Dat kunnen we afleiden uit twee nieuwsberichten die ons vandaag voor ogen kwamen.
Ten eerste was daar de soundbyte van Max zelf die aangaf dat hij, nu hij voor Red Bull Racing rijdt, zich niet meer altijd voor de volle 30% 100% hoeft in te zetten in de auto. Omdat de auto zo goed is ten opzichte van de andere auto’s op de grid, is het in sommige gevallen handig om even wat gas terug te nemen en een rondje op 92% te doen, aldus Max.
Vooral in de kwalificatie’s kan je met de Red Bull van dit jaar in Q1 en Q2 iets meer mellow over de baan rondgaan, waar het voorheen knokken was om de Toro Rosso überhaupt in Q3 te krijgen. Dit gegeven zorgt ervoor dat onze raceheld een aanpassing heeft moeten doen aan de manier waarop hij in de auto stapt, want vroeger zocht hij van nature liefst zo snel mogelijk de limiet op. Wellicht mede door de Q1-exit na een foutje in Monaco hebben de engineers van Max hem nu kennelijk overtuigd van de nieuwe aanpak, hoewel die in Bakoe jammerlijk faalde door toedoen van Bottas. Het is mogelijk ook een verklaring voor het feit dat Ricciardo in de kwalificaties die hij inmiddels met Max als teamgenoot heeft verreden vaak trager was in Q1 en Q2 om er vervolgens een mega-rondje uit te gooien in Q3. Ricciardo is klaarblijkelijk al meer gewend aan de kwalificatie in top-team-stijl.
Na dit inzicht in de kleine details die het verschil tekenen tussen F1 vooraan het veld en achteraan het veld, meldde kleurrijk figuur Helmut Marko zich ook nog even via een interview met het Braziliaanse Globo. Hij weet het namelijk zeker: in 2017 gaat Red Bull definitief weer meedoen om de pegels:
“In 2015 kon ik niet lachen omdat we geen schijn van kans maakten. Dat was grotendeels buiten onze schuld om. Nu voorziet Renault ons van een goede motor, binnenkort komt er een nog betere versie en niet te vergeten een compleet nieuwe krachtbron voor 2017. Ik weet zeker dat we dan mee gaan doen om de titel.”
Tenzij er nog dikke afkoopsommen betaald gaan worden, mogen Max en Daniel dan met zijn tweeën uit gaan maken wie er binnen het team het speerpunt wordt om het kampioenschap binnen te slepen, want zij zijn officieel bevestigd bij het team tot en met 2018. Wij weten natuurlijk stiekem al dat het Max wordt, want die heeft meer snelheid in de races. Is het al 2017?
deVia zegt
Zoals R Kelly ooit zong; I wish I could turn ahead the hands of time… of zoiets
alassad zegt
@deVia: ‘i wish i could turn BACK the hands of time’ is wat ie zong… Zeg maar het tegenovergestelde van wat jij zegt :)
phaeton zegt
@alassad: Maar als je kunt internetbloglezen dan begrijp je dat hij niet kan wachten tot het 2017 is, waarbij hij hoopt dat Max daadwerkelijk mee kan doen om de titel.
Dat dat koffiedik kijken is op basis van één interview, is een tweede.
kilum zegt
Dat zou leuk zijn. Maar Ferrari en Mercedes zitten ook niet stil natuurlijk.
carrlo zegt
Maar natuurlijk kans is er altijd, hij moet alleen wel doen! Tot nu toe zit hij wel op koers, letsgo!
moodyblues zegt
@carrlo: Ik voorspel dat Verstappen dit seizoen met meer punten eindigt dan Ricciardo. Die laat zich toch erg veel kennen dit seizoen na wat blunders waar hij niet direct iets aan kan doen. Hetzelfde geldt voor Sainz: die zal Kvyat verslaan, ondanks de 15 punten die Kvyat nog binnensleepte bij Red Bull.
Het blijkt nu maar eens te meer dat Sainz ook erg goed is en dat hij pech heeft dat hij hetzelfde jaar debuteerde als de (deels terechte) hype die Verstappen heet. Ik zie Sainz volgend jaar dan ook graag bij Ferrari of anders Williams.
