We hadden al goede hoop vooraf dat Max weer een episch resultaat zou gaan behalen in Singapore dit weekend en die hoop is bij deze nog even wat opgevoerd.
Zojuist eindigde namelijk de eerste vrije training voor de Grand Prix van Singapore. En jawel, waar we al een beetje op gehoopt hadden, dat is precies wat er gebeurt tot op heden. De rode stieren zijn ijzersterk op het stratencircuit van Marina Bay. Max en Daniel eindigen de training op de plaatsen één en twee. En wel in die volgorde. Een opsteker voor de Nederlander, hoewel we inmiddels weten dat hij de enige van de Red Bull (en Renault) coureurs was die met de nieuwere motor reed.
De Silberpfeilen hebben het bovendien weer moeilijk met de baan, net als vorig jaar toen ze er veel langzamer waren dan Ferrari en Red Bull. Het is niet dat ze het niet proberen, want Rosberg gooit zijn Merc aan het einde van de sessie nog even in de muur. Desalniettemin geven de twee Mercedes zo’n zes à zeven tienden toe op de Red Bull-rijders. Ook Sebastian Vettel staat in zijn rode Ferrari nog voor het zilveren duo. Echter moet daar wel bij aangetekend worden dat Mercedes de zachtste banden nog niet gebruikt heeft, in tegenstelling tot de andere pretendenten. Wellicht gaan we vanmiddag in VT2 zien of ze daar een flink verschil mee kunnen (goed)maken.
Een beetje verder in de top-10 zien we de twee Toro Rosso coureurs staan. Na een aantal moeilijke races waarbij ze helemaal niks in de melk te brokkelen hadden met hun oude motor, toont ook het Italiaanse zusterteam van Red Bull weer eens aan dat het met de chassis wel goed zit binnen de Red Bull familie. Goed nieuws voor Daniil Kvyat die door iedereen inmiddels waarschijnlijk wel een paar puntjes gegund wordt.
Aan de andere kant van het spectrum staan de usual suspects en Grosjean, die te maken kreeg met de pechduivel. Nieuweling Ocon zakt een beetje door de mand: hij is ruim een seconde langzamer dan zijn teamgenoot op deze zware baan. De volledige uitslag hieronder:
UPDATE: waarom max de snelste was.
UPDATE 2: In VT2 trok Rosberg aan het langste eind op de zachtste banden. Hamilton kende technische probleempjes en kwam niet verder dan P7. Raikkonen zette zijn Ferrari op P2 en Max volgde op P3, vier honderdsten van een seconde voor teamgenoot Ricciardo.
peug206 zegt
Maar max wel enige op supersoft.
clarkson zegt
@peug206: nee op ultrasoft. Net als ricciardo en vettel etc. Alleen de mercedesen hebben nog niet op de ultrasofts gereden (binnen de top 10 dan)
sportevo zegt
@peug206: Hij reed zelfs op de Ultrasofts, net als Ricciardo en Vettel overigens.
peug206 zegt
@sportevo: excuses, colleges volgen en f1 gaat niet zo goed samen blijkbaar
larini zegt
@peug206: zou gewoon stoppen met je opleiding en vol voor de F1 gaan. Werkte voor Max ook goed!
sportevo zegt
@peug206: en dan weer klagen dat het tentamen zo moeilijk was zeker.. ;-)
duckmefaddy zegt
@peug206: Helaas, bijna goed. Max reed op de Ultrasoft, net als Ricciardo en Vettel. De mercedesjes reden op de Softs, dus die zullen alsnog wel stuk sneller zijn in andere vrije trainingen
hummer95 zegt
Hopelijk een podium plaats dit weekend…
pietertjep85d zegt
Fijn om te horen! Nu maar hopen dat het morgen net zo goed gaat. Ik heb er wel vertrouwen in!
spykerboy zegt
Nix ten nadele van Max, maar ik hoop dit weekend toch echt op een Ferrari die de eerste plek mee naar huis neemt zondag!
berlinetta zegt
@spykerboy: Beide is ook goed. Of Max of een Ferrari. Wordt wel eens tijd dat Ferrari weer eens op het podium staat.
str8six zegt
@berlinetta: Vettel was op Monza 3… Maar het wordt hoog tijd dat hij het ereschavot weer betreed!
svdv zegt
@spykerboy: ik vindt Vettel en Räikkönen eigenlijk gewoon een stelletje zeikerts. Ze zouden eigenlijk moeten rijden zoals toen ze zelf debuteerden
ds3thp zegt
@spykerboy: ik vind alles best, maar dat niet. Zolang de twee Red Bulls voor Ferrari eindigen is het goed.
Het allermooiste zou natuurlijk zijn als er twee Red Bulls op het podium staan!
spykerboy zegt
@ds3thp: tja ieder zn mening, zie liever de ferraris op p1&2 en dan max op p3 persoonlijk, ik ben meer Ferrari fan dan Max fan dusja ?
ds3thp zegt
@spykerboy: oh ja, uiteraard. Dat is juiste het mooie van de F1. Fans zitten gewoon door elkaar en maken er samen wat moois van!
