De Limburger maakt met een zesde tijd indruk op het circuit van Interlagos, want het verschil met teamgenoot Kvyat was minimaal.
Het circuit in Sao Paulo staat niet bekend als een eenvoudig baantje. In tegenstelling tot de meeste circuits gaat deze omloop namelijk links- in plaats van rechtsom en daarbij is het asfalt ook nog eens bijzonder hobbelig. Desalniettemin liet de jonge raceheld zich weer van z’n beste kant zien, door met 1:13,827 de zesde tijd op de klokken te zetten. Da’s overigens maar een tiende langzamer dan teamgenoot Kvyat!
Uiteraard waren de Mercedessen ook op dit circuit weer heer en meester. Beide heren reden als enigen onder de 1:13 min. en deze keer trok Rosberg aan het langste eind. Dat belooft dus wat voor de race op zondagavond, want iets zegt ons dat de Duitser tot de laatste race (waar dubbele punten worden uitgedeeld) wil blijven vechten voor het kampioenschap.
Max maakte eerder al indruk met een 12e rondetijd tijdens de vrije training op Suzuka en de 10e positie na de vrije training voor de grand prix van Amerika. De jongste debutant die we ooit in de Formule 1 hebben gezien maakte in de slotfase van de training nog wel een klein slippertje, maar kon zonder problemen z’n weg vervolgen.
Pa Verstappen kan trouwens meepraten over hoe vermoeiend het is om op deze baan in de rondte te knallen. Jos the Boss stapte in 2000 na de race namelijk compleet gesloopt uit z’n Arrows en kon tijdens de laatste ronden z’n hoofd vanwege de g-krachten al niet meer overeind houden. Ook was het dit circuit waar Verstappen in 1994 met een fraaie kurkentrekker het asfalt verliet, na een akkefietje met Eddie Irvine.
amgc63 zegt
Way to go max!
jaapiyo zegt
Goed gedaan van Max…hij zat wel een beetje meer op de limiet vandaag met wat spinnetjes maar dat hoort er eigenlijk wel bij.
Eigenlijk jammer dat Kvyat toch nog even voorbij kwam zijlen richting het einde van de sessie want hij stond er het grootste deel van de sessie voor.
tupperware zegt
Kijk, zo zie ik het graag. gewoon laten zien dat je uit het juiste hout gesneden bent.
De appel valt niet ver van de boom, al zijn er hier soms van die types die daar anders over denken..
Robbert89 zegt
Geen nieuws over Marussia?
Author zegt
@Robbert89: Jazeker wel! :) Bij het vorige artikel over Caterham en Marussia is een update geplaatst:
http://www.autoblog.nl/nieuws/formule-1-caterham-en-marussia-kopje-onder-wat-nu-71392
gregorius zegt
@Robbert89: Ach, of ze nou wel of niet nog een keer voor Jan Lul afreizen naar Abu Dhabi… who cares.
Eigenlijk is het nog verwonderlijker dat Caterham nog een keertje mee wil doen door wat crowdfunding. Lijkt me handiger dat ze de tijd investeren om te kijken of ze er volgend jaar weer bij kunnen zijn.
motoragent zegt
@gregorius: Dat is het juist. Als ze in Abu Dhabi niet aan de start verschijnen, verliezen ze hun licentie om volgend jaar te mogen rijden. Vandaar dat Caterham zo’n wanhoopsdaad doet.
Voor Marussia is het des te meer zonde, omdat ze nu ook hun 9e plaats in het kampioenschap verliezen (met daarbij hun 2 punten), wat er voor zorgt dat ze hun 40 miljoen niet krijgen…
Nog meer zonde is dat die 40 miljoen nu waarschijnlijk richting Sauber gaat, een team dat al mijn respect heeft verloren door 2 coureurs met contract voor volgend jaar (Sutil en VDG) aan de kant te schuiven via social media…
damrakker zegt
Ach we maken allemaal wel eens een slippertje toch?
mrB zegt
Goed bezig, zit een mooie stijgende lijn in! Hopelijk kan hij volgend jaar nog voor wat echte verassingen zorgen!
ikbenmnzus zegt
@mrB: Verassingen?
Da’s niet te hopen.
VeniVidiVici zegt
@ikbenmnzus: Jawel joh, heeft de baanbrandweer ook wat te doen…
gallardogt zegt
“in de slotfase van de training nog wel een klein slippertje” ?!? dat was een “amazing drift!”
Ongelovelijk, Max lijkt de enige die zo kan driften:
https://www.youtube.com/watch?v=s7ILyZAfHSU
jack_abarth zegt
Wat maakt het nu op een complete baan linksom of rechtsom? Het is alleen de eerste bocht die anders genomen wordt.
Of zie ik dat nu te zwart-wit?
tupperware zegt
@jack_abarth:
Ja, dat zie je te zwart/wit.
