Gedeelde smart is halve smart.
We weten inmiddels dat Jos Verstappen in de eerste meters van de Grand Prix van Singapore een potentiële overwinning voor zoonlief in rook op zag gaan, maar had Max zelf eigenlijk ook nog iets opvallends te zeggen over het incident? Mjah, toch wel enigszins. Na de touché met Felipe Massa in Monza gaf Max nog aan dat het hem niks uitmaakte of Felipe daar wel of niet voor bestraft zou worden, omdat het niks veranderde aan zijn eigen resultaat. De discussie of Flip überhaupt blaam trof voor de beroering even daargelaten is dat een behoorlijk nuchtere analyse van Max. Toch ligt het voor de Nederlander in het geval van de touché met de Ferrari’s afgelopen weekend kennelijk ietwat anders.
Kwaliteitspublicatie Motorsport-Magazine quoot MV33 als volgt:
Ik kon geen kant op, want ze hebben me met hun banden ingesloten. Uiteindelijk zat ik in een Ferrari-sandwich en toen kwam de crash. Kimi had een goede start en wilde de beste lijn pakken, maar drukte me toen iets naar rechts. Daarna kwam Vettel agressief naar links, waar ik niks van begrijp. Als je om het WK vecht en dan zó agressief bent – zo lang Lewis achter je zit is dat nergens voor nodig. Dat was gewoon niet slim. Uiteindelijk verliest hij hier wellicht zijn WK. Maar we zijn tenminste nog met zijn allen uitgevallen dit keer en niet alleen ik [nadruk toegevoegd].
Oh snap! Shots fired! De pijn dat de rode brigade ook in de puinpoeier lag verzachtte de pijn van de uitvalbeurt voor Max kennelijk toch een beetje. Niet een heel symphatieke houding, maar wellicht kookte het bloed door Max Emilian’s aderen na het zien van de inmiddels bekende Tweet van Ferrari. Het team leek daarin met het vingertje te wijzen naar Max als veroorzaker van de crash, maar kwam later met het halfslachtige excuus dat het bericht niet de mening van het team vertegenwoordigde. Het leed was toen echter al geschied en bovendien kwam Ferrari niet met een verduidelijking van wat hun mening dan wél was. Daarnaast heeft Max op de baan al vaker in de clinch gelegen met de Ferrari coureurs, zoals bijvoorbeeld in Spa en Mexico vorig jaar.
Enfin, als wanneer MV33 in de nabije toekomst voor ‘de Roden’ rijdt zullen ze hem vast net zo hard verdedigen als ze nu doen bij Sebbie en Kimi.
viezefreddyw zegt
Als we gaan dan gaan we met z’n allen heeuuu!!!
Lawineboys, de groep waar Max fan van is natuurlijk.
bmwfreak038 zegt
Ik geef hem groot gelijk, en ik snap niet dat jullie met die uitspraak max in een kwaad daglicht willen stellen? Hij heeft immers genoeg te voorduren gehad. Dit had voorkomen kunnen worden, dus ergens is deze uitspraak geheel terecht.
basvspr zegt
@bmwfreak038: waaruit concludeer jij dat Autoblog Max in een kwaad daglicht wil zetten? Ik zie het in bovenstaand artikel namelijk niet terug…
bmwfreak038 zegt
@basvspr: euhm word er niet gezegd dat het geen sympathieke uitspraak is!?
Rice09 zegt
@bmwfreak038: wat zeg jij nou? Autoblog Max in een kwaad daglicht zetten? De redactie van Autoblog zit tot hun schouders in de kont van Verstappen, zo verliefd dat ze op die jongen zijn. Dat heb je toch inmiddels wel gemerkt met al die berichtjes over het talent uit Nederland.
De enige die Autoblog altijd in een slecht daglicht zetten zijn de personen die iets slecht durven te zeggen over de golden boy of het lef hebben hem op de baan durven in te halen. Oh en natuurlijk Vettel aangezien half Nederland een diep gevoede haat heeft richting alle Duitsers ;)
bmwfreak038 zegt
@Rice09: nou tel mij maar niet mee bijna alles is beter bij onze oosterburen! Maar er word toch echt gezegd, dat de uitspraak niet sympathiek is. Terwijl hij toch wel enigzins recht van spreken heeft na al dat ongeluk.
willeme zegt
Ik begrijp de move van Vettel nog steeds niet. Als er iemand geen bedreiging is, is het Verstappen wel. Lekker laten gaan. Vettel kon Max later alsnog pakken. In elk geval Lewis achter zich laten. Die kerel moet zich echt compleet rotgelachen hebben in de cockpit. Binnen 10 seconden trek je het kampioenschap even naar je toe.