spykerboy zegt
@ds3thp: juist! Ik wil wel een gevecht zien tussen de autos hoor! Wil geen saaie optocht deze race zoals veelal gebeurd met de 2 mercedessen voorop
87sandyd zegt
@spykerboy: ik niet. Ik kijk sinds de tijd dat Jos begon f1, en alhoewel ik meer coureur afhankelijk ben dan merk (ik was voor Hakkinen, Button en Hamilton) heb ik toch een zwak Ferrari. Het is in mijn ogen toch hét f1 merk. Echter baal ik van de huidige strategieën en werkwijze van Ferrari. Ik zie ze liever lijden op het moment, zodat er eindelijk eens wat veranderd wordt bij Ferrari. Arrivabene lijkt me dan wel een topvent, hij heeft het merk niet kunnen brengen naar het hoogste podium, wat ik hen wel gun. Ferrari is al jaren Ferrari niet meer, helaas. Als zelfs Vettel en Raikkonen die auto niet op p1 kunnen zetten, dan moet er toch wel iets goed mis zijn in Maranello…
MARS zegt
Weer spanning en sensatie op zondag!
freeze zegt
Kleine kanttekening: beide Mercedessen reden op softs, de red bulls op ultrasofts
sportevo zegt
Jullie moeten je wel wat meer verdiepen in de F1 voordat je een stukje neerzet dat Mercedes het moeilijk heeft. Op 6 tienden van de snelste tijd die neergezet is met de zachtste band van de 3 en dat dan met de hardste van de 3 compounds doen is gewoon een teken dat Mercedes er weer bij zit.
Mooi dat Max snelste is maar het geeft een (helaas) verkeerd beeld van de verhoudingen.
VeniVidiVici zegt
1 zwaluw maakt nog geen zomer! Kwalificatie en het zwart/wit geblokt op zondag is wat telt!
En let op, Mercedes is ineens weer daar wanneer het er echt om gaat…
autodrome zegt
Dit zeg toch helemaal niks over morgen en de uiteindelijke startplek???? Max en ook anderen waren in het verleden ook snel op de vrijdag, maar op de-day, dus de kwalificatie kan hij nog achter de Mercs, Ferrari’s en ook Ricciardo eindigen …Wordt een beetje moe van dat gehype, vind de jongen een geweldig talent met grote race ballen, maar het wordt wel zo langzamerhand een soort van half-god en dat stoot een beetje tegen de borst …Elk stukje Max nieuws, wel of geen nieuws, wordt tot een item gebombardeerd, zelfs de glitters op zijn helm. En nee, ik ben geen azijn-pisser, maar vind wel dat het wat overdreven wordt allemaal …
reactief zegt
@autodrome: zuurpruim of niet.
Er staat hier gewoon genoemd dat Max de snelste tijd heeft in de eerste vrije training! Niet dat hij zondag gaat winnen… Wel wordt de hoop vergroot, en dat mag toch gewoon, dit is gewoon een goed begin van een raceweekend!
Nu hopelijk! waarmaken in kwalificatie en race!
autodrome zegt
@reactief: Hoop is in de autosport een nogal rekbaar begrip, zie Max graag winnen, maar het over-hypen van een 18 jarige talent over de top. Laat zijn gift toch rijpen in plaats van alles te roepen bij het minste of geringste, hoop doet leven inderdaad.
Als je de man zijn wind weet te vangen in een fles, dan zal er vast en zeker een gek bizar veel geld voor neerleggen als deze geveild wordt ….. Max special odeur, edition Talent of the Year, wie biedt voor een stukje(geur) van Max?
slickrick zegt
Max loopt qua salaris nog ver achter bij de oude garde van F1 coureurs , 650k max vs. 50 miljoen Vettel, maar ik denk dat hij op dit vlak ook snel een inhaalslag gaat maken…
berlinetta zegt
@slickrick: In dat opzicht heeft Red Bull echt een topcoureur in handen. Max rijdt als een van de beste, maar kost hun eigenlijk een schijntje.
Edge zegt
@slickrick: Dat is wel typisch Red Bull. Voordat hij zijn nieuwe contract dit jaar tekende, stond Ricciardo -ondanks zijn drie overwinningen- ook ‘maar’ op 1 miljoen euro per seizoen. Red Bull heeft voor F1-begrippen lage salarissen, maar stelt daar wel hoge prestatiebonussen tegenover. Door die overwinning zou het zomaar kunnen dat Max een bonus kan bijschrijven die hoger is dan zijn basissalaris.
Reken er trouwens maar op dat Max de komende jaren alsnog gewoon bij de grootverdieners gaat horen. Hij zal ongetwijfeld een aantal clausules in zijn contract hebben staan waardoor dat loon in 2017 en 2018 stijgt, en gezien zijn status en leeftijd kan hij bij interesse van een ander team ook gewoon een riant salaris vragen. Als je ziet dat jongens als Perez en Hulkenberg al 4 miljoen opstrijken, moet Max daar als ‘hottest property in F1’ wel overheen kunnen.
En over die 50 miljoen van Vettel gesproken: die verdiende hij vorig jaar. In zijn eerste Ferrari-jaar was zijn salaris maximaal 80 miljoen (50 miljoen basis/30 aan mogelijke bonussen). Dit jaar zakt hij terug naar een basissalaris van 30 miljoen, met mogelijk nog 20 miljoen aan bonussen. Dat Vettel een van de grootverdieners is is zeker, maar het is dus niet zeker dat hij 50 miljoen mag bijschrijven. Nouja, met 30 miljoen moet hij ook wel kunnen rondkomen, toch?
valentino455pk zegt
Sambal bij ?
Rik_Ringers zegt
Eerlijk is eerlijk: Daniel Ricciardo is op dit moment (nog) net even iets beter dan Max.
Maar Max is piepjong en heeft dus alle tijd om bij te leren.