Op de tweede testdag liet het F1-team van Mercedes een interessant trucje zien. Door de positie van het stuur aan te passen, kunnen de bestuurders het toespoor beïnvloeden. Maar Max Verstappen is niet onder de indruk van het trucje van Mercedes, zo zegt een analist.
Voor een Formule 1-team is de afstelling van de auto extreem belangrijk. Een deel daarvan is het toespoor van de banden. Wil je kaarsrechte wielen en daarmee meer grip in de bochten, of juist schuine banden en meer snelheid op de rechte stukken? Mercedes heeft daarvoor de perfecte oplossing bedacht: waarom kiezen als je ook allebei kan hebben?
Stuur
Om het nog een keer kort uit te leggen: tijdens de tweede testdag trok Hamilton het stuur naar hem toe, toen hij het rechte stuk van het circuit van Barcelona naderde. F1-analist Robert Doornboos schrok zich toen kapot, zo zegt hij tegen de BNR Nationale Autoshow. “Ik dacht dat zijn stuurstang los zat? Dat is natuurlijk de nachtmerrie van iedere coureur.”
Niets bleek minder waar te zijn. Zijn stuur bleef nog in zijn handen, alleen met de wielen gebeurde iets geks. De voorkant van de banden gingen naar elkaar toe. Met andere woorden, het toespoor werd tijdens het rijden aangepast. Nadat Hamilton bij de eerste bocht van het circuit kwam, drukte hij het stuur weer in en gingen de wielen weer recht staan.
Verstappen
Of de truc ervoor zorgt dat Mercedes nog meer onverslaanbaar is, moet nog blijken. Toch zou het best kunnen dat Max Verstappen en co al in blinde paniek zijn over dit ‘geheime wapen’ van Mercedes. Ook dit klopt volgens Doornbos niet: hij zou er juist niet heel erg van onder de indruk zijn. Doornbos heeft na de testdagen met Verstappen kunnen babbelen. De coureur zou het juist een ‘mooie innovatie’ vinden.
Het hele Red Bull-team maakt volgens de analist een relaxte indruk. De sfeer van ‘wij doen ons eigen programma, weten wat we hebben en gaan in Melbourne meestrijden voor de titel’ hangt daar volgens Doornbos rond. Of Red Bull Racing inderdaad nergens voor hoeft te vrezen, zien we over ruim drie weken, op de Australian Grand Prix.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow met Wouter Karssen en Meindert Schut: Niels van Roij vertelt over de Adventum Coupé, een coachbuilt coupé-versie van de Range Rover. Hij legt uit welke keuzes er voor de 270.000 euro kostende conversie zijn gemaakt en of het bij een eenmalig projectauto blijft. Voor de Road to Zandvoort gaan de twee in gesprek met Jumbo-topman Frits van Eerd. Hij denkt dat Verstappen een grote kans heeft om dit seizoen de wereldtitel te pakken.
bron: BNR Autoshow
Edge zegt
Het briljante van dit systeem is de eenvoud. Omdat het systeem volledig mechanisch is, kun je met vrij veel zekerheid zeggen dat het niets meer of minder is dan een stuurhuis dat op een zit en daarmee van toe-in naar toe-uit getrokken kan worden. Vraag een beetje redelijk F1 team om dit te produceren, en binnen een paar uur ligt er een werkend DAS systeem op je bureau. Maar dan begint het pas. Mercedes heeft bij de ontwikkeling van de auto rekening gehouden met de ruimte die het DAS systeem in beslag neemt. De andere teams hebben dat niet, en moeten met een beetje pech heel de binnenzijde van de neus, en misschien zelfs de voorwielophanging opnieuw ontwerpen om plaats te maken. En dan moeten die teams ook nog eerst hun eigen research doen om te achterhalen of het systeem de moeite waard is om nu nog te ontwikkelen. Geen wonder dus dat Mercedes in hun vuistje lacht.
hplh zegt
@edge: een stuurhuis doet vrij weinig met je wielvlucht . Onzin verhaal dus.
