Negeerde Max Verstappen de teamorder om Perez voorbij te laten bewust?
Aan het slot van een enerverende race, was het aan het eind druk in de ether. Zowel Leclerc als Perez bleken toch wel oren te hebben naar P2 in het kampioenschap. Vaak zegt men dat niemand het wat interesseert wie er in de F1 net geen kampioen wordt, zelfs de coureurs niet. Zeker niet, als er geen sprake is van een episch gevecht om de titel, zoals dat van vorig jaar het geval was.
Maar goed, LEC en PER vroegen hun team dus hun respectievelijke teammaten toch aan de kant te laten gaan. Doch beiden vingen bot. Leclerc omdat Ferrari naar eigen zeggen geen risico wilde nemen met de vlak achter Leclerc rijdende Alonso. Perez omdat Verstappen gewoon weigerde aan de kant te gaan.
Dat was een beetje gek, want de twee waren voor het oog van de camera toch goede vrienden? De bromance leek toch echt echt te zijn tussen de Mexicaan en de Nederlander. Zeker ook nadat Sergio vorig jaar de Mexican Minister of Defence werd en Max meehielp de titel te pakken in de strijd tegen Hamilton.
Op het oog geheel onnodig, blijkt er echter toch wat wrevel te zijn tussen de twee. Verstappen blies als zesde over de meet. Hij finishte weliswaar slechts een halve tel achter Alonso, maar de Spaanse veteraan echt bedreigen voor positie deed hij nou ook weer niet. Perez vond er zo het zijne van. Hij liet over de radio weten: dit laat zien wie hij echt is. Ouch.
Nou dachten we in eerste instantie dat Max er niet echt over nagedacht heeft en gewoon op instinct acteerde. Maar, achteraf hoorden we over de radio dat Max bewust handelde. Hij heeft zo zijn redenen, aldus de grote man himself. Maar goed, wat zou dat dan kunnen zijn?
Wel, bij de mannen van de Televisie weten ze het wel. Max zou nog flink de pee in hebben vanwege de kwalificatie in Monaco. Daar crashte Perez naar verluidt bewust de vangrail in, wat de mannen van Ferrari én Max Verstappen de kans ontnam op een beter rondje. Perez zou later hebben toegegeven aan enkele Red Bull honcho’s (en Verstappen) dat er opzet in het spel was.
Boze tongen beweren nu dat dit de reden was dat Max Checo niet voorbij heeft gelaten. Het zal ongetwijfeld voer zijn voor journo’s om e.e.a. eens nader te onderzoeken. Want bewust crashen, dat is natuurlijk niet bon ton. Net als je teammaat niet voorbij laten voor een voor jou volstrekt betekenisloze P6, overigens.
Dat Max niet van teamorders houdt, liet hij ook al zien in de Grand Prix van Singapore in 2015. Toch heeft Max inmiddels wel aangegeven dat als hij Checo bij de volgende race kan helpen, hij dat wel zal doen…We moeten hem maar op zijn woord geloven dus. Maar of Checo dat ook doet na vandaag…
pomoek zegt
Er is dus nog ruimte voor groei bij Verstappen. Zeg ik even met mijn nous positivo’s pet op.
Johanneke zegt
4.5 seconden bij finish. Proberen we er niet meer van te maken dan er is? Hoe had ie dat veilig terug moeten geven?
Overigens vind ik dat de straf voor Max nergens op sloeg. Ben echt geen fanboi ofzo, maar waar moest hij heen? Iedereen die dit ziet zegt toch fout Hamilton.
sportevo zegt
Wat is er veiliger dan een ronde wat langzamer gaan rijden? Hij had zich makkelijk terug kunnen laten vallen. Zo groot was dat gat ook niet. Er zat voor de rest ook niemand tussen hem en Perez in.
Oh en @Autoblog, die alstublieft eens iets aan dat moderatie gedoe bij mij als ik blijkbaar niets fout heb gedaan in het verleden…
jaapiyo zegt
Je staat niet op de modlist, maar we hebben al een tijdje een nieuw filter die redelijk wat ’tegenhoudt’ ter moderatie dat er direct op zou kunnen. Er zijn verschillende redenen voor, zoals lange berichten, bepaalde woorden, links naar externe bronnen, usw usw…
Kan alleen maar zeggen dat ik het persoonlijk ook niet altijd ideaal vind, maar ja, dit is wat we nu hebben en waar we het voor nu mee doen.
