En dat zou fijn zijn, want de Renault-krachtbron heeft zich tot nu toe bij meerdere rijders ietwat grillig getoond.
In de F1-reglementen voor 2015 staat opgetekend dat elke wagen in het gehele seizoen maximaal 4 motoren mag gebruiken. Gaan coureurs hier overheen, dan volgt een straf. Met name motorleveranciers Renault (Red Bull, Toro Rosso) en Honda (McLaren), die hun zaakjes nog niet op orde hebben, dreigen hierdoor in de penarie te komen. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner is er echter een principeakkoord bereikt dat dit seizoen dispensatie voor een vijfde motor zou toestaan. Hij zei dit na de race in Bahrein tegenover Autosport, en het idee zou unaniem gesteund worden door alle teams. Hiermee is doorvoering ervan een formaliteit, dixit Horner.
Wij staan nog niet te juichen, want 1) er staat nog niets zwart op wit, en 2) over hetzelfde werd al in maart – in Maleisië – gesproken, en er is nog steeds niets doorgevoerd. Mocht Horner echter geen blufpoker spelen, dan is het een opluchting voor Max Verstappen, die in de eerste 4 races dit seizoen maar liefst 3 keer uitviel, de laatste race overigens door een ‘elektrisch probleem’.
Daniel Ricciardo staat er nog beroerder voor, bij de Red Bull-coureur ploften dit seizoen al 3 Renault-koffiemolens. Met een originele limiet van 4 motoren betekent dit dat hij nog 15 races zou moeten doen met 1 motor. Voor elke motor die boven het toegestane aantal reikt worden straffen uitgedeeld.
We sluiten af met een Bernie Ecclestone-filmpje, afgelopen weekend in een interview met Eddie Jordan:
bartteeuwen zegt
Zo zie je wel dat Mercedes de zaken echt goed op orde heeft. De marge op Ferrari wordt wel kleiner (gelukkig).
Renault heeft dit jaar echt grote problemen, en het is de vraag als straks de nieuwe zuigers klaar zijn of dan de problemen weg zijn. Het lijkt hem niet alleen in de zuigers te zitten maar de complete motor, ECU en de samenwerking daartussen lijkt ruk te zijn…
dragspert zegt
@bartteeuwen: Hiermee vervalt toch het complete idee van de sport? 4 motoren versleten, dan diskwalificatie voor het seizoen. Laten ze zo’n ding maar eens betrouwbaar maken. Dat is ontwikkeling, en daar staat de f1 voor toch? Zo kan iedereen het wel.
motoragent zegt
@dragspert: Op welke manier helpt een diskwalificatie bij de ontwikkeling? Dan zou Renault na 5 races geen auto’s meer aan de start hebben en gaan in de fabriek de rolluiken dicht en het slot op de deur.
bartteeuwen zegt
@dragspert: Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Echter heb je met sponsoren te maken waarmee de auto’s volgeplakt zijn, waardoor een team “het niet kan maken” om na 1/4 van de race kalender zich niet meer te laten zien.
Verder als het milieu meegewogen wordt, laat ze dan eens kijken naar het vuurwerk dat en masse afgestoken werd na afgelopen race in Bahrein. Werkelijk te gek voor woorden.
Als er al iemand gestraft moet worden, dan wat mij betreft Renault en niet de formule 1 teams. Renault kiest ervoor om in deze tak van sport te opereren, en dat lijkt op dit moment een te zware taak voor ze.
dragspert zegt
@bartteeuwen: en @motoragent:
Renault kan in de winter testen met de blokken voor het nieuwe seizoen. Ze kunnen nu alles zo precies ontwikkelen dat ze precies maximaal 5 races volhouden per motor. Laat ze daar maar eens 8 van maken. Dan kunnen ze opnieuw gaan ontwikkelen wat zich hopelijk doorvoert naar auto’s voor consumenten. En wat de sponsoren betreft, ook die kennen de spelregels toch? Op deze manier valt elke regel wel op te rekken.
bartteeuwen zegt
@dragspert: Dat klopt, maar als je ziet dat politiek Den Haag zich al dagen afvraagt wat je met uitgeprocedeerde asielzoekers (ik heb het even opgezocht, uitgeprocedeerd: van wie alle mogelijke rechtszaken afgewikkeld, afgehandeld zijn) moet doen, dan zie je dat regels/voorschriften en werkelijkheid bij wat meer schrijnende gevallen toch niet altijd op 1 lijn ligt.
dragspert zegt
@bartteeuwen: Ook dat vind ik onzin. Die mensen wisten dat ze hier tijdelijk konden verblijven, en nu eisen ze dat ze hier permanent mogen blijven. Maar om nu deze sommige inderdaad schrijnende gevallen te vergelijken met de goedgevulde zakken in de f1? Het enige schrijnende is dat ze een Renault motor hebben en geen geld genoeg voor een Mercedes of Ferrari motor. Heel schrijnend voor die arme jongens…
bartteeuwen zegt
@dragspert: Klopt ik ben het met je eens, ik zocht gewoon n snel voorbeeld;)
toniominestrone zegt
@bartteeuwen: Bedankt voor de samenvatting, en nu het nieuws?
