Oké, dus Honda vertrekt na 2021, maar Max zit nog vast aan Red Bull tot en met 2023? Misschien niet.
Afgelopen week kwam toch wel enigszins onverwacht het nieuws dat Honda de Formule 1 gedag zegt na het einde van volgend seizoen. Apart, want hoewel automerken over elkaar heenvallen om full electric te gaan, heeft Honda juist aangegeven dat het daar niet per se in gelooft. Het merk biedt inmiddels weliswaar de kekke Honda e aan, maar zet daarnaast in op hybrids en gelooft ook nog in de waterstofauto. Op zich is het ook niet gek dat de grootste motorenbouwer ter wereld wat moeite heeft de verbrandingsmotor bij het grof vuil te zetten.
In dat opzicht zou je eerder verwachten dat Renault en Mercedes de F1 zou verlaten dan Honda. Maar ja, zoals wel vaker hebben de enigmatische Japanners ons verrast. De eilandnatie is wat dat betreft net een soort Schrödingers Kat expirement. Van de buitenkant bezien weet je nooit precies wat je moet verwachten totdat de doos open gaat.
Helaas leverde de uitkomst Red Bull dit keer een kater van jewelste op. De Oostenrijkse renstal leek namelijk erg tevreden met hun rol als het ‘fabrieksteam’ van Honda. Echter eindigt die relatie nu dus na volgend jaar. Red Bull Racing heeft bij monde van Helmut Marko aangegeven gewoon door te willen gaan met de F1. Maar het team moet dus andermaal op zoek naar een nieuwe motorenpartner.
Als we de ophef op de sociale mogen geloven, was dat ook even een tikkie voor Max Verstappen. Volgens een aantal oplettende social media volgers, ontvolgde Max Verstappen pardoes Red Bull Racing en Honda op de socials. Even later volgde hij wel weer Red Bull Racing, maar nog altijd geen Honda. Mercedes stak de draak met deze sequentie van gebeurtenissen door even publiekelijk te checken of Lewis en Valtteri het eigen team nog wel gewoon volgden.
Onzin, grapje of anderszijds: voor Max Verstappen moet het een hard gelag zijn. MV33 gaf Honda na een tergend moeilijke periode bij McLaren weer een beetje glans met een aantal klinkende overwinningen. De Nederlander leek uitermate goed te liggen bij de Japanners, die hem misschien toch ook zagen als de nieuwe Senna. Zoals bekend haalde Senna zijn grootste successen met Honda-power in zijn rug. Voor Max zelf zal het ook fijn geweest zijn om zich eindelijk verzekerd te weten van fabriekssteun.
Of dat na 2021 nog steeds het geval gaat zijn, lijkt inmiddels twijfelachtig. Rap nadat het nieuws brak, deden meteen wilde geruchten de ronde. Red Bull Racing zou eindelijk in zee gaan met Porsche/VAG. Misschien kunnen ze ook wel hun eigen motor ontwikkelen. Wellicht kunnen ze de bestaande Honda unit verder doorontwikkelen. Als Mercedes weggaat als fabrieksteam, kunnen ze wellicht eindelijk motoren uit Brixworth kopen. Of misschien moeten ze toch maar weer hun dysfunctionele relatie met Renault weer oppakken?
Het klinkt allemaal leuk, maar gevoelsmatig is de laatste optie, hoe pregnant ook, de meest realistische. Dit ondanks het feit dat Renault heeft laten weten dat Red Bull nog geen contact op heeft genomen. Het is echter erg de vraag of Max Verstappen er nog zin in heeft als het wel zo ver komt. Renault heeft weliswaar duidelijk vooruitgang geboekt met haar 1.000 pk sterke motor, maar de relatie was twee jaar geleden wel érg verbitterd. Moet Max in 2022 en 2023 dan maar op zijn tanden bijten?
Niet volgens informatie van kwaliteitspublicatie de Telegraaf. De krant denkt te weten dat Max een clausule in zijn contract heeft waardoor hij eind 2021 wegkan als Red Bull hem geen competitieve auto of -cruciaal genoeg- motor kan bieden. Max in 2022 naar Team Ineos?
fastshifter zegt
Toen Louis Dekker vertelde dat Christian Horner na de winst van Pierre Gasly (en motorpech van Verstappen) niet eens de moeite wilde nemen om in een Zoom-call te komen, had ik al het gevoel dat er serieus &^%0& aan de knikker was op het hogere niveau. Dat gecombineerd met de manier waarop Honda destijds hun 1-jarige verlenging aankondigde, was ik hier al een beetje bang voor.
