De tijden van de eerste en tweede oefensessie zijn bekend.
Tijdens de eerste training vandaag in Monaco werd Max Verstappen vijfde. Later op de dag reed Max een tijd van 1.15,571 en werd hiermee vierde. Dit is een prima tijd, maar Ricciardo was iets verrassender. Hij reed met 1.14,607 de snelste tijd.
Hier moet bij vermeld worden dat Ricciardo met de krachtigere motor reed ten opzichte van Max Verstappen. Die moest het met een minder snelle variant doen, maar beiden heren reden wel op nieuwe, ultralichte banden. Lewis Hamilton en Nico Rosberg reden niet geheel verrassend de tweede en derde tijd. Verder waren er veel ongelukken, waarbij Grosjean al in de openingsfase de muur raakte bij het uitkomen van de tunnel. Later crashte Rio Haryanto op precies dezelfde plek en knalde Kevin Magnussen in de laatste bocht tegen de muur. Spektakel genoeg dus.
Had Max Verstappen eerste kunnen worden als hij met de krachtigere motor ten opzichte van Ricciardo reed? Misschien, maar het blijft een prestatie van Ricciardo. Laten we vooral niet vergeten dat Max in Barcelona ook op de vierde plek eindigde, en we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Check HIER hoe Max over aanstaande race in Monaco denkt.
Dutchdriftking zegt
Komop, 1 Mercedes er af, 2 maal Red Bull op het podium!
xiran zegt
@dutchdriftking: Lewis heeft genoeg stress. Zou zomaar kunnen.
bassx zegt
Ochtend oefensessie was toch vroegtijdig afgelopen omdat een putdeksel niet vast(gelast?) zou zijn, deze door Rosberg zijn opgewipt en op de voorvleugel van Button geknald? Althans dat was het laatste wat ik zag voordat de livestream van Sky eruit knalde. Was een behoorlijke gevaarlijke situatie, misschien niet geheel onbelangrijk om dit er even bij te vermelden :)
keeper1 zegt
@bassx: altijd hetzelfde verhaal met Rosberg en zijn opgewekte putdeksels…
theracingelf zegt
Oefensessies..?
jordydeknecht zegt
@theracingelf: test ronden rijden weet je niet
theracingelf zegt
@jordydeknecht: Zoiets heet een vrije training ;)
awesome zegt
@theracingelf: juist, dus een oefensessie.
theracingelf zegt
@awesome: Dan snap je dus vrij weinig van wat ze tijdens een vrije training doen.
jordydeknecht zegt
@theracingelf: Oops, my bad
ruzzz zegt
@theracingelf: Waarom is het dan ”Free Practice” (practice=oefening)? Wat mij betreft zijn de vertalingen ”oefensessie” en ”vrije training” uitwisselbaar. Ben wel benieuwd naar uw redenatie.
theracingelf zegt
@ruzzz: Omdat in deze context “practice” meer vertaald is naar “beoefenen” of “uitvoeren” in plaats van daadwerkelijk “oefenen”.
Free practice of vrije training komt voort uit het feit dat je vroeger in een vrije training alles mocht doen wat je maar wilde, je hoefde niet te voldoen aan de reglementen en je was letterlijk vrij om te doen wat je wilde. Tegenwoordig is dit niet meer het geval en zou je dus eigenlijk het woord free of vrije weg kunnen/moeten laten.
Oefenen klinkt alsof de coureurs er nog niks van kunnen en eerst nog moeten oefenen. Dit is niet waar, een vrije training is om je auto af te stellen, dingen te proberen en te optimaliseren maar in feite niet voor coureurs om te “oefenen”
Misschien is het beter om af te stappen van het woord “practice” en het voortaan een “test session” noemen, dat komt meer overeen met waar deze sessies voor bedoeld zijn.
viezefreddyw zegt
Dit waren toch wel erg leuke trainingsessies om naar te kijken. Veel ongelukken en foutjes hier en daar. Hamilton liet zien nogal hopeloos uit vorm te zijn door meerdere keren zich te verremmen. Haryanto, Grosjaen en Massa hebben beste klappers gemaakt. Vettel met aardig wat spins, Bottas met een wel heel spannend momentje in de tunnel. Een of andere put die voor aardig wat schade zorgde. Ja, zo’n training kan nog wel eens leuker zijn een race zelf.
lambo4all zegt
Of Merc’s hebben wat lopen zandbaggen of Ricciardo gaat als een kanon
TheVeenmeister zegt
Ultralichte banden?? Volgens mij zijn t ultra zachte..
