Hoe dan? HOE DAN?
We zijn inmiddels nog maar iets meer dan een week verwijderd van de start van het nieuwe Formule 1-seizoen. Eigenlijk is dit niet de tijd om de boel nog op stelten te zetten met regelwijzigingen, maar deze week heeft het World Motor Sport Council (WMSC) van de FIA op de valreep besloten dat er een nieuwe gimmick ingevoerd moet worden. Komend seizoen zal er voor de snelste raceronde een extra punt worden uitgedeeld.
Althans, als de Commissie van de Formule 1 ermee akkoord gaat. Dit lijkt echter niets meer dan een formaliteit te zijn, aangezien de Commissie normaal gesproken een dergelijke wijziging goedkeurt voordat het WMSC zich met de zaak bemoeit. Het WMSC heeft dit al gedaan, dus is er een aanzienlijke kans dat de regel voor komend seizoen in werking zal treden.
Hoewel de Formule 1 al sinds 1960 geen punten meer uitdeelt voor de snelste raceronde, is de koningsklasse anno 2019 op dit gebied absoluut geen voorloper. Tegenwoordig worden bijvoorbeeld ook punten uitgedeeld voor de snelste raceronde in de Formule E én de Formule 2. In de raceklassen verdienen de coureurs respectievelijk 1 en 2 punten voor de snelste ronde van de wedstrijd.
In de Formule 1 zal er net als in de Formule E slechts één punt worden uitgedeeld aan degene met de snelste raceronde. Maar let op: in tegenstelling tot andere klassen zullen alleen de coureurs in de top tien kans maken op het extra punt! Dit om achterblijvers die niets te verliezen hebben de kans te ontnemen, zodat ze niet op het laatste moment nog naar binnenduiken voor nieuw rubber.
We zijn benieuwd in hoeverre de nieuwe regel invloed zal hebben op de uitkomst van het seizoen. Voor de beeldvorming: Mercedes reed afgelopen seizoen tienmaal de snelste ronde, Ferrari slechts viermaal. Verstappen en Ricciardo noteerden respectievelijk twee en vier keer de snelste ronde. Kevin Magnussen was de enige andere coureur buiten de drie beste teams om die een dergelijke prestatie voor elkaar kreeg.
UPDATE 11-03-2019: het is officieel! In het nieuwe Formule 1-seizoen, dat komende zondag officieel van start gaat in Australië, krijgt de coureur met de snelste ronde een extra punt voor de WK-stand. Ook in de beginjaren van de Formule 1 (1950 tot en met 1959) leverde de snelste ronde een bonuspunt op. In 1958 werd het kampioenschap zelfs hierdoor beslist.
Brigadier Broekhoest zegt
Jos begint er ook met de week verlepter uit te zien.
kapitein zegt
@kapiteinknalgordel: Het is maar waar je je druk om kan maken.
iannuzi zegt
@kapitein: ohjee twee kapiteins op een schip dat gaat niet goed.
Brigadier Broekhoest zegt
@kapitein: Constateren is wat anders dan druk maken.
willeme zegt
@kapiteinknalgordel: bekend maken dat je iets constateert valt onder ‘druk maken’.
Er wordt moeite gedaan om een constatering te delen met anderen.
thierryvth zegt
@willeme: logica van lik me vestje
willeme zegt
@thierryvth: Ik lik niet graag aan vestjes. Is bah.
Dutchdriftking zegt
@kapiteinknalgordel: Hij wordt iedere week dan ook weer ouder, en zo’n jonge vrouw kost ook enorm veel energie!
VeniVidiVici zegt
@kapiteinknalgordel: Zal vast komen door alle aankomende baby stress.
mwti zegt
@kapiteinknalgordel: hij heeft nog haar maar dat heeft Chris Zegers ook en die heeft ook een verlopen kop.
autodrome zegt
@mwti: dat is een verstokte roker met een eveneens veraasend verlepte kop …
Design_Driven zegt
@kapiteinknalgordel: Net carnaval gevierd natuurlijk, het is hem vergeven. Het blijft een limburger.
autodrome zegt
@kapiteinknalgordel: Hahahahahahaha. Dat heb ik nou ook altijd als ik foto’s of bewegend beeld van die kerel zie. Als je denkt dat het niet verlepter kan, dan moet je maar eens naar de kop van Jos the Boss kijken, verbaast elke keer weer, deze vuist op deze vuist en zo takel je af naar beneden …..
De man is snel oud geworden zeg, niet iedereen ‘rijpt’ even goed denk ik dan maar, ala. Het zijn maar uiterlijkheden maar vermoed dat enig drankmisbruik, zeg een borrel of twee … Of een hele fles in een dagelijks ritme ook niet echt meewerkt …
lpgbarrel zegt
@kapiteinknalgordel: sos
harrie zegt
Eind vd race staat de top zes vaak bijna een ronde los van de rest van het veld, zal er in de praktijk dus op neerkomen dat de zesde plaats een gratis pitstop pakt en extra puntje mee naar huis neemt.
pomoek zegt
In eerste instantie dacht ik: Wat een bvllshit. Wie zit daar nou op te wachten? Maar ik kan me voorstellen dat als je 11e of 12e bent in de race het wel een leuk idee is om in een van de laatste rondes, als je auto superlicht is, er nog even een vers kwartetje hyperrsofts onder te knallen en dan te proberen dat puntje binnen te tikken. Dan ontstaat er op het einde van de race achterin het veld een aparte competitie en wordt er tot op het laatste moment ook achter in het veld geraced. Dat kan best leuk worden!
harrie zegt
@pomoek:
Alleen de top tien maakt er aanspraak op.