bartteeuwen zegt
@toniominestrone: Maar goed dat jou uitgebreide reactie me wel geïnspireerd heeft…
toniominestrone zegt
@bartteeuwen: geen dank
mashell zegt
@bartteeuwen: “maar de complete motor, ECU en de samenwerking daartussen lijkt ruk te zijn…” De E in ECU staat voor Electronical. Een auto heeft tientallen ECU’s. Het motormanagementsysteem, dat wat je bedoeld, is in de F1 een standaardcomponent dat door McLaren wordt geleverd. Anders dan zeggen zoveel brandstof en nu ontsteken, stelt het niet zoveel voor wat dat doet (de complexiteit zit e’m in het tempo waarin dat gaat). Je moet de problemen bij Renault dus vooral in de mechanica zoeken aan de elektronica kunnen ze niets doen.
motoragent zegt
@mashell: De eerste race had Renault anders genoeg problemen met de driveability van de motoren, en daar hebben ze softwarematig nog aardig wat in aan moeten passen om dat te verbeteren. Renault kan dus wel degelijk invloed hebben op de (juiste) werking van de elektronica.
mashell zegt
@motoragent: ga er maar vanuit dat het “calibratie” oftewel instellingen zijn en ze 0 regels code hebben aangepast.
bartteeuwen zegt
@mashell: oke bedankt voor de opheldering, top!
Dutchdriftking zegt
Laten we het hopen voor Max. Zelfs als het blok het wel houd zal hij geen toptijden neerzetten. Met samengeknepen billen racen gaat nou eenmaal niet zo lekker.
trustmeiamanengineer zegt
Maar of ze het dan wel gaan redden met eentje meer?
Overigens ook een zure zaak voor Renault zelf, die units kosten 25miljoen per stuk… Niet dat ze bij elk defect meteen compleet verwoest zijn natuurlijk, maar toch.
sir_smokalot zegt
@trustmeiamanengineer: Max zelf ‘betwijfelt of het genoeg is’, maar 1 meer is altijd beter dan niets.
FlighTom zegt
@trustmeiamanengineer: 25 miljoen euro per blok? Is dat niet wat extreem?
trustmeiamanengineer zegt
@FlighTom: Dat is het zeker, en is toch het bedrag dat ze van ’t weekend bij de BBC noemde. De oude V8 was rond de 3 a 4 miljoen. Misschien wel inclusief alle elektromeuk erbij.
sjeppie156 zegt
@trustmeiamanengineer: zo ver ik weet is het 20-27 mil (mercedes het duurst)voor de set van 4 helemaal als je kijk dat een catherham en een marussia een budget hebben van max 30 mil (tuurlijk lopen/liepen die dikke schulden bij Renault/Ferrari in de tijd van de v10’s was namelijk een rebuild van de honda uit mijn hoofd 100.000-125.000 en ging hij meteen terug naar het team. zoiets was het ook voor de v8. neemt niet weg dat bij de v10 er gemiddeld 1 a 2 motoren per weekend door heen gingen. Bij de v8 mochten er uiteindelijk 8 per jaar gebruikt worden(al weet ik dat niet helemaal zeker meer)
gregorius zegt
Bernie knows more!
Maar als Mao Z Winterkorn en Herr Oberste Piech nou humor hebben, moeten ze nu zeggen: goed wij komen naar F1, Bernie, opzouten.
Blijven dromen.
w0o0dy zegt
@gregorius: dat zeg je nu maar aangezien het vertrek van de grote boze Wolf (Piech) een definitieve horizon heeft gekregen is de Jans groot dat Audi het lange afstandracen gaat verlaten en in de F1 gaat uitkomen. Winterkorn en friends zijn wel geïnteresseerd, Piech hield het altijd tegen.
robskilov zegt
Maar een kapotte zuiger is toch best te repareren. Met 4 blokken doen betekend toch niet dat je ze ook niet mag reviseren/repareren (ben geen deskundige) en opnieuw kunt gebruiken.
motoragent zegt
@robskilov: Als ik die motor van Max in China zo hoorde, vermoed ik dat daar wel meer dan alleen een zuigertje kapot is gegaan…
sjeppie156 zegt
@robskilov: zover ik weet betekend het blok voor reparaties doorschuiven naar de fabikrant een nieuwe motor in het regelement
norge zegt
De regels al rijdende vernieuwen….Dat ruikt naar vals spelen..
pomoek zegt
Duidelijk is dat dit jaar het type motor dat achterin de auto ligt bepalend is. Sauber reed vorig jaar voor snot rond en heeft met de opgefriste Ferrari krachtbron opeens weer een competitieve auto. Force India en Williams doen het aardig met de MB krachtbron. Lotus heeft met een MB motor al méér punten behaald in 2015 dan in heel 2014. Manor rijdt met de oude spec Ferrari motor en zal achteraan blijven rijden.
