Max zegt ‘NO!’ op de vraag of hij zijn rijstijl gaat veranderen door de nieuwe regels.
Ze zeggen wel eens dat je pas weet dat je écht goed bent in de sport die je beoefent als ze de regels gaan aanpassen om je tegen te houden. In het professionele basketbal bijvoorbeeld was Shaquille O’Neal op een gegeven moment zo dominant, dat er een regel werd ingevoerd om hem een beetje af te remmen. Ongebreideld met je rug naar de basket toe dribbelen terwijl je je tegenstander langzaam maar zeker net zo ver terug drukt totdat je nog maar centimeters van de ring verwijderd bent, mag sindsdien officieel niet meer.
Ook de Formule 1 zijn dit soort maatregelen niet vreemd. Begin jaren ’90 werd bijvoorbeeld de nodige techniek van het destijds dominante Williams team verboden. Het actieve chassis en de CVT werden door de FIA afgeschoten nadat zelfs Ayrton Senna niet in staat bleek de bolides van Williams te verslaan. Check hieronder een video van een jonge David Coulthard die een blokje om gaat met de Williams FW15 uitgerust met CVT.
Het doorbreken van de dominantie van een team door middel van nieuwe regels is een oud trucje dat steeds terugkeert in de Formule 1. In het recente verleden kunnen we ons bijvoorbeeld nog de invoering van de banden die een hele race mee moesten gaan herinneren, geïntroduceerd nadat Ferrari een aantal jaar oppermachtig was geweest met Schumacher. Ook de ‘geblazen diffuser’ moest het veld ruimen nadat Red Bull die tot kunst verheven had en volgend jaar hopen we weer met zijn allen dat het veld een beetje opgeschud wordt als de regels voor 2017 van kracht worden.
Dat de regels worden aangepast om de rijstijl van een afzonderlijke coureur te veranderen is echter zeldzamer. Als het gebeurt is dat meestal onder het mom van het verbeteren van de veiligheid. Wederom herinneren we ons Michael Schumacher die op een gegeven moment direct na de start zijn tegenstanders pleegde de pas af te snijden door dwars over de baan te schieten en zijn auto vóór die van de man te ‘parkeren’ die direct achter hem startte. Dat werd als een beetje te agressief beschouwd.
Voor het seizoen 2014 werd in de F1 het ‘penalty points’ systeem ingevoerd. Rijders kunnen daarbij strafpunten toegekend worden voor afzonderlijke incidenten. Een coureur die alle punten verzamelt (of in ieder geval 12 punten binnen een bepaalde periode), wordt een race geschorst. Je zou dit de Maldonado of Grosjean-regel kunnen noemen, hoewel de FIA dat officieel nooit zo gebracht heeft. Feit is wel dat Grosjean in 2012 een race moest uitzitten na zijn voormalig reputatie als ‘first lap nutcase’ eer te hebben aangedaan in Spa. Die schorsing leek toen een tikje arbitrair te zijn daar er wel eens wat meer coureurs brokken maakten. Waarschijnlijk met dat issue in het achterhoofd, heeft de FIA daarna gezocht naar een systeem dat iedereen in ieder geval in theorie hetzelfde zou moeten behandelen.
En nu hebben we dus de Max-regel. Of eigenlijk, Max-regel twee. De eerste hadden we namelijk al en behelst dat coureurs voortaan 18 jaar oud moeten zijn voordat ze mogen drinken racen in de F1. De tweede gaat over het van je lijn afwijken in de remzone.
Eigenlijk bestond deze regel natuurlijk al, maar verschillende coureurs vonden dat die in het geval van Max niet goed genoeg toegepast werd. Naast de brommerige veteranen heeft nu ook nieuwkomer Ocon zich gemengd in de discussie. De Fransman claimt dat zijn oude F3-rivaal ook in die klasse zich al bediende van een behoorlijk stevige rijstijl.
