Max Emilian Verstappen treedt wederom in de voetsporen van F1 grootheden. Dit keer door zijn eigen privéjet te kopen.
Het leven heeft veel te bieden voor de succesvolle F1 coureur. Scheuren in de snelste auto’s ter wereld, faam, accolades, bakken vol met geld, mooie modellen aan je zijde, je kent het wel. Maar, in sommige opzichten is zelfs het leven van een F1 coureur zwaar en moeilijk, moeilijk, moeilijk, moeilijk. Je moet bijvoorbeeld vaak PR evenementjes doen voor sponsors. En nog erger: ontzettend veel vliegen en wachten op vliegvelden.
Grootheden
Nou hoeven de coureurs natuurlijk niet hun knieën tegen hun oren aan te vleien in een oude kist van Ryan Air, maar toch. De glamour van het reizen wordt waarschijnlijk snel oud als je het zoveel doet. De échte échte grootverdieners in de sport kunnen het allemaal net iets prettiger maken, door hun eigen privéjet aan te schaffen. Dat deden in het verleden bijvoorbeeld al grootheden als Lewis Hamilton, Michael Schumacher en euhm, Ralf Schumacher.
Dassault Falcon 900 EX privéjet
Waar milieuridder Lewis Hamilton zijn kerosineverslindende kersenrode vliegtuig inmiddels echter alweer verkocht heeft, duikt Max Verstappen nu vol in de wereld van het privéjet-eigenaarschap. Volgens de Mic High Club podcast heeft Verstappen namelijk een kekke okkazie op de kop getikt van Virgin-hosselaar Richard Branson.
Branson heeft kennelijk even snel wat geld nodig, dus kon onze Max diens Dassault Falcon 900 EX voor een zacht prijsje overnemen. Volgens de kenners van de podcast gaat het dan echter nog steeds om tientallen miljoenen. Doch Max kan de parkeerkosten misschien wat drukken door te parkeren bij Red Bulls Hangar-7…
Enfin, we zijn alvast benieuwd of MV33 ook een echte Flying Dutchman wordt en zelf de stuurknuppel in handen neemt. Met zijn epische skills kan hij dan vast sneller vliegen dan zijn vliegtuig normaal toelaat en een F-35 inhalen. Waarvan akte.
grasvreter zegt
Iemand enig idee wat zo’n vliegtuig per jaar kost? Stel je vliegt 1x per maand. Crew, onderhoud, stalling enzo.
seba zegt
https://www.youtube.com/watch?v=WgLGtudkCHA en hier praten wij over prijzen in America, in Europa zijn dit iets hogere prijzen.
jensoffbutton zegt
tussen 1 en 2 miljoen euro.
Maar meestal worden zo’n toestellen niet enkel gebruikt door de eigenaar maar ook door de entourage/partners/… of ze worden vaak ook beheert door private jet service companies die ze dan ook gebruiken voor andere zaken.
tvr1974 zegt
@jensoffbutton: dit is een Falcon 900ex. Of wel een longe range toestel die ook te gebruiken is op airports met steep entry(bijv London city) en hooggelegen vliegvelden en relatief korte banen. Dus bijna overal kan deze het terecht. Crew is altijd 2 plus evt stewardess. Reken voor crew op 400.000 p/jr. Minimaal. Verzekeringen ca 100k/jr. Hangar en onderhoud (laatste is afhankelijk van je vlieguren) en daarnaast operationel Costs. Daarnaast afschrijving. Total ca 4-6 mil.per jaar.voor dit toestel. Maar vlieg je meer enz meer kosten. Op vluchten langer dan 12 uur verplicht 3e piloot. Zal wat minder gebeuren maar toch. Maar klaarblijkelijk was dit voor hem aantrekkelijker dan zijn Netjets abbo continueren buiten dat je nu je eigen spullen aan boord kan laten.
unknown32 zegt
@grasvreter: een yacht is gemiddeld 10%, een vliegtuig nog veel meer. Je maakt het zo gek als je wil… Een klant van een klant heeft continue 1 set crew standby staan van 3 mensen (2 piloten en 1 stewardess), ik ken de dag prijzen per persoon, dat is echt gekken werk. Meeste eigenaars verhuren hun toestellen, reken voor een kleine jet op 5k per vlieguur heen (hij moet ook terug hé).
w0o0dy zegt
In een ander artikel kwam ik tegen dat Max afgelopen jaar zo’n 350 uur in het vliegtuig zat. Mogelijk dat het meer wordt omdat hij wil dat RedBull eerder de nieuw wagen helemaal “on point” heeft. Het aantal vluchten zal dus eerder een keer of 4 per maand zijn.
sudsprint zegt
@grasvreter: https://www.libertyjet.com/jet-ownership-costs.aspx?jetType=DA-900EX
silverscope zegt
Zou de domste investering ooit zijn. En waarom zo’n groot ding? Ik vraag me af of eea wel klopt.
deSjonnies zegt
De modder-Fokkers waren uitverkocht..
doublechevron65 zegt
@deSjonnies: ???