Nou ja, de vorige keer dat Honda de F1 verliet werden ze het jaar daarop kampioen weliswaar onder een andere naam.
okdoei zegt
@fastshifter: had Brawn GP geen Mercedes motor?
mashell zegt
Yep, ze hadden “the dream of power” ingeruild voor power en werden meteen kampioen.
alfalfa zegt
@fastshifter: inderdaad, die verlenging van één jaar was een sterk signaal. Waarschijnlijk heeft Dr. Marko met zijn nogal sterke uitspraken over kampioenschapskansen dit jaar vooral bij Honda vertrouwen willen winnen. Beide niet gelukt dus.
Kuifje zegt
Klopt helemaal, die clausule is er. Niet competitief gebieg wordt daarin ook gespecificeerd, hierin wordt dat beschreven als 0.2 seconde langzamer per rondje, vergeleken met Mercedes
Erik zegt
Dus VER gaat dit jaar al weg? Ze liggen nu al minimaal 0,6 sec achter MERC. Het zou nog meer zijn als MERC vooraan niet op cruise-modus zou rijden.
wildbeest zegt
@erik2907: en dan trappen ze ook nog op de rem
poes zegt
@kuifje: dus hij zou nu ook al weg mogen…
vaakbenjetebang zegt
Ja, dat zou mogen. En dan? Assistent-filiaalmanager worden bij de Jumbo? Want de competitieve F1-zitjes liggen ook voor Zijne Heiligheid Verstapppen niet voor het oprapen op het moment.
Richmond zegt
@kuifje: dat zijn ze altijd al geweest.
Edge zegt
@Kuifje: Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt? Dat Verstappen een prestatieclausule in zijn huidige contract heeft, heeft Helmut Marko al meerdere malen bevestigd, maar dat het gespecificeerd staat als een auto die 0.2 seconde per rondje langzamer is dan de sterkste auto van het veld heb ik nog niet eerder gelezen/gehoord.
awesome zegt
Ik voorzie dat RBR de motoren overneemt van Honda en ze zelf verder ontwikkelt in samenwerking met Illien en eventueel Cosworth.
jaapiyo zegt
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze dat zomaar (succesvol) voor elkaar kunnen boksen. Maar goed, als het wel lukt is het dan wel nog epischer.
Dutchdriftking zegt
@awesome: zou wel geniaal zijn!
Erik zegt
Marco heeft bij de Oostenrijkse TV gezegd dat alle opties open liggen:
– Een nieuwe motorleverancier (o.a. Porsche), maar ook Renault als het erop aan komt dat de FIA regels dat voorschrijven, immers Renault is het merk met de minste klanten (geen);
– De inboedel van Honda compleet overnemen, eventueel met de huidige ingenieurs die ze dan ook van Honda overnemen;
– Vertrek uit de F1 (óók Alpha Tauri)
Porsche (VAG) wil eigenlijk pas instappen in 2025 (nieuw motorreglement, maar hebben een hybride motor op de plank liggen en ook al getest in het verleden.
Alle opties liggen open volgens Marko waarbij Mateschnitz het laatste woord heeft en de juiste knoop doorhakt.
VER zal naar MER gaan, ook al blijft daar HAM rijden. Wolff is namelijk niet gek en voorziet dat ook dat VER op enig moment vrij komt, immers BOT krijgt telkens maar een contract voor één jaar. Wolff heeft ooit aangegeven een team te willen zoals MCL ten tijde van Prost/Senna waarbij de 2 grootsten voor het grootste merk rijden.
We zullen het uiteindelijk weten op 01-01-2022.
