
Dat wordt op een houtje bijten voor onze held Max Verstappen.
Er staat veel te veranderen in de Formule 1. Na ruim tien jaar bakkeleien heeft het er alle schijn van dat er toch eindelijk een cost cap komt in de Formule 1. Hoewel het nieuwe technische reglement een jaar is uitgesteld tot 2022, moet dit cost cap al gaan gelden in 2021. Het voorstel is om de uitgaven voor 2021 te beperken tot 145 miljoen Dollar, waarna de grens in 2022 daalt naar 140 miljoen Dollar en vervolgens naar 135 miljoen Dollar voor de seizoenen van 2023-2025. Alleen een veto van Ferrari zou het nu nog tegen kunnen houden. Maar niemand verwacht meer dat de Italianen hun speciale recht nu nog gaan inzetten.
Zelfs de rijkere teams lijken zich inmiddels door de druk van het Coronavirus namelijk te realiseren dat de oude stijl F1 niet meer levensvatbaar is. De toekomst zal uitwijzen of de cost cap het begin van het einde is voor de F1, of dat er nieuwe lucratieve hoogtes bereikt zullen worden. Dat laatste lijkt echter sowieso niet te gaan gelden voor de coureurs.
Waar eerst nog de gedachte was dat de coureurs financieel zouden profiteren van een cost cap, is dat nu compleet omgeslagen. Verschillende bonzen in de sport spreken zich namelijk ook uit voor een salarisplafond voor de coureurs. Anders zouden de rijke teams namelijk alsnog het verschil kunnen maken door honderden miljoenen uit te geven aan de beste coureurs. Dergelijke broodroof kennen we gek genoeg uit het kapitalistische Amerika. Sterren als Lebron James verdienen daar weliswaar lekker (miljoen of 40 per jaar). Doch als je kijkt hoeveel winst de Lakers maken, wordt de superster eigenlijk zwaar onderbetaald.
Dr. Helmut Marko gnuift bij de ORF al dat het voor Max Verstappen waarschijnlijk ook zover zal komen:
Max Verstappen zal dat niet leuk vinden om te horen, maar op enig moment zal er ook een maximumbedrag worden ingevoerd voor coureurssalarissen.
Helmut Marko, tweede vader van Max Verstappen
Max Emilian tekende aan het begin van het jaar een nieuw contract tot en met 2023. Naar verluidt verdient de Nederlander nu zo’n 40 miljoen Euro per seizoen. Het leek toen wat voorbarig, maar misschien was het toch geen epische blunder. Er zijn inmiddels al wat tekenen dat de teams nu al rekening houden met de mogelijke toekomstige ontwikkeling. Zo is Sebastian Vettels megasalaris een ding van het verleden. Ricciardo, na Hamilton, Vettel en Verstappen vorig jaar de vierde grootste verdiener, moet bij McLaren ook een stapje terug. Het is alleen nog even de vraag wat Mercedes gaat doen met Hamilton.
Voor Max zit er ondertussen maar een ding op: even goed die aanbiedingen in de gaten houden bij de Jumbo. Zo kan hij wellicht vandaag alvast wat doen voor zijn zelfredzaamheid van morgen.
Een referentie naar de Lakers doet het bij mij altijd goed. Boks, ouwe.
Ben benieuwd of ze dan ook een zelfde soort systeem als de NBA zullen toepassen. Dus dat het salarisplafond meegroeit en krimpt afhankelijk van de inkomsten van F1. Vraag is ook of het een hard cap of een soft cap wordt.
De Lakers geven trouwens ook elk jaar $40 tot 50 miljoen van hun inkomsten aan andere teams onder het revenue sharing systeem.
Een luxury tax lijkt me een beter idee dan de maatregelen die ze nu treffen om de ‘slechte teams’ hun achterstand in te laten halen (meer tijd in de windtunnel et cetera).
Die krijgt gewoon een goed betaald bij baantje bij red Bull als drink tester, maakt het verschil weer bij.
Tja, de boekhouders vinden daar wel wat op. Bijvoorbeeld op papier een extra baantje bij de PR afdeling van Honda en ’n extra baantje bij Red Bull. Allemaal legaal en buiten de F1.