Edge zegt
@hplh: Mercedes trekt het hele stuurhuis naar achter, waardoor de spoorstangen onder een andere hoek komen te staan en de wielen iets verder naar binnen trekken. Ik zie niet hoe dat een “onzin verhaal” is. Deze handige redditor heeft een video van een paar seconden gemaakt waarin je ziet wat ik bedoel. https://www.reddit.com/r/formula1/comments/f70g5r/mayyyyybeeee_this_how_mercedes_did_it/
Overigens moest “dat op een zit” in mijn eerdere reactie “dat op een rail zit” zijn, maar dat zag ik pas nadat de editminuten voorbij waren.
chrisvis zegt
@hplh: niet zo onzinnig als u zou denken…kijkende naar de regels hoort dit systeem idd bij het stuurhuis (de laatste keer ik keek had Lewis zijn stuur echt wel in zijn handen hoor).
VeniVidiVici zegt
@hplh: Het gaat om camber verstelling en niet om wielvlucht inderdaad.
hingenine zegt
Het gaat om de “toe” en niet om de “camber” die versteld kan worden door het DAS systeem.
rs001 zegt
@hingenine: dank je… stoorde ik me ook al aan… toe is wat anders dan camber en heeft ook een heel ander effect.
@hayte pas je ‘t ff aan? ??
berlinetta zegt
Volgens mij is al bekend dat het in 2021 verboden wordt, dus ik betwijfel of teams hier nog tijd en moeite in steken. Iets wat ik overigens zonde vind. Deze innovatie maakt de F1 de topklasse in mijn ogen. Het is een raceklasse waar de meest innovatieve dingen worden bedacht en waar de beste auto’s in rond rijden, niet zozeer de beste coureurs. Jammer dat de FIA dit soort dingen zo vaak de kop in drukt.
Richmond zegt
@berlinetta: eens, ze zouden teams meer moeten stimuleren dit soort oplossingen te bedenken ipv allerlei aerodynamische vleugel frutsels.
PunicaOase zegt
Sowieso marketingtechnisch briljant dit: iedereen heeft het over Mercedes.. misschien doen ze er verder niks mee.. gewoon effe aandachttrekken..
z4coupe30si zegt
@punicaoase: meer stuur trekken in dit geval :)
bernoulli zegt
Goede tweet ook in dat artikel. Wielbasis. ?
notsobig zegt
Zou me niet verbazen dat FIA dit zal gaan verbieden dit seizoen, maar dit wel ongeveer de tijd in beslag neemt die de concurrentie nodig heeft om dit te kopiëren…
banderas zegt
@notsobig: al verboden voor 2021..
notsobig zegt
@banderas: Ik heb het over dit seizoen…
Design_Driven zegt
Het zou niet de eerste keer zijn dat iets dat al besproken was met de FIA bij de race keuring alsnog verboden wordt
notsobig zegt
@banderas: Joh… Maar ik had het over dit seizoen…
HzR zegt
Weer eohte specialisten op social media: een bredere wielbasis. wtf… En I de teixt wordt toespoor en camber door elkaar gebruikt. Kunnen je eerst even nakijken wat je willen zeggen?
trust zegt
@hzr: precies dit
damrakker zegt
@hzr: toespoor in bovenaanzicht: /——
(Negatief) camber in vooraanzicht: /——
Het is maar net hoe je het bekijkt.
HzR zegt
@damrakker: nee, dit zijn verschillende instellingen die een ander effect op de wegligging hebben. In de text wordt eerst verteld hoe dit nieuwe systeem het toespoor beinvloed, dan staat er dat in de video te zien is dat de bovenkant van de band naar binnen beweegt. En door meer toespoor zou je een hogere snelheid op het rechte stuk hebben. Klinkt als: ik heb de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
hayte zegt
De klepel is inmiddels gevonden.
verplicht zegt
@hzr: Ik zie het ongeveer bij elke site/blog/post fout gaan. Heel moeilijk concept, net als overstuur en onderstuur …
charreljalving zegt
Sorry maar op het moment dat deze tweet er uit ging was er nog zeer weinig bekend over de exacte werking. Achteraf is altijd makkelijk praten, feit is dat ze de afstelling van de wielen in meerdere dimensies kunnen beïnvloeden middels het stuur. Maar dank dat je het internet een beetje beter maakt :-)
dwfc zegt
CHarrel …. Je moet eens meer Autosport uk lezen, dat is een professionele site over racing … alvorens je ietwat schrijft. Ook bij AMS staat er een uitgebreid en technisch artikel over de werking.
charreljalving zegt
Dank voor de tip dwfc, deze websites gebruik ik dagelijks ja. Mijn inhoudelijke kennis is prima :-) Ik schrijf overigens niet over racing, ik deel wel eens wat ik zie/meemaak in de wereld van de autosport o.a. op Twitter. Maar het is slechts mijn tweet die embedded is in dit artikel.