Edge zegt
“– De inboedel van Honda compleet overnemen, eventueel met de huidige ingenieurs die ze dan ook van Honda overnemen;”
Dat zou nogal een operatie zijn, zeg. Als Red Bull nou in deze situatie zou zitten met Renault of Mercedes zou dat voor de hand liggend zijn, die runnen hun motorenafdelingen vanuit aparte fabrieken. Red Bull zou dan de motorfabriek in Brixworth of Viry Chatillon compleet met personeel kunnen overnemen. Kwestie van nieuwe bedrijfskleding regelen en nieuw logo op het pand monteren en klaar is Kees. Maar met Honda ligt het toch net even wat gecompliceerder. Die doen vrijwel alles in-house in Japan zoals Ferrari dat in Maranello doet. De IP en inboedel kun je dan wel makkelijk overnemen, maar of al die in Japan wonende engineers zin hebben in een overstap naar een vleugel in het Red Bull Advanced Technologies gebouw in Milton Keynes? En of Honda er zin in heeft om enkele van de slimste engineers binnen hun bedrijf af te staan in plaats van ze te herplaatsen richting een nieuw project? Ik denk dat Red Bull in dat geval echt zoals @awesome voorstelt een partij als Cosworth erbij moet betrekken of als een malle mensen bij Mercedes HPP moet wegplukken om dat voor elkaar te krijgen.
Richmond zegt
@awesome: duurt lang voordat je een competitieve motor hebt, heb je niks aan.
Robert zegt
@awesome: en guess what? Cosworth is eigendom van VAG. Zo komen die Volkswagen/Porsche geruchten weer boven drijven.
XO101 zegt
@RRRobert: Heb je daar een bron van, dat VW de baas is van Cosworth. Volgens mij zijn die altijd nog onafhankelijk sinds de scheiding met Ford.
Robert zegt
@XO101: I stand corrected. Cosworth is ooit voor enige jaren (1998-2004) in bezit geweest van Audi, maar dat betrof enkel de Technology division.
Plat gezegd is Cosworth vaker opgesplitst en doorverkocht dan dat sommige mensen van ondergoed wisselen.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Cosworth?wprov=sfla1
Dutchdriftking zegt
Een nieuwe motorleverancier is een droom, maar in deze tijd van elektricficatie gaat niemand zijn vingers daar aan branden.
retetikker zegt
Vergeet niet dat je al ruim een jaar nodig zal hebben om een prototype te bouwen. Het zal moeilijk worden om voor 2022 een betrouwbare en krachtige motor te bouwen, én daar een redelijke auto omheen te bouwen.
Er is hooguit een kansje dat een fabrikant zijn vingers er aan zal branden met de nieuwe regelementen van 2026… Misschien komt Honda na vijf jaar (opnieuw) terug?
dirkv zegt
@dutchdriftking: precies dat
HZW zegt
Een F1 motor ontwikkelen, of een bestaande F1 motor door ontwikkelen kost serieus geld, veel meer dan een klanten motor huren/leasen.
Verder is het de vraag of Honda wel de technische know how uit handen wil geven.
Ik denk van niet, dus het hele Honda verhaal is klaar na 2021.
En Red Bull Racing kan wel bij monde van Helmut Marko aangegeven hebben gewoon door te willen gaan met de F1, maar de sterren staan over 1.5 jaar toch weer heel anders aan de hemel.
En dan is verder nog de vraag, dat als ze (Red Bull) door gaan in F1 of dat dan nog wel met 2 teams het geval zou zijn.
Oopelkadet zegt
Het kost veel geld zolang ze aan die achterlijke hybride tech blijven vasthouden. Zet reglementen open voor simpele NA motoren en er zijn talloze kleine bedrijfjes die kunnen leveren. Maarja, dan gaat Wolff weer dreigen he.
Richmond zegt
@Oopelkadet: niet alleen Wolff, Honda had niet meegedaan anders. Renault ook niet.
Oopelkadet zegt
Renault en Honda waren tegen openen motorregels? Heb je een bron?
ericd zegt
Heeft geen zin voor RB en Max om weer helemaal van voren af aan te beginnen met een middelmatige motor. Maar net zoals Audi gewoon is gestopt met Le Mans na tig overwinningen, zie ik Mercedes om dezelfde reden ook de stekker er uit trekken. Mooier dan de afgelopen jaren wordt het niet, en ze hebben niks meer te bewijzen.
wjeurs zegt
Gelooft*
alfalfa zegt
@wouterjeuring: inderdaad, je gelooft zoiets toch niet? ??♂️
toniominestrone zegt
Gewoon het halve startveld voorzien van Mercedes motoren.
Robert zegt
@toniominestrone: het zou me niets verbazen als de Formule 1 daar op een gegeven moment toch naar toe gaat, net zoals al verschillende andere (Amerikaanse) raceklassen de ondertitel “powered by…” kregen, omdat er op een gegeven moment nog maar één of twee fabrikanten overbleven. Alleen denk ik dat het bij de Formule 1 eerder als “powered by Ferrari” dan als “powered by Mercedes” zal eindigen, vanwege de historie van het Italiaanse merk.
