Verstappen ging wel erg makkelijk voorbij aan Perez zojuist in Bakoe. Maar van een teamorder wil Verstappen niks weten.
Na twee weken onvervalste Perez-hype, stelde Max Verstappen vanmiddag orde op zaken in de Formule 1. Met zijn klinkende overwinning in de Grand Prix van Azerbeidzjan, verstevigde hij de leiding in het kampioenschap, maar ook die binnen het team van Red Bull. Nou is het de vraag of die ooit echt in twijfel is geweest. Verstappen is namelijk al enkele jaren het speerpunt van het team, eigenlijk sinds hij Ricciardo regelmatig begon te verslaan.
Dit jaar heeft onze held voor het eerst in tijden af en toe weer iets te duchten van een teammaat. En dan zijn de mooie verhalen al snel geschreven en vangen hogen bomen (ook wel terecht) veel wind. Om het lekker Hollands plat te maken: Verstappen krijgt misschien wel het tienvoudige betaald van wat Perez ontvangt van Red Bull. Het is dus logisch dat er wat vraagtekens komen op het moment dat hij achter de Mexicaan aan begint te hobbelen.
Nou verwachten weinig echte kenners dat Perez, ondanks dat de Mexicaan zonder twijfel een goede coureur is, het Verstappen echt een heel jaar lastig kan maken. Toch was hij dit weekend in alle sessies voor de race sneller geweest dan Max. In de race draaide onze held het echter om. Middels een eenvoudige inhaalactie en een trage pitstop voor Perez werd de volgorde omgedraaid. Daarna reed Verstappen een tempo dat de Mexicaan niet kon volgen. Ondanks dat de laatste nog wel de snelste raceronde pakte.
Maar was de inhaalactie ’te makkelijk’? En was die pitstop verdacht lang? Eerlijk is eerlijk, ik kreeg een beetje de Barrichello/Bottas vibe van het hele gebeuren. Verstappen zelf dringt echter bij kwaliteitsmedium Viaplay aan dat hij Perez op eigen kracht heeft ingehaald:
Ze hebben niks tegen mij gezegd en ook niks tegen hem gezegd van dat hij mij voorbij moest laten. Ik heb hem gewoon zelf ingehaald.
Max Verstappen, weet zelluf
Nou weet Max waarschijnlijk niet beter, maar tijdens de race hoorden we wel degelijk een ‘No fight’ over de ether in Perez’ oor gefluisterd worden. Christian Horner geeft bovendien aan dat er voor de race gesproken is met de twee coureurs. Er moest vooral ‘geen herhaling komen van Verstappen-Ricciardo een aantal jaar geleden’. Helmut Marko had eerder al laten optekenen dat er wat spanning in het team was na de uitspraken van Jos Verstappen naar aanleiding van de race in Monaco. Volgens hem was de kou echter uit de lucht.
Na de race gaf dit keer ook Perez te kennen dat hij uiteindelijk de rees pees van Verstappen niet had. Onder de streep heeft de Mexicaan nu een keer gewonnen dit jaar en de Nederlander vijf keer. Toch is dit nu na Spanje en Monaco de derde keer op rij dat dit issue ‘een dingetje’ is tijdens een raceweekend. Nu Perez ook officieel de naaste belager van Verstappen is in het kampioenschap en het WK misschien wel tussen de Red Bull coureurs onderling uitgevochten zal worden, gaan we er wellicht nog vaker wat van zien. Wat gebeurt er als Perez een keer de betere rees pees heeft en Verstappen hem ‘voorbij moet laten’ zonder gevecht? Zegt hij dan ‘NO!’ zoals in 2015 met Sainz in Singapore? De tijd, zal het -wellicht- leren.
Robert zegt
Red Bull heeft geleerd van de afgelopen seizoenen: ze willen dit jaar niet alleen de titel van Verstappen prolongeren, maar ook de constructeustitel pakken. Te lang hebben ze een team op de circuits gehad waarbij de verschillen tussen de coureurs te groot was om ook op dat vlak serieus mee te doen. Natuurlijk brengt dat risico’s met zich mee m.b.t. de onderlinge verhoudingen, niemand zal staan te springen om een situatie zoals concurrent Mercedes dat ervoer in 2016. Maar al is Verstappen een coureur uit de buitencategorie, ook hij zal enkele keren in een seizoen een minder weekend hebben en dát zijn de momenten waarop Perez het verschil kan maken. Zoals in Monaco. Dat is wat Perez -voor nu- moet koesteren. En wie weet komt z’n kans dan alsnog, zoals bij Rosberg.
brammetjedeb zegt
Monaco had Verstappen voor perez gestaan als deze de muur niet in was gereden. En Monaco, leuk hoor, maar die race is geen race. Da’s een kwalificatie gevolgd door een strategiespelletje. Leuk voor perez, hij had er een huwelijkscrisis voor over, maar die hype daarna heb ik nooit begrepen. Goed op stratencircuits, dus ook in de kwali op baku. Op zondag altijd de mindere. Ik verwacht enkel zeges voor perez door (auto)pech Verstappen.
