Max Verstappen was na de kwalificatie weer eens ouderwets pisnijdig na een fout van zijn team.
Het hele weekend leek het alsof Ferrari wat sneller was dan Red Bull in Singapore. Maar op het Moment Suprême in de kwalificatie, leek Max Verstappen toch weer met overmacht de pole position te pakken. In de eerste sector reed hij een paarse tijd. In de tweede sector reed hij een paarse tijd. En in de derde sector…ging hij van zijn gas. Een aparte beslissing die MV1 duur kwam te staan.
Want ja, met nog enkele seconden te sparen, kwam Max nu over de meet om nog een ultieme poging op het laatst te doen. Weer was hij pijlsnel onderweg. Naar eigen zeggen zat hij 2,7 seconden(!) onder de tijd van de pole position. Volgens ons wat het een seconde in sector twee, maar ach, kniesoor die daar op let. Die pole was voor Max, zoveel was duidelijk. Totdat…het team hem naar binnen riep. Zo gingen dus twee potentiële rondjes die goed genoeg waren voor pole verloren. Extra pijnlijk: de tijd die Max had staan was slechts goed genoeg voor P8.
Achteraf bleek inderdaad waar te zijn wat we al vermoedden tijdens de sessie. Red Bull had een foutje gemaakt en niet ingezien dat Max te weinig peut in de tank had voor nog een snelle ronde aan het eind. Voor Max Emilian, blijkt dat na de sessie moeilijk te verkroppen, ondanks het belachelijk succes wat hij afgelopen seizoen gevierd heeft. Bij de camera’s van onder andere F1TV, blijkt MV1 pisnijdig en loopt hij ouderwets leeg:
Dit is ontzettend frustrerend, een dergelijke fout met de benzine. Dat kan je gewoon monitoren tijdens de sessie. Uiteraard, ik kan fouten maken, het team kan fouten maken. Maar ik vind het ook belangrijk dat we kritisch op elkaar kunnen zijn als dergelijke fouten gemaakt worden. Dit is een fout die natuurlijk nooit mag gebeuren. Ze hadden me natuurlijk die vorige ronde af moeten laten maken.
Max Verstappen, is een beetje frusti.
Een deel van Max’ frustratie is dat hij niet vermoedt dat hij morgen weer makkelijk door het veld snijdt, zoals in vorige races:
Dit circuit is net Monaco. Dus ja, ik denk dat ik morgen een frustrerende race tegemoet ga en veel vast zal zitten achter andere coureurs.
Max Verstappen, heeft er even geen zin meer in.
Max was naar verluidt zo kwaad, dat hij zelfs de debrief van het team over heeft geslagen en direct het circuit heeft verlaten. Gezien de snelheid die Max echter weer aan de dag legde vandaag, is wat ons betreft morgen nog alles mogelijk. Een safetycar hier, een goede strategie daar, misschien nog een bakje water en hoppa, MV1 wint gewoon weer. Toch?
porker zegt
Ach zo houdt hij de club scherp blijkbaar. Hoewel ik me toch een beetje afvraag of dit helpt.
SpiderIV zegt
Tja. En zijn team moet ook weglopen als hij een fout maakt? Goed coureur, geweldig coureur misschien fantastisch coureur maar af en toe een kind van 15 ipv een vent van 25.
bietje zegt
Nah… fouten gebeuren aan beide zijden, maar dit is wel appels met peren vergelijken natuurlijk.
Het team (lees: ook alle mensen op de achtergrond) zit op een stoel mee te kijken met alle beschikbare data, zowel op het circuit als op de thuisbasis. Zij hebben mogelijkheid om vooruit te kijken denken, te anticiperen op variabelen en gebeurtenissen op de baan zelf. Zij hebben daardoor een relatieve rust en ‘afstand’ tov het daadwerkelijk feitelijk op de limiet rijden op het circuit.
Max zit in die auto, haalt er alles (en meer) uit door als een waanzinnige over zo’n baan te stuiven.
Een fout van Max is daarom niet te vergelijken met een fout van het team en ik kan mij goed begrijpen dat als je 2 pole-rondes rijdt en je daar in opdracht van jouw team 2x vanaf gehaald wordt, je ook echt even knakt. Het is nogal wat, pole of 8e plaats.
Zijn emotie, boosheid en frustratie is daarom terecht en heel goed te begrijpen als je dit soort topsport bedrijft. Zeker niet kinderachtig. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het goed is om op zo’n moment, hoog in de emotie, even weg te gaan.. af te koelen, relativeren en daarna het gesprek en de debriefing alsnog weer op te pakken.
sportevo zegt
Alhoewel ik je punt begrijp moeten we ook even in het achterhoofd houden dat men Max inhuurt om die auto te besturen. Het is niet zo dat hij zijn leven waagt als een soort vrijwilliger in die auto. Het is iets waar hij heel goed in is maar men mag dit ook van hem verwachten.
