De Nederlandse coureur haalt uit naar het huidige strafpuntensysteem in de Formule 1. Hij is van mening dat de coureurs erdoor ontmoedigd raken om in te halen.
In een interview met Autosport.com geeft de inhaalkoning van de F1 aan dat hij de eerste vijf races van het nieuwe seizoen voorzichtiger zal moeten zijn bij het inhalen. Een incident zoals hij dat in Monaco meemaakte kan namelijk (terecht of niet) betekenen dat hij een race geschorst wordt.
Sinds het begin van seizoen 2014 krijgt een coureur strafpunten als hij fouten maakt in een race. Als je schuldig wordt bevonden aan een crash of ander incident, krijg je één of meer strafpunten toegekend. Scoor je als coureur meer dan twaalf punten in twaalf maanden, dan wordt je voor één race geschorst. Na de laatste race van het eerste seizoen van Max staat de teller voor hem op acht strafpunten. De vijf punten die hij kreeg in Monaco voor de crash met Grosjean verdwijnen pas in mei, tot die tijd zal hij dus voorzichtiger moeten zijn met inhaalacties.
Volgens Max Verstappen worden coureurs hierdoor ontmoedigd in te halen, en dat is slecht nieuws voor de fans. Die willen immers actie zien op de baan. “Als ik een riskante manoeuvre wil uithalen om iemand in te halen, moet ik me niet teveel zorgen maken over het eventueel toucheren van mijn tegenstander”, aldus Max. Als alternatief noemt Max een boetesysteem.
Max Verstappen won de harten van raceliefhebbers wereldwijd met zijn gewaagde inhaalmanoeuvres. Hij won mede daardoor de “Personality of the year”-award op het jaarlijkse FIA-gala, waar hij ook aan de haal ging met de award voor de beste inhaalmanoeuvre van het jaar. Misschien is het dus niet zo’n gek idee dat de FIA luistert naar Max Verstappen.
logistiek zegt
Hij heeft blijkbaar al geld over.
sydney zegt
Max moet niet zo huilebalken,die regels zijn er voor iedereen nu eenmaal.Terecht of niet terecht.Deal with it, zo is het leven.
bartteeuwen zegt
@sydney: Ik ben het anders toch wel grotendeels met hem eens. Als een coureur eerst moet overwegen of hij een eventuele straf te
bartteeuwen zegt
kan hebben voordat hij in gaat halen, dan klopt het systeem naar mijn mening ook niet.
mashell zegt
@bartteeuwen: Dan werkt het systeem toch juist optimaal? Als een coureur één keer meer nadenkt voordat hij een do-or-die poging doet dan werkt het. Inhalen is dankzij DRS en Kers systemen relatief gemakkelijk geworden, grote risico’s nemen is daarom ook helemaal niet meer nodig.
toshtie zegt
@mashell: dat maakt het er niet leuker op. Ben het wel met Max eens.
michael_steel zegt
@mashell: Het systeem werkt optimaal voor coureurs die vooraan rijden in bolides die op de rechte stukken toch geen partij zijn voor anderen. De coureurs die al in het nadeel zijn van een mindere motor qua power, moeten het juist hebben van het inhalen in de bochten, en het extra laat afremmen vlak voor de bochten. Deze coureurs moeten met veel meer risico rijden dan de mannen vooraan. Alleen al in dat opzicht is dit hele strafpuntensysteem naar mijn idee een farce en benadeeld het alleen maar de teams in het middenveld.
michael_steel zegt
Ik bedoel @bartteeuwen.
bartteeuwen zegt
@michael_steel: Helemaal mee eens
Tonnie zegt
@mashell: volgens mij werkt het ook wel. Sindsdien veel minder kamikaze acties gezien van grosjean en maldonado.
michael_steel zegt
@Thijsj: Met dat verschil dat de kamikaze acties vooraan weinig tot geheel niet bestraft worden. De meeste straffen vooraan eindigen meestal in een drive trough voor de coureur of een 5 seconde straf. Bij de coureurs vooraan is zover ik weet amper 1 strafpunt uitgedeeld. En dat vind ik in mijn ogen de zaak behoorlijk scheeftrekken.
JvT zegt
@sydney:
“Deal with it, zo is het leven.”
