Als alles een beetje meezit, kan Red Bull (en dus Max Verstappen) gebruik maken van een eigen motor.
Het blijft een beetje het struikelblok van de carrière van Max Verstappen: de motor in de Red Bulls. Ze hebben te weinig vermogen en gaan te vaak stuk. Je kan het ook anders zien: sinds de nieuwe motorreglementen heeft Mercedes ‘de heilige graal’ ontdekt die niemand anders kon vinden en verbreken ze alle records.
Motorenhysterie
De hele motorenhysterie is nog lang niet afgelopen. Honda kwam er dit jaar pas dat deelname in de F1 een beetje haaks staat op wat ze willen: elektrische auto’s verkopen. En dus stoppen de Japanners ermee. Dit jaar is het laatste jaar dat Honda meedoet. Reken er maar op dat ze alles eraan doen om goed afscheid te nemen, maar dat ze alsnog tekortkomen ten opzichte van Mercedes. De regels zijn immers nauwelijks veranderd.
Eigen motor voor Red Bull
Voor 2022 is er nog niets bevestigd, maar de kans dat Red Bull het zelf gaat doen groeit gestaag. Dat meldt Autosport, dat een interview had met rasopportunist Helmut Marko. Volgens hem is Red Bull erbij gebaat om het Honda F1-project over te nemen. Het belangrijkste is echter 2025. Dan gaan de nieuwe regels van start. Voor Red Bull is het zaak dat de kosten niet te hoog uitvallen.
Denk aan het wegvallen van de MGU-H unit en een algemeen eenvoudiger design van de motor. Als de kosten zo’n 50 miljoen per jaar zijn, kan Red Bull er een solide businesscase van maken. Dit zou betekenen dat Red Bull in 2025 aan de start kan verschijnen met een geheel eigen motor. Als dat lukt, is Red Bull een heus fabrieksteam. Maar hoe groot is die kans?
Kans op eigen motor
Volgens Helmut Marko is die kans zo’n 80 tot 85%. Over de kansen dat ze toch moeten aankloppen bij Renault, laat Marko dan weer niets los. Marko wil zich alleen focussen om het Honda-project over te nemen. Stel dat Marko lichtelijk overdrijft over de progressie die geboekt wordt (is niets voor hem, maar toch), dan nog is Renault altijd een optie. De Franse fabrikant levert namelijk alleen aan zich zelf. Als een team zonder motor zit, is de motorenbouwer met de minste afnemers verplicht te leveren.
Spill1e zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
HZW zegt
Nee, misschien rijd Max dan al helemaal niet meer voor het team.
boriske zegt
En waar zou Max dan rijden volgens u? Voor mij zijn Max, Leclerc en Hamilton de 3 toppiloten. Hamilton zit bij Mercedes en die zal opgevolgd worden door Russel die reeds bewezen heeft een toppiloot in wording te zijn. Bij Ferrari hebben ze Leclerc. Geen van beiden teams zal Max er bij willen en zich zoals vanouds focussen op een nr 1 piloot.
Robert zegt
@boriske: wie zegt dat Bottas bij Mercedes blijft? Veelzeggend is dat hij telkens maar één jaar contractverlenging krijgt.
Hij zou als alternatief op termijn ook Vettel kunnen opvolgen bij Racing Point/Aston Martin. Hij zou ook naar McLaren kunnen, die vanaf komend seizoen ook met Mercedesmotoren rijden. Beide teams zaten dicht tegen Red Bull aan en een rijder van het niveau Verstappen kan het verschil maken.
vaakbenjetebang zegt
@RRRobert: Mijn 2 centen: Russell neemt na volgend seizoen de plek in van Bottas, en wordt zo in de schaduw klaargestoomd om Hamilton daarna als kopman te vervangen. Er komt dan een andere tweede rijder in de Bottas-rol.
HZW zegt
Eerst zien dan geloven, kan mijn niet voorstellen dat Honda het zomaar verkoopt voor een appel en een ei.
Verder kunnen ze de F1 ervaringen ook weer gebruiken voor hun INDY car motor.
En voorlopig is de motor bevriezing tot 2025-2026 er ook nog niet.