Natuurlijk kan men fouten maken maar Verstappen kan zijn team dan zo ontzettend afvallen met soms cynische opmerkingen over de boordradio (ergens een aantal races terug een opmerking in de trant van ‘how hard can it be to fix the ….’). Je wint samen en je verliest samen, dat vergeet hij nog al eens.
brent zegt
tuurlijk is dat wat men verwacht, maar het is hartstikke waar. de mensen achter de pcs I’m de pits kunnen alles vooruit kijken. ik denk dat ze gewoon het niveau van de tank kunnen zien en wat max verbruikt per rondje. gecombineerd met dat er geen kneuzen bij redbull zitten snap ik heel goed dat max zich af vraagt waar ze dan wel naar kijken als de strategies was om de auto voor 5 rondes te tanken, er een setje softs op te knallen en de rijder dan gewoon de hele sessie uit laten rijden.
nou vind ik ook wel dat na zo’n goed seizoen waar hij eigenlijk al kampioen is, best hard reageert, maar het blijft wel een hele makkelijker fout die ze zelfs bij ferrari nog niet gemaakt hebben in hun rampenseizoen
bietje zegt
Ik snap wat je bedoelt, maar wat ik vooral aan probeer te stippen, is dat heftige emoties inherent zijn aan het proberen te leveren van topprestaties in topsport. Je acteert op het hoogste niveau, dan is het niet raar dat ook emoties intenser zijn dan bij het wekelijkse potje voetbal van de F8 zaterdag-amateurs 🤷🏻♂️ (hoewel dat ook totaal los kan gaan 😁)
Max wordt inmiddels uiterst goed financieel gecompenseerd voor zijn talenten en prestaties, maar dat wil niet zeggen dat hij een politiek-correcte robot moet worden.
Sterker nog… zijn emoties laten ook heel duidelijk zien hoe intens betrokken hij is bij wat hij doet.
Eerlijk gezegd: ik vind het prachtig… emoties horen bij topsport en ik heb er alle vertrouwen in dat zijn team (in het geheel) dit volledig begrijpt en in de juiste context kan plaatsen.
mlbenz zegt
Precies dat….
str8six zegt
Heb je hem dit seizoen fouten zien maken van dit kaliber?
sportevo zegt
Dat lijkt me niet relevant want ik verwacht dan niet dat zijn monteurs hem dan openlijk afvallen met opmerkingen dat het een grote prutser is. In het verleden heeft hij vaak genoeg domme fouten gemaakt en dan stond zijn team ook achter hem.
mashell zegt
Als Lewis zo gedraagt dan is hij een huikebalk, als Max zich zo gedraagt is hij een topsporter…
Feit is, ze zijn allebei topsporter die daar in helemaal op gaan en totaal niet kunnen relativeren. Want dit is gezien de positie van Max in het kampioenschap iets zo kleins dat het met een “sorry” vergeten dient te zijn.
maferick74 zegt
Perez tikt leclerc eraf, max haalt in zoals alleen max kan, perez laat zich zakken (of is al uitgeschakeld) en voila, feestje morgen.
kadett83 zegt
Red Bull wil in Japan kampioenschap binnen halen, niet hier.
Richmond zegt
Tuurlijk, maar het is nogal een gok. Straks loopt het mis en zijn ze het niet.. dan zullen ze terug denken hieraan
Robert zegt
Die geschatte 2,7 seconden is zeker niet onrealistisch. Bij het eerste meetpunt zat ie al op 0,9 seconden, bij meetpunt nr. 2 op 1,9 seconden.
Onder de streep is het allemaal niet zo rampzalig. Het belooft nu weer een leuke inhaalrace te worden.
Edge zegt
Die geschatte 2,7 seconden was ten opzichte van zijn eigen tijd waarmee hij nu op P8 staat. Ten opzichte van Leclerc leek het meer naar de seconde te gaan, misschien iets meer als hij die laatste bochten ook nog wat tijd had gewonnen.
harrie zegt
De brandstofprijzen icm de budget cap raakt Red Bull hard.
ouwedibbes83 zegt
Ferrari is daarom extra blij met Shell als sponsor
bietje zegt
…en die saboteren gewoon even (zonder sancties) de brandstofsensors… ze weten hoe het moet tenslotte.
cloverleaf zegt
Beter dat je wegloopt dan iedereen de huid vol scheld na zo’n enorme blunder. Als Ferrari dit was geweest dan was de wereld te klein geweest. Je rijd een uur lang op de limiet op 2cm van betonnen muren, je bent snel genoeg voor P1 en door je pitwall mag je starten op P8. Tuurlijk ben je boos.
Roadster1976 zegt
Max had ook alvast zijn ronde ervoor gewoon af kunnen maken. Was het p3 geweest. Ik vind Max dit seizoen niet sterk. Veel zeiken over de racio als er iets mis gaat. Begin van het jaar helemaal. Nee hij is minder scherp dan vorig jaar. En dat geroep over de radio moet ie gewoon niet doen. Siert hem niet
chills zegt
Wat is er mooier dan een getergde Max die als 8e moet vertrekken? Dit wordt morgen smullen geblazen. Morgen sowieso podium voor hem.
gezondverstand zegt
Eén wedstrijd later wereldkampioen is toch ook goed.
Dit weekend lukte dat toch alleen maar als alles 101% mee zou zitten.
En niet alleen de Ferrari crew maakt fouten dus.
ericc zegt
Nu maar hopen dat de safetycar waar AN op hoopt niet voor een gecrashte Max is!