Een moedeloze Max Verstappen na afloop van de Grand Prix in Monza, met twijfels over de vierde titel.
Nog altijd prijkt de naam van Max Verstappen bovenaan het lijstje met de meeste punten. Volgens de coureur zelf is het een kwestie van tijd dat zijn naam zakt naar de tweede plaats, of zelfs erger. Na afloop van de race in Italië gister heeft de Nederlander aangegeven niet meer in de titel voor het wereldkampioenschap te geloven.
Geen vierde titel voor Max Verstappen
Wij zien een race met een slecht resultaat, Max weet natuurlijk nog beter hoe de vork in de steel zit. Zo’n uitspraak doet de Limburger niet zomaar. De auto is dermate slecht geworden dat Verstappen niet denkt nog wereldkampioen te worden dit seizoen. Daarmee verwacht de coureur dat de komende races slechte resultaten te wachten staan voor Red Bull Racing.
Auto slecht, team slaapt
Hij omschrijft de RB20 als een monster van een auto. Max heeft niet alleen kritiek op de auto, maar ook op het team. Zo ging de eerste bandenwissel alles behalve soepel. Daarnaast had de Nederlander tijdens de race door dat hij op een betere motorstand kon rijden dankzij een volle batterij, maar daar moest hij het team via de boordradio voor wakker schudden.
De komende week zullen er weer de nodige vergaderingen georganiseerd worden binnen Red Bull Racing. Daarin geeft ook Max zijn feedback door aan het team om de auto beter te krijgen. Simulaties daargelaten, pas bij de eerste vrije training weet het team of de auto pas beter is geworden. Zo aan de buitenwereld lijkt er nog geen paniek te zijn bij Red Bull, reken maar dat er intern wel het nodige speelt.
De aankomende races zijn in Azerbeidzjan en in Singapore. Max verwacht er weinig van, dat belooft weinig goeds voor de resterende races van het seizoen.
Papageno zegt
Manifesteren kun je leren. Als je nu al (met nog zo’n voorsprong) de handdoek in de ring gooit. (of het is een tactisch spel om het team wakker te schudden)
Richmond zegt
Dat spel zijn ze al voorbij. Iedereen is er druk mee bezig en ze denken te weten waar het aan ligt, maar de oplossing is er niet meteen. Dus ondertussen blijft de schade oplopen. Dan kun je wel roepen we geloven er nog steeds in, maar dan houd je alleen jezelf voor de gek.
hondafiel zegt
Als maar voldoende kennis binnen Red Bull is weggelopen dan weet je dat het een hele moeilijke tijd gaat worden in de komende periode.
RutgerK zegt
Dee RB20 komt uit de koker van Newey en Newey is nog tot maart 2025 in dienst van Red Bull. Dat hij zich niet met de auto voor volgend seizoen zal bemoeien lijkt mij wel een optie maar de RB20 aan de gang krijgen is toch wel iets waar hij een verantwoordelijkheid voor draagt.
In mei had hij aangegeven dat er een eigenschap was van de RB20 die hij verontrustend vond maar wel hoopte dat in de loop van het seizoen op te lossen en in ieder geval voor het volgende seizoen.
brammetjedeb zegt
Volg jij f1? Want het zal toch vooral aan moeten komen op puntverlies van lando om überhaupt nog die titel te kunnen winnen. Of RBR moet iets uit de hoge hoed toveren, maar daar gelooft vrijwel niemand meer in. Positieve instelling, niet realistisch…
PunicaOase zegt
Gisteren was wel echt sneu van RB. Hopelijk geven ze het nog niet echt op voor dit seizoen..
str8six zegt
De rijderstitel zie ik niet zomaar verdwijnen, de constructeurstitel des te meer. Maar even wat anders; Ferrari winst op Monza is toch iets wat elke F1 liefhebber kippenvel geeft? Kreeg flashbacks naar het Schumi-tijdperk. Wat een sfeer en wat een passie! 👌🏻
Visje66 zegt
Met nog 8 races te gaan, en 3 sprint races, gaat Max de voorsprong echt niet meer vasthouden. Teveel punten die nog vergeven kunnen worden. Als RB niet beter wordt dan gaan er meer rijders dan alleen Lando kans maken op het WDC.