Net als dat ferrari met die olie aan het rommelen was? Wat is er tegenwoordig mis, met je aan de regels te houden? Ik neem aan dat die f1 rijders toch ook wel doorhebben dat ze dat geld niet waard zijn.
@none: Dat maakt de sport nu net interessant, als iedereen braaf in de pas loopt is het zo saai. En als jou werkgever zegt dat hij zéér tevreden over je is en je een dikke bonus geeft ga je die toch ook niet afslaan ?
Zo’n cap is natuurlijk volstrekt kansloos. Als bijvoorbeeldLewis Hamilton dan 40 miljoen per jaar wil verdienen, komt ‘ie voor de maximale (wederom bijvoorbeeld) 15 miljoen per jaar op de loonlijst van Mercedes F1 te staan, en wordt ‘ie voor de overige 30 miljoen aangesteld als ambassadeur van Mercedes-Benz Passenger Cars. Dat voordeel heb je nou eenmaal als je naast een F1 team ook nog een succesvolle autofabrikant of energieblikjesproducent bent.
Klopt wel, maar ik denk dat het toch een bepaalde neerwaartse druk geeft op de salarissen. Voor die megasalarissen is het wel handig dat niet één, maar twee of drie partijen je zoiets kunnen bieden. Maar het ligt eraan hoe snel dit soort constructies gemeengoed worden.
Hoezo? Gewoon in contract het de F1 organisatie, geen ander werk dan rijden, inzage in de jaarlijkse inkomsten belasting aangifte, en bij overtreding van de regels team schorsen voor 3 seizoenen. En een beloning uitloven voor de klikspaan van 1 miljoen.
Ik denk dat dit het wel doet, niet?
@none: Het is sport, niet Noord Korea
dat gebied is natuurlijk erg grijs.
Als je als F1 / LM / FIA gaat zeggen dat coureurs geen nevenactiviteiten mogen voor marketing, dan ben je fout bezig; want dan ga je ook je sponsoren vervreemden.
Dus als dat dat wel mag, dan mag Lewis wel met Tommy zooi rondlopen, maar niet of een event staan om grijze Mercedessen beter te praten?
En wat dan als Mercedes voor 25 mio Tommy kleding koopt; mag het dan wel of niet?
Wat was vorig jaar de som van uitgaven voor RB, Mercedes en Ferrari? Een budget cap van 145 mln zegt mij nu niet echt veel
Het dubbele, als het niet meer is. De topteams hebben ongeveer 1200 mensen in dienst, exclusief de motoren afdeling.
RB, Ferrari en Merc bij elkaar? Pak ‘m beet 1.5 miljard. Half miljard per team.
Voor de goede orde, ’t 4e team qua uitgaven vorig seizoen, was McLaren, wat ong 200 miljoen uitgaf.
Hebben ze een Jumbo supermarkt in Monaco? Eindelijk
Zou Max daar een bijbaantje hebben? Om rond te kunnen komen? Van zakkenvuller naar vakkenvuller?
De reacties tot op heden laten zien dat het nog niet echt is ingedaald dat de moeder aller recessies voor de deur staat.
Het gaat niet om niet meer willen betalen, het gaat om niet meer kunnen betalen. Mijne heren (vermoed ik), de boel lazert in elkaar zoals het nog nooit in elkaar gelazerd is. De moederbedrijven van deze teams kijken iets verder vooruit en staat (na 2 maanden al!) het water aan de lippen met massa ontslagen, looningrepen en ga zo maar door. Dan wordt het wat lastig om 40mio per jaar aan de hobby van een overjarige puper af te tikken.
Het is geen keuze, het is bittere noodzaak!
Ferrari, Renault, Mercedes, Honda(RedBull) kunnen het echt wel betalen. Het komt gewoon van een marketing budget en ze hebben genoeg mensen in dienst (marketing analysten) die met andere marketing ja-praters met genoeg grafiekjes kunnen overtuigen dat deze marketing-euro’s daadwerkelijk effectief zijn.
Een half miljard zijn de uitgaven. Maar deze topteams verdienen ook gewoon weer (meer) dan de helft terug aan inkomsten van de F1 en aan sponsoring.
