Velen zullen wellicht een tikje teleurgesteld zijn over het feit dat onze Max in Australië zo ver verwijderd was van de overwinning. Maar teambaas Christian Horner zegt dat er voor het team veel positieve puntjes zaten aan de eerste GP van het jaar.
De kille cijfers voor Red Bull Racing waren ontluisterend na het eerste Grand Prix weekend van 2017. Op zaterdag was het team dat geacht werd Mercedes het vuur dit jaar na aan de schenen te leggen ruim een seconde verwijderd van de pole position. Op zondag ging het qua snelheid ietsje beter, maar het verschil met Mercedes en Ferrari was desalniettemin zo groot dat de overwinning nooit in beeld was.
Sterker nog, ondanks dat Max in de eindfase in de buurt kwam van de vierde plaats was zelfs het podium nooit een reële mogelijkheid, tenzij de top-4 uit zou vallen. Tot overmaat van ramp kende Ricciardo ook nog eens de nodige technische problemen.
Geen heel fijn weekend dus voor het team zou je zeggen, maar Christian Horner houdt de moed erin. Hij ziet Red Bull er nog wel bovenop komen dit jaar. Een uitspraak die hij vooral baseert op de gedachte dat Red Bull volgens hem voor een ander ‘concept’ auto gekozen heeft.
“It’s still early days. The regulations are still very immature. We’ve chosen a different concept. I believe there’s really good development potential in the concept that we have.”
Daarbij herinnert Horner zich dat Red Bull de laatste jaren eigenlijk nooit heel goed is geweest in Melbourne.
“There’s a lot of positives to take out of Australia, at a track where we have not been competitive for the last couple of years. I’m sure that we can build on this over the coming races.”
Wat de voormalig F3000-coureur precies bedoelt met een ‘ander concept’, dat doet hij -uiteraard- niet uit de doeken. Wel ontkent hij dat de aanpassingen die het team moest doen aan het chassis na de wintertests op last van de FIA de grond van het probleem vormen. Sterker nog, Horner claimt tegenover Autosport dat het team toch al niet van plan was met het inmiddels verboden systeem te gaan rijden.
“The suspension system that was outlawed was something that we looked to develop over the winter. And, to be honest with you, even if we had the ability to run it, it wouldn’t earn a place on the car because of the weight involved. We are running effectively as we’ve run in previous seasons.”
Of dat echt waar is of niet dat is natuurlijk een tikje twijfelachtig in de wereld van de Formule 1. Maar goed, laten we hopen dat Red Bull’s ‘andere concept’ later dit jaar zijn vruchten nog afwerpt.
st220 zegt
Bladibla…. point taken. Auto is in de verste verte niet in de buurt te krijgen bij Ferrari en Mercedes. Jammer, maar helaas.
schreute01 zegt
T lijkt in elk geval voorlopig geen winnend concept.
goodolddays zegt
Maak me meer zorgen over de halo discussie aankomende maand…
phaeton zegt
“We’ve chosen a different concept. I believe there’s really good development potential”
Dit klinkt toch een beetje als Ajax dat tien jaar lang investeert in de jeugd en er komt geen kloten van terecht. In potentie leuk, met wat geluk wat successen, maar nuchter bekeken stelt het allemaal weinig voor.
harrie zegt
Ik heb begrepen dat ze omwille van de betrouwbaarheid nog met een grotendeels 2016 PU rondrijden.
