We kunnen het eigenlijk alleen maar eens zijn met Max, maar hoe kwam de potsierlijk protest-soap bij Mercedes gisteren eigenlijk tot stand?
Gisteren na de Grand Prix van Suzuka ging het maar over één ding. Oké het ging eigenlijk over twee dingen. Het eerste ding is het feit dat Rosberg een hand op de titel vast heeft gezet. Het tweede de net niet letterlijke aanvaring tussen Max en Lewis in de chicane.
Hamilton was in het heetst van de strijd even niet blij met Max, maar was dat na de race alweer snel vergeten. Ook de FIA-stewards leken Max vrijuit te laten gaan. Maar vervolgens ontstond een koddig tafereel waarbij Mercedes alsnog een protest indiende tegen Max, Lewis zijn team terugfloot en Mercedes het protest alsnog liet varen. Op het oog een sterk staaltje zwalkende management-onkunde van de bovenste plank. Nou maakt iedereen wel eens een fout, maar toch is de vraag hoe dit zo kon gebeuren.
Aan het eind van de dag kregen we een tip van Asing over een berichtje op Autobild dat een tipje van de mogelijke sluier oplichtte. Tijdens de aanvankelijke informele meeting van de stewards met Max, zouden de FIA-bonzen weliswaar in meerderheid besloten hebben Max vrijuit te laten gaan, maar één van de stewards was het daar naar verluidt totaal niet mee eens. Deze steward zou vervolgens naar Paddy Lowe en Ron Meadows van Mercedes gestapt zijn om zijn gram te halen en hun hebben overgehaald het protest in te dienen. Dit zou dus niet alleen zonder instemming van Hamilton, maar ook buiten het medeweten van Toto ‘I’ll be back’ Wolff zijn gebeurd. Helaas is het oorspronkelijke bericht inmiddels verwijderd.
Verwijderd werd volgens oplettende lezer @Edge overigens ook de originele Tweet van Lewis Hamilton waarin hij afstand nam van het protest van zijn team. Daarin was namelijk hetvolgende te lezen.
There’s no protest from either myself or @MercedesAMGF1. One idiot said we have but it’s not true. Max drove well, end of. We move on.
Later veranderde Lewis dit in deze ietwat politiek correctere variant.
There is no protest from myself. Just heard the team had but I told them it is not what we do. We are champions, we move on. End of!
Een andere theorie was trouwens dat als Mercedes het protest zou aanhouden en dit over twee weken zou dienen, het resultaat van Hamilton theoretisch ook onder voorbehoud zou zijn waardoor ze de constructeurs titel officieel nog niet binnen zouden hebben. Gezien de formaliteit die deze titel sowieso al was geworden en het feit dat er geen sprake van zou zijn dat Hamilton gestraft zou worden voor het incident, lijkt ons dat echter onwaarschijnlijk.
Max zelf noemde de hele affaire volgens de Telegraaf per trein reizend van Suzuka naar Tokio een storm in een glas water. Tevens geeft hij aan dat hij er honderd procent van overtuigd was dat het een zuivere actie was. Max andere trotse racevader Helmut Marko gaat trouwens nog een stapje verder: hij spreekt over een perfecte manoeuvre.
Bedankt Asing voor de tip!
viezefreddyw zegt
Er was ook helemaal geen reet aan de hand daar. Max verdedigde de binnenkant terwijl Hamilton nog achter Max zat. Het was inderdaad stevig maar wel een goede verdedigende actie.
Zo hebben we tenminste wat te kijken. Een hoop inhaalacties gisteren waren op het rechte stuk via DRS. Niks aan in vergelijking met een goede verdedigende actie.
martinus zegt
@viezefreddyw: Hele hoop van de ophef lijkt te komen doordat bloggers, journalisten en nieuwe kijkers van de F1 de regels niet kennen.
Er was niets illegaals, of onverwachts aan Max zijn verdedigende move. Logisch, slim, strategisch en goed uitgevoerd was de move wel.
Het zou ook een behoorlijk neppe raceklasse zijn als dit soort verdedigende acties niet zouden mogen.
gwnbmw zegt
@viezefreddyw: waren inderdaad een hoop inhaalacties op het drs stuk, maar toen hamilton zijn kut start had, heeft hij toch een paar mooie moves gemaakt (binnendoor in spoon en 130R, over het rechte stuk
richting 130R.)
sportevo zegt
@viezefreddyw: helemaal mee eens, een mooie move zoals het hoort. Hamilton liet hem volgens mij ook alleen maar zo extreem doorschieten om zo min mogelijk tijd te verliezen om het eventueel de ronde erna nog een keer te kunnen proberen.
w0o0dy zegt
Zoals gezegd: iedereen weet nu hoe Max het doet… Dus Dummy or you are
oetelaar zegt
Mag die Lil’ Lewis wel, sportieve reactie terwijl hij tijdens deze race waarschijnlijk het kampioenschap uit z’n handen laat glippen.
Zo nu hebben we dat gehad…kom nu maar svp door met wat de krantjes te melden hebben over Max…nog een keer al het moois nakauwen.
87sandyd zegt
Laat ik voorop stellen dat ik de actie van Max correct vind.
Echter, als alles precies volgens de regels zou gaan dan is het een twijfelachtige actie, getuige ook dat Max zich moest melden bij de stewards.
