Kan Red Bull Mercedes ook op een normale baan weer van zich af houden? De resultaten van de vrije training in Frankrijk geven hoop.
Niemand had het vorig jaar durven dromen, maar Max Verstappen leidt momenteel toch echt het kampioenschap én Red Bull leidt het constructeurskampioenschap. Dit is niet alleen omdat Red Bull zoveel beter is geworden, maar ook omdat Mercedes zowel in Monaco als in Baku zwaar de mist in ging.
Volgens het aloude gezegde moet je niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is. Deze spreuk is ook zeker hier van toepassing. De kans is levensgroot dat Mercedes op een niet-stratencircuit als Paul Ricard weer ouderwets heer en meester is. Dat gaan we morgen zien bij de kwalificatie.
Voordat het zover is kunnen we al wel kijken hoe het er in de eerste twee vrije trainingen aan toe ging. Die zitten er inmiddels op. En wat blijkt? Max Verstappen was gewoon de snelste in vrije training twee! Zijn snelste ronde van de 21 rondjes die hij maakte was goed voor een tijd van 1:32.872. Eerder ging het wat minder voorspoedig, toen hij averij opliep aan zijn voorvleugel. Dat stond een snelste ronde echter niet de weg.
Mercedes zat Max uiteraard dicht op de hielen, maar het was niet Sir Lewis die de tweede plaats pakte. Dat was zowaar Bottas. Zou het chassis dan toch verschil maken…? Het gat tussen Bottas en Verstappen was overigens extreem klein: 0,008 seconden. Wat verder opviel: Alpine voelde zich goed thuis op het Franse circuit, want Alonso en Ocon stonden respectievelijk op een vierde en een zesde plaats.
De volledige resultaten van de tweede vrije training in Frankrijk zagen er als volgt uit:
- Max Verstappen (Red Bull): 1:32.872
- Valtteri Bottas (Mercedes): 1:32.880
- Lewis Hamilton (Mercedes): 1:33.125
- Fernando Alonso (Alpine): 1:33.340
- Charles Leclerc (Ferrari): 1.33.550
- Esteban Ocon (Alpine): 1.33.685
- Pierre Gasly (AlphaTauri): 1:33.696
- Carlos Sainz (Ferrari): 1:33.698
- Kimi Raikkonen (Alfa Romeo): 1:33.786
- Lando Norris (McLaren): 1:33.822
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo): 1:33.831
- Sergio Perez (Red Bull): 1:33.921
- Yuki Tsunoda (AlphaTauri): 1:33.955
- Daniël Ricciardo (McLaren): 1:34.079
- Sebastian Vettel (Aston Martin): 1:34.447
- Lance Stroll (Aston Martin): 1:34.632
- George Russell (Williams): 1:35.266
- Nicholas Latifi (Williams): 1:35.331
- Mick Schumacher (Haas): 1:35.512
- Nikita Mazepin (Haas): 1:35.551
Om te zien hoe de kaarten écht geschud zullen zijn moeten we toch nog even geduld hebben tot morgenmiddag. Om 15.00 kunnen we dan inschakelen voor de kwalificatie. Het belooft toch weer spannend te worden en dat is absoluut een luxe te noemen in het huidige Formule 1.
rumour zegt
Valtteri Viktor Bottas gaat prima zo. Volhouden kom op man: je kunt het😉👍
brammetjedeb zegt
In barca zaten ze er in de kwali ook bovenop. Race daarentegen…magoed, wellicht dat Hamilton met zijn schoenen de rem ipv het gaspedaal indrukt, of beide tegelijk…
sportevo zegt
Vermeldt er ook even bij dat Bottas op de medium band stond en Verstappen op de soft.
En dat Mercedes in de FP1 de snelste was op 4 tiende.
En dat Hamilton inderdaad heeft aangegeven dat er iets vreemds is met de auto.
wildbeest zegt
@sportevo: morgen benz dus stuk sneller
sportevo zegt
@wildbeest: dat hangt er vanaf. De zachte band schijnt minder goed te werken (op de Mercedes iig) met het warme weer en de hoge baan temperatuur. De ronde van Bottas op de medium band was iets sneller dan zijn ronde op de soft. De vraag is wat Verstappen kan met de medium band.
tortuga zegt
8 duizendste van verschil!! Dat is om het heeeel spannend te maken!
lowlow zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
cossiekiller zegt
Ik vraag me af waar ze die 3 à 4 sec van de kwalificatie nog halen… Hebben ze dan echt nog zoveel meer power?
motorhead zegt
@cossiekiller: gewicht?
motorhead zegt
Beloofd is belooft :-)
550maranello zegt
Toch is het veelbelovend met de nieuwe motor. Schijnt helemaal nieuw te zijn van top tot teen. Als ze het in Frankrijk goed doen dan wordt het nog closer!