HZW zegt
Als Max uiteindelijk meer dan 20 seconden weg rijd kan je niet van een team order praten.
harrie zegt
Als je de onboard van Perez terug kijkt zie je dat de ‘no fighting’ call komt als Max al zo’n beetje langszij zit.
Waarschijnlijk bedoelden ze dat hij Max niet terug moest aanvallen in de volgende DRS zone en zo beide tijd verliezen tov Leclerc, maar Max reed binnen 1 ronde 2 sec bij hem weg dus het was een nogal overbodige call.
Een teamorder kan je het dus nauwlijks noemen.
dracae zegt
Teamorders zijn misschien wel logisch, maar ik vind ze niet fraai.
Ik praat dan over 2 teamgenoten die even snel achter elkaar rijden en omgewisseld worden.
Dat was dit niet. Als de achterste van de 2 meer race-pace heeft en er dus de ander ook kan aanvallen is het gewoon verstandig om voor en/of tijdens de race te zeggen dat ze niet moeten vechten.
Het IS ook een teamsport, tenminste wat betreft de constructeurs titel.
Wat mij betreft geld dat dus zeker ook als Perez sneller is en achter Verstappen rijd.
driftwood zegt
Natuurlijk is het een teamorder, maar dat maakt toch ook niet uit. Max moet z’n titel prolongeren wat hij trouwens ook zeker gaat doen. Easy. Trouwens, radioberichten worden zelden synchroon met de beelden uitgezonden.
mashell zegt
Verstappen moet gewoon zorgen dat hij altijd voor Perez rijdt, dan is het duidelijk.
Fruitcake zegt
Uhm, hij kwam 20 seconden eerder over de finish. Geen team orders nodig.
pomoek zegt
Het is totaal ongeloofwaardig dat je een bedrijf runt waarbij je de mogelijkheid om winst te maken in handen van 2 oververhitte emotionele alfa mannetjes die spit second beslissingen moeten nemen, euh, legt. Ik snap dat voor de fans gedaan wordt alsof er géén nummer 1 en nummer 2 rijder is. Dat zal bij teams die niet om een kampioenschap rijden anders zijn. En aan het begin van een seizoen bij een kampioenschapsteam ook. En, vooruit, bij een team dat zo ver op de concurrentie voor staat wellicht ook nog wel (MB in 2016).
Maar no way dat Horner in deze fase van het kampioenschap géén eerste rijder heeft aangewezen. Dat zou zo onprofessioneel zijn. Dan ben je echt miljoenen aan het wegpissen.
jaapiyo zegt
Mjah is dat zo? Uiteindelijk is het entertainment en zoals victor muller zou zeggen ‘eyeballs’. We hebben het nog steeds over Prost versus Senna in de McLaren en Alonso versus Hamilton in de McLaren, of zo je wilt Piquet tegen Mansell in de Williams. Het feit dat ze de coureurs lieten vechten, maakte het memorabel. Niemand heeft het over 20 jaar nog over de titel van Hamilton in 2019, anders dan als onderdeel van een statistiek die optelt tot 7 kampioenschappen. Net zoals dat niemand het heeft over Schumacher 2004. Als Bullie Perez en Verstappen keihard laat knokken (en Perez is in staat er een echt gevecht van te maken, wat de vraag is, maar stel dat) kan team rode stier er een episch jaar van maken. Betere PR (en dus miljoenen) is er niet.
pomoek zegt
@jaapiyo: tuurlijk heb jij gelijk, maar je spreekt dan ook met het hart van een liefhebber. Met het hart van een accountant is een titelgevecht tussen teamgenoten gewoon dwaas. Ik denk dat als, “F1 fans sinds 2016” naar het seizoen 1989 kijken, ze vooral opgewonden raken over de stortvloed aan sigaretten reclames.