Zoals sommigen de endless summer achterna jagen, geeft Max in een interview aan dat hij een eindeloos avontuur wil beleven in de F1.
Vandaag staan de vrije trainingen voor de Grand Prix van Hongarije op het programma en de verwachting is dat Max’ Red Bull snoeihard zal gaan op het circuit waar veel downforce vereist is. Voorafgaand aan de race en na zijn indrukwekkende back-to-back podia in Oostenrijk en Engeland sprak de officiële F1 interwebz met de jonge Nederlander over zijn seizoen tot nu toe en zijn verwachtingen over de toekomst. We lichten de highlights van de Q en A voor je uit.
Q: Sinds je bij RBR zit voel je je zeker wel als ‘Max in Wonderland’! In de afgelopen tien jaar hebben namelijk alleen Lil’ Lewis en Seb een soortgelijke impact gehad bij hun entree in de F1. Inmiddels hebben die twee samen zeven titels te pakken. Denk je dat dat ook jouw toekomst is?
MV: Ha! Die zeven titels die zij met zijn tweeën hebben, die haal ik makkelijk in mijn uppie (buldert van het lachen). Nee maar serieus, het gaat momenteel fabeltastisch. Ik heb het enorm naar mijn zin en het team is ook super. Ze geven me veel vertrouwen en dat betaalt zich momenteel uit in de resultaten die ik kan behalen. Ik doe gewoon altijd mijn best.
Q: Joah, maar iedereen en hun oma doet altijd zijn best. Klaarblijkelijk doe jij toch iets net wat beter…
MV: Hmm, ja misschien, maar ik weet zelf eigenlijk niet wat dat dan is. Ik doe het beste wat ik kan en ja, momenteel is dat super awesome.
Q: Heeft het je geholpen om uit een racefamilie te komen?
MV: Jazeker! Ik ben opgegroeid in het F1-paddock, dus ik heb geleerd hoe ik me moet gedragen in deze omgeving. Vanaf een jonge leeftijd heb ik kunnen zien hoe de ekte spelers in de F1-game dingen doen. Ik denk dat ik daar wel iets van heb opgepikt (grinnikt). Wat ook meespeelt is dat je altijd iemand in je naaste omgeving hebt die heeft meegemaakt wat jij meemaakt, dus direct weet waar je het over hebt als je een keer loopt te bitchen. Die gedeelde ervaring is belangrijk.
Q: Veel coureurs die de F1 halen zijn in hun jonge jaren niet anders gewend dan te winnen. Maar eenmaal gearriveerd in de F1 houdt voor velen dat winnen op. Sommigen moeten jaren wachten op een overwinning of halen zelfs nooit meer een overwinning binnen. Voor jou geldt dat echter niet. Is dat belangrijk voor je zelfvertrouwen?
MV: Eigenlijk vergeet je sowieso niet hoe het is om te winnen, dat blijft gewoon bij je. Maar het belangrijkste om te winnen is natuurlijk dat je een auto hebt die snel genoeg is. Gelukkig voor mij heb ik die al een in mijn tweede seizoen en dus was er geen groot hiaat tussen mijn eerste overwinning in de F1 en mijn laatste in de F3. Ik kon me mijn laatste podium nog prima herinneren.
Q: Wat is eigenlijk het belangrijkste dat je hebt moeten leren na je overgang van STR naar RBR?
MV: Ik leer nog elk weekend, vooral hoe ik alle puzzelstukjes bij elkaar moet brengen. Op Silverstone kwam alles goed samen bijvoorbeeld. Het zijn geen grote issues, maar kleine belangrijke dingen die het verschil maken. De race in Spanje was weliswaar sensationeel, maar ik had daar nog niet de ervaring die ik nu heb. Ik had eigenlijk geen idee over de karakteristieken van de auto, mijn monteur had me nog maar vier of vijf keer vastgesnoerd in het ding. Daarom denk ik dat Silverstone tot nu toe mijn beste race was.