Richmond zegt
Het gaat niet om het hoe. Hij kreeg een order van het team en die heeft hij opzettelijk genegeerd. Als het ook nog eens om wraak gaat, is natuurlijk niet oke. Hij moet daarboven staan. Voorbeeld functie.
lebeaunl zegt
Hanilton werkt als een rode vlag bij Max en hij verliest steeds zijn geduld. Was hij zo gegroeid, laat hij vandaag weer de kleuter Max zien. Moet hij als WK boven gaan staan. Janmer dit.
jje003 zegt
Altijd als die Gary Connely steward is wordt Max genaaid, typ zijn naam maar eens in en na 3 of 4 resultaten weet je wel van wie deze man erg gecharmeerd is. Als er iemand uit moet bij de FIA is het deze man wel. Blijkbaar heeft ie zijn favorietjes en een aantal die hij totaal niet moet, waardoor hij vaak hele vreemde straffen uitdeelt en erg inconsistent is met straffen.
banderas zegt
Lekker makkelijk om te zeggen, als je normaal altijd flink voor Perez rijdt. Maar goed, wie het stukje wil zien: https://www.youtube.com/watch?v=pskf_1kc5aM
Bij 31:48
aadzor zegt
Mooi, dan naai je je teammaat er nog even bij over Monaco.
Ik hoop dat dit roddel is maar ik ben bang dat ze naar een vervanger van Perez kunnen gaan zoeken, want die gaat het teamspelletje niet meer spelen.
Ik hoop oprecht dat hij de volgende race bijvoorbeeld de winst aan Perez kan laten. Dan kunnen we deze rel weer achter ons laten.
gregorius zegt
Er schijnt ene Australier te zijn die ook al wat ervaring heeft in een Red Bull.
flyerbunch zegt
Het schijnt daarom te gaan, maar of Max echt nog een grudge heeft van Monaco? Het is allemaal hearsay en de enige die het echt weten hebben elkaar reeds de handen geschud achter gesloten deuren. Zijnde Max, Checo, Horner en Marko. Max reeds nog voor de eer en Checo voor p2 kampioenschap. Wat de echte reden ook is, het kwam naar de buitenwereld niet echt sympathiek over. Uiteraard worden er geen punten voor sympathie gegeven en Max is nu eenmaal recht voor z’n raap en minder subtiel, maar hij had deze situatie mss toch anders kunnen aanpakken. Het had hem gesierd als hij Checo terug de positie had teruggegeven. Volgende keer zal Checo mss ook 2x nadenken om Max te helpen zoals hij ook al vaker heeft gedaan. Het internet staat ondertussen alweer vol met reacties van teollen, maar ook fans die het niet snappen.. Ik begrijp Max z’n frustratie, maar best jammer om de race op deze noot zo te eindigen.
harrie zegt
Ik vind het dom van Max, maar Perez had met deze Red Bull dit seizoen die P2 natuurlijk allang op eigen kracht veilig moeten stellen.
MaartenD zegt
Ongelooflijk kinderachtig en vooral oliedom. Hij kan nog veel leren…
driver79 zegt
Toch dat Verstappen bloed… Hamilton inhalen had totaal geen zin met deze setup. Die had hem later weer gepakt. Spectaculair zeker…! George heeft zijn overwinning en Alonso zijn mooie positie hier vermoedelijk aan te danken. En dan de Monaco geruchten… Als het klopt dan de regels aanpassen. Crash je in Q3 dan start je achteraan, ongeacht je tijd. Ik kan mij bij opzet voorstellen dat Verstappen hier boos over was en begin steeds meer te begrijpen dat dit wellicht de enige manier is om Checo te laten voelen dat deze spelletjes niet kunnen. Als het waar is. Als…
hans75 zegt
dat zou een goede regel zijn.. Russel had ook al zijn voordeel door te crashen tijdens de qualifying afgelopen weekend.. had de sprint (en ook race) nooit gewonnen vanaf plek 10.
sportevo zegt
Ik denk dat het een onzin verhaal is dat Perez expres zijn auto heeft gecrashed in Monaco.
1. Hij startte derde, met welk doel zou je dan willen crashen? Als hij nou nog de snelste was dan kun je er wat bij voorstellen.