Het gekke is dat nu juist Red Bull, Torro Rosso en McLaren auto’s lijken te hebben gebouwd met goed werkende aerodynamica. Maar zolang je op de rechte stukken er, zeker met DRS, gewoon wordt uitgereden heb je hier niet zoveel aan…
justins60 zegt
@pomoek: met de red bull is echt wel wat meer mis dat een slecht motorblok maar het zou wel een hoop schelen als die goed zou werken ook de torro rosso heeft zn lage snelheidsgrip niet helemaal op orde en ik geloof ook niet dat als de mclaren een goede motor zou hebben dat ie dan met de jongens vooraan meerijd
ronaldddvos zegt
Max is gewoon te snel voor die motoren, Mercedes leest u mee?
baasbas zegt
Ik mis het even. Wat is de straf nu eigenlijk concreet?
motoragent zegt
@baasbas: als je eenmaal over die 4/5 toelaatbare motoren heen zit krijg je een gridstraf van 10 plaatsen per component (dus ICE, turbo MGU-K etc.), dus dat telt aardig aan…
baasbas zegt
@motoragent: @367pk: Ok thanks. Maar 10 plekken dus. Wat als je als één na laatste kwalificeert. Dan word je 1 plek naar achteren gezet. En worden die overige 9 onthouden voor de volgende race? Zo niet: big deal. Indien wel: dan weet je alvast 100% zeker dat je de rest van het seizoen als laatste zal gaan starten elke race en hoef je dus vervolgens nergens meer zuinig op te zijn….?
motoragent zegt
@baasbas: Dat was vorig jaar wel het geval inderdaad. Dit seizoen worden de niet ingeloste plaatsen omgezet naar tijdstraffen.
baasbas zegt
@motoragent: Ouch, dat doet wél serieus pijn.
367pk zegt
@baasbas: 10 plekken achteruit op de startgrid
w0o0dy zegt
Dat de motoren van Renault dit weekend een grote kans hadden het niet te gaan redden stond al wel vast. Dezelfde motor als de vorige race… De verbeteringen zijn al in ontwikkeling en kunnen bij de volgende race worden ingezet. Here’s hoping..
Weet iemand of de geplofte motoren. Gerecycled mogen worden? Dus repareren, reviseren als dat technisch kan?
motoragent zegt
@w0o0dy: Volgens mij zijn alle motoren geseald, dus als er intern iets naar de haaien gaat kan het blok in principe bij het grof vuil.
Nu heeft Max het geluk dat de eerste motor alleen een kapotte bougie had (wat dus te repareren is), en deze derde met een elektronisch probleem is uitgevallen. Eigenlijk is dus alleen zijn 2e motor kapot gelopen. Nu weet ik echter niet wat er gebeurt bij een update, want ik kan me voorstellen dat ze zo’n ‘oude’ motor niet zo maar mogen updaten. Het kan dus zijn dat ze in Barcelona allemaal met een nieuwe/geupdate motor rijden, ook al kost dit een extra motorblok.
kennone zegt
Reneault is gewoon Renault. Als je een Megane koopt weet je van te voren ook dat de kans groot is dat je rommel hebt gekocht. Mooi dat ze dit ook weer in de f1 laten zien.
sbas zegt
@kennone: Wat bazel je nou? Renault heeft meer dan 160 overwinningen geboekt als leverancier van motoren. 3e op ranglijst in F1 historie.. Nu jij weer
rammillius zegt
@kennone: Waarom altijd deze hatelijke reacties naar Renault? De Renault waar u over spreekt stamt op begin 1990. Volkswagen, Audi en andere VAG producten hadden in 2005 enorme problemen… Zoals Clarkson ooit zei over Ferrari (en kan worden toegepast op alles). Zijn ze in races goed, dan slechte straatauto’s. Zijn in races slecht, dan goede straatauto’s.
FlighTom zegt
@kennone: Een Megane heeft een prima blok. De electronica daarentegen is een grote bende.
367pk zegt
Overigens een interessant interview: Bernie kan dus niet met Jean Tod overweg (zo krijg je een herhaling van de vroegere clash tussen FIA en Foca, zoals in de tijd van Balestre), en VW/Audi wil graag instappen, maar alleen als Ecclestone vertrekt. Smullen, maar niet goed voor de sport.
w0o0dy zegt
@367pk: Piech gaat weg dus Audi in 2017 in F1
arii zegt
De meeting is pas in mei, vandaar dat er sinds Maleisië nog niks op papier staat.
noshit zegt
Blijft frans
jrk68 zegt
@noshit:
Zou u deze loze ongegronde kreet ook enigszins kunnen motiveren?
Een merk dat jarenlang de sport gedomineerd heeft afserveren op 4 dramatisch verlopen races vind ik iets te makkelijk….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Hij heeft het over Frans Duijts. Volkszanger/autosloper.
bitethepillowimgoingindry zegt
Haha, gewoon keihard valsspelen dit maar goed, Ik denk dat iedereen medelijden heeft met Renault want Frans dus rommel. Kan niet wachten tot er weer een blok wordt opgeblazen.
ghost zegt
Wacht maar tot Max de volledige potentie kan benutten, daar is het vuurwerk na afloop van Bahrein niks bij.
mrrallycross zegt
Dan duurt t een race langer voordat hij een straf krijgt.