Tuurlijk, gewoon lekker bukken. Goed principe om naar te leven…
dawwg zegt
@JvT: Tja, en daarom rijdt hij niet de in F1 en Max wel, met zo’n mentaliteit kom je er niet. Regels zijn regels, het excuus van elke foute NSBer in WW2, zijn we dat nu al vergeten ?
paginl zegt
@sydney: nee ik kijk inderdaad ook liever naar een optocht.
michael_steel zegt
@sydney: Hij heeft gewoon een punt. En daarbij komt nog een keer de willekeur om de hoek kijken de manier waarop deze strafpunten worden toegekend. Het ontmoedigt zeer zeker bij de coureurs de wil om een gewaagde inhaalactie aan te gaan.
stephanotis zegt
@sydney: Zo geredeneerd heeft Max zijn beste seizoen al achter de rug. Als je beter wilt worden dan je bent zul je kritisch moeten zijn, in de eerste plaats naar jezelf en vervolgens naar je omgeving.
gregorius zegt
klas ook dat dit systeem er is sinds 2014.
… en Maldonado heeft nog altijd geen 12 punten weten te regelen!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, het blijft lastig. Wanneer ben je gewoon aan het inhalen, en wanneer breng je je zelf en mede coureurs moedwillig in gevaar. De grens is er dun, en er moeten nou eenmaal regels zijn. Een betere oplossing kan ik zo ook niet even bedenken.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Ik vind het ook een beetje dubbel eigenlijk. Er is altijd gevaar bij het racen, dat zal ook altijd zo blijven. Een crash zit altijd in een heel klein hoekje, kan je niet omheen. Er is zeker een grens, maar een coureur moet zich niet inhouden als hij iemand voorbij wil en kan. Maar mocht je meerdere keren schuldig zijn aan een crash met een andere coureur hoort daar wel een straf bij, wat ik alleen niet begrijp is dat die strafpunten niet worden kwijtgescholden na het einde van een seizoen. Laten we de vergelijking eens maken met voetbal; Kaarten die je oploopt in de laatste 2 wedstrijden van het seizoen tellen mee in het seizoen er op. Alle andere worden kwijtgescholden. Waarom moeten de strafpunten dan wel in de Formule 1 12 maanden blijven staan?
rufctr01 zegt
Helemaal met Max eens, F1 moet weer uitdagender worden ipv een regeltjesfabriek!
hanse1one zegt
Bleiter….
pomoek zegt
Zeker iets waar binnen de F1 goed naar moet worden gekeken. Verder zou een “compacter” veld wel lekker zijn. Misschien gaan werken met restictors en dergelijke zoals in andere race klassen?
jaapiyo zegt
@pomoek: Man man man…Het is al erg genoeg dat ze toerenbegrenzers hebben in die dingen. Straks stel je nog voor om met strafgewicht te gaan werken voor de winnaars. Man man man…
Welkom in de darwinistische wereld van de F1, maak je een auto die 2 seconden sneller is dan de rest van het veld; gefeliciteerd je bent kampioen. Maak je een barrel dat 5 seconden per rondje tekort komt; helaas je verliest al je sponsors en gaat falliet, next.
Vind je dat niet mooi om te zien, kijk dan naar Formule Ford, Formule 4, Formule 3, GP3, WSBR, GP2, Indycar of een plethora aan tourwagenklasses.
pomoek zegt
@jaapiyo: Man man man wat een overdreven reactie. Als ik jouw idee zo lees dan rijdt er na 20 jaar formule nog maar 1 team rond, want survival of the fittest. Het afgelopen seizoen was, voor mij als Nederlander, aantrekkelijk vanwege Max Verstappen. Als die niet had rond gereden dan was het op enkele races na een uitermate saai en eenzijdig seizoen geweest. Natuurlijk is het enorm knap dat Mercedes het kampioenschap domineert, maar als kijksport is er weinig aan. De twee MB’s rijden met een zekere spoed achter elkaar aan en achter dit duo volgt de rest in steeds wisselende volgorde.
Maar misschien ligt het aan mij, ik vond het net zo saai dat elk jaar maar een paar clubs echt meedoen om de hoofdprijs in de Champions league.
