Het valt niet mee om wereldkampioen Formule 1 te zijn.
Wereldkampioen Formule 1. Dat was het grote doel van Max Verstappen. We kunnen ons nog allemaal wel de euforische overwinning van Verstappen in Spanje 2016 herinneren. Wow, een Nederlander die als eerste over de streep komt. Een zeer bijzonder moment.
We maken een sprong in de tijd. 2021. Het jaar dat Max Verstappen op het nippertje de 1e NL’se wereldkampioen Formule 1 wist te worden. Een bloedstollend Formule 1-seizoen, waarbij je meerdere races op het puntje van je stoel zat. Op dat moment wist je al dat wij als kijkers enorm veel geluk hadden. Zulke spanning maak je zelden mee.
Het is nu halverwege 2023. Max Verstappen heeft bereikt wat hij bereikt wilde hebben. Met in 2022 het (ook volgens Toto) verdiende tweede kampioenschap en de derde is bijna een feit. Hoe kan het dan omslaan hè? Een overwinning van de Nederlander is zo gewoon als een pak melk in de supermarkt. Ook voor Max Verstappen zelf is de echte euforie inmiddels verleden tijd. Sterker nog, de wereldkampioen lijkt in een dipje te zitten.
‘Is dit het nog wel waard?’
Max Verstappen verdient tientallen miljoenen euro’s salaris bij Red Bull Racing. Daar komen nog bonussen bovenop, plus flinke inkomsten uit merchandise en andere sponsoring. Kortom, hij zit er warmpjes bij. Maar daar gaat het niet om (echt waar), aldus Verstappen in een interview met de Telegraaf. In de krant zegt de coureur dat het gaat om welzijn, hoe je dingen beleeft en niet hoeveel je verdient. Het had ook een quote van een yogaleraar, je leraar op de basisschool of je moeder kunnen zijn. Klinkt toch een beetje raar uit de mond van de coureur met het hoogste salaris, wonende in Monaco om zo min mogelijk belasting te betalen.
Verstappen zegt te twijfelen of het hem allemaal wel waard is. En aan de ene kant geloof ik hem wel. Een klein beetje. Max beleeft plezier aan racen en zal ook vermakelijke uurtjes doorbrengen in zijn simulator. Het hele circus rondom de F1 en de glamour is niks voor hem. Max Verstappen is alles wat James Hunt niet was, wat dat betreft.
Vervroegd pensioen
Terwijl jij tot je 70ste mag (of moet) ploeteren voor de baas, kan Verstappen al in 2028 stoppen. Zijn contract met Red Bull Racing loopt dan af. Max heeft nooit de indruk gewekt dat hij tot z’n 40ste wil doorgaan met Formule 1. De indruk die de Nederlander achterlaat tijdens het Telegraaf interview is er eentje alsof hij het spelletje heeft uitgespeeld. En feitelijk is het ook zo. De afstand tot de nummer twee is op het circuit en in de tussenstand (zie onder) mega groot. De kampioen is bezig met side quests: het verbreken van records en een beetje grappen met de engineer op de radio.
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | 314 | |
2 | 189 | |
3 | 149 | |
4 | 148 | |
5 | 99 |
Kortom, Max lijkt in een dipje te zitten. Geeft niet, hebben we allemaal wel eens. Droog je tranen met wat eurobiljetten en stap in de auto Max. Je hebt nog wat jaartjes te gaan. Gas op die lolly! En Max is gelukkig in de liefde blijkbaar, dus wat is er belangrijker dan dat?
schuimbekje3 zegt
Ik snap het wel hoor…
Zie het als een computerspelletje spelen met alle walk-throughs al bekend… dan is de lol er ook snel vanaf…
Zonder uitdaging is ALLES saai…
En uitdaging… tja, als zelfs je teammaat in de beste auto half zo goed is als jij..
De uitdaging zou er voor max nog wel eens in kunnen zitten om hetzelfde in een Ferrari te doen… Of in een Alfa Tauri…
dijan zegt
En Hamilton was een watje en wat nog meer ? Tjonge ,jonge .