Het gevolg is dat de FIA nu heeft aangegeven scherper te gaan letten op manoeuvres als degene van Max ten opzichte van Kimi in Hongarije en ten opzichte van Hamilton in Japan. Maar Max maakt zich volgens pitpass vooralsnog niet druk. Gevraagd of hij zijn rijstijl nu gaat aanpassen antwoord Max:
“No, I don’t think so. I think it’s good that they make it more clear to everyone what is allowed and what’s not (…) I think it’s a positive thing that they put a rule on it.”
Vervolgens deelt Max nog even een stiekem steekje uit aan zijn collegae:
“Maybe they can get past now.”
Tevens vraagt de Nederlander zich hardop af of de fans wel zitten te wachten op inhaalmanoeuvres waarbij de voorligger eigenlijk niet noemenswaardig mag verdedigen:
“If that’s the right approach I don’t know, but at the end of the day it’s the same for everyone so we’ll have to deal with it. I think it makes Formula One a lot more interesting, instead of just getting by with DRS or driving by in an easy overtake. But that’s not up to me. Probably it will lead to more passes. If it’s positive passing I don’t know, that’s what we’ll have to ask the fans at one point.”
Stiekem weet Max het antwoord van de fans natuurlijk al, dus hij speelt het allemaal weer bijzonder handig. Vanavond maar eens even kijken hoe dit verhaal verder zal gaan. Als het hetzelfde gaat als bij ‘Shaq‘ in de NBA zal er in ieder geval weinig veranderen. Is het al avond?
Erik zegt
Sebastian Vettel: „Als ich in die Formel 1 kam, gab es ein ungeschriebenes Gesetz, dass man im Zweikampf auf der Bremse nicht mehr die Spur wechselt. Plötzlich fangen einige damit an und kommen auch noch ungestraft davon. Wenn es keine Regel gibt, die das verbietet, machen das alle.“
Er was een ongeschreven regel onder de coureurs dat er niet meer van richting wordt veranderd onder het remmen, sommigen houden zich er niet aan, dus wordt het vastgelegd, alles voor de veiligheid van de coureurs.
Bron: http://www.auto-motor-und-sport.de
Erik zegt
@erik2907: http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/verstappen-zu-neuen-zweikampf-regeln-ueberholen-wird-einfacher-11577188.html
banaan7 zegt
Dan ben ik benieuwd naar vanavond
theyoungsaablover zegt
Formule 1 is gewoon geen reet meer aan, vroeger was het pas echt mooi
hairydonkeyplums zegt
@theyoungsaablover: die mening is met jouw username niet heel verrassend hè ;) De FIA is regelgek; straks mogen ze alleen nog de rechte stukken zelf rijden, de bochten worden gedaan door de Autopilot.
bmwtouring zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
potjak zegt
Max weet de aandacht wel op zich te vestigen. Fantastisch om te zien dat hij de gemoederen zo bezig kan houden.
flevocarspotter zegt
Wordt allemaal wel erg saai zo.
Als ze toch net regeltjes bezig zijn verzin dan ook direct iets met mercedes en hamilton (iets met klagen, dominantie of vermogen)
Wel een baas reactie van max weer vooral die over dat coureurs hem misschien nu wél kunnen inhalen?
lowlow zegt
@flevocarspotter: ja wat een baas Max (lees: puber)
flevocarspotter zegt
? was een smiley
harrie zegt
Formule 1, de Sarcastiball van de autosport.
Hoofdsponsor Heineken zal wel ingeruild worden voor Butters Creamy Goo.
racerx zegt
@harrie: Ik was die aflevering helemaal vergeten… Weer even terugkijken. “This is cum” hahaha!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Als het nog even zo doorgaat word het tijd voor Formule 0… Zonder technische beperkingen en met een handje vol regels. Écht racen!
banaan7 zegt
@svenska_aeroplan_ab: met toyota priussen!
