Formule 3-rookie Max Verstappen kreeg vorige week op Spa de smaak van het winnen te pakken, en besloot er nog even mee door te gaan. Vandaag zegevierde hij op de Duitse Norisring, om een totaal van voor zesde overwinningen op rij neer te zetten.
In het bijprogramma van de DTM-race (die door Robert Wickens in zijn Mercedes werd gewonnen) kwamen de F3-piloten aan bod, waarbij de tweede race het spectaculairst was: in een met safety cars en een rode vlag-situatie afgeladen waterballet moest Max de zenuwen onder controle houden, maar wist hij uiteindelijk na 32 rondjes als eerste over de streep te komen, een evenaring van het resultaat in race 1 de dag ervoor.
Zojuist pakte Max 3 uit 3 door ook de eerste stek te claimen in de derde race van het weekend op het 2,3 kilometer lange circuit in het centrum van Nürnberg. Landgenoot Dennis van de Laar viel in race 1 uit, werd twaalfde in race 2, en startte niet in race 3. Met Verstappens zesde zege op rij klimt hij naar de tweede plek in het algeemeen klassement, op 74 punten van klassementsleider Sebastian Ocon.
Foto: Max Verstappen na zijn eerdere winst in Spa, vorige week. UPDATE 30-06: foto vervangen door beeld vanaf de Norisring.
Met dank aan tupperware voor de tip!
rob5nismo zegt
Doet hij goed die max
tupperware zegt
@rob5nismo:
Yep,
Gone to the MAX..
rolov zegt
Hij gaat lekker. over een paar jaar f1 zou mooi zijn. Tenminste als de f1 nog bestaat dan.
dawwg zegt
@rolov: Vooral niet te snel; een goed team is van superbelang, zeker in de F1. Een slecht team en je wordt altijd laatste; gaat toch aan je kleven op termijn.
Daarnaast: F1 is in mijn boek geen koningsklasse meer, maar de muesli-klasse voor fabrikanten. Coureurs die klagen over de Turbo’s zijn gewoon verwende jochies; kijk eens naar de mannen in de eind 70s en begin 80s. 600pk meer, handbak, geen stuurbekrachtiging, geen kers en andere onzin … gewoon ruw racen ipv een time-management game zoals het anno 2014 verworden is :(
rolov zegt
@dawwg: ja daarom zeg ik als de f1 nog bestaat dan. Ik denk er net zo over.
tupperware zegt
Volgende week dus op voor de Masters titel, zou goed staan op z’n CV.
Het weekend daarop mag hij proberen het gat te verkleinen op de Moskou Raceway, die jongen komt er wel..
lamborgfan zegt
Heeft ie goed gedaan!
Alpinaa zegt
Ontzettend talentvol, deze jongen. Limburg word steeds meer een broedplaats voor jonge coureurs…
KEV9 zegt
deze jongen wordt volgens mij allang in de gaten gehouden door de hele grote teams
rob5nismo zegt
@soulmaster: hij heeft al aanbiedingen staan van red bull,mercedes en hij heeft ook een ferrari iets gedaan
awesome zegt
@rob5nismo: Florida winter series deed ie aan mee. Dat word gerund door Ferrari.
rob5nismo zegt
@awesome: dat bedoelde ik :-P
Hupke zegt
Geluk of is hij zo goed?
Leuk voor zij die dat NL-gevoel hebben. Voor de rest maakt het geen fuck uit of die kerel uit je achtertuin komt of niet.
Ik ga bvb. niet voor Stoffel Vandoorn supporteren omdat die toevallig uit hetzelfde artificieel landje komt, die moet het eerst verdienen.
tupperware zegt
@Hupke:
Rijdt Stoffel dan nog?
Ik volg Max al sinds zijn eerste stapje in de kart en ik kan niet zeggen dat het geluk is, of je moet het geluk noemen dat zowel zijn vader als zijn Belgische moeder bovengemiddeld handig zijn met vier wielen.
Nu heb ik alleen de 3de race gezien en die heeft hij gedomineerd van start tot finish.
Hupke zegt
@tupperware:
Tuurlijk rijd die nog, onlangst zelfs de oefensessies gedaan voor Mclaren.
arjontje zegt
@Hupke: hij is zo goed. Dit is zeker geen geluk.
Kijk alleen maar naar de kwalificatie in de regen. Daar was Max 1,4 seconde sneller dan de rest. Het regen rijden heeft hij wel van zijn vader mee gekregen.
thierryvth zegt
Is er een minimum leeftijd voor F1 ?
tupperware zegt
@thierryvth:
Nee, de Anexxe L geeft geen minimumleeftijd op voor de F1.
Wel is er een minimum leeftijd van 16 jaar om aan het F3 kampioenschap deel te nemen.
Om in aanmerking te komen voor een superlicentie moet je bij de eerste 3 in de international F3 trophy of Euroseries, Engels, Japans, Italiaans of Spaans kampioen F3 geworden zijn.
Dat is de minimale eis.
Dus stel, Max wordt dit jaar kampioen dan zou hij in theorie op 17 jarige leeftijd F1 mogen rijden. Dat resultaat blijft vervolgens 2 jaar staan, dus stel hij gaat hierna GP2 rijden en hij eindigt niet bij de eerste 3 in het kampioenschap dan mag hij als nog een superlicentie aanvragen op basis van de resultaten van dit seizoen.
jaapiyo zegt
@tupperware: Ja maar uiteindelijk doet het wel of niet bereiken van zo’n superlicentie op die manier er niet echt toe als het gaat om F1 halen want je kan ‘m ook behalen na het afleggen van een bepaald aantal kilometers in een F1 bolide. Maw als Max dit jaar niet eerste wordt maar een F1 team zegt toch ‘die moeten we hebben’ zijn er, zelfs met de huidige testrestricties, meer dan voldoende testdagen om hem alsnog aan die licentie te helpen.
Het enige scenario waar hij er echt iets aan zou hebben is als een team halverwege het seizoen buiten de testperiodes om per direct een vervanger nodig heeft voor een van hun rijders EN er geen derde rijder klaarstaat. Dan zou je met licentie op zak meteen in kunnen stappen, zoals Pedro de la Rosa een paar jaar geleden nog deed in Canada voor Sauber toen Perez op het laatste moment aangaf niet te kunnen rijden.
Maar dat is dan echt een aparte situatie waarbij Max zich sowieso zou moeten afvragen of ‘ie zo’n kans wel moet wilen.
jaapiyo zegt
Knappe prestatie van Max…vandaag nog de samenvatting gezien van Spa en kan niet anders zeggen; de inhaalacties in race 3 waren van het kaliber dat je in een klap overtuigt van zijn talent.
Alleen jammer dat die Ocon nog zo ver voorstaat in het kampioenschap…
Edge zegt
@jaapiyo: Ja, inderdaad jammer maar absoluut geen schande. Die Esteban Ocon is 18 en heeft in 2013 en 2013 nog Formule Renault 2.0 gereden, terwijl Max twee jaar jonger is en aan zijn eerste jaar Formule-auto’s bezig is.