Rest wel de vraag, wat als iemand buiten de top tien de snelste ronde pakt? Zo kan Toro Rosso bijvoorbeeld voorkomen dat Mercedes of Ferrari een extra puntje pakt zonder dat RB extra risico hoeft te lopen.
pomoek zegt
@harrie: ah, daar heb ik overheen gelezen. Jammer.
atrak zegt
@pomoek: Hersens, waren ze maar te koop.
pomoek zegt
@atrak: Piemols daarentegen kun je blijkbaar gratis en voor niks krijgen, wat is je punt vriend?
gregorius zegt
@pomoek: ik denk na een kwartier denken nog steeds: bullshit.
Het is het 1ne puntje.
Het was een soort van eer-spelletje. Zo van: ik was de beste en heb ook nog de snelste ronde gereden. Echter, nu hebben we Bottas: een gozer die niet vooruit is te branden op oude banden die daarom nog vaak even op het einde nieuwe banden nodig heeft als ie als laatste van de MB, FER en RB’s rijdt en daarmee hoopt dat hij toch nog iemand inhaalt.
Nu ga je er 1 punt voor geven. Echter, je ziet al dat vrijwel niemand eigenlijk echt zn best doen voor die 1, 2 of 3 punten extra aan het einde van race; want het risico om eruit te liggen is nog groter (en motor sparen natuurlijk). Dus wat gaat 1 punt uitmaken?
We willen meer actie op de baan. Meer inhalen en meer gevechten.
Iemand die in de laatste 5 ronden nog even gaat vlammen: lekker boeiend.
ghost zegt
Tactiek hoor!
mashell zegt
“In tegenstelling tot andere klassen zullen alleen de coureurs in de top tien kansmaken op de extra punt. Dit om achterblijvers die niets te verliezen hebben de kans te ontnemen, zodat ze niet op het laatste moment nog naar binnenduiken voor nieuw rubber.”
Wat is dat voor kinderachtig gedoe? Willen we spektakel of willen we dat de punten alleen bij de teams die toch al veel punten verzamelen terecht komen? Deze bevoordeling van de happy few is uiterst onsportief.
lekkaah zegt
@mashell: is het dan eerlijk om juist de slechtere teams privileges te geven?
mashell zegt
@lekkaah: eerlijk is als iedereen er aan mee kan doen. Een minder succesvol team (een slecht team transporteert drugs tussen de racewagens) moet ook een kans hebben aan het spektakel bij te dragen. Het is oneerlijk, en de F1 is meestal al zo oneerlijk, dat de systemen zo zijn gemaakt dat succes vooral naar de rijkeren stroomt.
Hoe leuk zou het zijn dat iemand in het achterveld gaat proberen nog iets van het weekend te maken en dat snelste ronde puntje probeert te halen, misschien met zo’n lege tank rijden dat zinloos finishen op plaats 16 niet eens meer haalbaar is? Dat de mensen aan kop van het veld dat merken en het ook proberen maar hun positie niet willen verspelen en toch weer voorzichtig moeten zijn, dat levert leuke TV op. Met de huidige setup is een het puntje gereserveerd voor Hamilton, Vettel en Verstappen. Gaaap.
willeme zegt
@mashell: dat is een beetje inherent aan het concept van Formule 1.
Er zijn veel raceklasses waarbij het materieel gelijk is. Kun je daarna kijken :-D
gregorius zegt
@mashell: weet je wat leuke tv oplevert?
Daadwerkelijk verplichte andere aero op zo’n wagen waardoor auto’s ronden lang binnen 0.5 seconden kunnen rijden. Op die manier kan je nog eens wat echte close-racing zien.
En ook kappen met die benzine restrictie: meten wat ze nu nodig zouden hebben om 100% te kunnen rijden en dat als limiet stellen (dan kan de FIA nog altijd zeggen dat ze maar een gelimiteerd aan kg benzine mee mogen nemen EN kunnen ze nog steeds racen).
Een auto die een 1.23 rijdt ipv 1.25 over een rondje; dat verschil zie je toch niet?
‘Nou Daniel; jammer dat je vandaag 9e bent geworden. Vond je niet dat er meer in zat? Maar gelukkig heb je bij je 2 punten van de je 9e plek wel nog een extra punt verdiend voor je snelste ronde. Hoe voelt dat nou?’
lekkaah zegt
@mashell: de keerzijde van het kapitalisme is idd meestal dat degene met de grootste zak geld wint..
er zijn genoeg alternatieve races waarbij er wel een level playing field is, zoals DTM bijvoorbeeld, maar dat vinden we allemaal saai..