Q: Toen je je auto een aantal keer in de muur hing in Monaco was je pa best wel salty. Zelf bleef je er redelijk nuchter onder. Wie van jullie twee is er eigenlijk ambitieuzer?
MV: We zijn beiden gebrand op goede resultaten. Pa is altijd streng voor me geweest, maar wel eerlijk. Hoewel ik ook teleurgesteld was over mijn optreden in Monaco kan je ook altijd dingen leren van slechte ervaringen. De snelheid zat er wel goed in want ik was al vanaf P21 opgeklommen naar P9. Op de inters waren we de snelste auto op de baan. Zodoende beschouw ik het in sommige opzichten toch een goede race, ondanks dat ik niet aan de finish kwam.
Q: De laatste paar races heb je je teamgenoot Daniel Ricciardo compleet geowneerd. Is de interne strijd tussen jullie beiden om intern de numero uno van het team te worden daardoor harder geworden?
MV: Nee, dat soort gedoe daar doen we niet aan. Red Bull Racing behandelt ons als gelijken. Ik en Daniel hebben ook een goede verstandhouding met elkaar. Hij is een toffe peer en hij laat mij ook veel van hem leren. We helpen elkaar echt. Dat klinkt wellicht raar, maar het is waar. We stuwen elkaar en het team tot grotere hoogte. We zijn een goed duo en hopelijk blijven we dat nog een aantal jaar!
Q: Toch is de rivaliteit tussen teamgenoten altijd het heftigste bij de succesvolle teams, als er podia of overwinningen op het spel staan. We genieten bijvoorbeeld al een tijd van de gevechten tussen Hamilton en Rosberg. Is er niet een beetje jaloezie gegroeid tussen jou en Daniel in de laatste weken?
MV: Nee helemaal niet joh! We werken heel goed samen. Oké, als het dadelijk gaat om het kampioenschap dan ram ik ‘m pardoes de baan af worden de zaken wellicht wat meer gespannen. Maar voor nu hebben we beiden respect voor elkaar en dat is erg belangrijk.
Q: Wat is de volgende stop in je Formule 1-reis? Wat is het volgende hoofdstuk in ‘Max in Wonderland’?
MV: Oké, laten we het 100% houden. Weet je wat de waarheid is: ik verbaas mezelf nog steeds! Klinkt geinig wellicht, ik weet. Ik stel mezelf geen harde doelen. Continu denk ik bij mezelf ‘hé, dat heb ik eigenlijk sneller voor elkaar gekregen dan verwacht’. Dat is heel mooi en ik wil eigenlijk dat het zo blijft. Op dit moment heb ik geen idee waar het naartoe leidt of wanneer het ophoudt. Hopelijk houdt het nog lang niet op. Ik wil dit laten doorgaan…voor altijd.
Q: Dit jaar zou je wel eens vierde of vijfde kunnen eindigen in het kampioenschap. Maar hoe nu verder, wanneer ga je voor dat kampioenschap?
MV: Hopelijk volgend jaar als onze auto weer echt top is.
Q: Om een beetje puik in de eindrangschikking te komen heb je nog wel een paar goede resultaten nodig dit jaar. Vorig jaar was je al vierde in Hongarije, wat wordt het dit jaar?
MV: …nou, een podium zou op zich wel klasse zijn, niet?
w0o0dy zegt
Behoorlijk wat “dichterlijke vrijheid” in die vertaling….
kasplant zegt
Leuk hoor, zo’n interview, maar kunnen jullie de volgende keer woorden als ‘ekte’ achterwege laten? Dat zegt Max waarschijnlijk niet, maar het staat er wel. En ik geloof de rest van het interview heus wel, maar hierdoor komt de geloofwaardigheid verder wel een beetje in het geding.
pinut187 zegt
@kasplant: ja en ook “geowneerd”.
