Max Verstappens grootste fan Damon Hill verdwijnt van de televisie. Althans, in ieder geval van zijn vaste stek op televisie.
Er is de laatste tijd veel te doen geweest omtrent de vooringenomenheid die de (Britse) Formule 1 pers zou hebben. De koningklasse van de Autosport is natuurlijk een mondiaal gebeuren. Maar de toonaangevende pers komt, net als de meeste teams, toch met name uit Groot-Britannië. Sky Sports Italy en Germany ten spijt, kijken de meeste mensen toch naar het Britse Sky Sports F1, of luisteren in ieder geval naar Brits commentaar bij de races.
Brits
Soms lijkt dit commentaar een beetje partijdig te zijn voor de Britse coureurs. Op zich helemaal niet gek natuurlijk. Het is niet alsof Olav Mol keihard voor Carlos Sainz zat te juichen als die Verstappen te snel af was in een kwalificatie in 2015. Maar juist omdat ‘de hele wereld’ naar de Britse feed kijkt, valt het ietwat extra op in de rest van de wereld.
Benadeeld
Nu zijn F1 coureurs vaak gevoelige mensen die zich al snel benadeeld voelen. Als Jos Verstappen het bijvoorbeeld heeft over de vooringenomenheid van de Britse pers, maar ook de Britse stewards, vergeet hij kennelijk dat Max Verstappen in 2021 het kampioenschap kreeg van Michael Masi. Dat is dan weliswaar een Australiër…Maar ja, same difference.
Schumacher
Enfin, een van de exponenten van het ‘anti-Max’ sentiment was volgens velen, Damon Hill. Deze Britse meestal gentleman, liet zich nogal vaak negatief uit over Max Emilian. Vooral als onze Max ook daadwerkelijk over de schreef ging, zoals in Mexico. Zelf stoorde ik me daar dan ook niet zo aan. Je moet ook een beetje inschatten waar het vandaan komt. Damon moest het natuurlijk vaak afleggen tegen Michael Schumacher vroeger. En Max is, in alle opzichten, de nieuwe Michael Schumacher.
Magnanimous
Hill was ‘groots’ -zoals de Britten mooi zeggen, magnanimous– genoeg om na de race in Brazilië ruiterlijk toe te geven dat Verstappen had laten zien wie de beste is. Tot verbazing van Christian Horner, die er natuurlijk meteen een punt van maakte dat Damon niet altijd op die manier spreekt over Max. Maar ach, maakt dat Hill niet juist tot een fair and balanced verslaggever?
Wellicht, maar hoe dan ook moet de beste man nu het veld ruimen. Na dertien jaar wordt zijn contract niet verlengd. Uiteraard zegt Hill op internet alle goede dingen over een professionele samenwerking over de jaren heen en dat hij uitkijkt naar nieuwe uitdagingen. Maar in Engeland weet men te melden dat er wel degelijk onderhandelingen waren over een verlenging, doch dat het daar niet van gekomen is.
Net als Donald Trump staat Max Verstappen dus bij de rivier en ziet hij een voor een de lichamen van zijn citicasters voorbij dobberen #SunTzuopZondag. Wedstrijdleider Wittich, kritische journalisten en ongetwijfeld binnenkort ook het FIA eindejaarsgala in Rwanda. Is er dan niks dat onze held af kan remmen?
Lambrusco zegt
“Onze Max”, “onze held”.. Nee, van vooringenomenheid is bij @jaapiyo gelukkig geen spoor te vinden.
jaapiyo zegt
Ik ben voor onze held, dat spreekt. Het is daarbij wel fijn dat hij ook daadwerkelijk de BESTE is. Hij kan bizarre dingen met auto’s (net als Jos soms kon, maar Max op een nog veel hoger niveau) en na de F3 races in Spa was mij dat voorgoed duidelijk. Soms doet hij wel een beetje gekke dingen en meestal duurt het even voordat hij dat zelf ook erkent, daar ben ik niet blind voor. Dan nemen de genen van Jos het even over denk ik dan maar. Al met al lijkt het me een nuchtere goeie peer. Met hier en daar soms een scherp randje. Maar ach, als je maar blijft zoeken en er veel druk opzet heeft bijna iedereen die wel een paar.
550maranello zegt
Het is vaak stuitend het anti Max sentiment van de Britten. Damon Hill stond daarbij vooraan. De zogenaamde gentleman, weet niet hoe snel hij een fout van Max moet veroordelen en oh ja Hamilton had 2021 moeten winnen. De manier waarop de “fouten” van Max in Mexico werden uitvergroot in GB was sowieso niet normaal. Zouden daardoor wedstrijdleiding en commisarissen beïnvloed kunnen zijn in Brazilie? Ik noem de te late rode vlag in de kwalificatie en het niet (tijd) bestraffen van Norris van de fout bij de start. Ik denk het wel, net zoals Eddy Jordan dat ook denkt. (Allemaal luisteren naar de podcast van EJ en DC, “Formula for Success”, geweldig!). Het maakt de prestaties van Max alleen maar indrukwekkender. Wij zullen Hill niet missen, maar het zal niet de laatste kritische noot uit GB zijn. Het zal Max allemaal een worst wezen.
drdre1 zegt
Sensatie brengt geld op. Wat moeten ze anders doen? Verslaan dat Lando geen Wc’s-material is, dan haken de Britten af? 😊
drdre1 zegt
De stabiliteit en mindset van Max is, naast z’n racetalent, minstens zo indrukwekkend. Ik denk dat een groot deel van zijn achievements daaruit voort is gekomen. Ook dat horen we inmiddels vaker bij zowel vriend als vijand: je moet véél meenemen om Max te verslaan. Ik denk dat de Britten daar soms moeite mee hebben en misschien de Lewis-fans nog het meest. ‘M-maar Lewis was toch de GOAT??’ 😱
a_buis zegt
Lewis had geen echte weerstand in zijn golden years. Nu wel en nu rijdt ie geen deuk meer in a package of butter!