Robert zegt
@willeme: niemand heeft die move begrepen, denk ik. En waarschijnlijk zal Vettel nog wel een keertje zwetend wakker worden, als straks aan het einde van het seizoen blijkt dat -ie net een paar puntjes te kort kwam voor een kampioenschap. Honestly.
bassx zegt
@willeme: Kevin Eason had hier wel een redelijke logische en plausibele verklaring voor tegenover Sky. Terwijl Vettel niet onder stoelen of banken steekt dat hij veel respect heeft voor Hamilton doe je deze move alleen wanneer je bang bent voor een andere coureur. Waarom weten we niet maar het is wel duidelijk dat Max onder de huid zit van Vettel. Dit was voor Vettel de eerste keer dat hij zij aan zij met Verstappen op de eerste startrij stond. Vermoedelijk keek Vettel op zij en dacht “wat er ook gebeurd, die Red Bull gaat mij niet voorbij”.
willeme zegt
@bassx: Dat is een heel plausibele verklaring. Max heeft de Ferrari coureurs nu al een paar jaar geregeld gepiepeld (Kimi op Spa en Hongarije vorig jaar, Vettel natuurlijk in Mexico). Dus na al die agressieve moves wilde Vettel misschien agressief pareren.
Het valt mij sowieso op dat coureurs bij Ferrari ineens een stuk emotioneler lijken te reageren op dit soort situaties (Schumacher en Kimi uitgezonderd). Ook Massa, Barrichello en Alonso reageerden ineens heftiger als iets tegen zat.
Edge zegt
“maar kwam later met het halfslachtige excuus dat het bericht niet de mening van het team vertegenwoordigde.”
Nee toch? Nadat vele twitteraars hun onvrede richting Ferrari uitten, onderstreepten de Italianen hun bewering nog maar eens met de tekst “Wat wij tweetten was een feitelijke beschrijving van de gebeurtenissen. Geen reden om daarover te speculeren”. Met andere woorden, F U naar iedereen die het niet met Ferrari eens was.
viezefreddyw zegt
@edge: Klotemerk joh.
bischero zegt
@viezefreddyw: hahaha ?
jiltjes zegt
True! En daarbij schiet Ferrari er niks mee op als ze er allemaal uitliggen. Er zal dus geen opzet zijn…. in het heetst van de strijd.
LaLancia zegt
Goh, Max laat zien dat-ie een grote is hoor. Blij zijn dat twee medecoureurs ook zijn uitgevallen.
karhengst zegt
@LaLancia: als je er zo af wordt gekegeld dank roekeloos rijgedrag door iemand die in het verleden alleen maar liep te zeiken op jouw rijstijl, dan kan ik enig sarcasme wel begrijpen.
Heeft Vettel overigens nog aan zelfreflectie gedaan, of is de brainfart op twitter de enige uiting vanuit het rode kamp?
w0o0dy zegt
@lalancia: zij naaien hem voor een overwinning door hun debiele manoeuvre is het dan gek dat hij “boontje komt om zijn loontje” wel passend vind? Of is je Verstappen haat je teveel geworden en kun je niet meer normaal reageren?
gregorius zegt
Waarom is dit zo moeilijk te begrijpen van Vettel? In dit soort acties, die zo snel gebeuren, denken de meeste mensen niet meer dan 2 stappen: Vettel observeert Max die opkomt, dus Vettel stuurt naar links om hem een beetje af te snijden. Als Max daar alleen was, had Max tot de binnenkant van de bocht gegaan en had Vettel met meer snelheid in de buitenbocht op plaats 1 kunnen blijven.
Als het in slomo was geweest had Vettel ook Kimi nog gezien; die kwam nog harder opzetten. In de F1 weet men nu: met z’n 3en = lijn houden, anders kan iedereen de zak zijn (Barca 17, Spa 16). Maar goed, Vettel zag niet dat beide andere auto’s sneller waren, laat staan dat ie zag dat Kimi zosnel kwam. Dus zijn actie was te verklaren. Verkeerde inschatting, stom, zelf het meeste de sjaak.