;)
VeniVidiVici zegt
@TheVeenmeister: Ach ja, zelfs wordt er een Toro Rosso als artikel hoofdfoto gebruikt… is ook lekker slordig!
martijn11 zegt
Hopelijk weer podium
john4545 zegt
Verstappen zette een snelste tijd in S1 neer toen hij werd opgehouden door Vettel. Is daarna nog paar keer opgehouden dus was niet helemaal representatief. In het begin hadden Ric en hij vrije baan en zat er 3 tiende tussen. Erg knap.
Ik heb erg uitgekeken naar Barcelona en ook Monaco. Dit zijn geweldige baantjes voor de RB12. Met die nieuwe motor lijkt Mercedes hier het af te moeten leggen, wat opzich al knap is.
Maar er zijn nog wel wat GPs om naar uit te kijken dit jaar:
– Britse GP (8-10 july)
– Hongarije (22-24 july)
– Belgie (26-28 aug)
– Singapore (16-18 september)
– Japanse GP (7-9 oktober)
– USA GP (oktober 21-23)
– Brazilie (11-13 november)
Dat zijn allemaal tracks waar de RB12 de snelste auto gaat zijn, en dus potentieel een Max overwinning kan opleveren. Chips en cola klaarzetten heren.
vtechlover zegt
@john4545: rb12 de snelste? 6 van de 7 tracks die jij opnoemt komen hoge snelheden in voor, en zal de pktjes van mb toch de overhand van het veld nemen..
john4545 zegt
@vtechlover: Maar ook veel snelle bochten, waar de RB12 gewoon superieur is. Vettel heeft in 2011, 2012 al laten zien met een iets minder sterke auto op bv Spa een pole en win te kunnen pakken. Als Renault het verschil onder de 30 pk kan houden zie ik RBR als de te kloppen auto op bovengenoemde tracks.
vtechlover zegt
@john4545: dat is het hem juist, mb’s hebben ook gewoon een dijk van een chassis
john4545 zegt
@john4545: Mercedes lijkt een geweldige balans te hebben, veel mechanische grip maar aerodynamisch zie ik ze niet in de buurt van de RB12 komen.
De RB12 moest met veel inder aero druk rijden om verschil pks te compenseren maar met die nieuwe motor kan RBR met hun normale aero-settings rijden. Wat er dan gebeurt zag je gisteren. Nee, ik heb veel vertrouwen in die auto en Max zn kansen dit jaar.
kilum zegt
@vtechlover: 1 of 2 lange rechte stukken en verder heel veel bochten maakt het overall geen power track.
w0o0dy zegt
De tijd van Ricciardo is Mega en kwam nogal uit het niets Veel sneller dan de rest is opmerkelijk. Ik denk dat Mercedes nog wel wat sneller kan maar 1:14.7 is erg snel. 0,6 respectievelijk 0,9 sec voor de beide Mercedes rijders… dat zal niet zo blijven.
@shjdejee: rijdt Max weer voor TR? ?
rob5nismo zegt
@w0o0dy: vorig jaar heren
michaelvb87 zegt
Dat lijkt me geen foto van Max aangezien het een Toro Rosso is? :)
awesome zegt
@michaelvb87: Monaco 2K15
ds3thp zegt
Nette tijden zo toch!! Ben heel erg benieuwd naar de kwalificatie.
Wat betreft de banden: dit zijn toch Ultra-Softs en niet Ultra lichte banden zoals in de tekst?! ;-)
HZW zegt
Foto van vorig jaar vermoed ik.
bernardoo zegt
Foto is een Toro Rosso amigo’s
clarkson zegt
@bernardoo: meen je?
eefie zegt
Ik had van Max niet iets anders meer verwacht ?
sanki zegt
Nee denk niet dat Max dan sneller was geweest. Max is nog steeds de auto aan het ontdekken. In monaco is het echt een voordeel als je precies je uiterste weet van de auto. En die weet hij simpelweg nog niet door de weinige races die hij erin heeft gereden.
Daarom wel des te knapper dat hij er zo dichtbij zit…
clarkson zegt
Ik begrijp er he-le-maal niets van dat max niet de nieuwe motor heeft gekregen! Belachelijk!
w0o0dy zegt
Bijgaand een video waarin Max zijn geheime inhaal actie voor Monaco oefent op een kart! Niet verder vertellen hoor, straks doen alle F1 coureurs het zo.
https://www.carthrottle.com/post/this-flying-go-kart-overtake-might-just-be-the-best-racing-manoeuvre-ever-seen/
pinut187 zegt
Ziet er veel belovend uit. Nu maar zien in de kwalificatie en gaan voor een podium deze zondag.
Alfarobert zegt
Gewoon uit de muur blijven.Er gaan er nog genoeg inknallen denk ik.Dan kom je al een heel eind.Hoop dat het weer een leuke race wordt zondag.Ik zie vanzelf wel waar Max eindigt.Hij is in elk geval sneller dan wij met z’n allen bij elkaar.