Design_Driven zegt
Hoe meer rijders, anders dan Norris winnen de komende races hoe beter het is voor Verstappen.
pitapita zegt
Precies. Zolang de McLaren, Mercedes en Ferrari coureurs de rest van de overwinningen min of meer gelijk met elkaar verdelen, heeft Max meer dan genoeg aan zijn voorsprong.
pitapita zegt
Dat gezegd hebbende, het slaapt toch wel een stuk lekkerder als je de resterende wedstrijden vrij constant in de top 6 zou rijden en af en toe een podiumpje pakt. Maar dat lijkt nogal een harde noot met de huidige auto.
scoobyej20 zegt
Zeker weten! Mooi om weer is een Ferrari te zien winnen op Monza!
anthwan zegt
Dat hele Redbull stort sneller inelkaar dan het Duitserijk in 45′. Alle slimme tactische en technische mensen zijn al vertrokken alleen Max nog en is het letterlijk het nieuwe Williams.
Richmond zegt
Volgens Max is dit niet 1 op 1 aan elkaar te koppelen. Ja het zou natuurlijk beter zijn als die mensen er nog steeds zouden zijn, maar uiteindelijk heb je 1 team en niet dat Newey in zijn eentje de auto maakte. Ook met Newey had dit kunnen gebeuren, alleen waren de problemen misschien wel sneller opgelost. Hij kon natuurlijk heel goed richting geven en met ideeën komen.
drdre1 zegt
I’m mean…like literally! Als RB letterlijk het nieuwe Williams is geworden dan zou er wat andere livery op de auto zitten toch? Maar wat je probeert te zeggen: eens. Als iedereen daar weg is (of gaat), tja… maar wat ik me dan nog steeds af vraag is ‘hoe dan’? Meer geld elders is natuurlijk één oorzaak, maar ik weet niet hoe dun de spoeling bij RB inmiddels is geworden. En wat was de trigger? Kan me niet voorstellen dat ’t het akkefietje van Christian Horner was eerder dit jaar, maar ’t zal vast ook niet hebben meegeholpen in de overtuiging te blijven.
Johanneke zegt
Op verse mediums ook tijd verliezen op de 2 mercedes met oudere hards in de laatste stint. Het is dat Norris weinig weet te winnen, anders was ie al veel dichterbij geweest. Ik zou op dit moment ook mijn geld inzetten op mclaren. Die moeten wel een erg slecht weekend hebben willen ze achter Max eindigen.
Richmond zegt
Volgens Max en Horner in de post race interviews, hebben ze een balans probleem waarbij de voor en achterkant niet meer communiceren. Of de auto heeft overstuur of deze heeft onderstuur. Als ze het een compenseren, komt het andere om de hoek kijken. Daarnaast zegt de windtunnel dat deze problemen er niet zijn, maar de werkelijkheid zegt van wel. Dus er is ook een correlatie probleem tussen de tools op de fabriek en de auto op de baan. dat maakt het nog moeilijker om de oorzaak en oplossing vast te stellen.
PunicaOase zegt
Wat ik me dan afvraag: kunnen ze gewoon niet wat terug in de tijd qua upgrades en iedereen weer het snot voor ogen rijden, althans in ieder geval de balans weer hebben.. Ze hebben toch niet alles weggegooid zou je denken..
991TurboS zegt
De anderen zijn inmiddels sneller dan Red Bull ooit was. Dus dat is geen oplossing.
Richmond zegt
Horner heeft ook gezegd, beetje vreemde opmerking, dat hun auto ook gewoon erg ingewikkeld is en misschien daarin zijn doorgeslagen..de McLaren ziet er veel simpeler uit. En dat ze daardoor nu misschien tegen het plafond aan zitten al. Ook dat het probleem misschien veroorzaakt is door het toevoegen van downforce en het daarin misschien moeten zoeken..het zijn allemaal mogelijkheden.
brammetjedeb zegt
Nee, dan is ie niet snel genoeg meer.
mlo zegt
Herkenbaar. Programma’s zijn oorspronkelijk geschreven door mensen met kennis van de materie. Vervolgens gaat de techniek verder (temperaturen, snelheden, etc.), buiten de parameters van wat er in de programma’s geschreven is. De mensen die de systemen gebruiken zien op het beeldscherm dat er geen problemen zijn, maar die zijn er dus wel degelijk. Dit gebeurt veel, kwestie van terug naar af en naar de boeken.