piquet1986 zegt
@gregorius: goeie conclusie. Iedereen roept dat het de fout van 1 coureur is, ik zie het anders. Ze hebben er alledrie evenveel schuld aan. Vettel doet een afknijpmove, maar ziet Raikkonen over het hoofd. Verstappen wil Raikkonen opzij duwen om a: hem te blokken, b: Vettel te ontwijken. Waarschijnlijk een beetje van beide. En Raikkonen die had ook wel een metertje of 2 kunnen opschuiven op het moment dat hij Verstappen zag komen. Hij wilde perse de bocht beter aansnijden. Ze hebben alledrie schuld aan het incident maar er is er maar één die zich het niet kan veroorloven.
aapuitdemouw zegt
@piquet1986: kijk jij de onboard van Max nog maar eens en dan frame voor frame. Je ziet dat Kimi instuurt op Max en aan het stuur van Max te zien stuurt Max zelfs weg van Kimi omdat Max wel weet dat de achterkant breder is dan de voorkant. Max heeft hier niets fout gedaan en hou op met dat hij Kimi probeerde te blokken want dat was totaal niet nodig die zat op een onmogelijke lijn voor bocht 1 en had die bocht never nooit normaal kunnen redden wat waarschijnlijk ook verklaart waarom Kimi naar links stuurde om meer centraal op de baan te willen te zitten voor de bocht. Vettel deed hier een Kamikaasje maar Raikkonen had zijn stuur recht moeten houden en had die bocht niet gered. Hij had nml veel harder moeten afremmen dan Max en Vettel om alsnog de bocht te redden. Was zonder meer doorgeschoten. Dus zonder actie van Vettel had Max ruimte gehad om meer centraal op de baan te gaan zitten en dan had Kimi vrij baan gehad langs Max en was met zijn fantastische start er ook voor gekomen. Duo Ferrari elimineert feitelijk elkaar hier door hun eigen gretigheid.
rollingstoned zegt
@piquet1986: Dat kun je vinden, maar wat een onzin. Zelfs in de Italiaanse media worden zowel Vettel als Ferrari volledig afgebrand. En dat… wil toch wel wat zeggen.
dawwg zegt
@gregorius: “een verkeerde inschatting”; ja eentje die onbesuisd en onverantwoord was en onnodig andere coureurs in gevaar bracht. Net zoals z’n idiote actie als tegen Hamilton achter de safety-car of scheld-kanonnades tegen Charlie W over de boordradio; Vettel heeft duidelijk anger-management…
Orichy zegt
Nu ik weer over nadenk, leek het wel op het bijbels verhaal, op de berg Golgotha. Één goede in het midden en twee “boeven”, elk aan één zijde. Past wel mooi in dat boek over de jongensdroom.
Gewoon doorgaan, het is geweest en op naar de volgende race.
drdrift zegt
Ben trots op max, wat ie heeft gepresteerd tot nu toe….maar…..vorige race probeert ie massa buiten om in een krappe links rechts combinatie te pakken met een crash als gevolg terwijl 1 ronde later DRS open gaat en nu maakt ie wederom een fout. Ik weet t, dat willen jullie niet horen maar ik zal het motiveren. Vettel start matig, max ietsjes beter, Kimi start goed. 1e bocht is naar links, aangezien Kimi aan de binnenkant zit van max is het logisch dat vettel hem niet kan zien. Kimi verwacht niet dat ie klem komt te zitten, de enige die het complete plaatje kan inschatten is max. Die weet dat kimi naar plek 1 doorschuift, die weet dat vettel hem gaat proberen te blokken. Dus max had echt slimmer moeten zijn en desnoods als 5de door bocht 1 moeten gaan.
dawwg zegt
@drdrift: Je redenatie is krom; als Max zogenaamd wel genoeg tijd & overzicht had om te reageren, dan had Vettel dat ook moeten hebben; je ziet Max namelijk ontwijkende manoeuvres maken – maar te laat – waar Vettel gewoon levensgevaarlijk hard sneed en echt wel had kunnen verwachten dat daar iemand zit (F1 coureurs van zijn caliber zijn echt niet dom hoor; dit was gewoon een afgewogen gok door iemand met anger-management issues & een kort lontje zonder enig oog voor de veiligheid van anderen; dat ie het niet gezien heeft is gewoon een BS excuus)
drdrift zegt
@dawwg: dus jij, ik en max wisten wat vettel ging doen en daar had max op moeten anticiperen op het moment dat kimi een wereldstart had
kempenaer zegt
Ik vraag me af wat er was gebeurd als Verstappen even lichtjes had ingehouden en Vettel voor zich langs had laten snijden, of Vettel in dat geval Raikkonen van de baan had gereden en wellicht dan ook zichzelf erbij. De vraag is ook of dat überhaupt haalbaar is op zo’n moment.
drdrift zegt
@kempenaer: ik ook!