Max Verstappen heeft vanmiddag flink wat werk voor de boeg en is ziedend op de FIA.
Na een zinderende kwalificatie in de regen (zouden ze vaker moeten doen, in de regen rijden), hebben we voor vanmiddag een fabeltastische grid te pakken. Als het eindigt zoals het begint, is het gat in het kampioenschap opeens nog maar 19 punten met drie races te gaan. Kijk, dan wordt het nog echt spannend. En dat is natuurlijk wat we willen, Max die ‘m binnentikt in de laatse ronde in Abu Dhabi.
In de sessie waren maar liefst vijf rode vlaggen te noteren. Maar de derde was degene die het ‘m deed voor onze held. In de eerste sessie was hij nog de snelste, terwijl rivaal Norris maar nipt doorging op P15. Max had er toen nog een ‘lovely’ voor over op de radio. Maar een dik kwartier later was het allemaal niet meer zo ‘lovely’. Door de timing van de rode vlag, die circa 30 seconden op zich liet wachten na de crash van Stroll, konden sommige coureurs hun ronde nog afmaken. Maar Max niet. Dat vindt Max ‘opvallend’ en niet eerlijk. Bij alle media klaagt Max zijn noot:
Een wagen raakt de muur. Dan moet het gewoon direct rood zijn. Ik begrijp niet waarom het dertig, veertig seconden moet duren, voordat er een rode vlag komt. Het is bullshit.
Gisteren was de timing van een safeycar (een virtual safetycar in dat geval) ook al een beetje gek. McLaren kreeg toen Hulkenberg langs de kant stond net voldoende tijd om de auto’s om te wisselen, alvorens de VSC werd ingelast. Hulk stond toen al naast zijn auto. Zo kon team oranje Norris de leiding geven ten opzichte van Piastri. Uiteindelijk kregen de coureurs nog een vrije ronde op het laatst. Maar voor hetzelfde geld had een eerder inlassen van de VSC Norris een puntje kunnen kosten.
Teambaas Christian Horner valt zijn coureur bij in diens frustratie. Wil de FIA het kampioenschap extra spannend maken? Eindresultaat is in ieder geval dat NOR vanmiddag als eerste mag starten. Verstappen start als zeventiende. Hij heeft echter ‘de mazzel’ dat Albon naar eigen zeggen niet zal deelnemen en dat ook verschillende andere coureurs mogelijk terug danwel wegvallen (Sainz, Alonso en Stroll) door reparaties.
Vermoedelijk zal Max dus nog wel wat puntjes sprokkelen. En Norris heeft ook nog niet zomaar gewonnen. De death or de gladiolas vanmiddag dus, voor een bozige Max. Waarvan akte. Denk jij dat de FIA Netflix in de kaart wil spelen? Laat het weten, in de comments!
str8six zegt
En terecht, het heeft er alle schijn van dat ze nog even hebben gewacht tot Lando z’n ronde zette en toen pas rood zwaaiden. Het riekt zo ontzettend naar partijdigheid vanuit de FIA.
brammetjedeb zegt
Gevaarlijk, complot theorieën. Ze zijn in het hok van de stewards wel aan het klooien. Op deze manier krijgen ze de schijn wel een beetje tegen. Was toch wel duidelijk dat dat rood was, zeker als er al meerdere keren rood is gezwaaid.
Johanneke zegt
Er is geen toeval. In 2021 werd Verstappen in de laatste race kampioen gemaakt door de scheids, en nu proberen ze Norris kampioen te maken. Want spanning en sensatie, geld.
Als je denkt dat de F1, of de Fifa bijvoorbeeld, eerlijk is ben je bijzonder naïef. Het gaat om geld. Kijk maar eens hoe Zuid Korea een WK heeft mogen organiseren en daarna Italië en nog een grootmacht mochten verslaan met hulp van de scheids.
Of wat Ferrari heeft geflikt in 2019 ofzo, die brandstofsensor. Weinig straf gehad, want Ferrari in de F1 = geld.
drdre1 zegt
Ja, eens. Maar je zou denken dat je dat niet stil kan houden. Wat veel geld stroomt is ook veel aandacht vanuit de media. En dan zou ’t een kwestie van tijd zijn voordat iemand uit de school klapt. Maar ben ’t met je eens: het klopt niet.
Lambrusco zegt
Pfff. Alu hoedje op?
harrie zegt
Eens, kijkcijfers is geld. Nog een seizoen zoals vorig jaar was killing geweest voor de giga omzet.
Het is niet voor niks dat ze zo ontzettend laks zijs geweest met die flex voorvleugels van McLaren (+Mercedes), net toen het weer een dominant jaar voor Red Bull leek te worden.
‘Ja we monitoren het zodat we volgend seizoen misschien eens kunnen kijken wat we er mee gaan doen’.
En toen McLaren vervolgens weer veel te dominant werd met die mini-DRS achtervleugel ging die wel direct in de ban, hoewel die ook reglementair was.
Robert zegt
Hé, waar is mijn reactie gebleven?
kareljansen zegt
Vroeger was zeker niet alles beter, maar het F1 format wel. Al dat gedoe met strafje hier, regeltje daar heeft het er wat mij betreft niet beter op gemaakt.
ericc zegt
Lijkt wel of FIA het kampioenschap beïnvloed zoals bij de eerste titel van Max en Lewis buitenspel zette.
Richmond zegt
Het ziet diep
Richmond zegt
Officieel: Aston Martin heeft stroll verteld dat hij moest proberen om de auto terug te brengen. Daardoor was er dubbel geel en als ze geen rood hadden gedaan was er dubbel geel gebleven en had Verstappen het ook niet gered. Ze hebben hem te laat naar buiten gestuurd, zoals checo ook al zei..dan waren ze niet kwetsbaar geweest voor dit waarvan ze wisten dat het had kunnen gebeuren.
Janus zegt
Mijn reactie is hier ook weg. Dit is het tweede artikel al. Censuur, Autobloggers???