Niet dat ik een hekel aan ze heb, integendeel, maar Massa en Raikkonen mogen wel met pensioen inmiddels. Button niet, dus hij neemt ook een van die stoeltjes in, maar ik dwaal alweer teveel af.
ahs1979 zegt
@moodyblues: Sainz naar Ferrari is dan wel een trendbreuk ten opzichte van het beleid om ervaren coureurs te selecteren voor de Scuderia.
Ik zeg niet dat hij het niet kan, maar als hij al gefrustreerd werd van Max in een team zonder duidelijke nr1, dan dient hij zich wel aan te passen aan de mores van Team Vettel. Ik schat in dat Carlos jr. daar niet echt de persoon naar is.
Voor wat betreft Max: ik zie het niet als een slecht iets dat hij in het begin van Q1 en Q2 niet voluit hoeft te gaan. Maar ik hoop dat ie wel zo verstandig is om eerst een goede “banker lap” neer te zetten. Ellende met crashes en codes rood hebben hem in recente races veel plekken op de grid gekost omdat de “banker lap” ontbrak.
De strijd tussen RIC en VES gaat nog interessant worden dit seizoen voor zover dat nog niet het geval was. RIC laat zien gigantisch sterk te kunnen kwalificeren maar als het om racepace gaat lijkt het erop dat VES weer de sterkere is.
Misschien dat Max meer op zoek is naar de beste race afstelling van de wagen en dat Daniel iets meer de focus heeft op kwalificatie afstelling. Wat zich mogelijk weer vertaald in snellere slijtage van banden.
Er zijn 8 races verreden. Nog 13 te gaan. Max heeft dit seizoen nu evenveel races gereden in een Torro Rosso als in een RedBull.
Als RBR nog even afkijkt hoe Williams de pitstops “ownt” dan kan het nog heel spannend worden.
moodyblues zegt
@ahs1979: Mee eens bij nader inzien, Sainz is geen geschikte 2e man. Ook al komt hij publiekelijk erg kalm en beredenerend over. Zijn enige kans zou zijn door Vettel direct vanaf de meet aan te verslaan en a la Max “No!” te zeggen teamorders, al ben ik bang dat zoiets bij de Scuderia contractueel vastgelegd staat.
Wat Max’ kwalificatie betreft: hij leunt/leunde nog op de basis setup van Ricciardo, dat is al eens in een interview naar voren gekomen. Na Baku las ik ook ergens dat hij dat tijdens Q3 niet mag doen, waardoor ze allebei volledig zelf naar de afstelling moeten zoeken. Ricciardo heeft het voordeel dat Max dus niet zijn afstelling kan kopiëren, maar daardoor moet Max dus wel zelf zijn eigen afstelling maken op basis van die van Ricciardo, wat vermoedelijk de 0-4 stand tot op heden verklaart. Aan de andere kant: Max leert zo tenminste wel snel zelf zijn afstelling te vinden, waardoor hij steeds meer helemaal zelf dit kan bepalen.
Het is immers wel duidelijk dat Max meer ruwe snelheid heeft dan Ricciardo, bekijk maar eens de rondetijden tijdens de race op F1Fanatic.co.uk bijvoorbeeld. In Baku gewoon even 14 seconden in 20 ronden dichtgereden op identieke banden in een identieke auto met evenveel traffic. Oh, en hij had na Rosberg en Perez de snelste rondetijd tijdens de race, terwijl Ricciardo ergens op P7/8 pas terugkwam.
bassx zegt
@moodyblues: Niet vergeten dat de eerste en tweede stint Ricciardo sneller was. In de laatste stint op mediums ging het gelijk op en het was pas in de laatste 15 ronden dat duidelijk werd dat Ricciardo’s remmen gaar waren en ook waarom Max zo hard begon in te lopen. Max heeft een snellere tijd gereden maar Ricciardo maar 1 seconde langzamer met remmen die niet goed functioneren, al met al geen slechte prestatie van Ricciardo.
Edge zegt
Die voorlaatste zin is voor mij ook de reden dat Max eerder een titel gaat pakken met Red Bull dan dat Ricciardo dat gaat lukken. Max heeft gewoon de betere race pace van de twee, en dat na slechts vier races en zonder testsessies vooraf. Als Max zijn kwalificatietijden wat dichter tegen die van Ricciardo aan weet te krijgen (of zelfs eronder krijgt) zou Ricciardo geen schijn van kans meer moeten maken.
