De olieprijs zit weer lichtjes in de lift, maar Max hoeft zich daar geen zorgen om te maken.
Geroezemoes in de wereld van de zwarte smurrie binnen de F1, het hele kaartspel lijkt opnieuw geschud te worden. Red Bull Racing bevestigt namelijk vandaag officieel dat ze een deal hebben gesloten met ExxonMobil. De Amerikaanse oliegigant gaat vanaf volgend jaar benzine en smeermiddelen leveren aan het team. In ruil daarvoor (en een bak centen uiteraard) zullen de merknamen Esso en Mobil 1 vertegenwoordigd worden op de auto en de overalls van de teamleden. Aan het einde van het jaar zal Max ongetwijfeld voldoende Esso Extras verzameld hebben om wat kek keukengerei te kunnen scoren.
De deal hing al enige tijd in de lucht. ExxonMobil was vanaf 1995 gekoppeld aan McLaren en vervangt bij Red Bull het Franse Total, dat zelf sinds 2008 gelieerd was aan de Oostenrijkse renstal. Total onderhoudt al sinds mensenheugenis nauwe banden met Renault, waarvan Red Bull sinds 2007 motoren betrekt. Inmiddels zijn er echter enkele zaken veranderd.
Ten eerste is de relatie tussen Red Bull Racing en Renault vanaf dit jaar wat losser geworden. De twee gaan nog wel goed met elkaar, maar kijken ook rond of het gras elders misschien groener is. Vandaar dat de motoren van Red Bull inmiddels ‘TAG’ heten.
Ten tweede vragen ze zich bij Renault op hun beurt af of Total nog wel hart heeft voor de relatie tussen de twee Franse concerns. De nieuwe topman van Total lijkt meer en meer alleen nog maar oog te hebben voor een gewiekste verleidster met de naam PSA.
Zoals het altijd gaat in de F1 kan het team dat goed presteert eieren voor het geld kiezen. Red Bull doet dat dus door ExxonMobil aan zich te verbinden. Teams waar het wat minder gaat, in dit geval McLaren en Renault, moeten de klappen zien op te vangen. De twee teams hengelden naar verluidt allebei naar BP om ze uit de brand te helpen.
McLaren lijkt die strijd inmiddels definitief gewonnen te hebben, mede dankzij de goede relatie die motoren-leverancier Honda onderhoudt met BP-merk Castrol. Het is nog niet officieel bevestigd, maar sommigen claimen dat de deal al rond is. Renault zal ofwel een andere oliegigant uit de hoge hoed moeten toveren, of toch moeten doorgaan met Total. In dat laatste geval moet de fabrikant dan wel toestaan dat hun smeermiddelenpartner een Franse side-chick heeft.
Tonnie zegt
Castrol als hoofdsponsor van mclaren met een livery a la toyota celica/corolla wrc toendertijd. Ik ben snel tevreden.
marvin1608 zegt
@thijsj: Zoals honda in de wtcc heeft?
Tonnie zegt
@marvin1608: klopt! Ik volg de wtcc alleen niet zo, dus die kwam niet zo snel in me op als die legendarische toyota’s ;)
rob5nismo zegt
@thijsj: en sainz jr achter het stuur hahaha
marinepower zegt
Bij Renault denk ik aan Elf, maar dat is alweer een tijdje Total. Even verder kijken dus.
Tonnie zegt
@marinepower: dat is al een tijdje Total anders ;)
Dutchdriftking zegt
Als Esso NL dan in de trant van Max reclame weer Supreme (98) gaat verkopen zou ik wel heel fijn vinden!
volvoturbo zegt
@dutchdriftking: Gewoon BP Ultimate tanken. Ook premium 98.
rubberducky zegt
@dutchdriftking: Doen ze al, alleen niet overal jammergenoeg.
gneve zegt
@dutchdriftking:
Gulf Challenger octaan 100, daar worden JDM motor pas blij van ;-)
gneve zegt
@gneve: motoren
Dutchdriftking zegt
@gneve: Dat is al helemaal niet meer te vinden :P
Gulli zegt
Dus Max heeft nieuwe sponsoren?
https://pbs.twimg.com/media/CjO9VnYUoAAIxnR.jpg
God wat slecht :D
jaapiyo zegt
@gulli: haha, briljant.
awesome zegt
@gulli: dude, die grap werd al in de tijd van Jos gemaakt…
Gulli zegt
@awesome: ja klopt, daar waren dan ook veel meer plaatjes van te vinden!
Edge zegt
Dit kan nog wel eens een dingetje worden, zowel in positieve als in negatieve zin. De Renault/TAG motor is gemaakt om op Total brandstoffen en smeermiddelen te lopen, dus om daar dan ineens andere peut in te gooien zou je zomaar een paar pk meer of minder kunnen opleveren. Het is in ieder geval wel zo dat ze bij Williams om die reden, ondanks dat ze door Petrobras gesponsord worden, Petronas brandstoffen en smeermiddelen gebruiken. Het niet gebruiken van de ideale brandstof/smeermiddelen-motorcombinatie is ook een van de redenen waarom McLaren in 2014 en Lotus in 2015 zo’n slecht jaar hadden. McLaren gebruikte de ExxonMobil brandstoffen en smeermiddelen met hun Mercedes-motoren, en Lotus gooide er Total producten in. Laten we dus hopen dat ze bij Red Bull en ExxonMobil de boel beter voor elkaar hebben dan bij McLaren en Lotus
toniominestrone zegt
@Edge: Overtrokken verhaal, het is nooit bewezen dat de tegenvallende prestaties door verkeerde brandstof/smeermiddelen kwam.
fordfreak zegt
@Edge Renault (en dus ook TAG) gaat een compleet nieuwe motor ontwikkelen voor volgend seizoen, dus maak je maar niet druk over andere brandstoffen en smeermiddelen.
sracert zegt
Shell
Michiel1 zegt
Als ik het dus goed begrijp; ze mogen wel van verschillende merken brandstof/olie enz… gebruiken??
Daar is toch ook voordeel uit te halen?
dawwg zegt
@michiel1: Die smeersels zijn heus wel aan regels onderhevig en zullen worden getest, maar wie weet is er een (significant) voordeel te behalen met nog minder slijtage of betere koeling …