2. En als hij het dan expres had gedaan, waarom zou hij dat dan opbiechten want ze zullen er bij Red Bull niet blij mee zijn geweest als Verstappen op weg was naar een snellere tijd met paars in sector 1 en de onnodige schadepost is met de budgetcap ook niet welkom.
3. Bovendien ging hij achterwaarts en best hard de muur in. Met wat pech had het hem een versnellingsbak gekost. Op die manier expres crashen is een groot risico.
Perez zou zichzelf geen dienst verleent hebben als hij dit omwille van een P3 gedaan zou hebben en het dan ook bekend zou hebben.
Dat met name Jos Verstappen direct achterdochtig was (die was naar zeggen furieus) is typisch iets voor hem. Die denkt altijd dat zijn zoon achtergesteld wordt/werd. Die kan niet objectief reageren. Was er ook niet een keer iets waarbij hij in zijn eigen column op Verstappen.nl van alles beweerde wat zijn mening was, niet waar was of terecht was en wat later door het team ook nog eens recht gezet moest worden?
ecknine zegt
Iemand op reddit heeft de telemetry van Perez zijn wagen tijdens de qualy in Monaco gepost. Wat blijkt, het ziet er nogal naar uit dat Perez ‘m inderdaad expres in de bareel geduwd heeft. Full Throttle vóór de apex moet je mij eens uitleggen…
KEV9 zegt
Teamorders gelden bij verstappen alleen als ze in zijn voordeel zijn
jprc zegt
Vettel en Schumacher gaven ook geen cadeautjes weg. Ze waren net zo meedogenloos omdat ze dat konden zijn door hun garantie op succes (overwinningen en kampioenschappen). Daarentegen is het niet verstandig zoiets te negeren als het kampioenschap al binnen is en je zelf nog weinig eer te behalen hebt met een p6 of p7. Bovendien heeft Checo hem toch ook ook min of meer geholpen tijdens de finale vorig jaar. Max wint er geen zieltjes mee maar die verbetenheid die hij heeft brengt juist ook het succes.
Aankomend weekend zal hij wel opzij gaan, behalve bij kans op winst uiteraard…
leandrorb zegt
Prachtig om te zien hoe jullie het gedrag van deze kwal goed proberen te praten. Dat hij dit (volgens jullie) doet om Perez terug te pakken bewijst wat voor egoïstisch ventje het daadwerkelijk is. Kampioen onwaardig!
Design_Driven zegt
Dom, kortzichtig, onsympathiek, en onvolwassen. Heel teleurstellend en opened de deur voor een tegen aktie van Perez op een moment dat het er toe doet. En als er inderdaad spraken is van een crashgate kan dat mogelijke concsquenties voor RB hebben.
ecknine zegt
Zei GP daar niet via de radio dat INDIEN je Alonso niet meer kan halen, overweeg om Perez door te laten? Max zat binnen DRS op Alonso en heeft dan nog op het laatste stuk een poging gedaan om die bij te benen. Dus echt ruimte om Perez er nog voorbij te laten was er volgens mij niet. Anders had hij zijn kans om Alonso in te halen volledig moeten staken. Max is een racer, uiteraard gaat die dat niet doen.
Richmond zegt
Hij moest Alonso en Leclerc inhalen. Het doel was om punten van Leclerc af te pakken. Met alleen Alonso in te halen bereikte hij niks. Dus had hij volgens de teamorder zijn plek moeten teruggeven.
ecknine zegt
Ik heb het over de radio message in de laatste ronde, niet die na de SC restart enkele ronden voor het einde. In de laatste ronde zegt GP ook nog iets over Alonso. Kan ook mis zijn aangezien het mij niet 100% duidelijk was. Ik dacht iets in de trend van “if you can’t catch alonso, consider giving the position to Perez”.
gregorius zegt
Dit is dus precies de reden dat wereldwijd MV minder fans heeft dan hij zou kunnen hebben. Gezien het feit dat hij zn fanshop uitmelkt; zit daar dus nog wel wat groei in.
Ik weet niet of het hem iets interesseert; maar je ziet hier wel dat hij een beetje botte lul is.
Het had nog veel handiger geweest om hem er wel langs te laten en als nog een vuile comment over de radio te maken (die alleen voor het team te begrijpen is).