mrrallycross zegt
@kasplant: inderdaad, het tekst gebruik is een keer leuk maar niet in elke zin. In dit geval is het vervelend
jaapiyo zegt
@kasplant: @pinut187: @mrrallycross: Het originele artikel waar ook naar gelinkt wordt is enigszins op deze manier geschreven met (laughs) et cetera tussen haakjes. Misschien heb ik dat wat teveel uitvergroot met turbotaal, maar wat ‘ie zegt is redelijk letterlijk vertaald…
Alex_79 zegt
@jaapiyo: die vertaling erger ik me niet aan (origineel is ook met een knipoog), maar het “vergeenstijlen” van de tekst mag je voortaan weglaten. Anders hangt geenstijl straks nog aan de lijn dat ze hun taalgebruik terugwillen ;)
kasplant zegt
@jaapiyo: In journalistieke zin is het gebruikelijk om een beeld te geven van de situatie. Bijvoorbeeld doordat de schrijver van het artikel wat informatie geeft ter aanvulling op het interview. Daarom is het niet verkeerd om bijvoorbeeld (laughs) toe te voegen om te verwoorden dat de geïnterviewde lacht. Maar dat hippe taaltje dat GeenStijl ook bezigt is niet zo heel aantrekkelijk. Dus dat mag hier ook achterwege blijven watij betreft.
sracert zegt
@jaapiyo: Gewoon leuk geschreven en vertaald, tx!
borrelnoot zegt
Het lijkt wel of ik een topic op Geenstijl aan het lezen ben. Wat ik overigens ook met veel plezier doe, maar dat terzijde. Maar dit is Autoblog, iets teveel vrijheid in het vertalen dit keer imho.
gregorius zegt
Interview van F1 met een F1 coureur. Daar ga je inderdaad leuke dingen uit halen. Nop.
Misschien moet AB een keer een artikel maken met: “Welke vraag wil jij stellen aan MV”? En dat we daaruit een lijstje krijgen (en dan filteren we dat gezeik met zn vriendinnetjes er even uit)?
Edge zegt
@gregorius: Dat zou inderdaad een leuk idee zijn. Wellicht dat @perry_snijders wat kan regelen? Als ik zijn -overigens zeer interessante!- stukjes lees heb ik het idee dat hij wel redelijk wat goede contacten in het autowereldje heeft en misschien via-via in contact met Max kan komen.
pomoek zegt
Overigens wordt Verstappen derde in het kampioenschap!
bofkont zegt
Laat Max nu maar bescheiden blijven.
kilum zegt
Ik vond het leuk om te lezen ondanks al het negatieve commentaar hier boven over de vrijheid van de vertaling. Ik zou het niet elke keer leuk vinden maar voor de verandering een stukje op deze manier over de F1 is wel prima. Omdat de meeste interviews echt te tragisch voor woorden zijn.
Ik zat mij tijdens de rijders persconferentie ook weer enorm te irriteren aan de Nederlandse pers van de NOS.
bassx zegt
@kilum: Vooral dat stukje over piquet zeg, tenenkrommend bijna. Vraag dan gewoon of we een inhaalactie zien zoals Piquet deed op Senna in 1986.
berlinetta zegt
Dit interview doet me denken aan een vakantiebaantje op de afdeling Sociale Zaken van de gemeente, waar ik interviews van mensen uit de bijstand heb gelezen. Daar werd alles letterlijk opgeschreven wat die mensen zeiden. Het was niet te lezen, hoe knullig dat eruit zag.
Dit interview lijkt er wel een beetje op.
michael_steel zegt
Gelukkig ben ik simpel van geest en maak ik mij niet druk hoe iets vertaald is. Ik lees wat ik lezen wil en lees over eventuele geschreven fouten heen. Het gaat mij meer om de essentie van het verhaal. Scheeld een hoop ergenis voor mij zelf.
t1mothys zegt
Geen succes dus deze manier van schrijven. We snappen dat je het best leuk wilt houden, maar kom op. Als je vergeleken wordt met geen stijl oid mag je jezelf achter je oren krabben als autoblog vind ik…
sracert zegt
Leuk interview goed geschreven!. Top en stout, zo heurt het!