VeniVidiVici zegt
@deSjonnies: Ah, je kijkt ook op zondagavond haha ?
dromedaris zegt
@silverscope: onkosten maken. Einde boekjaar en de boekhouder schiet dan wakker. Bij de meesten is het dan een nieuwe laptop, boormachine of een volgende leasewagen.
flutterby zegt
@dromedaris: dit concept heb ik nooit begrepen. Ik betaal liever 50% belasting over mijn winst dan dat ik 100% over de balk smijt.
sportevo zegt
@flutterby: hangt er vanaf wat je ervoor koopt. Als het alsnog investeren in je onderneming is met hetgeen je aanschaft, dan vind ik het geen over de balk gooien en vind ik die 50% naar de belasting gewoon zonde want daar zie ik niets van terug.
mashell zegt
@sportevo: wie denkt dat hij niets van de belasting terug ziet heeft geen opleiding gehad…
sportevo zegt
@mashell: die opleiding heb ik wel gehad dus die aanname kun je gewoon weer terugnemen.
Maar waarschijnlijk voel jij je met je diploma erg intelligent dus ik neem aan dat je best begrijpt wat ik bedoel.
outlook zegt
@sportevo: wat denk je dat er van jouw belasting centjes gedaan wordt?
flutterby zegt
@sportevo: snel je geld terug vragen, oh wacht jij hebt hooguit maar een fractie van je opleiding betaald.
tvr1974 zegt
@mashell: hij woont in Monaco.. iets met men betaald daar geen belasting..
risl zegt
@mashell: alles wat je terug krijgt, heb je er eerst 3 keer teveel naar toe gebracht.
reneole zegt
@sportevo: Het zal ook best een investering zijn van Max. Zal best over nagedacht zijn,bijvoorbeeld verhuur tussentijds o.i.d.
grasvreter zegt
Achja, alleen bij RBR verdiendt ie al 35 miljoen. Stel dit ding kost hem 6 per jaar, maar hij heeft er wel veel profijt van. Die jongen heeft al zo veel, krijgt zijn geld nooit op hoor.
flutterby zegt
@grasvreter: wat voor profijt heeft hij als eigenaar van een privé jet? Kopen is voor de arme, wie echt rijk is huurt want veel minder geregel en gedoe.
tvr1974 zegt
@silverscope: waarom domste investering? Juist nu kun je prive jets relatief voordelig aanschaffen. Zeker zo’n verjaard toestel als deze. T is een 3e hands meer dan 20jaar oud. Daarbij logisch dat hij een medium-long range toestel neemt. Alleen voor vluchten naar Australië, Brazilië, Japan enz zal hij nog steeds 1 of 2 x een fuelstop moeten maken. Maar voor Golfstaten enz prima. Idd had hij mijn inziens beter een deal met Netjets kunnen maken (daar kun je uren kopen of een jet leasen en dan regelen zij alles erom heen oa ook de verhuur van uren dat je m niet gebruikt enz en vlieg je wat moderner spul.. maar ok om te zeggen ik heb een eigen jet is wel leuk
rolov zegt
Hamilton had er ook zo een toch? Ik zeg altijd als je een jet hebt dan heb je het gemaakt in het leven. Gefeliciteerd Max.
bpc zegt
Ooh ik dacht dat he daarvoor een superyacht moest…
VeniVidiVici zegt
@rolov: Nee, Hamilton heeft een Bombardier Challeger 605.
autoriteit zegt
@venividivici: had…hij heeft m jaren geleden weer verkocht heb ik begrepen
evdw zegt
@rolov Lekker materialistisch en bekrompen gedacht dat je het alleen “gemaakt” hebt in het leven als je een jet hebt.
flutterby zegt
@evdw: shoot for Mars and you will reach the moon. Persoonlijk zie ik niet hoe een vliegtuig mij gelukkiger zou maken. De meeste die er één hebben is om tijd te besparen of te pronken.
Denk bijvoorbeeld aan een Elon Musk die vanaf Fremont naar Brugge wil of Brugge naar Brandenburg. Dat is met business of first class veel langere reis. Overigens zie je in de VS wel meer voor managers die meerdere vestigingen in verschillende staten langs gaan.
mwti zegt
Niet eens elektrische ramen.
ghost zegt
Richard Branson zit misschien hoog op omdat hij 2 cruiseschepen klaar had die nog geen meter hebben gevaren, laat staan een euro opgebracht..
deVia zegt
@ jaapiyo; I see what you did there Valtteri Pilottas
jaapiyo zegt
EIndelijk…;)
enjoypunani zegt
Gelukkig is Max een beetje gewend aan t spinnen in Turkije, anders zou die wel een zakje nodig hebben met Bottas aan t roer..
snuffel77 zegt
Wat een kulverhaal..!
moveyourmind zegt
Het klopt dus wel…
Dat Red Bull je vleugels geeft.