Oopelkadet zegt
F1 zit zo dichtgetimmerd met ‘frozen development” dat iedereen Lewis en Mercedes alvast kampioen 2021 hebben gemaakt. Waarom zou Honda nog doorgaan met honderden miljoenen investering als ze geen/marginale ontwikkeling mogen doen om dichter bij Mercedes te komen? Waarom heeft Red Bull in godsnaam ingestemd met die development freeze? Dat was echt de doodsteek voor enige toekomst.
Daarnaast denk ik dat ook Mercedes na 2021 stopt. Hybrid tech is niks voor standaard automotive toekomst, die flink gepakt worden door Tesla. Ze zitten bijna allemaal al in formula E, voor een fractie van F1 budget. Maar zelfs als ze niet stoppen, zorgt F1 weer voor behoud van hun motor (en auto) voorsprong. Het is heel zuur voor talent van Verstappen maar toekomst van F1 ziet er niet best uit.
supertjeduc zegt
@Oopelkadet: kijk jij wel eens naar de formule E?
Niet om aan te gluren en zeker niet aan te horen
HZW zegt
Nog nooit naar gekeken, fragmenten op Youtube waren al genoeg om niet naar rijdende stofzuigers te gaan kijken.
DTM werd er ook niet beter op toen er van V8 naar 4 cilinder motoren overgestapt werd.
HZW zegt
Het zelfde zie je gebeuren bij andere raceklasse.
DTM is ook voorbij, met alleen BMW overgebleven, Mercedes was al weg, Audi stopt er ook mee aan het einde van dit seizoen, einde DTM zoals het nu is.
Ook LeMans is niet meer wat het was.
Verder is F1 geen racen met alle beperkingen, banden, brandstof, alles draait om er zo zuinig mogelijk mee om te gaan.
Ik zie niet in wat Red Bull nog in de F1 te zoeken heeft, als Honda uitstapt, en ze noodgedwongen terug moeten naar Renault.
Aston Martin, McLaren, Ineos, zullen alle 3 met Mercedes Motoren waarschijnlijk beter uit de verf komen, dan RBR en AT, als die weer een werkend pakket moeten ontwikkelen met nieuwe motoren achterin.
Dus zo als ik het zie, worden de RBR en TA auto’s, middenveld auto’s in 2022, en misschien dat ze in 2023 weer een beetje aansluiting kunnen krijgen.
En dan moet je nog maar hopen dat er door de andere teams geen personeel weggelokt gaat worden, als de toekomst er niet veel belovend uit gaat zien voor RBR en AT.
Oopelkadet zegt
Even in reactie ook op je eerdere comment of ik wel eens formule E heb gekeken: nee. Maar ik vind deze reactie veel tekenender. Het publiek is niet meer geïnteresseerd in autosport. Daarom heeft formule E voorkeur bij fabrikanten, het kost niet veel en toch een beetje exposure op sportief vlak.
Ik denk dat de hedendaagse auto gewoon niet meer zo tot de verbeelding spreekt. Autos worden nu gemaakt om zo comfortabel mogelijk met zoveel mogelijk entertainment technologie te zijn. Ze zien er vaak – mede door veiligheidsregels – hetzelfde uit en hebben op de 3-cyl torretjes na, genoeg power om hoge snelheden te halen. Mijn 2.0 turbodiesel torretje tokkelt meer PK dan de oer M3. De technologie – op de complexe hybrid units na – van de gemiddelde stadsauto is zoveel meer dan er thans in F1 gebruikt wordt. Zelfs de handleidingen van nieuwe autos zien er anders uit. Waar je in de jaren 80, 90 en gedeelte van 00 met boekwerken vol uitleg over technologie thuiskwam staat er tegenwoordig soms niet eens meer wat voor motor je in je auto krijgt. Wat betreft F1 is er gewoon geen relevantie meer. Het is een andere wereld geworden.
F1 is mi beter af de koppeling met fabrikanten volledig stop te zetten en terug te gaan naar een louter race aspect. Simpele en vooral goedkope NA motoren, wellicht een budget cap en dan hopen dat F1 zijn core fans enigszins kan behouden in deze steeds meer gefragmenteerde markt.
