![MV33](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Max-Verstappen-helm-2018.jpg)
De eerste testdag zit erop voor Max.
Nadat teamgenoot Ricciardo gisteren de dag al snelste afsloot voor Red Bull Racing, was het vandaag de beurt aan Max Verstappen om achter het stuur van de RB14 te kruipen. Helaas was het echter ook in Spanje bar koud vandaag, waardoor de teams niet hun volledige programma’s af konden werken. In de middag sneeuwde het zelfs een beetje op het Circuit de Catalunya, wat de grapneuzen van Red Bull ertoe bracht te melden dat Max Verstappen de meeste ervaring heeft in dergelijke omstandigheden. Bewijs daarvan is inderdaad te zien in deze video.
Vanwege de omstandigheden werd een voorstel gedaan om de test met een dag uit te breiden naar vrijdag. Één team stemde hier echter tegen, waardoor dat feest niet doorging. Wel werd besloten de middagpauze te laten voor wat het was en gewoon door te rijden tot 18:00 uur.
Uiteindelijk kwamen de mannen die vandaag in actie kwamen zodoende toch nog tot zo’n beetje net zoveel rondjes als gisteren. Alleen McLaren en Haas F1 kwamen tot wat minder kilometers. Na de falende wielmoer van gisteren was het vandaag een probleem met de uitlaat dat Stoffel Vandoorne opbrak. De Belg had overigens wel een aparte oplossing voor de koude gevonden: zijn team verschafte hem in de pits regelmatig van een in de oven opgewarmde aardappel om zijn koude botten aan te warmen.
Aan het einde van de dag had Vettel de snelste tijd in handen, voor Valtteri Bottas in de Mercedes. De Ferrari-coureur zette zijn rondje wel neer of de softs, terwijl Bottas dat deed op de mediums. Op de derde plaats eindigde Vandoorne, doch hij deed dat op de nieuwe hypersofts van Pirelli. De tijd van de Belg is daarmee waarschijnlijk niet echt representatief dus. Hoewel, hij torste wel het gewicht van een overtollige erpel met zich mee.
Onze held Max Verstappen kon de Red Bull RB14 dus niet bovenaan de tijdlijst houden, maar Max was wel tevreden met zijn auto. Dit ondanks een benzinelek dat enige tijd kostte om te fixen. Tegenover Formula1.com laat Max optekenen:
Of course it is early days, but it is positive. Of course you are always fine tuning the balance. But the initial feeling is very positive. It is handling good so far. I am happy with the balance of the car. You can always improve it but in terms of lap times we are doing well, so we don’t really have big issues. That is a big difference compared to last year. With the weather it has been really cold so it is difficult to switch on the tyres. But we completed more or less what we wanted to do. Of course in the morning we had our little hiccup, but then afterwards all good, all happy.
Max heeft dus in ieder geval een beter gevoel bij de auto dan vorig jaar. Overigens maakte hij nog wel even een slippertje, maar dat zullen maar toeschrijven aan de glibberige omstandigheden.
Voor de volledigheid bij deze nog even de volledige ‘uitslag’. Opstekertje voor Kubica, hij is vandaag sneller dan Sirotkin:
En Toro Rosso-Honda staat gewoon weer in de top drie qua aantal afgelegde ronden. Dat moet toch wel een lekker gevoel zijn voor die Japanners en de mensen van Toro Rosso
@Edge: maar zijn dit dan wel volle power runs? misschien dat het honda blok het vorig jaar begaf wanneer het onder veel druk stond
@pixeltrooper: Daar heb je een goed punt. We weten inderdaad niet in hoeverre de Honda’s op volle kracht rijden. Toch vind ik de huidige cijfers bemoedigend. Vorig jaar wist McLaren-Honda slechts 425 ronden te noteren in acht(!) testdagen. Toro Rosso-Honda zit nu na twee testdagen al op 175 en ligt daarmee ook maar twee en drie ronden achter op Mercedes resp. Ferrari.
Hooray for Stoffel dus eigenlijk!
@cossiekiller: de titel van dit artikel kon ook zijn: McLaren is sneller dan Red Bull.
@stijnvermeersch: Alleen reed stoffel deze tijd wel op hypersofts en Max 1 duizendste langzamer op mediums. Niet dat ik max minded ben, maar is niet te vergelijken. Plus tijden vergelijken tijdens deze testen is zoizo vrij nuttenloos.
@jarropieters:
Sowieso schrijf je zo ;-)
@stationcar: dyslectie schrijf je niet zo ;) grammar nazi
@jarropieters: klopt, dyslexie schrijf je zo!
@marcodtc: Top dankjewel. Kan ik weer verder met mijn leven. Gelukkig begreep je mij in de beide gevallen gewoon.
@jarropieters: live and learn kameraad, live and learn!
stationcar: Sieg heil! niet
@stijnvermeersch: de titel had ook kunnen zijn “zelfs op hypersofts imponeert Stoffel nog niet”
Ja hoor, ferrari & mercedes weer..
Mijn highlights voor vandaag zijn toch wel Kubica en wederom Honda. Kubica de ruwe diamant van F1 jaren terug, crasht, komt terug als ‘kreupele’ en rijd vandaag z’n teamgenoot om de oren. Vervolgens Honda met wederom 80+ ronden in die Toro Rosso… Hopelijk zit het dit seizoen zowel vooraan (MB/FER/RB) als in de middenmoot (FI/Mclaren/Renault/TR/Williams) eens lekker dicht op elkaar, dan kunnen het in potentie leuke races worden! ??
@gertjano: arme Haas en Sauber.
@vincent1984: Haha weet je meteen van wie ik verwacht dat ze waarschijnlijk achterhoede teams worden. Sauber is op de goede weg maar moet van ver weg komen en Haas…. tjah die zijn sinds hun introductie alleen maar matiger gaan presteren naarmate ze minder hulp kregen van Ferrari.
@gertjano: het zijn maar test dagen he !
@hoonigan247: Klopt en dat van mij slechts hersenspinsels berust op persoonlijke aannames, laat het seizoen dus maar gewoon beginnen ??
De spin van Verstappen was vanwege het benzine lek heb ik vernomen. Kun je als rijder weinig tegen beginnen.
De Honda motor doet het niet slecht trouwens.
Oh en Kubica VS Sirotkin 1-0, yay!