Max geeft aan dat hij oké is met regels, maar alleen als ze voor iedereen gelden.
In zijn meest recente column voor sponsor Exact gaat Max in op de regels in de Formule 1 en hoe hij aankijkt tegen de incidenten van de race in Mexico. Vlak na deze race gaf Max aan dat hij de beslissingen van de FIA in deze race belachelijk vond. Maar ja, toen was hij net van het podium afgeplukt en kwam de stoom nog uit zijn oren. Enkele dagen later vertelt Max met iets meer nuance over de wijze waarop hij de incidenten zag, hoewel hij onder de streep nog steeds van mening is volledig in zijn recht te staan.
“[Vettel] verwachtte blijkbaar dat ik hem er wel even langs zou laten. Maar dat was ik niet van plan. Ik deel geen cadeautjes uit. In zijn frustratie gooide Sebastian de deur dicht voor Daniel Ricciardo door precies dát te doen wat nu verboden is met de Verstappen rule.
Het voelt natuurlijk rechtvaardig dat Sebastian alsnog bestraft werd voor zijn actie. Het is wel vreemd dat hier pas later naar werd gekeken, waardoor Daniel niet van zijn moment op het podium heeft kunnen genieten. Maar het belangrijkste is dat wij onze positie in het constructeursklassement hebben verstevigd, en Daniel verzekerd is van de derde plaats in het rijdersklassement.”
Nu we het toch hebben over de ‘Verstappen rule’, die stipt Max ook nog even aan. Hij benadrukt hierbij wel even dat andere rijders ook vaak van richting veranderen in de remzone.
“In de Grand Prix van Japan reed ik op de tweede positie toen Lewis Hamilton me in de voorlaatste ronde probeerde te passeren. Ik verdedigde goed (video), waardoor hij er niet voorbij kwam. Veel rijders hadden een probleem met de manier waarop ik verdedigde, het moving under braking.
Er kwam vraag voor het aanpassen van de regels. Blijkbaar houdt niet iedereen ervan om sportief uitgedaagd te worden. De FIA gaf hieraan gehoor, waardoor sinds die race in de reglementen is verduidelijkt dat je niet meer mag van je lijn mag afwijken in de remzone. Hoewel andere rijders dit ook regelmatig deden, wordt het in de volksmond de Verstappen rule genoemd.”
Volgens Verstappen zorgt de plethora aan regeltjes in de F1 echter juíst voor inconsistentie beslissingen van de Stewards, die vaak door de bomen het bos niet meer zien. Dit sentiment wordt breder gedragen. Zo stelt Sky Sports journo Mark Hughes voor dat we kappen met die regeltjes en commissie van stewards en de beslissingen puur overlaten aan het oordeel van een wedstrijdleider, in dit geval Charlie Whiting. Die zou dan meteen moeten beoordelen of een actie in zijn ogen gevaarlijk is of niet én daarop direct actie moeten eisen. Zo zou je ook een geval als in Mexico kunnen voorkomen waar Vettel klem zit achter Max die op dat moment een straf boven het hoofd hangt.
Enfin, Max sluit af door te stellen dat de FIA over de winter nog maar eens goed na moet denken over de regelgeving en de wijze waarop ze beslissingen nemen. Dat lijkt ons ook wel een puik idee.
snorrie zegt
Ik ben voor de grasmaaierregel.
bassx zegt
Schumacher werd ook niet meteen gediskwalificeerd van het kampioenschap op het moment zelf in 1997. En dat is maar goed ook, de beslissing was terecht van de FIA en goed doordacht. Wanneer de wedstrijdleiding meteen een beslissing moet nemen zonder beelden terug te kijken en overleg via een stemsysteem heb je gauw dat er verkeerde genomen. Als rijders een strak optreden willen zien moeten we van de gentlemen agreement af, rijders geen drie waarschuwingen geven wanneer ze teveel curb pakken en de beslissingen veel meer door computers laten uitvoeren zodat er heen enige twijfel is. De uitslag van een challenge bij tennis is ook compromisloos.
str8six zegt
Heerlijk hoe één zo’n menneke het hele F1 circus op z’n achterste poten heeft gekregen. Dan ben je een kampioen, zelfs (nog) zonder beker.
piquet1986 zegt
@str8six: amen
unknown234 zegt
@str8six: Inderdaad heerlijk hoe hij de gevestigde orde op haar grondvesten laat schudden. Chapeau Max!
Dutchdriftking zegt
Toch maar terug draaien die regel.
clarkson zegt
@dutchdriftking: nee.. minder duidelijk maken.
pomoek zegt
Het is jammer dat ik het filmpje even niet kan vinden, maar in het vorige weekend won er iemand een touringcar wedstrijd door remmend en driftend een collega coureur in een bocht in te halen. Controle weergaloos of totaal 0, maar niemand piepte er over. Sturen en remmen in een bocht is niet gevaarlijk, niet in een f1 auto anno 2016.
pomoek zegt
Gevonden! Zeg nou zelf, was wat Vettel deed echt gevaarlijker? https://www.google.nl/amp/blackflag.jalopnik.com/this-racing-pass-would-get-you-banned-for-a-million-yea-1788453665/amp?client=ms-android-samsung
carmasterr zegt
@pomoek:
Dat is het Australische Supercars.
Down Under zijn ze niet zulke mietjes. Daarbij als we bij touring car wedstrijden al zo krampachtig gaan doen als bij F1 kunnen we de boel helemaal opdoeken. Een flinke portie duw en trekwerk hoort daar nu eenmaal onverbiddelijk bij.
desjonnies zegt
@pomoek:
HaHa, Australiërs, ooit staan te ouwehoeren met Allan Moffat, een van de rijders die op Soa was met de Holden Commodore toen, die gasten waren echt stoer en mauwden nooit tegen de wedstrijdleiding.
I’ll get him on the track was zijn devies.
pinut187 zegt
Toch wel cool als je een regel hebt met je naam, ook al is het een kut regel..
kliko zegt
We willen allemaal toch gewoon dit zien of niet dan?
Dit zou met de huidige regels allemaal niet meer kunnen zonder tijdstraffen en gejank van de coureurs…
https://www.youtube.com/watch?v=8Nxwn3OHkEw