arii zegt
Sorry hoor maar al die coureurs hebben gewoon gelijk. Haatcomments van oranje max zonnebril dragende mensen in 3.2.1…
banaan7 zegt
@arii: ik heb geen max zonnebril
Gulli zegt
@arii: die coureurs moeten lekker in de DTM gaan rijden als ze Open Wheel Racing eng vinden. Oh nee, daar mag je elkaar nog gewoon onder druk zetten of aantikken. Misschien dat Heel Holland bakt iets voor ze is
dawwg zegt
@arii: Coureurs hebben gelijk ? Haha, vraag het een willekeurige ex-coureur van VOOR deze huilende rubberen generatie – die zich bedreigd voelen – en ze lachen ja hard uit; dat IS namelijk racen ! En buiten de baan ook; dat jij gewoon een rubberen huilie bent, maakt anderen niet automatisch Max-fanboys …
pinut187 zegt
Goed zo Max!
michael_steel zegt
@pinut187: je hebt typisch weer een zwak argument nodig om je woorden kracht bij te zetten. Haatcomments en Oranje zonnebril dragende Max fans? Je wilt gewoon geen weerwoord zien, en probeert dit op deze manier te verbloemen. Daarmee bewijs je alleen maar dat je opmerking totaal geen hout snijd.
Gulli zegt
@michael_steel: deze was voor @arii denk ik :)
snorrie zegt
Over 5 jaar zijn het levensgrote Carrera banen waarbij de “coureurs” met hun duim op een knop zitten te drukken aan de pittwall.
potjak zegt
@snorrie: dan wel de oude Carrera Servo banen graag :).
boenderaar zegt
Very positive, positive thing.
svdv zegt
Uit protest zou ik gewoon een rondje gaan rijden in de Braking zone
Klojum zegt
Wat een farce. De hele Formule 1 wordt doodgedrukt met regeltjes. Als die F1-auto’s zo nodig als proeftuin moeten dienen voor de auto’s op de gewone weg, laat ze volgend seizoen dan ook gewoon remlichten en richtingaanwijzers verplichten. Het eerste de beste bloemencorso is inmiddels spannender dan een gemiddelde F1-race, waarbij via DRS Jan en alleman op klunzige wijze elkaar kunstmatig inhaalt. Nu weer is het weer het niet-sturen-tijdens-het-remmen… Uitgerekend de vier oudste racers hadden de grootste mond. Ze zullen mij nog flink moeten overtuigen waarom ik eigenlijk nog Formule 1 moet blijven kijken.
FelixF zegt
Hoog tijd dat ze iets doen tegen de dominantie van Max! Oh wacht…
alfalfa zegt
Het is voor iedereen beter wanneer duidelijk is wat wel en niet mag, ongeschreven regels werken alleen tot iemand ze in het heetst van de strijd aan zijn laars lapt. Max vs. andere coureurs (psychologisch) 1-0!
oetelaar zegt
Blijf het curieus vinden dat in het seizoen de regels worden aangepast. Maar goed, tot nu toe heeft Max geen straf gekregen en verzint wel weer iets nieuws om zich te verdedigen.
mrniesoe zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sr20det zegt
Prima zo, dat joch moet zoals ik eerder al eens heb gezegd niet naast z’n schoenen gaan lopen..
rob5nismo zegt
Dan zal hij vandaag wel de eerste straf gaan krijgen
lucw zegt
Om wie gaat het eigenlijk … Hamilton, Rosberg en abonnement houder: Raikonen, geen enkele andere coureur komt bij hem in de buurt, zelfs Vettel niet, die is altijd met zijn blue-flag hobby bezig. Dus denk ik aan een complot theorie vanuit de top 10 rijders die de anderen opstoken, doorgaans zijn de woordvoerders ook de voeders .. GrossJean & Button … waar hebben we het over. Max ga gewoon door, laat zien dat je een gladde rug hebt, zolang andere bewust zijn dat ze jou moeilijk kunnen passeren, halen ze het ook niet in hun hoofd en dan sta jij al met 1-0 voor, nog voordat ze het willen!