Meer spektakel altijd welkom, maar ik begrijp wel waarom ze deze rijders uitsluiten, ze gaan allemaal voor die ene punt en dan krijg je een soort kwalificatie tijdens een race (i.p.v. daadwerkelijk racen)
jaapiyo zegt
@mashell: iedereen kan er aan mee doen oude linkse reus. Niets belet de andere teams om er in een jaar of 5 1,5 miljard doorheen te draaien, Newey 25 mio per jaar te bieden en een geweldige auto te bouwen.
Die langharige werkschuwe sloebers van Williams en Sauber en co moeten gewoon harder werken zodat ze de juiste investeerders en sponsors aantrekken.
reactief zegt
Wat een titel weer….
Ik ben benieuwd naar de effecten hiervan. Zou kunnen dat er ook wat strijd opbloeit in de achterhoede om toch wat puntjes te pakken… Over het algemeen wordt de snelste ronde niet gereden door degene die voorin racen voor hun plek.
gregorius zegt
@reactief: in 2018 is er 1 snelste ronde naar een niet MB/RB/Ferrari gegaan.
reactief zegt
@gregorius: Maar meestal wel de nr.2 dacht ik.
mashell zegt
@gregorius: het was dan ook zinloos dat na te streven. Nu wordt het wat waard.
gregorius zegt
@mashell: ALLE snelste ronden hebben het hele seizoen is minder waard dan 1 overwinning.
En als we het over team-geld hebben: Renault 122, Haas 93, McLaren 62, Force India 52 (in het echt 111). Sauber 48, STR 33, Williams 7. Dus stel dat dit soort teams hier dus voor gaan, dan heb je dus 7 teams die voor 21 extra punten gaan.
En zelfs ALS de >top10 mee mogen doen, een beetje top 6 auto op oude banden gaat zeker net zo snel als een Williams op nieuwe banden (aan het eind van de wedstrijd).
Aan de top gaat het niets schelen: 1 punt op 25 / 18 / 15 gaat niks uitmaken.
Ook hoorde je Verstappen nog zeggen: liever wordt ik 4e ipv 3e in het kampoenschap; want dan hoeft ie niet verplicht op te draven voor een gala voor oude rijke dictators en vergelijkbare mannetjes in Moskou.
Je hoort Ocon ook niet klagen dat hij 11e is geëindigd op 1 punt van Alonso.
Kortom: dat ene puntje
jaapiyo zegt
@gregorius: mjah…de afgelopen jaren zou het idd 0,0 verschil hebben gemaakt. Maar er zijn wel eens kampioenschappen beslist op een puntje of zelfs IIRC een half punt in 1984. Als de toppers heel dicht bij elkaar zitten voegt het denk ik wel wat toe. Krijg je een scenario zoals ‘als verstappen 1ste wordt in Abu Dhabi moet Leclerc derde worden of vierde en de snelste ronde rijden om kampioen te worden. Maw; wss voegt het niks toe, maar dan neemt het ook niks weg. En heel mss voegt het wel wat toe —> netto een puike beslissing.
potver7 zegt
@gregorius: Je zal Massa heten, en in de laatste bocht van het seizoen je wereldkampioenschap verliezen… Één puntje kan een wereld van verschil maken.
jaapiyo zegt
@reactief: lijkt me dat er sowieso strategieën komen met meer bandenstops om aan het eind van de race een lichte auto met een vers setje rubber te hebben. En ik zie het ook wel gebeuren dat er iemand in een vacuüm rijdt met 30 seconden op zijn achtervolger die dan ff een extra atop maakt.
reactief zegt
@jaapiyo: Ja klopt. Ben best benieuwd. Het kan sowieso geen kwaad denk ik, dus prima dat ze het uitproberen.
Dutchdriftking zegt
Tja, als men daarom in de laatste ronde meer risico’s neemt en er hierdoor af en toe een bandje knapt, hartstikke goed toch?
lacker zegt
Dit soort zaken maken het wel leuker! Wat denk je van
– tussensprint (zoals bij wielrennen, schaatsen)
– pole position
En hoe tof zou het zijn als er een wedstrijd met een Le Mans -start zou zijn?
thierryvth zegt
@lacker: ja je kan ook mario kart water ballonen en olie plassen toevoegen
thierryvth zegt
dus in de laatste 5 rondes gaan alle kanslozen de pit in voor nieuw setje banden en een do or die rondje maken, dat word dus een puinhoop aan het eind van de race als er aan kop gevochten word voor een overwinning en de gele vlag uit komt.
niet over nagedacht zoals gewoonlijk in F1, word weer snel afegschaft
supertjeduc zegt
Dat punt gaat naar de laatste van de drie top teams , die duikt ff de pits in voor nieuwe bandjes
Achter hem zit alles op een minuut of meer
Dus geen risico
Maar als ik het zo bekijk zou het best wel eens close kunnen worden qua punten in de top
Als er 5 man regelmatig races kunnen winnen
rob5nismo zegt
Ik vind het wel een goede regel dan wordt het harde werk in de auto beloond