Edge zegt
@Edge: Aanvulling: dan moet natuurlijk wel alles heel blijven. Als Red Bull een snelle auto bouwt, maar Max continu tegen betrouwbaarheidsissues aanloopt, wordt het een compleet ander verhaal.
toniominestrone zegt
Hoogmoed komt voor de val.
michael_steel zegt
@toniominestrone: En nooit geschoten is altijd mis.
sracert zegt
@michael.steel.52012: Dat betekend nog niet dat je automatisch wereldkampioen wordt. Iedereen kan een trekker overhalen.
Edge zegt
@toniominestrone: Ach joh, zolang het geen Ferrari-achtige proporties aanneemt valt die hoogmoed wel mee. Daar is het al een jaar of tien “Nu gaat het gebeuren, dit jaar doen we mee om de titel!”, en dan als halverwege het seizoen blijkt dat dat toch niet het geval is gaan ze weer over op “Wacht maar, volgend jaar zetten we dat extra stapje en komen er wél weer titels naar Maranello.”.
martijn11 zegt
Hij word vast nog een keer kampioen ij weet niet of dat volgend seizoen al is
hammond zegt
Vereist wel MAXimale onzet
2wheeler zegt
@hammond: jammer! Probeer het straks nog een keer :p
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal en ik hoop het echt. Maar Ferrari en Mercedes zitten natuurlijk ook niet stil.
moodyblues zegt
@dutchdriftking: Zeker weten, al is het wel bekend dat het huidige token systeem ervoor zorgt dat motorfabrikanten niet de enorme stappen van vroeger meer kunnen zetten. Kijk maar naar (McLaren-)Honda. Ik begrijp dat het er is om de miljoenen (miljarden?) ontwikkeling tijdens het seizoen een halt toe te roepen en te focussen op betrouwbaarheid (dat is gelukt), maar het is toch eigenlijk kolder dat als 1 fabrikant even de jackpot pakt met de ultieme motor (Mercedes) de rest jaren nodig heeft om bij te komen. Met name door jouw punt ook: Mercedes heeft diezelfde tokens tot hun beschikking, dus ook zij blijven stappen maken.
En dan hebben we het alleen nog maar over de motor…
Edge zegt
@moodyblues: Gelukkig komt daar verandering in. Vanaf 2017 komt het tokensysteem te vervallen, en zijn teams in principe vrij om upgrades door te voeren zoveel ze willen. Daar staat wel tegenover dat er een maximum verkoopprijs geldt, zodat de klantenteams niet de dupe worden van de ontwikkeldrift van Ferrari, Renault, Mercedes of Honda.
Uiteraard blijft wel het maximale aantal van 4 (of 5 bij meer dan 20 races op de kalender) krachtbronnen per seizoen gehandhaafd, dus zeker later in het seizoen zal er een overweging moeten worden gemaakt tussen doorrijden met de oude motoren, of een nieuwe motor introduceren en de gridstraffen op de koop toe nemen. Overigens blijft ook net als dit jaar de regel van kracht dat betrouwbaarheidsupdates altijd ongestraft doorgevoerd mogen worden. Zo heeft Ferrari hun nieuwe verbeterde turbo’s erdoorheen gekregen zonder dat het meetelt voor een van de 5 ‘vrije’ units.
aquila2003 zegt
Wat een mentaliteit hey…. Rijd 2 jaar mee en hoeft nu al geen 100% meer te geven pffffffffffffffffff
phaeton zegt
@aquila2003: Dat heet efficiëntie, maar ik weet bij voorbaat al dat het overbodig is om zoiets aan je uit te leggen.
aquila2003 zegt
@phaeton: oh plz. Als jij na 2 jaar tegen je baas zegt; ik ga voortaan nog 92% geven want dat is efficiënt. Hoe lang denk je dat het dan duurt tot je die loonsverhoging krijgt?
gwnbmw zegt
@aquila2003: als jij op 100% 8 uur kan werken, of op 92% 10 uur kan werken, weet ik nu al naar welk strookje ze gaan kijken…
renegade zegt
@aquila2003: dat hangt er vanaf, ben je in jouw voorbeeld een ambtenaar? ?
phaeton zegt
@aquila2003: Wat Edge hier onder ook al zegt: het gaat ten koste van je concentratie en materieel wanneer je altijd tot het uiterste gaat. En hij heeft het over kwalificeren in de ‘makkelijke’ sessies 1/2. Q3 en de race rijdt hij gewoon volle vak. Uiteraard nog steeds tactisch, dus nee niet 100% – denk aan banden sparen etc. Daarnaast verzamelt hij data in vrije trainingen.