lucw zegt
Om wie gaat het eigenlijk … Hamilton, Rosberg en abonnement houder: Raikonen, geen enkele andere coureur komt bij hem in de buurt, zelfs Vettel niet, die is altijd met zijn blue-flag hobby bezig. Dus denk ik aan een complot theorie vanuit de top 10 rijders die de anderen opstoken, doorgaans zijn de woordvoerders ook de voeders .. GrossJean, & Button … waar hebben we het over. Max ga gewoon door, laat zien dat je een gladde rug hebt, zolang andere bewust zijn dat ze jou moeilijk kunnen passeren, halen ze het ook niet in hun hoofd en dan sta jij al met 1-0 voor, nog voordat ze het willen!
fastshifter zegt
Wat is er nu eigenlijk zo erg aan een vededigende actie tijdens remmen? Hamilton weet toch wel waar hij moet remmen om de bocht te halen? Hij hoeft toch niet eerder of later in de remmen? Dat een brake test verboden wordt begrijp ik, maar dit?
Joost zegt
Laten we hopen op deze uitslag, nadat iedereen verplicht in een colonne zijn rondjes heeft gereden..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7309825/image25.img.640.medium.jpg
desjonnies zegt
Lord Alexander Hesketh, F1 baron in ruste, ooit James Hunt’s broodheer of de onbetrouwbare Flavio Briatore, leescht over hun mening @Willeme heeft onlangs nog een stuk gepost over Hesketh racing.
De hele F1 is compleet verziekt door het grote geld
Idiote toegangsprijzen
Idiote televisierechten
Idioot veilige circuits
Idiote reclameborden van alleen F1 sponsors
Idioot dure prijzen om het circus te mogen ontvangen op je circuit.
Formule 1 is een circus, een spektakel waarbij horen en zien je vergaat net spanning van rijders die elkaar tergen; althans dat hoort het te zijn en geen strak georganiseerde nichten show als de toppers!
De gemiddelde Nederlandse ochtendspitsrijder maakt meer mee op maandagmorgen!
dawwg zegt
Misschien moet de FIA de F1 gewoon helemaal verbieden; je positie verdedigen mag al niet meer (zeg: 50% van ‘racen’) what’s next; niet meer inhalen ? Ik dacht dat F1 een race-sport was; een wedSTRIJD ipv een parade ?!?!
Capibaro zegt
Snap de ophef niet zo. Was al een afspraak onder coureurs om niet zo in te halen vanwege de veiligheid. Max heeft maximaal gebruik gemaakt van de regels, maar als de groep vraagt om te regel scherper toe te passen zit daar echt niet achter dat ze allemaal bang voor hem zijn. Zeker niet de mensen van Mercedes. Wordt hier ook net gedaan of Max alleen kan winnen als hij zo rijdt.
pomoek zegt
Ik heb echt geen oranje gekleurde bril op. Maar ik kan me gewoon niet vinden in deze beslissing.Als je tijdens het remmen instuurt kan de achterliggende coureur toch reageren? Ik heb nog even gekeken naar de actie van Verstappen. Hamilton zit nog een behoorlijk eind achter verstappen op het moment dat deze instuurt en, blijkbaar, op zijn rem trapt. Gevaarlijk? Alles wat je doet bij deze snelheden heeft de potentie gevaarlijk te zijn. Ik vind dit niet ergr dan je breed maken tijdens de start. Onzin dus.
gallardogt zegt
@pomoek: Eigenlijk had Max juist veilig gehandeld door de deur dicht te gooien om te voorkomen dat Louis in zijn zijkant zou crashen. Zie Montreal waar Max ook weer zijn component behoede voor een crash door dit keer niet van lijn te veranderen.
awesome zegt
Haha, dat is dezelfde Ocon die Verstappen van de baan ramde in de F3?
Net een paar races in de koningsklasse en nu al mee huilen met de grote boys…
Jochempie zegt
We kunnen allemaal onze mening hebben over z’n rijstijl, maar Max komt daar om te winnen. Linksom of rechtsom. Dát betaamt een echt sportman.
Dutchdriftking zegt
Ach, dan gebruikt hij de regel gewoon in z’n voordeel.