THSD zegt
Klopt ik geef je dit keer gelijk want Hamilton is idd een watje.
Frankypanky zegt
Want?
Kun je dat ook verduidelijken of is alleen maar dom #maxtokkie gelul?
Jij bent zeker zo’n nepfan die jarenlang riep dat Hamilton alleen maar won vanwege de auto. Alsof de auto zelfrijdend was… Hoe triest ben je dan.
Max laat nu zien dat er veel meer bij komt kijken.
mashell zegt
Hé Helmut Marko, geef Max een uitdaging zet hem in de Alpha Tauri!
Wolflow zegt
Waaruit blijkt dat Max in een dip zit?
Het lijkt er meer op dat hij de enige op de grid is die daar juist geen last van heeft.
pomoek zegt
Volgens mij niet helemaal de toon van het verhaal. Overigens denk ik dat het werk van een F1 coureur voor 90% bestaat uit marketing gedoe. Volgens Verstappen besteed hij hier 1 maand per jaar aan. Met als beloning 40 miljoen en rondrijden in de snelste F1 auto van de grid. Lijkt me niet echt een probleem eigenlijk.
Dr.Dre zegt
Maar hij mag het toch benoemen als een “minder favoriet” aspect van zijn goed betaalde baan?
pomoek zegt
@dr.dre: natuurlijk. Maar dan blijft er weinig over aan wat je werk zou kunnen noemen.
escort77 zegt
Heeft ie dan niet even tijd om alvast de wereldkampioen van 2045 te verwekken bij mevrouw Piquet?
schuimbekje3 zegt
Ja, het bentley-probleem… als je in een 1990 Opel Corsa zit, klaag je dat je geen klokje hebt, en zit je in een Bentley, klaag je dat je breitling van 2 ton je bentobox teveel geluid maakt…
maar wil niet zeggen dat het geen echte problemen zijn… voor de meeste mensen zouden ze het willen hebben, totdat ze het hebben…
Ik persoonlijk zou niet OVERAL waar ik kom met honderden mensen een selfie-foto willen maken, handtekeningen zetten, honderden voetgangers ontwijken die elke stap die je zet vergroten en misschien wel ‘framen’, zodat je buiten de deur nooit iets kunt doen…
Ga je lekker sushi eten? ziet iemand dat er tonijn op je sushi ligt, ben je meteen een dierenbeul en krijg je alle dolfijnknuffelaars over je heen…
Ga je met je 3 miljoen euro kostende leasegebakje op pad in monaco, heb je alle co2 knuffelaars over je dak…
Alles wat je doet is altijd fout…
Ik vind het nog knap dat hij het zo lang trekt.
Ik denk dat er mensen zijn die iets ouder zijn dan hem al lang een pazzi tegen de vloer geslagen had, of een opmerking gemaak had die fout zou vallen bij een of andere iemand die zich tegen het zere been geschopt voelt (wat anno 2023 al gebeurt als je adem haalt)..
jensoffbutton zegt
Je mag niet vergeten dat die gast zijn jeugd geskipped heeft door voor zijn carrière te gaan. Mij lijkt het verstandigste dat hij tussen 2028-2030 eens een sabbatjaartje of 2 neemt waarin hij wat kan chillen en kan deelnemen aan projectjes genre Dakar/Le Mans/Indy500/Rally zoals Alonso deed en deels Raikkonen Of die daarna terug de F1 in gaat kan hij wel zelf zien. Ik denk wel dat als je eenmaal zo’n passie hebt je ook niet plots begint te schilderen en in een boshut kruipt.
petroldrinker zegt
Ik denk dat menig man wel wilt ruilen hoor, ik zeker!
brammetjedeb zegt
Ik heb hem dit seizoen toch genoeg zien lachen. Magoed. Ergens snap ik het ook wel. Snel naar endurance racing. Iets minder glamour en nog steeds bloedsnel.
brent zegt
ja hij kan vragen of hij laatste mag beginnen/slecht kwalificeren maar ik denk dat redbull daar iets te veel risico in ziet….