Edge zegt
Maar Verstappen heeft in het verleden meerdere malen laten zien dat hij echt heel sterk kan zijn in een auto met een oversturend karakter. Met onderstuur heeft hij juist meer moeite. De tijdelijke oplossing lijkt mij dan ook relatief eenvoudig: Zorg dat die voorkant goed is, en Verstappen managet het wel met dat overstuur
harrie zegt
De dreiging is zeker reeel, maar ik zie Norris ook nog wel ingehaald worden door Piastri en/of Leclerc ipv dat hij Max gaat verschalken als zijn foutenlast onder druk zo hoog blijft.
R82 zegt
Of zou de theorie van Peter Windsor wel kloppen. Dat RB een remsysteem heeft gebruikt dat zich in een grijs gebied bevond. Iedereen ontkent dit namelijk. De geruchten gaan dat ze na de GP van Miami al aanpassingen hebben moeten doen. Tevens is er het technisch reglement uitgebreid m.b.t. het remsysteem tijdens de zomerstop.
Het doet mij denken aan het verhaal van de Fuel Sensor bij Ferrari een aantal jaren geleden. Ze waren zo snel en ineens was alle performance weg. De geruchten gingen toen al dat ze iets met de Fuel sensor hadden gedaan om zo meer performance te krijgen. Maar iedereen ontkende dit. Toch was er niet veel later een aanpassing in het reglement m.b.t. deze Sensor.
Dit naar buiten brengen wil je natuurlijk ook niet als Fia zijnde, je hebt immers een bedrijf te beschermen en het grijs gebied opzoeken zal veel vragen oproepen bij de Fans over de eerlijkheid van de sport. Zelf vind ik het wel mooi altijd, dat teams zo sluw zijn.
Ja ik weet het is is allemaal ver gezocht, maar wie weet is er toch iets van waar.
petroldrinker zegt
Ik had hetzelfde al zitten denken inderdaad, er is wel gesuggereerd tijdje terug dat redbull iets in de autos heeft aan moeten passen van de FIA ivm regelementsweizigingen… Zou wel heel erg zijn als ze alleen daarom zover terug vallen, dan was de rest vd auto wss nooit echt goed dus….
Richmond zegt
Die theorie moet echt los gelaten worden en Windsor ook want behalve “fans” gelooft niemand dat . In de paddock heeft niemand erover, zelfs de media niet..
R82 zegt
Ja ik kom eigenlijk nooit in de Paddock, jij wel ? Gaaf…. Wil ik wel nog eens een keertje doen eigenlijk. Welke grandprix is dan het mooist? Zijn er nog andere geruchten in het paddock?.
En zijn “fans” anders dan Fans? . Ik vraag mij af of ik nu een “Fan” ben, of een fan. Mijn vrouw vroeg dit laatst aan mij. Ben je nu Fan of een “fan” van de formule 1. Ik zeg geen idee, maar ik denk dat Richmond dat wel kan beantwoorden.
Richmond zegt
Ooh wat zijn weer grappig
drdre1 zegt
De geloofwaardigheid van de F1 wordt in zo’n geval wel behoorlijk op de proef gesteld en investeerders zullen hun precious merknaam niet aan schande en valsspelen willen verbinden. Zeker nu Liberty Media het product ‘F1′ zo enorm hoog heeft opgespeeld in de wereld en de impact van dit soort zaken enorm kan zijn.
M.a.w.: er is niemand financieel bij gebaat om zo’n feit/fabel wat nader te onderzoeken. Dat werkt negatief voor alle partijen die nu dik geld verdienen aan de F1. En dat geeft te denken, toch?
R82 zegt
Inderdaad, stel je eens voor wat dit voor de merken zou doen, die op de auto staan, of zelfs de hoofdsponsor is. Ik denk dat diverse merken dan niet meer eens in de sport aanwezig willen zijn om dit risico te vermijden. En laten we wel wezen, ze zijn allemaal op zoek naar de mazen in de wet, en dat maakt de sport voor mij zo leuk. En de ene keer is het Mercedes, dan Ferrari en nu dan misschien RB.
Nogmaals ik weet niet of dit waar is het zijn allemaal geruchten.
Ja en het is leuk als Max de titel kan binnenhalen, maar de sport is zoveel leuker als er meerdere teams / coureurs kans maken op de Titel. Zelf heb ik het liefst dat Max de titel pakt, maar als het Norris zal zijn dan vind ik dat ook prachtig. Leclerc vind ik persoonlijk weer wat minder.