De belasting op de nek is anders en dat zijn ze niet altijd gewent.
Je hebt dan meer linker dan rechter bochten.
Vroeger werden alleen Imola en Interlagos linksom gereden, Istanboel was meen ik ook linksom.
jack_abarth zegt
@tupperware:
Top, helder.
Robert zegt
@tupperware: Oval racing (IndyCar, NASCAR) in de VS gaat bijna altijd linksom, dacht ik.
tupperware zegt
@RRRobert:
Klopt. ovals rijden ze linksom, maar we hebben het hier over F1 en de rijder daar rijden dus zelden linksom.
jaapiyo zegt
@RRRobert: Als je altijd linksom rijdt of altijd rechtsom maakt het niet uit, het is juist de uitzondering die het ‘m doet; opeens belast je de andere kant van je nekspieren die automatisch wat minder getraind zijn.
Bij F1 heeft het dan ook nog te maken met de ‘zwaarte’ van de bochten die je linksom neemt. Als de bochten linksom allemaal stop-go zijn (zoals in Austin) maakt het nog niet veel uit, maar op Interlagos heb je juist een paar snelle linksbochten waar de G krachten een beroep doen op de spieren, met name de bocht het rechte stuk op, bocht 1 en bocht 3.
Het ‘hoofdje tegen de headrest’ laten leunen wordt trouwens vaak gezien als een zwaktebod/gebrek aan fitheid maar ach, als er niemand in je buurt rijdt en je kan die bochten dromen vind ik dat zelf altijd wat overdreven. Je kan ook zeggen dat het efficiënt met je krachten omgaan is om je hoofd even te laten rusten…maar goed dat is mijn mening.
Ook Singapore is trouwens een baan die ‘linksom gaat’.
bmcslx01 zegt
Ik lees net op ad.nl dat Verstappen aangeeft dat zijn motorstand op ‘standje drie’ stond. A.k.a het standje met het minste motorvermogen. En zijn teambuddy stond op ‘standje 1’. De stand met het meeste power.
Amai.
mauricerma zegt
@bmcslx01: hij zal ongetwijfeld goed kunnen rijden, maar dat lijkt me wel een beetje overdreven
nackjickelsohn zegt
Hij is snel, gekkehuis!!
levon zegt
Vrijetraining dit zegt helemaal niks
jrk68 zegt
@levon:
Niks is een groot woord, waar het echt om draait is dat hij slechts een 10de langzamer was dan Kvyat, hij komt dus steeds dichterbij.
In de kwalificatie mag hij zich in maart pas bewijzen.
En dan zijn er lieden die mij negatief vinden….
wif1 zegt
@levon: Nou, waarom zou dat niks zeggen? De twee mercedes coureurs staan bovenaan en dat zal in de race ook weer het geval zijn. Dit zegt dus wel degelijk wat..
jaapiyo zegt
@levon: Das war einmahl. Een paar jaar geleden had je daar nog gelijk in gehad, toen deden de ‘vrijdagcoureurs’ vaak een glorierun in de vrije trainingen waarmee ze bovenaan konden staan en werkten de racecoureurs gewoon hun programma af om een goede setup te krijgen voor de kwalificatie maar vooral ook de race waardoor ze doorgaans langzamer waren. De dagen dat Vettel in de BMW Sauber vaak 1ste eindigde op zo’n dag en Doornbos nog een paar keer redelijk hoog in het lijstje eindigde in de hopeloze Jordan. Toen zei het vrij weinig.
Nu zijn dat soort shenanigans voorbij en werken de meeste teams voor beide auto’s over het algemeen redelijk vergelijkbare programma’s af. Natuurlijk is het nog geen kwalificatie maar dat Max ongeveer dezelfde tijd rijdt als Kvyat zegt wel wat. Iedereen die ooit met een soort van competitieve instelling gesport heeft, al is het maar bij de lokale vereniging, zal zich kunnen bedenken dat die Kvyat er echt wel wat aan gelegen is om Verstappen de loef af te steken in zo’n sessie.
Nou heeft Max nog een kans in Abu Dhabi om te kunnen zeggen dat ‘ie die Kvyat ook een keer te grazen heeft genomen. Andersom kan Kvyat voor de 100% score gaan en als Max dan kampioen wordt kan hij zeggen dat hij altijd sneller was. Sport gaat toch grotendeels om bragging rights, je weet.
bietje zegt
hulde
nemreh zegt
Ik kijk weinig F1, maar iemand zien driften met een F1 bak is nieuw voor mij.
Gebeurd dit vaker?
norge zegt
@nemreh: Vroeger wel…
harisf1mercedes zegt
The dutch talent!
loekie125 zegt
Fantastische prestatie Max! Goed bezig dat jochie :) Blijft natuurlijk een vrije training maar de prestatie is er niet minder om. Petje af….