Robert zegt
Hij houdt wel een mooie traditie in ere. Nog nooit is een voormalig wereldkampioen die daarna overstapt naar of terugkeert bij Ferrari echt succesvol geweest in de titelstrijd. Vettel niet, Alonso niet, Raïkkönnen niet en ik durf de gok wel aan: ook Hamilton niet.
jaapiyo zegt
Jawel hoor. Fangio won in 1956 zijn vierde van vijf titels voor de Scuderia Ferrari. Eerder won hij de titel voor Mercedes en Maserati. En hij had daarvoor al wat races met Ferrari gedaan dus het was in die zin ook een comeback. In 1957 won hij zijn laatste, met opnieuw Maserati.
nicolasr zegt
@robert
Volgens mij had Michael Schumacher 2 titels binnengehaald bij Benetton voordat hij ging vlammen bij Ferrari…
Robert zegt
@nicolasr @jaapiyo I stand corrected.
schuimbekje3 zegt
lewis is alleen WC geworden omdat mercedes al 3 jaar van te voren wist wat de nieuwe motor zou moeten zijn. de v6 hybrid turbo voor de W05 was al 3 jaar in ontwikkeling voor de rest ook wist wat de nieuwe motor setup. zou worden, voordat ze de V8 W04 hadden gebouwd..
tja, dan heb je zo 5 jaar voorsprong en dat haal je niet zomaar in..
DAT is de enige reden voor de wereldtitels van de W05 tm W10 eq power plus.
str8six zegt
Klopt helemaal
melcon zegt
Correct.
petroldrinker zegt
Toegegeven ik kijk de F1 ook int engels, maar dat komt omdat ik het NL commentaar via de F1TV app niet uit kan staan
a_buis zegt
Same here. Engels commentaar op F1 tv is overigens niet echt op hand van de Engelse coureurs. “He is brilliant” slaat toch echt altijd op Max. Palmer houdt wel van Max’ stuurkunsten maar niet van zijn duw en trekwerk.
Robert zegt
@petroldrinker: dito hier, en wel om dezelfde reden.
Overigens ter verdediging van ‘Çrofty’ en de zijnen, zij maken het raceverslag ook specifiek voor de Britse tv-kijker. Dat toevallig de halve wereld óók inschakelt met hun (verder vakkundige) commentaar doet daar niets aan af.
Draai het dan ook eens om: ook Olav Mol en Jack Plooij hadden een mega dikke oranje bril op tijdens het becommentariëren van het raceweekend. En met het duo
Peppi en KokkieNelson en Melroy is het m.i. nauwelijks beter.drdre1 zegt
Ik wilde zeggen dat de Engelse media wat meer ’toxic’ is t.o.v. andere landen, maar als je de headers van al die zogenaamde F1-sites bekijkt die als paddenstoelen uit de grond zijn gekomen z’n 10 jaar geleden… wat een suggestieve BS staat daar op zeg. Volgens mij draaien enkele sites puur en enkel op AI en copy/paste van andere sites. Werkelijk niets met objectieve journalistiek te maken. Maar die is sowieso al moeilijk te vinden in de wereld.
sportevo zegt
De Britse media is misschien in de ogen van sommigen wat subjectief maar anti-max wil ik ze op een paar na zeker niet noemen.
Wat dat betreft is de Nederlandse pers geen haar beter. Ik noem de ziggo-kliek met Mol, Plooij en Coronel voorop gevolgd door Doornbos. Met Viaplay heb ik veel minder ervaring maar ook daar zullen ze een gekleurd verslag geven.
Verstappen kan totaal niets fout doen en alles is briljant of wordt goedgepraat. Dat wil de gemiddelde Nederlandse Verstappen-fan natuurlijk horen. Positief geluid over hun held. De Britten horen dat graag over ‘hun’ rijders. Dat is logisch. Alleen trekt niemand in de wereld zich iets aan van de praat van een Nederlandse journalist mede omdat er een taalbarrière is maar de Engelse berichtgeving leest iedereen maar moet die er ook voor iedereen zijn?
Hier gebeurd hetzelfde: de wereldtitels van Hamilton stellen niets voor want hij had geen tegenstand (zegt hierboven iemand). In dat licht gezien stellen de titels van Verstappen ook niets voor: in 2022,2023 en (een deel van) 2024 had hij ook de beste auto onder zijn kont en geen tegenstand maar dan is het opeens de geweldige rijstijl van Verstappen die hem succesvol maken. Wat dat betreft is men geen haar beter dan de personen (Herbert, Hill, etc) die bekritiseerd worden.