staal zegt
Gelijk heeft hij. Bovendien heeft hij recht op reiskosten a 19 cent de kilometer.
utregcity zegt
Had voor een Hondajet gekozen, kreeg misschien dan wel korting ook. https://www.hondajet.com
raoufff zegt
Kan hij toch nog Zandvoort gaan gebruiken als landingsbaan.
erikabarth zegt
Ultra pauper Maxi.
rotarypowah zegt
Jammer dat hij niet de Honda HA-420 gekocht heeft. Misschien dat het 3000 km bereik daar iets mee te maken heeft bedenk ik me nu.
kniesoor zegt
NetJets geeft je vleugels.
tortuga zegt
Wel grappig dat jullie de LX als afbeelding nemen i.p.v. de EX. Verder kost het stukken van mensen om het te onderhouden, maar ja zo vliegt hij met zen eigen vrienden naar volgende race locatie in stijl! Wie weet heeft hij al een vliegbrevet en heeft hij slechts een copiloot nodig. En doorverhuren voor privéjet bedrijven zoals eerder al gemeld
VeniVidiVici zegt
Nou nou Max wil wel heel graag indruk maken op Kelly Piquet.
toniominestrone zegt
@pjoes: jaloezie is een bitch.
appeltaartislekker zegt
Zucht. Het is diep triest dat autoblog niet weet hoe je ‘waarvan akte’ moet gebruiken.
jaapiyo zegt
Waarvan akte.
appeltaartislekker zegt
@jaapiyo: kijk, zo moet het. Haha.
MaartenD zegt
Binnenkort Mile High Club voor Maxie
bernoulli zegt
Een 737 MAX was te riskant. Daarvan staat één vleugel 7 graden verkeerd.
Alfarobert zegt
Zag er 1 te koop met 6500 landingen voor nog net geen 9 miljoen. Waar ze die tientallen miljoenen dan vandaan halen? Max kan niet in de rij staan op Schiphol of welk vliegveld dan ook zonder tientallen mensen om zich heen te hebben die z;n handtekening willen he. Beroemd zijn heeft voordelen maat ook veel nadelen. Als hij weer eens een nieuwe vriendin heeft is dat omdat hij zo’n leuke vent is of alleen omdat hij zoveel verdiend(en al heeft),?
b088y zegt
@Alfarobert: je hoeft geen privejet te hebben om er 1 te vliegen. Daarnaast kan je als beroemdheid prima gebruik maken van de standaard faciliteiten op een luchthaven (fast track, previum, lounges, BC Check-in).
marcus zegt
Alle vliegvelden hebben een aparte VIP ingang. Max komt nooit in de terminal of in de lounge, die gaat gewoon door de VIP ingang met escort direct naar de gate / prive-jet….
Jochempie zegt
Het zou me niks verbazen als Max het vliegtuig als business case gaat inzetten om z’n collega coureurs mee te nemen.
jensoffbutton zegt
Misschien was dit wel het enige model dat betaalbaar was en zonder tussenstop naar Mongolië kan vliegen.
jeroenm83 zegt
Jammer, de PH-VER is al vergeven. PH-DRS, met willekeurig openklappende achtervleugel, is nog wel een idee…..
…..maar zelfs Max Verstappen gaat dat apparaat niet stallen(jawel!) in anti-luchtvaartland Nederland.
Lekker hoor, zo’n Falcon. Moet je dan ook eerst naar die bullshit luisteren van de noodglijbaan voordat je champagne mag knallen? Of wordt t nou weer rozenwater bij El-Chamli di Ya Al Lezdud Zéour die de prijs gaat uitreiken?
henkp1 zegt
Leuk voor hem hoor, maar toch bizar in deze wereld dat een jongeman van een jaar of 23/24 zo ontzettend veel geld heeft verdiend met pr-activiteiten en racen. Tuurlijk gaat dat niet zomaar, maar dat geldt voor heel veel banen waar je dan maar een fractie krijgt van wat hij toucheert. En ja ik weet hoe de wereld in elkaar zit, maar blijf het bizar vinden.
Evert zegt
Dat bedoelen ze dus met dikke jetsers
kennone zegt
Net een baby 727. Ik ben fan!
Bram zegt
Als het een toestel is van voor 2000 heeft hij er niet meer voor betaald dan 5-7 miljoen. Hij brengt het waarschijnlijk onder in een chartervloot en dan kost zo’n jet bijna niets per jaar. Met geld maak je geld.
kniesoor zegt
@Bram: Als ik het goed begrepen heb, is het de ex-Branson M-GGAL, een 7x uit 2012. For what it’s worth . . .
spiller312 zegt
Waarschijnlijk is Max op papier de eigenaar en zal hij het toestel altijd ter beschikking hebben wanneer hij wilt. Daarnaast wordt het toestel verhuurd aan derden, zo kan men de kosten relatief laag houden en dan is het in deze tijd zéker geen slechte investering. Ik vind t mooi! Omdat t kán ;)