De nieuwe regels van de Formule 1 vanaf 2026 zijn gisteren gepresenteerd en Max weet nog niet goed wat hij ervan moet vinden.
Allang aangekondigd, maar gisteren dan echt gepresenteerd. Het technisch reglement en het uiterlijk voor de Formule 1 bolides die vanaf 2026 in de koningsklasse rijden. Er is lang naar uitgekeken, maar nu weten we dus alles.
De auto’s worden 10 centimeter smaller, 20 centimeter korter en 30 kilogram lichter. Nu is bekend dat Verstappen de huidige auto wat log vindt, dus dat de auto compacter wordt vindt hij een goede zaak.
Alleen die 30 kilo is te weinig. Aldus Max. Wat hem betreft had er wel 100 of 150 kilo af gemogen. Het elektrische aandeel in de hybride motorisering wordt vanaf 2026 groter. Dat betekent een dikke batterij aan boord en die weegt nu eenmaal veel.
100 kilo lichter kan op dit moment niet, maar dat is wel wat we nodig hebben om de auto’s wendbaarder en het racen echt leuker te maken
Max Verstappen in Montreal waar de Grand Prix van Canada deze week wordt gereden
Lichtere auto’s, blije coureurs
Het nieuwe reglement is erop gericht dat auto’s beter tegen elkaar opgewassen zijn. Het gewicht is daar één factor in. Nu moet een Formule 1 auto minimaal 798 kilo wegen. Daar gaat dus 30 kilo vanaf.
Te weinig vindt ook Lewis Hamilton, maar het is een begin. Hij vindt de auto nog altijd te zwaar. Daarnaast maakt de zevenvoudig wereldkampioen zicht zorgen over de snelheid van de auto. Coureurs die op de simulator al getest hebben hebben Lewis laten weten dat de auto’s langzaam zijn.
Max Verstappen is één van die coureurs en hij doelt daarmee onder andere op het concept waar bij de nieuwe auto’s moet worden teruggeschakeld op rechte stukken om energie terug te winnen. De helft van de aandrijving moet immers elektrisch zijn vanaf 2026.
Actieve aerodynamica
Inmiddels is Max Verstappen al iets positiever over de nieuwe regels. De voor- en achtervleugel worden beweegbaar voor meer grip in de bochten. Door de verschillende standen moeten ze grip in de bocht op leveren en minder luchtweerstand als de auto rechtuit gaat.
Waarschijnlijk zijn ze er met testen en simulaties achter gekomen dat alleen op deze manier een fatsoenlijke ronde gereden kan worden zonder dat de batterij na één rondje al leeg is. Aldus Max.
Inhalen
De coureurs zijn bang dat de nieuwe regels er vooral weer voor gaan zorgen dat het veld weer uit elkaar gaat vallen. Nu komt juist vooraan alles dichterbij elkaar wat spanning brengt.
Voor inhaalacties is er ook iets nieuws bedacht. De DRS-knop verdwijnt, maar er komt een mogelijkheid om het vermogen van de motor tijdelijk op te schroeven als de voorganger binnen een seconde rijdt.
Gemengde gevoelens
Al met al heeft Max Verstappen nog wat gemengde gevoelens bij de nieuwe regels. Hoe effectief alles gaat worden is nog even bezien aldus de huidige wereldkampioen. Hij vindt het moeilijk om er iets over te zeggen op dit moment.
Over de periode die hierna moet komen wordt ook al nagedacht. Zo wil Formule 1 baas Stefano Domenicali het liefst dat de F1 motoren vanaf dan weer gaan brullen. Wij zijn voor.
mashell zegt
Als Max Verstappen leuker wil racen moet hij eens ophouden telkens pole position te pakken en dan in de race van de rest weg te rijden!
ponnie zegt
Als ze eens ophielden met al die mario kart onzin zou het al een hoop schelen.
Richmond zegt
Correctie: je krijgt een z mode (gewone stand) en X mode waarbij je de stand van de voor en achtervleugel kan veranderen om de drag te verbinden. Onbekend nog hoe en wanneer dit gebruikt kan worden.
Daarnaast heb je de manual overtake manoeuvre waarbij je de kers kan gebruiken om tijdelijk extra snelheid te hebben. Hier ook nog niet bekend wanneer en waar die gebruikt kan worden.
gregorius zegt
Er wordt dus via de F1 geregeld hoeveel elektrische power ze nog mogen gebruiken bij welke snelheid; en als je dus binnen 1 sec van iemand rijdt, zal de elektrische motor het nog wel blijven doen. Dat is toch wat gek? Maar goed, we zullen zien of het werkt.
Ook las ik dat het vermogen van de motoren omlaag moet en dat ze dat dus mede doen door de benzine tank kleiner te maken. Terwijl ze nu dus rond de 11000 rpm opschakelen gaan ze straks naar 9000 oid?
We zullen zien wat het wordt.
Richmond zegt
Die 1 sec staat nergens vastgelegd. Het is niet bekend hoe, hoe vaak en waar het gebruikt kan worden. Wel is het bekend dat het gebruikt kan worden vanaf 290 km /u tot 355km/u voor de auto die ervoor rijdt en tot 357 km/u voor de achtervolger. Ofwel die kan 2 km/u harder op het rechte stuk.
Het vermogen uit de verbrandingsmotor gaat naar 450kw en die dan de mgu-k naar 350kw in totaal iets van 1100pk. De Fia heeft nog niks gezegd over de benzinetank of de toeren. Wel dat ze verplicht sustainable brandstof gaan gebruiken.
De auto’s worden 20cm korter en 10cm smaller. De vloer wordt smaller en simpeler. De diffuser kleiner. Voorbanden 2,5cm smaller en achterbanden 3cm kleiner.
Ook is er 55% minder drag en 30% minder downforce
mashell zegt
Uit het AD begreep ik dat de DRS vervanger ook de voorganger af remde. Ik ging er maar vanuit dat het AD op dat punt het concept niet goed begrepen had want dat zou wel heel onsportief aandoen. Hoe begrijp jij dat?
Richmond zegt
Op de site van de FIA: Manual Override mode has been included to create improved overtaking opportunities. While the deployment of a leading car will taper off after 290kph, reaching zero at 355kph, the following car will benefit from MGUK Override providing 350kW up to 337kph and +0.5MJ of extra energy.
Nee de voorligger wordt niet afgeremd, maar de achterligger kan door “mom” iets langer gebruik maken van de elektrische ondersteuning op het rechte stuk.
HZW zegt
De Formule 1 lijkt wel gedegradeerd te worden naar een soort van Formule 2+ categorie.
Richmond zegt
Als de Fia niks doet klaagt men dat de auto’s te groot zijn dat de drs nep is etc. Nu krijgen we andere regels met iets kleinere auto’s die het volgen en inhalen gemakkelijker zou moeten maken is het ook niet goed.
Terug gaan naar de tijd van de V10, V12 of V8 gaat niet gebeuren. De fabrikanten willen dat niet. Heb je alleen een wk met Ferrari