Inhalen, dat kan weleens lastig worden in de F1 anno 2020. Zoveel kunnen we althans opmaken uit de woorden van Max Verstappen.
De spanning is om te snijden in de F1 paddock. Na de eerste drie testdagen van het jaar is één ding duidelijk: Mercedes is weer kampioen. Zeker als DAS voor het aanstormende seizoen níet verboden wordt. Bij deze willen we Lewis Hamilton dan ook feliciteren met het evenaren van Schumachers onaantastbaar geachte record van zeven titels. Maar wie pakt achter de zilveren de tweede plek? Die strijd ligt nog helemaal open.
Max Verstappen maakt met zijn Red Bull Racing team nadrukkelijk aanspraak op plek drie in het coureurskampioenschap. De RB16 heeft weliswaar geen DAS, maar heeft wel wat input gekregen van designtijger Adrian Newey. Daarnaast heeft de Honda power unit er naar verluidt weer wat pk’s bij na deze winter. Daarbij is de motor op het oog ook betrouwbaar. Terwijl het bij Ferrari nog niet allemaal op rolletjes lijkt te lopen, maakte Max afgelopen week liefst 254 rondjes. Een dergelijk aantal was enkele jaren geleden nog een utopie voor Honda tijdens de testweken.
Doch je kan de Italianen natuurlijk nooit uitvlakken. Daarnaast is het ook even afwachten hoe goed de roze Mercedes van Racing Point en de McLaren uit de verf komen. Om toch als tweedebeste uit de bus te komen, is het volgens Verstappen extra belangrijk dat hij en het team dit jaar ook snel zijn op de zaterdagen. De nieuwe auto’s zijn volgens de Nederlander namelijk wel snel, maar ook heel lastig te volgen:
Deze auto’s zijn echt fantastisch om mee te rijden, we gaan wel wat baanrecords breken dit seizoen. Maar het is echt verschrikkelijk om een andere auto te volgen. Je verliest enorm veel neerwaartse kracht. En de auto’s worden elk jaar sneller, dus het wordt ook elk jaar weer erger.
Inhalen zal dan ook nog lastiger worden dan het al was, zo verwacht inhaalkoning Max. Maar goed, als Max elke race vanaf P3 weg kan rijden, kan hij daar dan ook makkelijker blijven. Een mooi vooruitzicht, of zie jij liever Perez derde worden achter Hamilton en Bottas?
schuimbekje3 zegt
254 rondjes in een honda, de renault had dan al 4 keer vervangen geweest als dit het eerste volle seizoen van tenault tijdperk was in een RB
Richmond zegt
@schuimbekje3: voor het hybride tijdperk is RB 4x kampioen geworden met Renault, dat vergeet RB en vele anderen. Honda McLaren en Honda Torro Rosso haalden ook geen 250 ronden. RB heeft heel erg geprofiteerd van TR als rijdende proefbank, omdat ze zelf het risico niet wilden nemen.
rhellema zegt
@benja01: wat heel veel mensen ook vergeten dat in het verleden behaalde successen geen garantie voor de toekomst zijn.
Renault leverde toen alleen de motor en maar het chassis van de auto is ook een zeer belangrijk gegeven voor een succesvolle auto.
Kijk maar naar vorig seizoen:
McLaren Renault 145 punten
Renault 91 punten
McLaren heeft het grote Renault het snot voor de ogen gereden. En dat terwijl Abiteboul maar blijft roepen dat ze het beste pakket hebben…sure!
Richmond zegt
@rhellema Ik zeg niet dat RB bij Renault had moeten blijven, het was/is duidelijk dat Renault geen goede hybride motor gebouwd heeft. Alleen RB en de fans van RB (en van Max) vergeet dat RB ook succes gehad heeft met Renault. Sterker, zonder dat huwelijk was RB nu geen topteam. Ofwel respect hebben voor in het verleden behaalde successen en je oude partners. En niet doen alsof je nieuwe partner opeens het wiel voor jou heeft uitgevonden.
En ja Ab van Renault moet ook gewoon eerlijk zijn en erkennen dat ze achter de feiten aanlopen.
seicilindri zegt
@benja01: in de tijd dat Red Bull met Renault reed en Vettel 4x wereldkampioen werd had Renault ook zeker niet de snelste motor. Wel had men het snelste totaal pakket qua chassis / motor en zeker ook strategie. Zo had Alonso met Ferrari gewoon de wereld titel kunnen halen als ze in de laatste race de strategie niet verpest hadden.
ahaaa zegt
@benja01: ja leuk maar daar heb je nu toch niks aan?
pa045 zegt
Ik vind het echt knap hoe @jaapiyo en heel veel reaguurders al zo overtuigd kunnen zijn van de Benzen. Is iedereen zo bang voor spanning?