Ik denk dat ze zeker nog hele grote stappen voorwaarts kunnen maken, maar of het snel genoeg komt voor een wereldtitel dit jaar…
berlinetta zegt
@harrie: Daar is een artikel over geweest op AB. Ze rijden rond met een 2016 computer die het hybridesysteem aanstuurt. Zo ook Toro Rosso en Renault. Duurt nog een paar races voordat het nieuwe systeem erin komt.
lekkerlinksrijden zegt
Allemaal leuk en aardig, maar de andere teams gaan ook door met ontwikkelen. Als Ferrari en Mercedes zo dicht op elkaar blijven zal dat hun ontwikkeling alleen maar stimuleren dus zal RB het gat nog moeilijker dichten
pinut187 zegt
Het seizoen is nog pril. Komt echt nog wel wat vaart in de RB’s.
pomoek zegt
Als ik ook even een nous positivos bril mag opzetten: Verstappen reed rond alsof hij al 20 jaar in de formule 1 mee doet. Foutloos en strak. Hij behoort opeens tot de echte F1 toppers. Elke discussie over zijn capaciteiten, in combinatie met zijn leeftijd, heeft hij wat mij betreft met deze volwassen manier van rijden achter zich gelaten.
Breinstein zegt
RB heeft een groot probleem. Ze zijn bij Renault van ‘fabrieksteam’ naar klant gegaan nu Renault zelf weer een team heeft. En er is 1 ding wat Renault (uiteindelijk) niet wil en dat is dat RB sneller zijn dan hen. Leuk dat je nu optimistische teksten de wereld in helpt, maar op de lange termijn zal het zwaar worden om zo in de top mee te blijven doen.
bassx zegt
@breinstein: Het is allemaal niet zo somber maar hoogste prioriteit heeft de Red Bull garage niet meer. Renault doet updates aan de motor die perfect is met het chassis waar de Hulk een prima wedstrijd in gereden heeft. Zowel Mercedes als Ferrari hebben een motor die één geheel is met de auto dat zelfs tot aerodynamische voordelen kan opleveren. Dit is een technische achterstand waarmee Red Bull constant te maken heeft en kan leiden, na alles wat Renault tot nu tegen de pers heeft gezegd, dat Renault volgend seizoen met Red Bull om positie vechten.
Alfarobert zegt
Max is net met z’n 2 jaar begonnen.Hij is nog maar 19.Verwachten we dat hij nu al wereldkampioen wordt? Knaapje doet mee in de top wat eisen we wel niet?
toniominestrone zegt
@Alfarobert: 3e jaar, de tijd gaat snel.
Rick-dos zegt
Het concept waar Horner over spreekt is het feit dat RBR voor een basic auto is gegaan qua aerodynamica. Dit is ook wat Newey heeft gezegd. Ze gaan dus voor een auto die in de basis al goed is en vervolgens per circuit zodanig is aan te passen dat ze maximale profijt uit de auto kunnen halen. M.a.w. ze zijn veel flexibeler dan Mercedes of Ferrari. Hun concepten zullen altijd een compromis zijn op de verschillende circuits omdat de basis dat ook al is terwijl RBR voor verschillende circuits verschillende aeropackages mee kan nemen die het optimale uit de auto halen.
Ik denk dat RBR een hele hoge leercurve zal hebben itt de andere teams. Als Renault straks ook nog met een sterkere motor komt dan denk ik echt dat ze zich in de strijd kunnen mengen. Het is misschien in Australië niet uit de verf gekomen maar wacht maar af. Laten we wel wezen het verschil met de top was “maar” ongeveer een halve seconde. Het is prima te doen om dat gat te dichten mits het concept dat gaat brengen wat men er van hoopt.
Het feit dat RBR ook nog zo rustig is en Horner dit zegt geeft ook aan dat ze nog niet de volle potentie van de auto benutten. Als dit wel zo zou zijn dan had je echt wel andere geluiden gehoord.
Credo is dus: Geduld. De RBR trein moet nog op stoom komen.
str8six zegt
Stelletje azijnzeikers, we hebben pas 1 race gehad. Nog 19 te gaan, typisch dat de meesten RB nu al afschrijven…
Dutchdriftking zegt
Mooie manier om te zeggen dat je achter loopt op de concurrentie.
mrrallycross zegt
Ze komen nog wel. En niemand moet zeiken over dat max 5e is geworden. Max heeft het maximale uit de auto gehaald en kon gewoon niet hoger eindigen.