Ik snap sowieso niet dat alle teams niet een vuist maken en eisen dat die cap er komt. Dat veto van Ferrari is toch onzin, als iedereen opstapt en ze een nieuwe klasse maken ‘real F1’, kan Ferrari lekker alleen rondjes rijden.
Tsja is een beetje een balans. Zonder Ferrari is de F1 toch wel een stuk minder aantrekkelijk IMO. Maar zonder tegenstanders heeft Ferrari ook niks. Ik vermoed dat ze wel bij een compromis uitkomen. Misschien dat Ferrari die getrapte verlaging nog wil tegenhouden, of dat ze wat doen aan de andere technische nadelen voor de grote teams.
Veto’s zijn inderdaad onzin! Behalve als je een veto-recht hebt, dan is het ronduit geweldig!
Gaan de prijzen van de tickets dan ook omlaag. De prijzen van een ticket in Spa zijn ook niet van deze tijd. Zoniet dan is lachende derde de organisatie van de wedstrijden.
F1 coureur minimum jeugdloon regel(s). Hopelijk dient zich een nieuwe persoonlijke sponsor aan bij het management van Max. Ik heb ergens gelezen dat AirFrance – KLM in het bezit komt van een substantiële geldsom dus….. Geldzorgen bij een F1 coureur hebben een negatieve invloed op de focus en concentratie zeggen ze.
Met een goede beheerder van zijn social media gaat Max meer verdienen dan zijn salaris bij Red Bull.
De vraag is interesseert het Max wat of hij veel of heel erg veel verdiend.
@kobus1967: ja, want anders houdt woont hij niet in Monaco. Geen vermogensbelasting.
Terecht, hij heeft nog 10-15 jaar om te harken, daarna hangt z’n stuur aan de wilgen.
Zoals ik al vaker heb gezegd: de coureurs bij de teams die voor het kampioenschap strijden, hoef je eigenlijk niet veel te betalen. De genen die echt willen winnen doen dat ook wel voor 5-10 mio ipv 40-60 mio.
Maar als je straks in een situatie komt waar de auto’s gelijkwaardiger worden door de budgetcap (onzin, de top bedrijven gaan cheaten in een grijs gebied, maar goed); terwijl de inkomsten minder hard terug lopen; dan kan je zelfs krijgen dat een F1 team daadwerkelijk minder kost en misschien soms wel ‘winst’ kan draaien. Heb je dan gelijkwaardigere auto’s, dan kan een coureur echt het verschil maken. Tja, dan kan je ze ook meer betalen.
Dus die budgetcap is niet per se voor de kosten, die budget cap is voor de ondernemers om zichzelf financieel te beschermen.
Als ze dit niet zouden doen en op de salarissen een oneindig plafond zetten, dan zou je in theorie een coureur 100 miljoen kunnen betalen, die huurt dan zijn ‘eigen medewerkers en R&D’ in om zijn auto zo goed mogelijk te krijgen en geeft daar per jaar zo’n 60 miljoen aan uit. Of mag dat dan weer niet?
Op zich verdienen sporters en entertainers natuurlijk veel te veel… maar Verstappen heeft een contract.. en die kun je niet zomaar openbreken.
Sommige sporters en sommige entertainers verdienen veel te veel voor wat ze doen maar de meeste sporters en de meeste entertainers verdienen eigenlijk te weinig voor wat ze er voor doen.
Vergelijking met het basketball gaat niet op omdat gerelateerde commerciële deals van een heel andere orde zijn, en daarnaast hebben ze sowieso meer mogelijkheden voor losse deals. In de F1 heeft alleen Hamilton dit op een bepaald niveau, hoewel zaken met Tommy en Monster wel geïntegreerd zijn met het team.
Ook maken de teams naar mijn weten gewoon winst in het basketbal, waar F1-teams in de meeste gevallen verlies lijden en hun meerwaarde in minder definieerbare winsten (pr-waard bijv.) wordt uitgedrukt waarmee deze rode cijfers gelegitimeerd worden.
Persoonlijk denk ik dat dit gewoon niet gaat werken en dat ze een dergelijke norm met creatief boekhouden oplossen. Max verdient dan bijv. een nette 4000 euro maar blijft opvallend genoeg wel in Monaco wonen en heeft spaarrekening in Zwitserland of ergens in de Caribbean waarop van alles gestort wordt vanuit Luxemburg.