Ik denk dat RB met een zeer sterke Honda motor zeker niet bij voorbaat verloren is.
lekkerlinksrijden zegt
@pa045: dat hebben er hier al 6 jaar achtereen geroepen, maar wie staat aan het einde met DE beker in zijn handen
autosiast zegt
Precies wat je zegt. Het is nog maar te bezien wat het voordeel daadwerkelijk zal zijn voor MB. En Ferrari op voorhand al uitgesloten…. Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Lijkt alsof ze bij Ferrari juist lekker in de underdog positie willen blijven. We zullen pas echt weten hoe het zit tijdens de kwalificatie in Australie, voor nu is er echt niks over te zeggen.
kempenaer zegt
DAS is weer typisch iets dat een groot merk met een gigantisch budget kan ontwikkelen.
Ze zullen nog wel een paar van dit soort dingen op de plank hebben liggen bij MB.
Het kan heel bepalend zijn in een seizoen. Te bepalend. Dat maakt de F1 minder interessant.
sander1980 zegt
Das Haus…
rolov zegt
We zullen de eerste race masr eens afwachten ipv gelijk mercedes het kampioenschap te geven. Wie zegt dat das helpt? Banden sparen kon max als de beste zonder dat systeem.
ericd zegt
Die hele ellende met moeilijk volgen is begonnen toen de auto’s van 1.80 meter naar 2 m. breed gingen. Laten ze nou eens beginnen met de bolides een stuk compacter te maken (ze zijn nu even lang als een RR Phantom). Krijg je meer level playing field.
mpgc zegt
Ik moet nog zien dat DAS echt iets oplevert in de praktijk. Veel bepalender zijn volgens mij de veranderingen aan de ophanging van de Mercedes en de Red Bull. Met name aan de achterzijde heeft men de ophanging hoger bevestigd zodat het effect van de diffusor verhoogd wordt. Dat is extra downforce (vrijwel) zonder extra luchtweerstand. De RB heeft aan de voorkant ook een andere ophanging gekregen die beter zou moeten functioneren in langzame bochten en de airflow zou moeten verbeteren. Ik zou er nog niet zo zeker van zijn dat Mercedes duidelijk weer nr 1 is. Eerst volgende week maar eens afwachten.
Alex_79 zegt
Het is helaas een logische opmerking als je kijkt naar al die verschrikkelijke bargeboards en andere flapjes die nog steeds niet verbannen zijn. Dat spul genereert enorm veel vuile lucht waardoor je gewoon niet kan inhalen, en daarom kwamen ze met wassen neus ‘DRS’ om dat een beetje te verdoezelen. Maar DRS was helemaal niet nodig geweest als je al die bargeboards had verboden. Maar ja, daar zou dan wel weer een veto van iedereen op zijn gekomen. Hopen op verbetering in 2021
brammetjedeb zegt
En wat is nu daadwerkelijk de tijdwinst met dat DAS? Er is nog niet voluit gereden toch?
metalmike zegt
@brammetjedeb: Wellicht niet eens tijdswinst, maar minder bandenslijtage, waardoor men langer door kan rijden of langer kan pushen.
brammetjedeb zegt
@metalmike: slijten die banden niet harder in de bochten???
potver7 zegt
@metalmike: minder bandenslijtage = hogere topsnelheid op de rechte stukken. Dus ja, tijdwinst, al is het maar een paar honderdsten…
paginl zegt
Dat DAS brengt precies niks. Gaan ze in de race ook niet gebruiken denk ik. De band word op een andere manier warm en slijt anders. Eerste bocht insturen geeft veel meer problemen omdat de band anders gesleten is, vies is en een andere temp heeft. Dit heet een afleidingsmanoeuvre
koeckenbacker zegt
@paginl: dat is iets wat iedereen lijkt te vergeten. Ik heb daar ook mn twijfels over. Alle temperatuur gaat uit de band. Iets waar ik rijders zeker over heb gehoord aan het einde van kemmel straight op spa. Ook de banden in het juiste window houden wordt wat anders, wat zo belangrijk is. Ik denk ook dat er risico’s aan zitten. Wat als je even moet sturen als je an je stuur aan t trekken of duwen bent? Extra handeling die zomaar fout kan lopen. Ik denk dat we ons niet al te druk moeten maken.
Dutchdriftking zegt
Tja, dan maar hopen dat Honda beter werk heeft gedaan dan Mercedes :)