Niet alleen de contributie bij de voebel wordt duurder. Max Emilian Verstappen is klaar met de hoge inschrijfkosten die hij moet betalen om Formule 1 te rijden.
Het zal je wellicht opgevallen zijn dat alles de afgelopen anderhalf jaar veel duurder is geworden. Het inflatiespook tiert welig en als bijkomend voordeel vindt er wat redistributie van welvaart plaats. Pensionados worden gedecimeerd, net als ‘rijke’ Europese landen met bijvoorbeeld veel geld in pensioenfondsen. Dat geld wordt namelijk minder waard.
Tegelijkertijd worden arme landen met een hoge schuldenlast een beetje geholpen. Die schuld wordt namelijk ook minder waard en drukt dus minder zwaar op de schouders. Het is een politiek handigere manier om de (spreekwoordelijke) Grieken miljarden te geven, zonder letterlijk de (spreekwoordelijke) Grieken miljarden te hoeven geven. Ondertussen blijven de elites de elites, want als je de eigenaar bent van Ahold, maak je gewoon de boodschappen wat duurder om de inflatie te counteren.
Nou verdienen Formule 1 coureurs doorgaans voldoende om zich niet druk te hoeven maken om de prijs van een brood of pak melk. Tenzij ze wellicht een politieke carrière nastreven na het racen. Job Cohen ging er ooit enigszins nat op. Toch voelen de miljonairs op de grid, wel een beetje de stroggel.
Zo heeft Max Verstappen het als absurd betiteld dat hij 1.023.256 Dollar moet betalen aan de FIA om dit jaar weer mee te mogen doen aan de Formule 1. Dat bedrag komt bovenop het bedrag dat zijn team Red Bull moet betalen en ook Checo zal nog een en ander moeten afdragen.
De teams en coureurs betalen samen bijna 27 miljoen Dollar aan de FIA als contributie. Geen wonder dat Jean Todt zoveel dure horloges had… Motorsport.com bericht dat de teams een flat fee betalen, met daarbij een extra bonus/straf voor ieder gehaald punt in het kampioenschap van het afgelopen seizoen.
De gedachte hier lijkt te zijn, dat als je veel punten haalt, je als coureur/team ook lekker zal verdienen. Dus heb je wat te spenderen en valt er wat te halen. Wij hebben vast medelijden met Nyck de Vries, die dus financieel geruïneerd zal zijn als de Alpha Tauri van dit jaar alle races blijkt te kunnen winnen. Beter maar even van het gas in die laatste ronde…
Uiteraard zijn de kosten per punt dit jaar weer gestegen. Naar verluidt zelfs met maar liefst 30 procent. Veelvraat Max Verstappen moet zo meer dan een miljoen Dollar contributie afdragen. Dat is dus nog nét wat meer dan jij waarschijnlijk kwijt bent bij de lokale voebelclub. Ondanks dat team Red Bull de kosten op zich neemt, vindt Max het absurd. Hij laat optekenen:
I think the amount is absurd. I don’t think it’s right that we have to pay so much. That’s not the case in other sports either. And there are more and more races.
Max Verstappen, dus toch echt een zunige Hollander
Mocht er nog twijfel zijn of Max een Nederlander is of toch een Belg, is dat dus bij deze geleverd. Waarvan akte…
lpgbarrel zegt
De heren van de fia willen ook een goed hotel
kniesoor zegt
Verstappen moet zich niet druk maken over dit soort trivia, dat moet-ie fijn aan z’n entourage overlaten. Lekker 20+ keer een stukkie sturen over de mooiere circuits rond de wereld is dat geld wel waard, lijkt me. Hij hoeft er tenslotte geen bammetje minder om te eten.
koen23 zegt
Waarom weer een politiek affiche maken van een artikeltje op autoblog. Ik kom hier om die shit juist niet te hoeven lezen. Ga lekker over auto’s schrijven ipv ons vervelen met je mening.
Richmond zegt
Niemand dwingt je om het te lezen.
mashell zegt
Klinkt een beetje als “ik wil geen mening lezen die afwijkt van mijn eigen”.
mlbenz zegt
Wat een pauper!