HzR zegt
@charreljalving: goed, die specplatie is nog te begrijpen, maar sorry, een wielbasis die breder wordt :-)
HzR zegt
@hzr: en ik moet aan m’n spelling werken…
charreljalving zegt
Spelling is je vergeven. En ja, sorry.. maar ik vond het toen niet een heel erg vreemde gedachte dat ze de auto wellicht iets minder breed konden maken op het rechte stuk (minder weerstand) en iets breder in de bochten (meer grip). Daar leek het in eerste instantie ook op in de eerste video. Logischerwijs na een aantal minuten nadenken is alleen de toe-in aanpassen makkelijker, effectiever en realistischer.
Dutchdriftking zegt
Tja, wat moet hij dan zeggen? : Help we gaan alweer verliezen? Het is wel geniaal. Met remmen wordt je al naar voren gedrukt dus is het induwen van het stuur al erg makkelijk, en met accelereren trek je het stuur weer met gemak naar je toe. G-krachten/zwaartekracht doen het werk, dus je hoeft er niet eens bij na te denken. Zou het ook nog een positief effect hebben op de bandenslijtage?
Richmond zegt
@dutchdriftking: Vettel vindt het niks: https://www.skysports.com/f1/news/12433/11939260/sebastian-vettel-weird-mercedes-das-wheel-like-running-in-flip-flops
chrisvis zegt
@benja01: tja die vond het concept van de flexibele voorvleugel wss gemakkelijker. Word om zijn oren gereden door een rookie en afgaande op de laatste seizoenen heb ik de indruk dat multitasken echt niet aan hem besteed is…
dwfc zegt
Dutch …ik ga dit artikel opslaan en kom er einde December op terug …. eens kijken hoe hij ervoor staat.
Ik hoop op 1 maar ik denk dat de reactie nogal opportunistisch is.
Vorig jaar speelde de Ster verstoppertje maar nu is hun strategie blijkbaar anders.
Misschien speelt nu Ferrari verstoppertje :-)
ablogjunk zegt
Toch knap om een Max artikel te maken….althans de titel ervan.
chrisvis zegt
Bottas zit anders wel vandaag al twee tienden onder zijn eigen pole position tijd van 2019 in Barcelona, en dit in de eerste testweek! Akkoord dat het testen nog niet veel zegt maar Max zijnde zou ik me toch zorgen maken. Ze zullen ook wel niet stilgezeten hebben en zullen het achterste vd tong nog niet hebben laten zien bij red bull maar vind dit toch al een serieus teken aan de wand.
chrisvis zegt
@chrisvis: ow 3 tiende erboven, was bij q2 aan het kijken…niettemin nog een behoorlijk resultaat
dwfc zegt
Ik denk dat het een saai seizoen zal worden …. start bekijken en een kwartiertje voor het einde opnieuw inschakelen. Zo deed ik dat in het Schumacher tijdperk !
w0o0dy zegt
De truc zorgt ervoor dat het negatieve toespoor naar 0 graden wordt gewijzigd. Dat heeft het voordeel dat de banden niet “rubben’ en de banden temperatuur omlaag gaat. Verder kan het een aerodynamisch voordeel hebben en is de wrijving minder.. Dus hogere topsnelheid en beter banden management.
Onehp zegt
@wOoOdy +1 vroeg me al af of er iemand wakker zou zijn in de comments. Zonder spieken hoop ik ;)
elemento zegt
Mercedes zorgt dat iedereen paniek krijgt. Zelfs bottas doet 2 tiende sneller op zn gemak. 1 tiende verschil is al.veel. we zullen zien in Melbourne
eviva zegt
Ik heb geen functionerende testikels.