Blijkbaar werkt het in voordeel van geest/materieel uithoudingsvermogen als je twee rondjes in het weekend op 92% rijdt. Maar zucht vooral dat het een lieve lust is om F1 te vergelijken met een 9-5 baan (of 7-4…).
ronnys zegt
@phaeton: Het is nog niet eens in het voordeel van de coureur, maar hoe meer op het randje, hoe groter de kans op een foutje, het foutje kan je beter in Q3 maken want dan start je zeker in de top 10 en als je het in Q1 te vroeg doet sta je achteraan. Dat is nogal een verschil.
Edge zegt
@aquila2003: Het heeft met de voorbereiding op de race te maken. Als je auto goed genoeg is om Q1 en Q2 door te komen op minder dan 100%, moet je dat in principe gewoon altijd doen. Hoe meer jij tot het gaatje gaat, hoe zwaarder je je banden en remmen belast. In de F1 is het zo dat je de race moet starten op de banden waarmee je je snelste Q2 tijd hebt gereden, en je mag na de kwalificatie ook niet zomaar ongestraft onderdelen vervangen. Als je dus doorkomt naar Q3 zonder je auto tot het uiterste te drijven, betekent dat dat je betere banden en remmen overhoudt en dus in de race langer tot het gaatje kunt gaan.
Minder dan 100% in de kwalificatie geven is dus niet zozeer een mentaliteitsprobleem, maar een doelbewuste strategische keuze van zowel de coureur als het team, waarmee ze wat extra voordeel in de race proberen te halen.
Orichy zegt
@Edge: Maar zoals Max aangeeft, dat dat met de Red Bull kan en met de Toro Rosso niet, is wel berangrijk en een meewegend onderdeel in het geheel.
Verder heb je gelijk
OT: Max gaf zelf aan, dat hij binnen maximaal tien jaar, of eigenlijk binnen vijf jaar wereldkampioen wil zijn en binnen die tien jaar meervoudig wereldkampioen.
Mij lijkt het slim, om voor volgend jaar te kijken, wat mogelijk is en dat in principe Ricciardo voor het wereldkampioenschap gaat, met in zijn kielzog Max Verstappen. Maar mocht het door pech, of door gewoon betere prestatie’s, Max de overhand krijgen, dan is dat ook goed.
Ik denk ook, dat men bij Red Bull, dit scenario zo incalculeert. Dat geeft Ricciardo de druk en Verstappen de vrijheid, waardoor beide het beste presteren en dan zie wij wel wie er wereldkampioen wordt. Alles op zijn tijd, zal ik maar zeggen, maar wel een leuk vooruitzicht zo.
Ferrari en Mercedes zullen inderdaad ook niet stil zitten en ook ik hoop dat Sainz een betere kans krijgt, na wat hij nu laat zien, is ook hij uit het juiste hout gesneden, maar ook stiekem hoop ik, dat de jongens van Force India het ook zo goed blijven doen en de McLarens en de Williams het ook goed en nog beter gaan doen, want hoe meer strijd, hoe hoger de waardering.
De races zijn wel leuker geworden, nu met Max, maar er is een periode in de races, de periode na een ronde of 10, tot 35, waarin er niet zoveel bijzonders gebeurt en dat zou dan mooi kunnen veranderen.
Orichy zegt
@Orichy: tweede regel = belangrijk
gallardogt zegt
@Orichy: Max gaat gheen tweede viool spelen, ech nie.
sracert zegt
Wat een euforie weer!. Zoals ook dat geouwehoer over de Mickey Mouse baan op Zandvoort, met veredelde fietspaden er naar toe.
toniominestrone zegt
@sracert: of zoals Johan Derksen pleegt te zeggen:demagogische prietpraat!
exclusieviteitsfreak zegt
Als Max met ’n mogelijk minstens 900 pk sterke motor kan racen, dan zal hij mogelijk snel een wereldtitel binnen halen . . .
eefie zegt
Ik zou maar gewoon 100% geven ipv 92. Wie weet wint hij nog meer.
Het is kijken in een glazen bol of met een roze bril op, de concurrentie zit niet stil