Dus, er is iets mis met de regelgeving.
berlinetta zegt
Het was gewoon heerlijk kijkvoer. Max die laat zien uit het juiste racehout gesneden te zijn en Hamilton laat zich vervolgens van zijn beste kant zien. Dat vond ik erg sportief van hem.
martinus zegt
@berlinetta: Vettel zou een hele week aan het huilen zijn geweest.
sportevo zegt
@martinus: op de schouder van Raikkonen, want die begrijpt hem dan wel!
martinus zegt
@sportevo: bwoah..
gregorius zegt
Max heeft dit seizoen het verdedigen eindelijk weer onder de aandacht gebracht. Dit verdedigen zie je in alle raceklasses, behalve de F1. In de F1 begon het bijna op een theoretische time trial te lijken: inschatten hoe snel de tegenstander die 300 km kan doen en dan zelf 2 seconden sneller mikken.
Overgens zat Lewis ook gewoon te stomen in zijn auto. Hij mag nu toch al wel weten dat Max altijd zal proberen te verdedingen. Daar had hij op moeten anticiperen: naar rechts inzetten, gokken dat max gaat en dan zo remmen dat je m links uit probeert te remmen: elk jaar op Suzuka zit deze er wel tussen; zo ook dit jaar.
zwepp zegt
Kan ook nog een mooie stunt van Mercedes zijn geweest om Hamilton meer punten te laten scoren bij het publiek. Hij heeft nu een mooi tweetje de wereld in kunnen slingeren en iedereen vindt hem nu fantastisch, geweldig en sportief.
oetelaar zegt
@zwepp: jij laat je niet gemakkelijk foppen, dat merk ik al… ;-)
harrie zegt
@zwepp: Opperde ik gisteren ook al, zou me niks verbazen
g40freak zegt
Al dat politiek correcte gedoe in de f1.
Het is gvd een topsport, waar gevochten moet worden om ieder plekje.
Dus als je kan voorkomen dat iemand je inhaalt, moet je dat doen.
Juist door niet teveel het aan regeltjes onderhevig te laten zijn, kunnen we prachtige inhaalacties van bv Max zien.
Haalt voor mij iig veel van de lol weg op die manier.
En dan heb ik het niet eens over de kruimeldief geluiden die de wagens voortbrengen.
#denktmetweemoedterug aan de v10#
harrie zegt
Als dit niet zou mogen, hoe kom je dan met zijn allen de eerste bocht door?
oetelaar zegt
@harrie: dit mag gewoon, dus niets aan de hand – gewoon doorgaan.
kleine reactie op je mening over de mogelijke PR stunt van Mercedes. Was het maar zo dat ze iemand in dienst hebben om aan de symphatie van de coureurs te werken. Dat ze zo’n PR figuur missen blijkt elke keer uit de ijzige sfeer in het kamertje net voor de prijsuitreiking.
viezefreddyw zegt
@oetelaar: Nee joh, dat moet je zo laten. Het zijn twee kemphanen die elkaar totaal niet mogen, elkaars grootste rivalen zijn op dit moment en geheel toevallig ook eens elkaars teamgenoten zijn.
Laat die twee lekker zo elkaar boos aankijken/negeren in plaats van heel nep te gaan staan doen en elkaar feliciteren. Dit levert nog een beetje mooie televisie op.
Net als toen in Amerika, met het petje gooien naar elkaar. Mooi man.
harrie zegt
@oetelaar: Natuurlijk hebben ze een PR m/v of team in dienst die de vuile was binnen houdt en alles wat naar buiten komt gladstrijkt.
Het mooie van die wachtkamer scenes is dat PR daar nou juist geen invloed op heeft en de ware aard van de beestjes naar boven komt.
oetelaar zegt
@harrie: okay, daar hebben jij en @viezefreddyw een punt. Hoewel de sfeer te snijden is, is het wel puur en ook wel vermakelijke tv. Op naar Austin en laten we hopen dat Max weer deelgenoot mag zijn van de wachtkamer sfeer.
paginl zegt
Ik denk dat Hammi of Mercedes de data en beelden eens bekeken heeft en gezien heeft dat er niks te halen viel. Het is een hoop gezeur om niks. Zoals ik al eens eerder zei: Ze moeten weer werken voor de centen ipv cruisen en op DRS inhalen. Wen er maar aan jongens! Max gaat volgend jaar nog harder.
sracert zegt
Wat een achterbakse schijt mentaliteit. Oh wacht dat hoort bij het gewone leven en dus ook sport.
Dutchdriftking zegt
Ach, in het heetst van de strijd he.
bassx zegt
Denk dat Mercedes dit niet deed om Max maar om iedere twijfel die Hamilton heeft betreft de betrouwbaarheid van het team weg te nemen. Hamilton was niet degene die een klacht indiende maar dat deed het team om Hamilton een hart onder de riem te steken. En dat is duidelijk om maar één hele simpele reden. Mercedes heeft de constructeurs titel binnen en dat is waar Mercedes het om gaat. Mercedes z’n belang dat Max gestraft zou worden is daarmee nagenoeg nul. Het team geeft hiermee aan de rest van het seizoen alles te willen doen om Hamilton een kans op de wereldtitel te geven (net als voor Rosberg).
pomoek zegt
Interessant is: Wie is die Steward di Verstappen zo graag wilde straffen?
pomoek zegt
@pomoek: Gevonden! Het was Garry Connelly een, verrassing, Australiër. Volgens Autobild kan deze actie van hem nog wel eens nare gevolgen voor Conneley zelf hebben. http://www.autobild.de/artikel/formel-1-protest-posse-exklusiv-10881067.html
harrie zegt
@pomoek: Terecht, is ook ongehoord dat een steward naar een team toegaat om een protest aan te moedigen.
dailydriver zegt
Mogen we nu weer een huis bekijken met een droomgarage? Auto’s mag natuurlijk.
clarkson zegt
Vettel had er wel een probleem van gemaakt..