Verder vraag ik mijn af of die Red Bull drankjes echt zo goed verkopen en blijven verkopen met het hele “suiker is slecht voor je gezondheid” verhaal, dat ze dit überhaupt kunnen bekostigen op lange termijn.
brammetjedeb zegt
@HZW: haha, dat laatste kan je achterwege laten. De mensen die zich bewust zijn van het gebruik van suikers zijn niet de mensen die red bull drinken…
rolov zegt
@HZW: ik ken hele volksstammen die ontbijten met een redbull. Die troep wordt echt nog heel erg gezopen
vaakbenjetebang zegt
@rolov: Inderdaad, ik sta er ook van te kijken hoe veel mensen dit spul structureel als ontbijt gebruiken. Nog even los van het feit dat ik het heel vies vind (het smaakt zoals een ziekenhuisgang ruikt, maar dan met een boel suiker om die smaak weer te maskeren…) snap ik er niks van. Natuurlijk kun je je systeem met zo’n suikerbom kickstarten, maar ik kan me niet voorstellen dat je lichaam dan zegt: “ja, dit vind ik wel een fijne manier, morgen wéér!”….
w0o0dy zegt
Ik denk dan ook dat het intellectuele eigendom bij Honda blijft maar dat RedBull een licentie voor gebruik, productie en doorontwikkeling krijgt mogelijk via Mugen oid. Honda kan dan zijn intellectuele eigendom beschermen maar hoeft niet meer alles te betalen en is niet pr-technisch aan F1 verbonden of verantwoordelijk.
De angel is waarschijnlijk dat de intellectuele eigendommen gedeeld moeten worden met een derde partner en dat die dan ook een licentie moet hebben. Maar die partner is waarschijnlijk nog niet getekend/bekend. Dat zal juridisch lastig zijn. Dus duurt het lang.
tfsi zegt
Als Max voor het kampioenschap kan gaan dit jaar en de resultaten zijn goed, dan geloof ik best dat Honda voor Redbull aan blijft met een klein team waardoor de rest door Redbull betaald gaat worden.
raymondekruijff zegt
Er zullen nog wat plooien rechtgetrokken moeten worden om het plan om de Honda motor zelf -en succesvol- te gaan runnen. Als een Renault of Ferrari dwars gaat liggen betreft de bevriezing vd motoren zal het mij niet verbazen als ze straks alsnog bij de ‘vrienden’ van Renault moeten gaan aankloppen…
boriske zegt
Het is eerder Mercedes die dwars ligt hoor.
HZW zegt
Mercedes zit blijkbaar tegen de limiet van hun F1 motor aan te hikken, vandaar dar er bij Perez 2x een motor plofte en bij Mercedes zelf het vermogen terug geschroefd werd in de laatste race, vandaar de overwinning van Max.
joosstra zegt
Honda kwam er dit jaar pas > ACHTER dat deelname in de F1 een beetje haaks staat op wat ze willen: elektrische auto’s verkopen. En dus stoppen de Japanners ermee. Dit > HET KOMENDE JAAR jaar is het laatste jaar dat Honda meedoet.
mashell zegt
“Reken er maar op dat ze alles eraan doen om goed afscheid te nemen”. Waarom? Logisch zou zijn dat ze de contractuele verplichtingen nakomen, het hoogst noodzakelijke doen en verder de rit uit zingen met de huidige motor.
p993 zegt
Ik geef ze meer kans met de tweede generatie van hun motor. Dat zal omstreeks 2028 zijn. Mensen, is er dan niemand in deze koningsklasse die in de gaten heeft dat er buiten iets aan het veranderen is? Is de toren echt zo hoog en zijn de borden zo dik? Mercedes is tegen die tijd al vertrokken uit F1, dus wat wil je nog bewijzen? Dat je de laatste en beste verbrandingsmotor hebt gebouwd? Als je geluk hebt is er nog iem om tegen te racen tegen die tijd…
Voor Marko, toch een held uit de 917 era, gaat duidelijk op: ‘hoe ouder hoe gekker’
sam11 zegt
Beter dan de afgang naar Renault. Ik heb Verstappen te vaak zien uitvallen met Renault. Honda had ook problemen maar niet zodanig dat de motor vervangen moest worden. De meest betrouwbare auto van 2020 was trouwens Ferrari.
net10 zegt
Niemand weet hoe 2021 er uit gaat zien, de Renault F1 motoren waren in 2020 betrouwbaar. Max Verstappen is in 2020 vaak uitgevallen, maar liefst 5 keer.
Mij maakt het niet uit met welke motor Max Verstappen gaat rijden, de verschillen tussen de motoren zijn niet heel groot. Alleen de Mercedes motor is duidelijk krachtiger. Voor de spanning op de baan zou het fijn zijn als alle teams de zelfde motor zouden gebruiken. Uiteindelijk zal deze klasse denk ik ook volledig elektrisch worden.