Robert zegt
Ik voel de sterke neiging opkomen om eens stevig te klagen over de werkelijk absurde prijzen voor de merchandise die Max Verstappen via z’n website aan de man (m/v/x) probeert te brengen. Het enige wat me nu nog tegen houdt is dat ik toch geen enkele interesse heb om daar überhaupt een shirtje o.i.d. te kopen.
Richmond zegt
Hij mag toch vinden dat hij het overdreven veel geld vind. Of dat terecht is, is een tweede, maar hij mag het vinden.
Robert zegt
Sorry hoor, maar klagen over een entry fee van > 1 miljoen dollar, die je bovendien zelf niet eens hoeft te voldoen, is een vorm van decadente arrogantie die mijn achting van deze verder fenomenale coureur in één klap terug brengt tot bijna het niveau van dramaqueen en opper-hypocriet Hamilton.
kniesoor zegt
Daar gaat helemaal niéts aan veranderen zolang er nog voldoende kopers zijn, die zich bij de enkels laten pakken, omkeren en uitschudden. De achtergrond van de familie in ogenschouw nemend, gaat het initiatief in ieder geval niet van hun kant komen tot het moment, dat de prestaties van Jr. minder worden en er daardoor minder/‘te weinig’ merchandise verkocht wordt. Tot die tijd zullen ze het merk ‘Max Verstappen’ tot het maximum uitnutten, vermoed ik. Als je alleen naar de financiën kijkt is dat waarschijnlijk nog de meest lucratieve insteek ook.
rollingstoned zegt
Appels en peren.
Je vergelijkt nu iets dat je vrijwillig doet (merchandise kopen) met een verplichting.
faalhaas zegt
Een echte Nederlander.
drdre1 zegt
Ik mis hier wel wat nuance. In het interview met een Duits sportprogramma gaf hij aan dat de coureur met de minste punten minder betaald. Maar niet een klein beetje minder. Als ik ’t me goed herinner betaalt de minste coureur een bedrag tussen de 18 en 25k. Dat is nogal een verschil met de wereldkampioen. Vanuit dat perspectief is zijn contributie wel n beetje uit proporties, ongeacht of je ’t kan missen of niet.
mashell zegt
Je hebt van die uitdrukkingen: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, de rijksten zijn de grootste vrekken, zij met de kleinste problemen klagen het meest.
sportevo zegt
De regel is als volgt. Een standaard bedrag van € 10.400,- en dan € 2.100,– per behaald punt in het vorige seizoen erbovenop. Ben je een nieuwe rijder of heb je geen punten behaald in het afgelopen seizoen dan betaal je dus het minst.
Hulkenberg en bijvoorbeeld Piastri hebben geen punten behaald in het vorig seizoen dus betalen die € 10.400,–. Nyck de Vries met voor zijn 2 punten van Monza moet € 4.200,– extra betalen en Verstappen met zijn 454 punten € 953.400,– extra.
Misschien dat het uit proportie is (ruim € 10.000,– tegenover bijna 1 miljoen) maar de verhouding is er wel. Een punt kost je gewoon € 2.100,– mocht je het jaar erop weer meedoen. En laat hij nou net even wat veel punten hebben gescoord, dan loopt het aardig op. Maar Verstappen vergelijkt het met wat een rookie moet betalen maar in verhouding betalen LeClerc en Perez ook gewoon een flink bedrag.
drdre1 zegt
Prima, dan hebben ook die misschien ook recht van spreken. Kijk, je kan altijd zeggen dat wanneer iemand het prima kan missen hij/zij niet moeten zeuren. Maar dit heeft weinig meer met contributie te maken. Ik snap de redenering er achter niet. Je betaalt, neem ik aan, voor administratie, meer niet. Of heb je recht op meer baantijd? Je contribute immers ook meer? En daarnaast: FIA haalt ook genoeg geld en middelen binnen via andere wegen, dus begrijp ’t nog niet helemaal…
rollingstoned zegt
Nuance levert waarschijnlijk niet genoeg views op…