dus het blijft een hele moeilijke situatie
henkhupelschoten zegt
@boynoon: Toevallig met de 3.0TDi V6?
philipf zegt
En terecht!
thierryvth zegt
alles is speculatie, ze hebben in de paddoc geen idee dus laat staan wij.
Ook wat VW betreft hebben we geen idee, lijkt logisch dat VW nu wat anders aan zijn hoofd heeft dan een F1 team kopen aan de andere hand is die 500 miljoen per jaar echt niet het omslag punt voor VW bij een 20 miljard claim, bovendien zou de F1 juist goed zijn voor herstel van het imago over 2 jaar als de boel weer wat gesust is.
Hupke zegt
@thierryvth:
Schattig, jij denkt dat er ook maar 1 euro aan boetes betaald gaat worden?
supertjeduc zegt
Denk dat Rosberg knap slecht slaapt