Richmond zegt
Sinds wanneer houdt dat teams tegen? Zodra er een voordeel te behalen is door iemand een oor aan te naaien doen ze dat. Ofwel direct of indirect.
okdoei zegt
Grijs gebied is hetzelfde als een maas in de wet of “niet in de geest van de regel”. Het mag dus gewoon totdat zie maas dichten.
brammetjedeb zegt
Ik ga er gewoon vanuit dat dit het is. Waar rook is, is vuur en peter Windsor is geen koekenbakker.
petroldrinker zegt
Zou dit nu al het resultaat zijn van wat er paar maanden/weken terug gezegd werd dat ze de auto meer naar de hand van perez zouden zetten zodat hij er beter mee overweg zou moeten kunnen? dat de auto meteen voor Verstappen geen potten kan breken ook omdat de auto word afgesteld op iemand die geen F1 zou moeten rijden meer?
mashell zegt
Dat lijkt goed gelukt. Perez zit nu veel dichter bij Verstappen dan voorheen.
Typisch kan Verstappen met alles waar hij instapt snel zijn, dus ofwel de auto is echt niet snel meer of Verstappen is zijn motivatie kwijt en gooit er met de Red Bull pet naar.
Edge zegt
Verstappen is veel te competitief om er met de pet naar te gooien. Die gasten wil gewoon races winnen en titels pakken.
Foramen zegt
Hopelijk hebben ze het lek boven water op het moment dat ze ongeveer gelijk staan, dan gaan we nog een mooie afsluiter van het seizoen krijgen.
baf07 zegt
Juist!
Verder kan iedereen speculeren wat ze willen, maar de waarheid blijft geheim
pomoek zegt
Als een coureur als Hamilton nu in een Mclaren had gereden zou ik me veel meer zorgen maken. Die man is meedogenloos. Norris maakt nog steeds teveel foutjes en heeft fluctueert teveel in zijn vorm. Gisteren was Piastri gewoon sneller. Ik vind nog steeds dat Mclaren een domme beslissing heeft genomen door de rijders niet van plek te laten wisselen, maar Norris was gewoon minder dan Piastri.
Het nadeel voor Verstappen in dit kampioenschap is dat Perez geen punten afsnoept van de competitie. Het nadeel voor Norris is dat zijn teamgenoot geen fcuk geeft om een eventueel kampioenschap van Norris en punten van Norris afpakt.
Verstappen mag per weekend 7,75 punten verliezen ten opzichte van Norris, en dan is hij nog steeds kampioen. De afgelopen 2 weekenden was McLaren een van de snelste, zo niet de snelste auto op de baan. Norris heeft in die 2 weekenden 8,5 punt per weekend van die voorsprong af gesnoept. Zeker Italië was, by far, het slechtste weekend van Red Bull in lange tijd. Norris had een veel grotere hap uit die voorsprong moeten nemen.
Het zal niet vanzelf gaan, en dingen moeten zeker beter gaan bij Red Bull dan het afgelopen weekend, maar het kan gewoon nog steeds. Zeker als McLaren de bal blijft laten vallen.
harrie zegt
Norris is ook veel te aardig, als McLaren het niet doet moet hij zelf die 1e rijder positie claimen op basis van de kampioenschaps stand. Keihard zijn, eisen dat je er langs mag, ook al ben je niet sneller. En andersom je teammaat er never nooit niet langslaten.
Maar nee, hij zegt ‘het is wel goed zo want Piastri was gisteren beter’.
Richmond zegt
Hij moet het eerst zelf doen zodat het team daarin mee gaat.
Richmond zegt
Absoluut eens dat met Hamilton in de McLaren het waarschijnlijk wel zeker 5x winst had gepakt uit die 7 poles.
Over de wisseling tussen piastri en Norris wordt veel gezegd. Piastri is geen Bottas of Perez. Als je hem nu al in dienst van Norris gaat laten rijden met 60+ punten en 8 races te gaan, dan gaat piastri niet lang bij McLaren blijven. Norris is te weinig leider om dat af te dwingen op de baan en laat niet zien dat hij echt kanshebber id, buiten dat hij tweede is. Waarschijnlijk ziet het team dat ook, misschien hebben ze op de langere termijn ook meer vertrouwen in de ontwikkeling van piastri. Maar dit is dus het risico met gelijkwaardige coureurs
Zie jij Hamilton in dienst van Russel rijden in xo’n situatie of dat Mercedes dat gaat afdwingen? Of Ferrari met Leclerc en Sainz?
Het is om die reden dat ze Bottas hadden en Schumacher ook duidelijk minder talentvolle teamgenoten had..