Dus ja, ik zou het wel leuk vinden als andere teams zich meer mengen om de grote prijzen.
offroad zegt
Zonder dit systeem waren anderen coureurs ook minder voorzichtig en dan had Verstappen minder kunnen inhalen. Vooral die met een goed gevulde bankrekening kegelen een aanstormende Verstappen dan in de muur en betalen de sanctie.
Wanneer Nasr bijvoorbeeld in Spa hetzelfde had gedaan als Gasly (de auto naar buiten laten lopen en een duwtje geven), had Verstappen naast de Jong in het ziekenhuis gelegen. Dan had hij een gebroken rug gehad i.p.v. een prijs.
desjonnies zegt
Accountants.
Besturen de Formule 1
Daarom is het zoooo jammer dat Max Verstappen zijn ster nu pas rijzende is.
Eigenlijk had Max zijn Vader moeten zijn.
In die tijd.
Kon je nog dood ook
Want, we gaan dood……………..ALLEMAAL ( Adelheid Roosen)
clarkson zegt
@desjonnies: Dus jules bianchi leeft nog?
w0o0dy zegt
Op zich heeft hij te leven met de regels zoals ze zijn, maar dat neemt niet weg dat hij niet gewoon gelijk heeft dat het systeem echt racen in de weg staat. Bovendien heeft de FIA geblunderd bij het uitdelen van een flink aantal van de punten. Die aan het adres van Max waren nogal kinderachtig of zelfs complete onzin. De laatste 5(!!!!) kreeg hij omdat Button hem van de baan drukte na een inhaalactie (want Max had de wielen voor die van Button bij het aanremmen/ingaan van de volgende bocht). De FIA heeft geoordeeld dat Max een oneerlijk voordeel verkreeg door het verlaten van de baan.. Ze hadden beter Button kunnen bestraffen voor het niet geven van voldoende ruimte na te zijn ingehaald. Max had gelijk, kreeg een tijdstraf (oke een fout maar niet zo’n drama) maar ook nog eens 5 punten aan de broek omdat hij de plek niet terug gaf…..
Kimi maakte ook al eens een opmerking over het zwalkende beleid ten aanzien van wat toegestaan wordt of bestraft wordt op de baan. Zolang dit zo gevoeld wordt door de rijders zullen ze de gok moeten nemen en het risico op punten moeten negeren of ze moeten als makke schapen achter elkaar aan gaan rijden en F1 wordt weer dodelijk saai…
Your call FIA! Deadly boring VS Clear rules and consistent judgement that promotes racing. What’s it going to be?
bofkont zegt
Laat Max eerst maar eens echt wat presteren, dan mag hij meepraten.
maferick74 zegt
@bofkont: ach als jij hier ook mag meepraten, ben ik benieuwd wat jij hebt gepresteerd.
bofkont zegt
@maferick74: Dat is vrij simpel, al bijna 20 jaar netjes belasting betalen en nooit een dag zonder werk gezeten, de verheerlijking van topsporters heb ik nooit zo begrepen, een leuk betaald uit de hand gelopen hobby is het, ze dragen niets bij verder, neem bijvoorbeeld een verpleger of iemand die dag/nacht de stront van oude/dame heer opruimt, dat zijn de echte helden van deze maatschappij.
evo3 zegt
Alles wat ik dit seizoen gezien heb geeft aan dan Max een eerlijke racer is, hard maar wel fair. Helaas is de FIA net als alles en iedereen in de wereld die ergens een machtspositie heeft heel erg verkeerd bezig! Dit is maar een klein voorbeeld van hoe ver zij van de “normale” wereld afgedwaald zijn.
@Max. Vergeet de onzin regels! Wees jezelf en blijf rijden zoals je doet. Beter een keer een race op de bank zitten als één van de vele marionettes worden.
exclusieviteitsfreak zegt
De F1 wereld wordt meer en meer een politieke wereld en zijn de wetstrijd regels om in te verzuipen, net zoals de politiek in zijn eigen wetten letterlijk aan’t verzuipen is . . . , daar moet dus dringend iets aan gedaan worden, anders is er straks geen plezier meer aan de F1 wereld, het echte ruwe is er volledig aan’t afgaan . . .
philipf zegt
Hoevaak moet ik het nog zeggen? Max je bent echt een baas!