Design_Driven zegt
Fijn als je weg kunt maar niet als je nergens heen kunt. Ik persoonlijk zie MB Max niet bij het team voegen. Voor de sport zu het wel leuk zijn, voor MB waarschijnlijk niet.
Zelf denk ik dat of RB de boel overneemt van Honda en het nog een beetje verder ontwikkeld tot Porsche de boel in 2026 overneemt, of er een partner bij zoekt die het gelijk kan overnemen en de cash heeft de motoren verder to ontwikkelen.
Het kan zijn dat ik bevooroordeeld ben omdat ik veel met Chinese automerken samenwerk maar ik denk dat het wel een goede match zou zijn. Hear me out…
Stel een merk als Geely koopt de F1 divisie over van Honda plus de mensen en gooit er nog geld tegen aan wat ze zat hebben. Dat zou enorm veel exposure en ze een legitieme status kunnen geven. Met Lync en Co doen ze al mee met het BTCC dacht ik .
vaakbenjetebang zegt
Het is niet alleen “niet leuk” voor Mercedes, maar vooral ook “niet zinvol”. Mercedes doet mee om wereldkampioen te worden bij de constructeurs, en dat lukt vrij prima met de huidige rijdersbezetting. Men weet daar wat men aan elkaar heeft, dus zonder externe reden (vertrek van één van de twee rijders, of niet slagen van de contractonderhandelingen) zouden ze wel gek zijn om een wisseling van de wacht te doen.
Richmond zegt
Gek genoeg blijft Honda wel actief in IndyCar. Blijkbaar is de Amerikaanse markt belangrijker.
toniominestrone zegt
@benja01: De motoren welke gebruikt worden in de Indycar zijn lang niet zo gecompliceerd en kostbaar als de F1 motoren.
HZW zegt
Dat vroeg ik mijn al af wat ze daar gingen doen.
USA is zeker belangrijk, daar heeft Honda ook nog het merk “Acura”.
Oopelkadet zegt
Honda is leverancier in Indycar. Per team vangen ze ongeveer 1.5 miljoen $ voor motorenleverantie. 1 motor kost ongeveer 2 ton. Op dat bedrag maken ze winst.
In F1 kost 1 seizoen 150 miljoen $. 3 fabrieken en een paar honderd man die soms 24/7 werken.
Het ironische is dat ook de nieuwe indycarmotor een hybride gaat worden, maar kilometers minder complex dan F1.
pomoek zegt
dat is ie zeker.
pomoek zegt
Er zijn veel redenen waarom Honda de stekker eruit trekt. Eentje komt wat minder vaak voor het voetlicht. De slechte auto die RB dit jaar heeft geproduceerd. Zelfs in races waar het prima gaat is de RB, met Verstappen achter het stuur, de 3e en soms de 2e auto. In 2018 en 2019 eigenlijk hetzelfde beeld. De RB/Verstappen combinatie (en okay Ricciardo in Monaco 2018) was slechts in 2 of 3 races het te kloppen team. En dat ligt dit jaar niet aan het vermogen van de motor en vorig jaar eigenlijk ook niet. RB heeft gewoon al tijden geen kampioensauto meer gebouwd. En daar mag je Adrian Newey voor aankijken. Ik hoor al 3 jaar dat hij klaar is met de Valkyrie en nu dan toch al zijn aandacht op de F1 gaat richten. Met net zo weinig resultaat. Het is misschien een idee om eens een andere technische verantwoordelijke man of vrouw aan te nemen en Newey te bedanken voor bewezen diensten. De man tekent zijn ontwerpen nog steeds op ene tekentafel. Geweldig. Zolang hij winnende ontwerpen maakt. Bizar. Wanneer dat niet lukt. In een wereld waar 2d CAD programma’s allang zijn vervangen voor 3D ontwerpprogramma’s en rapid prototyping 3D printers kan ik mij voorstellen dat een handgetekende schets niet de beste methode is om een ontwerp te communiceren met je team.
Als ik Verstappen was zou ik dan ook eisen dat er veranderingen komen in het ontwerptak van Red Bull. Want met oranje zonnebril af kun je toch niet anders zeggen dat hij de afgelopen 2 jaar indrukwekkende dingen heeft laten zien.
HZW zegt
Absoluut, de tweede RBR rijders laten eigelijk zien hoe slecht de auto daadwerkelijk is. Max haalt er alleen op basis van zijn talent net wat meer uit.