550maranello zegt
Je zegt eerst dat het een domme beslissing is om de Mclaren rijders niet te laten wisselen, maar je zegt daarachteraan dat Piastri sneller was. Dan is het dus geen domme beslissing van Mclaren. Lekker motiverend als je de betere rijder midden in het seizoen op deze manier bestraft. Dat heeft in het verleden nooit goed uitgepakt. Zo lang mogelijk teamorders vermijden zou ik zeggen. Beter was geweest om verschillende strategieën te doen (achteraf).
pomoek zegt
@550maranello: heb je een punt, laat ik het dan nuanceren. Als McLaren het rijderskampioenschap wil winnen met 62 punten achterstand en nog 8 races te gaan, dan zullen ze, als ze daartoe in de gelegenheid zijn prioriteit moeten geven aan de coureur die hoger in het kampioenschap staat. Daarbij kan er nog uiteraard een uitzondering worden gemaakt voor gp overwinningen. Eerder in het seizoen werd Lando gevraagd zijn positie op te geven ten faveure van Piastri. Daarbij ging het notabene om een overwinning, maar goed, het gaat me even erom dat toen tegen Lando is gezegd dat hij wellicht in de toekomst nog wel eens de hulp van Piastri zou kunnen gebruiken…in het rijderskampioenschap.
Gisteren was een perfect moment om die hulp in te roepen. Het had Norris 3 punten gescheeld in het inlopen van de achterstand op Verstappen. En die punten kunnen nu net het verschil maken.
Dat gezegd hebbende. Ik acht de kans niet zo groot dat Norris daadwerkelijk het kampioenschap gaat pakken.
Dan moet de vorm van RB blijven slecht zijn en McLaren en Norris op top blijven acteren. En met name over die laatste heb ik zo mijn twijfels. Het is nog geen 4 maanden geleden dat hij zijn eerste GP heeft gewonnen. En het heeft bijna 4 maanden geduurd voordat hij zijn 2e GP won. In de tussentijd heeft Verstappen 3 races gewonnen.
Dit is wellicht een poging vanuit Verstappen om zijn eigen team op scherp te stellen en Norris extra druk op zijn schouders te leggen. Want ik vermoed dat hij daar niet zo goed mee om kan gaan.
Visje66 zegt
Het is wel heel verdacht. De auto was gigantisch sterk aan het begin van het seizoen. Dat de concurrentie dichterbij komt naar mate het seizoen vordert, dat zou prima kunnen. Maar de manier waarop de concurrentie nu opeens het enorme gat heeft gedicht, en RB zelfs voorbij zijn gegaan, in zo’n kort tijdsbestek…… dat stinkt naar de misdaad. De theorie dat er iets bij RB is gevonden wat niet mocht en de doofpot in is gegaan is heel plausibel. Net zoals bij Ferrari in 2019.
Richmond zegt
Mensen zoeken zo graag de verklaring altijd in de samenzwering praktijken ipv dat er gewoon menselijke fouten gemaakt worden en anderen het gewoon beter doen.
mashell zegt
Wat Verstappen wel goed doet is het interessant en spannend maken, dat was het grootste probleem van de F1 en is nu opgelost.
outlook zegt
Jep, de spanning is terug en alles ligt gewoon weer open als RB niet snel orde op zaken stelt.
Benny_Weisz zegt
Onzin!!!
In Singapore Max terug naar de Torro Rosso en de vierde titel alsnog binnenhalen!!
Oopelkadet zegt
Hoezo 4e titel? Onze nationale trots, Nederlands beste journalistieke stuk het AD zei vorige week dat Max Verstappen een 2-voudig wereldkampioen is?
a_buis zegt
Ik lees op het grote www dat RB claimt dat de vleugels van Mercedes en MacLaren niet geheel legaal zijn door te veel flex. Zijn bijna identiek en behoorlijk anders dan de rest van de grid. Niet bekend is of de FIA op de klacht ingaat.
harrie zegt
En de FIA doet er sinds Spa al onderzoek naar… om te kijken wat ze er volgend jaar mee gaan doen.
Wellicht vinden ze het dit jaar nog even prima ten behoeve van de spanning in het WK.
Richmond zegt
De Fia kijkt in her algemeen naar de flex, niet met het idee dat iemand iets illegaals doet. daar is geen officieel onderzoek naar en ook geen officiële klacht
mustang750supersnake zegt
tja…ze hebben er ALLES aan gedaan om redbull neer te krijgen…..en t lijkt ze gelukt te zijn…….